קרני השמש האירו את ולנסיה, העיר השלישית בגודלה בספרד. הסיבה שההשקה לדגם המחודש DS3 התקיימה בעיר הזאת, אם נצטט שלא מילה במילה את דברי אנשי המותג, היא כי ולנסיה היא עיר של עיצוב, עיר של מעצבים. לכן מתבקש שההשקה למתיחת פנים של רכב פנאי מעוצב כמו DS3 תיערך בה.

לא כל כך התחברתי לעניין של העיר, אבל ככל שמדובר באותו רכב פנאי יוקרתי, הם לגמרי צדקו.

ההקשר הרחב
מותג היוקרה DS – עד 2021 של PSA; מאז של תאגיד סטלנטיס (PSA ו-FCA) – הציג את דגם הפנאי הקטן (B-SUV) 3 קרוסבק ב-2018, ובתור שכזה יש לו שני מתחרים: אודי Q2, ג'יפ רנגייד.

דגם זה מבוסס על הרצפה EMP1 (פיג'ו 208 ו־2008, אופל קורסה ומוקה). במפרט הטכני המקורי היו מנועי בנזין (1.2 ל', 102-156 כ"ס) ודיזל (1.5 ל', 102 ו-130 כ"ס), בעיקר עם תיבה אוטומטית 8 הילוכים – וגם גרסה חשמלית: 136 כ"ס, 50 קוט"ש, 330 ק"מ.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS

במתיחת הפנים שהוכרזה ב-2022, ולאחר הפסקת הייצור של הסופרמיני 3, הושמט השם 'קרוסבק', והדגם מוצע בגרסאות בעירה פנימית עם בנזין 1.2 ליטר 100 כ"ס ו-130 כ"ס, דיזל 130 כ"ס; תיבה ידנית ל-100 כ"ס, אוטומטית 8 הילוכים ל-130 כ"ס. העיצוב החיצוני קרוב לזה של DS4, בסביבת הנהג חומרים משופרים, מסך "10.3 וממשק IRIS החדשים.

השינוי המשמעותי נעשה בגרסה החשמלית – כעת עם 156 כ"ס, סוללה 54 קוט"ש, טווח של 402 ק"מ.

ההקשר הצר
דגם זה שווק בישראל גם בגרסה לוגמת בנזין, גם בכזאת הצורכת חשמל. בשנה החולפת נמכרו רק עשרות יחידות מדגם זה בישראל, רובן המכריע עם יחידת הכוח החשמלית. אי לכך החליט היבואן המקומי להביא את 3 המחודש בגרסה החשמלית ולכן נהגנו רק בה.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS

חדש, חדיש ומחודש
ניתן להבחין כי מדובר בדגם המחודש בעיקר כאשר מתבוננים בתאורת הלד-יום, שהיא כעת ניצבת ולא בצורת בומרנג כמו קודם לכן. לשבכה הופעה שונה – עם 'יהלומים' בעיצובה – ושאר השינויים אינם מרחיקי לכת. יחידות התאורה זהות בצורתן, אלא שכיאה למעמד ולתקופה כעת מדובר בלד מלא ולא בהלוגן. ניתן יהיה לרכוש את הרכב גם עם יחידות מסוג מטריקס לד.

ב-3 המחודש מסיטי רוח בפגוש הקדמי, ולפי אנשי DS, הם אכן יעילים בשיפור היעילות האווירודינמית לצריכת החשמל נמוכה יותר. בנוסף, חלקו האחורי של רכב הפנאי קיבל את הכיתוב DS AUTOMOBILES ויש אפשרות לרכוש את הרכב עם שני צבעי מרכב חדשים ו/או עם בחירה בין שישה חישוקים חדשים, כאשר מחציתם בקוטר 18 אינץ'.

תא הנוסעים נאה, וכמסורת המותג הצעיר נעשה שימוש נרחב מאוד במוטיב המעוין בכל הזדמנות. החומרים טובים, כך גם ההרכבה, ואילו הגימור מקבל ציון סביר בלבד. גלגל ההגה חדש לגמרי, צג המולטימדיה כעת בקוטר 10.3 אינץ' והוא איכותי מקומו ועם ממשק ראוי וקל להבנה, קפיצת מדרגה גדולה מזה הקודם. גם מתגי המגע באותם מעוינים בולטים במרכז הדשבורד הינם חדשים לגמרי, ויש גם תצוגה עילית שהראתה את המהירות כולל סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים. בדגמים שישווקו, כך נאמר לנו, זו תציג גם את מפת הניווט; זו אינה במכוניות הזמינות לנו מכיוון שאלה טרום ייצור.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS

לא באמת חדש
רמת הגימור של ה-DS3 שקיבלתי הייתה הגבוהה ביותר, 'אופרה'. במפרט האבזור שלה, בין השאר לא רק תפעול חשמלי למושב הנהג וגם חימום אלא אפילו עיסוי – ובעיקר: אותו ריפוד מעור נאפה שהתפירה והגימור שלו בהשראת רצועות של שעוני יוקרה.

בסיס המושב עצמו מעט קצר ומעט שוקע, משענת הגב סבירה והתמיכה הצדית טובה. המרחב מלפנים אינו גדול, והנוסע יגלה שהרצפה מתרוממת בזווית מעלה, בדומה לאלפא 146 מנוחתה עדן למשל, וכי הקונסולה המרכזית הרחבה מפריעה מעט לרגל שמאל.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS

מצד שני, הקונסולה כל כך יפה, בגימור דמוי אלומיניום עם מתגים נאים ותואמים, כך שכמעט וסולחים לה על כך. הראות החוצה סבירה מינוס, בגלל קורות קדמיות רחבות ומראות צד צמודות, ושדה הראייה לאחור אינו מרשים.

בכל הנוגע לשימושיות, תא הנוסעים מסביר פנים הן בשקע USB מכל סוג, בשקע 12 וולט ובשלל תאי אחסון יעילים: תא כפפות עמוק במיוחד, תא סביר בין המושבים, תא נאה ועמוק יחסית שתוחם בתוכו את משטח הטעינה האלחוטי ואף דיפוני דלתות עם תא נדיב.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS

המרחב מאחור אינו מתלעה, והמרווח הרגליים מצומצם. המושבים שם סבירים בנוחותם, מעט נוקשים. אין באזור זה פתחי מיזוג והראות החוצה לא טובה, בעיקר בשל אותו מוטיב עיצובי שחולק כבוד ל-3 הקודמת, שהייתה כזכור סופרמיני עם שלוש דלתות.

תא המטען נאה בגודלו (350 ל'), אך לחובתו נרשם זה שאין לו גלגל חלופי או פתיחה חשמלית.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS

על קטבים ועל תפוזים
המנוע החשמלי מייצר כעת 156 כ"ס, 20 כ"ס יותר מאשר לפני חידוש הדגם. נתון המומנט ללא שינוי (26.5 קג"מ), יחס ההעברה שונה במעט ונתוני הביצועים ללא שינוי, לפחות כך לפי הנייר: 9 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-150 קמ"ש.

לסוללה כעת 54 קוט"ש שזה 4 קוט"ש יותר מאשר קודם, והטווח המוצהר העכשווי הוא 402 ק"מ – שינוי משמעותי ביחס ל-317 בדגם המקורי. הספק הטעינה המרבי 100 קילוואט, לטעינה של 0% עד 80% תוך 25 דקות.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS

השינויים המשמעותיים, כך אנשי DS, מוצאים ביטוי בסוללות ובמנוע החשמלי. הסוללות מסוג חדש יותר ואלה כוללות יותר ניקל לשיפור היעילות. המנוע החשמלי מצויד בשישה קטבים, במקום שמונה לפני החידוש; ככל שיש יותר קטבים, פעולת המנוע חלקה יותר אך יעילה פחות. אנשי DS אמרו כי המנוע החדש מאפשר להגיע לשלב פעולה חלקה כמו במנוע שמונה קטבים עם ניצול עדיף כמו בשישה.

השכלולים והשיפורים אינם נגרמים כאן. לפי DS, תאורת הלד החדשה הוסיפה למכונית טווח נוסף של 332 מטרים. תהיו חזקים. בכל מקרה, הדגם המחודש לא רק שהגדיל את הטווח שלו בקצת יותר מרבע ל-402 ק"מ, אלא שבתוואי עירוני אמור להיות 500 ק"מ.

אז נכון, יש הבדל בין הצהרות יצרן לבין אלה של הביצועים בפועל, ועדיין, משווים תפוזים לתפוזים. עד כמה התפוזים באמת תפוזים, את זה נבחן בחודשים הקרובים, כשיגיע רכב הפנאי הקטן הזה לארץ, לפי דברי היבואן.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS

דינאמיות מלוטשת, מזג האוויר פחות
התאוצה אינה חזקה בוודאי שלא ברוטלית, ובכל מקרה לינארית מאוד. החלק המרשים הוא של תאוצות הביניים; מנוע חשמלי כידוע, מייצר את שיא המומנט שלו כבר בסל"ד נמוך ביותר. תאוצה מ-80 ל-120 קמ"ש אורכת 5.6 שניות, למשל.

נוחות הנסיעה סבירה על גבול הנוקשה, אך המכונית אינה מתרסקת. כאן יש להוסיף כוכבית המתייחסת לכך שכבישי ספרד סלולים לעילא ולעילא, שלא כמו כבישי אם המושבות, למשל. בידוד רעשי המתלים או רעשי הכביש בכלל הינה טובה. בנוגע לרעשי הרוח, רק אספר כי בספרד נשבה אחת מוגזמת, כך שנמתין גם בעניין זה לאחת מקומית, רגועה יותר.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS

בכל הנוגע ליכולת הדינמית, האחיזה טובה והרכב מעניק ביטחון לנהג גם בכביש המפותל. הורדת הכוח טובה למדי ואין סבסוב מיותר של הגלגלים הקדמיים עם לחיצה הגונה על דוושת התאוצה באמצע עיקול, כמו בחלק מדגמים מחושמלים אחרים בעלי הנעה קדמית; התוצאה כאן מלוטשת יותר. עם זאת, מרכוז ההגה חזק מדי. עוצמת הבלימה בסך הכל טובה, אך מהלך דוושת הבלם ארוך מדי וספוגי מאוד.

סיכום במשפט
מתיחת הפנים של DS3 מציגה רכב פנאי אפוי טוב יותר, ולמרות שעדיין אינו מושלם במהלכה טיפלו היטב בחלק מנקודות החולשה שהיו לו – טווח נהיגה, תאורה ומולטימדיה.

DS3 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
צילום: DS