כסאות בטיחות ובוסטרים ברכב משפחתי אין ספק, המכוניות המשפחתיות העדכניות מעוצבות, מאובזרות, מתוחכמות ובטוחות מאי פעם, אבל האם הן עומדות בעצם במשימה הבסיסית שלשמה הן נוצרו - שינוע המשפחה?
 
 
 
זה תלוי, כמובן בגודלה של המשפחה. פעם כמות הנוסעים שהיה אפשר להוביל ברכב היתה "על בסיס מקום פנוי" – וארבעה, חמישה ואף שישה ילדים היו נדחסים אל המושב האחורי. היום העניינים קצת יותר מוסדרים, בשם הבטיחות, ואפילו נסיעה של משפחה ממוצעת למדי, בת חמש נפשות, הפכה למשימה לא פשוטה כלל.
 
אמנם במונחים אבסולוטיים אין ספק שהמכוניות המשפחתיות של פעם, בין אם מדובר בקונטסה מהסיקסטיז, באסקורט ברנדה מהסבנטיז וכמובן בסובארו 1.3 DL מהאייטיז, היו קטנות במידותיהם מהנהוג ברכבים משפחתיים של ימינו, אבל אז לא היו חוקים שחייבו מושבי בטיחות לילדים (או חגורות בטיחות למבוגרים, לפחות לא מאחור), ולא פעם הובלו ילדים גם בתא המטען במקרה של סטיישנים.
היום, בעידן של מודעות לבטיחות, אכיפה משטרתית, מושבי תינוק בגודל אקסטרא-לארג' ובוסטרים עד גיל 8 – הדבר לא ממש אפשרי, והובלת שלושה ילדים בגילאי הרלוונטי להתקני הבטיחות (סלקלים, מושבי בטיחות ובוסטרים) הפכה למשימה לא טריוויאלית בכלל.
מבחני הדרכים, המתפרסמים כאן ב"אוטו", בהחלט מפורטים מאוד וכוללים מידע מגוון ופרטים חשובים שלא תמצאו בשום קטלוג פרסומי, אבל לא בודקים בצורה מפורשת את התאמת המושב האחורי לאכלוס שלושה ילדודס – שאלה שעולה שוב ושוב מקרב קהל הקוראים והמתקשרים אל שירות היעוץ שלנו.
 
לפיכך החלטנו שהגיע הזמן לעשות מעשה ושלחנו את נעם וינד, נציגנו למשימות מיוחדות, חמוש בלא פחות משלושה התקני בטיחות לילדים (סלקל, כסא תינוק ובוסטר עם גב) ופסקול של הפסטיגל, והורנו לו לא לחזור למשרד עד שיבדוק את כל הדגמים הרלוונטיים – יתקין בכל מכונית את כל שלושת המושבים, יבדוק אפשרות ביטול כרית אוויר ויספור מספר התקני איזופיקס (תקן לקיבוע קל ומהיר של מושבי בטיחות).
 
ויש הרבה דגמים רלוונטיים – בסך הכל בדקנו לא פחות מ-50 דגמים המיועדים לתפקד כרכב משפחתי, החל במשפחתיות "קלאסיות" (סגמנט C, אליו משתייכות כל ה"משפחתומטיות"), דרך מיקרוואנים וכלה ברכבי פנאי קטנים.
 
מבחן כסאות בטיחות לרכב משפחתי
צילום: נעם וינד 
 
בתצורת סדאן, האצ'בק או סטיישן משווקים בארץ 26 דגמים שונים של רכבים משפחתיים. האם הם מצליחים ליצוק תוכן לשם המחייב? כל הפרטים בהמשך. אבל קודם, קצת על כלי המבחן: מושב הבטיחות והבוסטר הם מתוצרת clek הקנדית, המצטיינים בשלד מתכת (שאינה מאבדת מחוזקה עם השנים, בניגוד לפלסטיק בו משתמשים ברב מושבי הבטיחות) ועיגוני איזופיקס (כדי שנוכל לבחון כראוי את קלות העיגון בכל אחת מהמכוניות). בניגוד לבוסטרים חלקיים הנפוצים בשוק, אנו הקפדנו על בוסטר מלא כולל משענת המעניק בטיחות מרבית – אבל גם תורם לגודל. הסלקל ששימש אותנו הוא מתוצרת חברת MAXI-COSI. את הראשונים ניתן להשיג בחנות פרמיום בייבי (פנחס רוזן 71 ת"א, או www.clek.co.il) ואת האחרון בשילב, בסניפים ברחבי הארץ.  
 
לאחר שכיתתנו את רגלינו בין סוכנויות הרכב השונות, ניתן לקבוע שכל דגמי הקטגוריה מצליחים לעמוד במשימה של שינוע שלושה זאטוטים רתומים להתקני בטיחות במושב האחורי כמתחייב בחוק (גם בזכות תכנון חכם וקומפקטי יחסית של מושבי המבחן – נושא שבו יש שונות רבה בין הדגמים השונים המוצעים למכירה, וכדאי להקדיש לו מחשבה).
 
יש לציין, שעל אף שתסריט בו רכב משפחתי יידרש להוביל שלושה ילדים בהתקני בטיחות במושב האחורי הוא ממש לא מופרך – אף אחת מהמכוניות המשפחתיות שנבדקו לא כוללת שלושה עיגוני איזופיקס (ISOFIX) במושב האחורי, וגם לא מאפשר שימוש נוח בצמד העיגונים שכן קיים ברגע שמשתמשים בשלושה התקני בטיחות לילדים. חבל, משום שאין ספק שעיגון איזופיקס קל ובטוח יותר לשימוש מאשר עיגון עם חגורת בטיחות.
 
עם זאת, למרות הנאמר לעיל, בהחלט נרשמו הבדלים בקלות ונוחות ריתום שלושת המושבים בין הדגמים השונים, בין אם בשל הבדלים ברוחב המושב, בקלות החגירה או בנוחות הגישה, הבדלים שעשויים להיות משמעותיים ביותר בחיי היומיום.
 
מאחר שיש סיכוי קלוש שתשרדו, בפעם אחת, סקירה מקיפה על כל כך הרבה דגמים, החלטנו לפצל ולהציג בחלקה הראשון של הכתבה את מצטיינות הקטגוריה.
 

המרווחות שבחבורה

הונדה סיוויק סדאן
היו שנים שבהן הסיוויק נחשבה לקצת יותר ממשפחתית רגילה, "חצי מנהלים", בזכות מנוע ה-1.8 ל' והעובדה שסווגה בקבוצה 3 בליסינג, בניגוד לרב המשפחתיות שהסתופפו תחת קורת קבוצה 2. אך למעשה מדובר במשפחתית מן המניין.
 
המרווח במושב האחורי של הסיוויק טוב, אפילו מאוד, אך מאחר שמשענת המושב מתעגלת בצדדיה, לא כל רוחב המושב ניתן לניצול בעת שימוש במושבי בטיחות.
 
אמנם הצלחנו למקם את שלושת הכסאות שלנו, אך נראה שאילו משענת המושב היתה ישרה, היא היתה מובילת הקטגוריה בתחום זה.
רתימת מושבי הבטיחות בעזרת החגורות נוחה למדי, אך עיגוני ה-ISOFIX מעט שקועים ודורשים חיפוש.

אפשרות ביטול כרית נוסע: כן, בעזרת המפתח
נפח תא מטען: 482 ל'
מרווח מושב אחורי: 4 מתוך 5
נוחות גישה: 4 מתוך 5
קלות חגירת מושבי הבטיחות בעזרת החגורות:  4.5 מתוך 5
ISOFIX:א3.5 מתוך 5, תופסני עיגון מעט שקועים ומצרכים חיפוש. אין אפשרות להשתמש בעיגונים בזמן תפוסה מלאה עם שלושה מושבי הבטיחות.
 
 
מבחן כסאות בטיחות לרכב משפחתי
צילום: נעם וינד 
הונדה סיוויק סדאן
 
טויוטה קורולה
הקורולה היא מלכת המכירות המקומית ב-2014, והמכונית שיוצרה במספר הגדול ביותר בהיסטוריה (אם כי אין כמובן קשר כלשהו בין קורולה מודל 70' לקורולה נוכחית, מלבד בשם). אבל כל זה מעניין אותנו, כרגע, פחות מהעובדה שהיא מציעה מושב אחורי נדיב מידות. אפשר אפילו , גם אם בקושי רב, לעשות שימוש בשני עיגוני ה-ISOFIX שבצדדים בעת התקנת שלושה מושבי בטיחות ברכב.
עם זאת, נראה שרוב האנשים יוותרו על המאבק הנדרש לשם כך, ויעגנו את התקני הבטיחות בעזרת חגורות הבטיחות. אלא שאז תתגלה בעיה שלא פגשנו באף רכב אחר שבחנו, מלבד בקורולה ובאחותה, האוריס:  נקודת הבסיס התחתונה של חגורת האמצע מפריעה לגישה לתופסן החגורה של המושב הימני ומקשה על החגירה.

אפשרות ביטול כרית נוסע: כן, בעזרת המפתח
נפח תא מטען: 452 ל'
מרווח מושב אחורי: 4.5 מתוך 5
נוחות גישה: .5 4 מתוך 5
קלות חגירת מושבי הבטיחות בעזרת החגורות:  3.5 מתוך 5
ISOFIX:א4.5 מתוך 5, תופסני עיגון מעט שקועים ומצרכים חיפוש. עם הרבה מאמץ יש אפשרות להשתמש בצמד העיגונים בזמן תפוסה מלאה עם שלושה כסאות בטיחות.
 

יונדאי i35
משפחתית הסדאן של מותג הרכב הנמכר בישראל מציעה מושב אחורי נדיב מידות, המאפשר למקום את שלושת המושבים שלנו בקלות.
 
רוחבו של המושב מאפשר לעשות שימוש באחד מעיגוני ה-ISOFIX בעת עיגון שלישיית מושבים.
 
התופסנים של חגורות הבטיחות מחוברים למרכב הרכב בעזרת רצועות גמישות, המאפשרות חיבור נוח למדי של התקני הבטיחות.
עם זאת, יש לציין שקורה C הנטויה והתקרה הנמוכה עלולים להפריע לגישה ולהכנסת מושבי הבטיחות (והילדים לתוכם). כמו כן עלינו להדגיש שעל אף שה-i35 היא מכונית מודרנית למדי, היא אינה מציעה אפשרות לניתוק כרית האוויר במושב הנוסע הקדמי, דבר שמונע כל אפשרות להסעת תינוק במושב הקדמי. היות ואנו חיים במדינה עם הרבה חודשים בהם הטמפרטורות לוהטות, פתחי המיזוג למושב האחורי יכולים בהחלט להחשב לאביזר בטיחותי...

אפשרות ביטול כרית נוסע: אין
נפח תא מטען: 485 ל'
מרווח מושב אחורי: 4.5 מתוך 5
נוחות גישה: 3.5 מתוך 5
קלות חגירת מושבי הבטיחות בעזרת החגורות:  5 מתוך 5
ISOFIX:א4 מתוך 5, יש אפשרות לעגן כסא בטיחות אחד לעיגוני ה ISOFIX גם בזמן תפוסה מלאה במושב האחורי.
 
מקומות לילדים ברכב משפחתי
צילום: נעם וינד 
סקודה אוקטביה
 
סקודה אוקטביה / אוקטביה סטיישן
אין ספק שהאוקטביה של סקודה היא האחראית המרכזית לשינוי החד שחל במעמדה של יצרנית הרכב הצ'כית בעולם – ובארץ – ומיישמת גם היום, בדור השלישי שלה, את האג'נדה של החברה, ששמה את הפרקטיות (בדגש על מרחב לנוסעים ולמטען) במקום גבוה בסדר העדיפויות. המושב האחורי בצ'כית נדיב במידותיו, ובימי הקיץ הלוהטים יושביו נהנים מיציאת מיזוג ייעודית לחלק זה של הרכב.
 
עם זאת, למרות המימדים הנדיבים, שמכילים ללא בעיה את שלושת מושבי המבחן שלנו, גם כאן קשה עד בלתי אפשרי לעגן את שני המושבים בעוגני ה-ISOFIX (הנמצאים מאחורי מכסי פלסטיק נאים שיש להסיר בעת השימוש) אם רוצים למקם גם את הסלקל במרכז.
כשמושבי הבטיחות אינם בשימוש, נהנית האוקטביה סדאן מתא המטען הגדול והנוח ביותר לגישה בקטגוריה, והעמסת מושב ילדים מגודל היא משחק ילדים. הסטיישן, כמובן, אפילו טובה יותר במובן הזה.

אפשרות ביטול כרית נוסע: כן, בעזרת המפתח
ISOFIX: רק 2 עיגונים
נפח תא מטען: 568 ל', סטיישן - 588 ל'
מרווח מושב אחורי: 4.5 מתוך 5
קלות חגירת מושבי הבטיחות בעזרת החגורות:  4 מתוך 5
ISOFIX:א4 מתוך 5, תופסני עיגון מאחורי מכסים נאים, נוחים לגישה אך מחייבים דיוק. כמעט ואין אפשרות להשתמש בעיגונים בזמן תפוסה מלאה עם שלושה כסאות בטיחות.
 

פולקסווגן ג'טה
על אף שלפולקסווגן יש תדמית אירופאית ברורה, משפחתית הסדאן של החברה היא להיט דווקא בארה"ב, ולכן מגיעה אלינו כל הדרך ממפעלי הייצור של הקונצרן במקסיקו.
 
כמכונית המיועדת בעיקר לשוק האמריקאי, הג'טה מציעה מרחב נדיב, שמתאים גם למי שהתזונה שלו מבוססת על מסעדות ג'אנק פוד. יציאת מיזוג למושבים האחוריים היא בונוס נחמד. 
 
המושב האחורי רחב ומאפשר, גם אם לאחר מאמץ מסוים, להתקין צמד התקני ריסון (מושב בטיחות ובוסטר) בעיגוני ה-ISOFIX גם כאשר מותקן סלקל בעמדה המרכזית (בעזרת חגורת הבטיחות). מיקום העוגנים מקשה על הביצוע - הם שקועים מאחורי החלק האחורי של המושב, במיקום לא נוח לגישה.

אפשרות ביטול כרית נוסע: כן, בעזרת המפתח
ISOFIX: רק 2 עיגונים
נפח תא מטען: 510 ל'
מרווח מושב אחורי: 5 מתוך 5
נוחות גישה: 4 מתוך 5
קלות חגירת מושבי הבטיחות בעזרת החגורות:  4 מתוך 5
ISOFIX:א4.5 מתוך 5, תופסני עיגון אמנם מעט שקועים ומצרכים חיפוש אך מי שיתעקש יוכל להשתמש בצמד העיגונים בזמן תפוסה מלאה.
 
 
סלון רכב משפחתי
צילום: נעם וינד 
טויוטה קורולה
 
קיה פורטה
הפורטה של קיה אולי עוד לא חדרה ללב הקונצזוס הישראלי כמו מאזדה3 או טויוטה קורולה, אבל אין ספק שלמשפחתית הנאה יש מקום בצמרת הקטגוריה. כמתבקש ממשפחתית מודרנית, המושב האחורי בפורטה רחב ומרווח, יש די והותר מקום לשלושת מושבי הבטיחות שלנו וגם פתחי מיזוג לשורות המושבים השניה.
 
עם זאת, שימוש בשני עיגוני ה-ISOFIX (שכמו בכל המכוניות כאן, נמצאים בשני המושבים החיצוניים בספסל האחורי), בעת הסעת שלושה ילדים המחייבים התקן, בלתי אפשרי. כמו כן, חגירת החגורות והגעה לתופסנים שלהן לצורך עיגון מושבי הבטיחות מעט קשה במצב של תפוסה מלאה.

אפשרות ביטול כרית נוסע: יש, בעזרת המפתח
נפח תא מטען: 415 ל'
מרווח מושב אחורי: 4.5 מתוך 5
נוחות גישה: 4 מתוך 5
קלות חגירת מושבי הבטיחות בעזרת החגורות: 3.5 מתוך 5
ISOFIX:א4 מתוך 5, יש תופסני עיגון ל-2 כסאות הממוקמים בין המסעד למשענת המושב והם נוחים לשימוש. אין אפשרות להשתמש בעיגונים בזמן תפוסה מלאה עם שלושה כסאות בטיחות.  
 

רנו פלואנס
משפחתית הסדאן של רנו היא אמנם שחקנית די ותיקה בשוק המקומי, אך בכל הנוגע למרחב בתא הנוסעים אין לצרפתיה במה להתבייש מול המתחרות הצעירות יותר. לפלואנס מושב אחורי רחב מאוד, שאכלס בקלות את מושבי המבחן שלנו, וכעת כולל גם יציאות מיזוג אחוריות בכל רמות האבזור.
 
עם זאת, כמו ברב המכוניות שנבדקו, גם כאן אין אפשרות לעגן את כסאות הבטיחות לעוגני ה-ISOFIX בעת נסיעה עם שלושה כסאות.
למרות רוחבו של המושב, באופן מפתיע בעת סגירת הדלתות משענת היד בדלת נוגעת קלות במושב הבטיחות, כך שככל הנראה תהיה בעיה לרתום מושבים רחבים יותר מה-Clek ששירתו אותנו במבחן.

אפשרות ביטול כרית נוסע: כן, בעזרת מתג
נפח תא מטען: 530 ל'
מרווח מושב אחורי: 4 מתוך 5
נוחות גישה: 4 מתוך 5
קלות חגירת מושבי הבטיחות בעזרת החגורות: 4 מתוך 5
ISOFIX:א 4 מתוך 5, למרות המימדים הנדיבים אין אפשרות להשתמש בעיגוני הISOFIX בזמן תפוסה מלאה עם שלושה כסאות בטיחות.
 
מבחן כסאות בטיחות לרכב משפחתי
צילום: נעם וינד 
קיה פורטה