עם או בלי עפר, זה לא ממש משנה. מרוץ פייקס פיק המפורסם מתקרב והולך וממשיך לייצר "באז" והתרגשות – אפילו יותר משנים קודמות. סלילת המסלול לכל אורכו לא מונעת מהמתחרים להגיע בהמוניהם ולהשקיע ממיטב כספם בניסיון לזכות בתואר 'מלך הגבעה'. אחת התורמות הבולטות להתלהבות השנה היא פיג'ו, שבמאמצים לשפר את המיתוג שלה החליטה לחזור למרוץ שעזר למעמד שלה בעבר. ב-30 לחודש יעלה סבסטיאן לואב, אלוף הראלי המעוטר בהיסטוריה, על ההגה של ה-208 T16 האימתנית וינסה (וככל הנראה גם יצליח) לשבור את שיא המסלול, שנקבע בשנה שעברה. אז מה הופך את המרוץ לאייקוני?

1. ההיסטוריה
פייקס פיק (Pikes Peak), או 'פסגת פייק', קרויה על שם בחור בשם זבולון פייק, שהיה לאדם הלבן הראשון שחזה בהר במסגרת משלחת לקולורדו ב-1806. לקראת סוף המאה ה-19 נסלל כביש עפר פרימיטיבי לפסגה. זה שודרג ב-1915 בהשקעה של יזם מקומי שפתח מלון בפסגה. בשנת 1916 התקיים המרוץ הראשון כדרך לעידוד התיירות להר, שכבר הפך למפורסם. בכך, מרוץ פייקס פיק הוא השני הכי ותיק בארצות הברית ובעולם, אחרי האינדי 500. בשנות ה-80' נוספה קטגוריית ראלי למרוץ, מה שבהמשך הביא משתתפים כמו וולטר רוהל ומישל מוטון להגיע ולשבור את שיאי המסלול עם אודי קוואטרו, ששלטה אז בתחום. ב-1988 היה זה ארי ואטאנן ששבר את השיא פעם נוספת, עם פיג'ו 405 T16, בנסיעה שגם הפכה לסרט עטור פרסים – 'ריקוד הטיפוס' (Climb Dance), אותו אנחנו נוהגים להזכיר לכם בכל הזדמנות שרק אפשר. כמו עכשיו, למשל.
מדי פעם פשוט חייבים לחזור לסרטון הזה

כל אלה עזרו למרוץ להפוך לפופולרי במיוחד, ומדי שנה נרשמים אליו עשרות ואף מאות משתתפים במגוון קטגוריות שונות – ממינים שונים של רכבי באגי עטירי סוסים, דרך מכוניות משופרות באופן קיצוני ועד למכוניות חשמליות, קלאסיקות ודו-גלגליים. עד לאחרונה הורכב המסלול בעיקר מדרכי עפר, אך ב-2010 כבר נסלל ברובו. ב-2011 נשבר מחסום 10 הדקות הנשגב ומיד לאחר מכן נסללו חלקי המסלול הנותרים. האספלט סלל את הדרך לשיאים חדשים – הנוכחי עומד על 9:46:163 דקות – שיא שפיג'ו תנסה, כאמור, לשבור השנה.

2. המספרים
אורך המסלול הוא 19.9 ק"מ והוא מורכב מ-156 פניות וכולל טיפוס של 1,440 מטר – מ-2,860 ל-4,300. כדי להשלים את המסלול בזמנים הסובבים סביב 10 דקות, על המכוניות לנסוע במהירות ממוצעת של 120 קמ"ש ומעלה. זה נעשה, בהתאם לקטגוריה, בעזרת ערמה של סוסים. בקטגוריית 'מבחן הזמן', למשל, המורכבת ממכוניות שמבוססות על דגמים קיימים – ובתכל'ס דומות להם רק בתצורה – תמצאו למשל את ה-208 T16 של לואב, עם 875(!) כ"ס שמניעים 875 ק"ג בלבד.

3. האתגר
הגבהים בהם מתקיים המרוץ מספקים מימד נוסף של אתגרים עבור המשתתפים ועניין עבור הצופים. קודם כל, הנהגים עשויים להיתקל בכמה סוגי אקלים – גם במהלך הדקות הספורות של המסלול. בעוד למרגלות ההר יכול להיות חם ודביק (המרוץ מתקיים בקיץ), הפסגה עשויה להיות קרה ומושלגת (גם בקיץ). ואם לא שלג, אז גשם וערפל, כפי זכינו להיווכח לפני מספר שנים. חוץ מזה, בגובה 4,300 מטר עומד ריכוז החמצן באוויר על למטה מ-80% (ביחס לריכוז בגובה פני הים) – מה שגורם למנועים לאבד עד ל-40% מתפוקתם בדרך למעלה. תוסיפו לזה את המחסור במחסומי בטיחות, והתוצאה לעתים נראית כך:
זהירות, שפה גסה (גם בסרטון וגם מה שאתם תפלטו כשתצפו בו)

4. העתיד בחשמל
במהלך השנים האחרונות צוברת קטגוריית המכוניות החשמליות תאוצה גדולה. מאחר והמנועים החשמליים לא זקוקים לחמצן, מצליחות המכוניות בקטגוריה להוות תחרות רצינית ללוגמי המאובנים בכל הנוגע לשיאי מסלול. שתי מתמודדות חזקות בשנה שעברה היו טויוטה עם ה-EV P002, שגם שברה את השיא בקטגוריה (10:15:380 דקות) ומיצובישי עם ה-i-MiEV אבולושן, שהייתה איטית יותר. אפילו נובוהירו 'מונסטר' טאג'ימה (Nubohiro 'Monster' Tajima), שהיה אלוף 7 פעמים רצופות (ו-10 סך הכל) והחזיק בשיא המסלול מספר פעמים – ניסה את מזלו בשנה שעברה במכונית חשמלית. זו התקלקלה כבר בתחילת המסלול ומנעה מהאלוף היוצא את הניסיון הנוסף לשבירת שיאו שלו, שבהמשך נשבר על-ידי ריס מילן (Rhys Millen) שנהג על יונדאי ג'נסיס קופה (סוג של) בקטגוריית מבחן הזמן.

5. פייקס פיק 2013
השנה, כאמור, יתקיים המרוץ ב-30 ביוני, וימי האימונים יתקיימו ב-25-28 לחודש. לא פחות מ-155 משתתפים נרשמו לתחרות, מתוכם 69 בקטגוריות המכוניות השונות ו-86 בקטגוריות האופנועים השונות. בגזרה החשמלית יהיו אלה טויוטה (שמדברת על לשבור את השיא) ומיצובישי (שכמעט והכפילה את הספק המכונית) וגם טאג'ימה שינסה שוב את מזלו; מילן (השיאן הנוכחי) ישוב עם מכונית של יונדאי (בפינה הימנית התחתונה בתמונה הראשית) ואילו סבסטיאן לואב נראה נהדר בנסיעות המבחן (לראייה – הסרטון הבא). תוסיפו לזה את מזג האוויר הבלתי-צפוי ואת שאר המתחרים ותקבלו אירוע ספורט מוטורי אייקוני, ולא סתם.
סבסטיאן לואב עושה לנו חשק