קייס שטייגר 330כל ילד מתרגש ממראה טרקטור גדול ורועש העובר בכביש – לא שכן העובד בשטח; המכונות הגדולות, הרועדות ואדירות הכוח אחראיות במידה רבה במאה השנים האחרונות לעובדה שהמזון הבסיסי ביותר ניתן לייצור בקנה מידה אדיר ובכמויות המספיקות להאכיל מיליארדי אנשים. כל המוצרים הבסיסיים שאנו רואים כמובנים מאליהם – ירקות, פירות, לחם, קטניות, שמן ועוד – לא היו על כל שולחן ללא אותן מכונות ענק אדירות כוח והספק שבזכותן ניתן לעבד כיום שטחי ענק ולגדל כמויות עצומות של חומרי גלם המשמשים מזון לאנושות.

אבל, גם מבין כל הטרקטורים המיוצרים כיום על ידי עשרות יצרניות ברחבי העולם, יש את אותם גדולים במיוחד, מלכי העיבודים וקיסרי החריש, המיועדים לטפל במספרים הגדולים באמת. אלו טרקטורי-ענק המיועדים לבלוע עשרות דונמים של עיבודים ושטחים חקלאיים בשעה, לגרור עשרות טונות ויותר, להניף מחרשות וכלי עיבוד השוקלים כמשאית ולאפשר לא פעם שינוי פני הנוף, תרתי משמע. אלו כלים בעלי מכלולים אדירים, מנועים המוכרים יותר מתחום משאיות הענק או האוניות, טכנולוגיה מתקדמת שלא פעם אינה מוכרת בעולם המכוניות וכמובן – מחירים ועלויות המונעים הפיכתם לנחלת רבים. הגדולים ביותר הם כלים שמטפלים בשטחי ענק, לעיתים עובדים במשך שבועות ברציפות (!), 24 שעות ביממה. קבלו את הגדולים שבטרקטורי העיבוד (הגוררים כלי עיבוד חקלאיים), הענקים שבכלים החקלאיים והמפלצתיים שבמרעידי הקרקע הנעים כיום על הכדור.


הגדול מכולם: ביג באד 16-V 747
כאשר המפעיל (בטרקטור יש מפעיל ולא סתם "נהג"...) עולה בבוקר על המפלצת הזו, מניע את מנוע האוניה מתוצרת דטרויט דיזל בנפח 16 ליטר ומעורר את 700 הסוסים בחרטום, זזים לא פחות מ-50 טונות פלדה אל עבר שטחי העיבוד הכמעט אינסופיים שבמונטנה. זהו אב-טיפוס יחיד שנבנה בהזמנה מיוחדת באמצע שנות ה-70' עבור חוואי מקליפורניה שהחזיק ועיבד עשרות-אלפי דונמים של כותנה. המפלצת מסוגלת לגרור מחרשות ברוחב כולל של 24 מטרים (!!) כאשר המומנט המרבי – לא פחות מ-326 קג"מ – לבטח מסייע בכך. התדלוק מאפשר קצת זמן חופשי, שכן נפח המיכל 3,750 ליטר סולר הדורשים את זמן המילוי שלהם. הטרקטור הענק עובד מאז ייצורו ללא הפסקה (!) וכיום משרת חווה במונטנה.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Big Bud 16-V 747, הטרקטור הגדול בעולם

קייס שטייגר 535
ג'רום קייס, בן למשפחת חקלאים בניו-יורק, פיתח ב-1842 מכונת דייש אוטומטית משוכללת, ממנה צמח וגדל במרוצת השנים יצרן הכלים החקלאיים השני בגודלו בעולם (אחרי ג'ון דיר). ב-1986 רכש הקונצרן מידי האחים שטייגר ממינסוטה מפעל קטן שהתמחה בטרקטורים גדולים, שבקייס המשיכו לפתח ולייצר תחת השם קייס-שטייגר. אלו הגדולים והחזקים בהיצע של קייס מאז. קייס שטייגר מציעים מגוון כלים בהספקים הנעים מ-433 (כמו ל"עממי" שבחבורה, ה-535) ועד 602 כ"ס, שזה ממש המון עבור טרקטור.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
CaseSteiger330
קייס שטייגר קוואד-טראק
כאשר מדובר באדמה רכב או חולית, מציעים בקייס את סדרת הקוואד-טראק של שטייגר. הזחלים העשויים גומי רחב מאפשרים כושר ציפה יעיל ומונעים דחיסת הקרקע הרכב על-ידי מפלצת הפלדה. דגם של קוואד-טראק מחזיק בשיא העולם לשטח שנחרש במשך 24 שעות.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Case Steiger Quadtrac

צ'לנג'ר MT800C
יצרנית הציוד המכאני-הנדסי הגדולה בעולם – קאטרפילר – הציעה במשך מספר שנים את סדרת הטרקטורים החקלאיים שלה תחת שם המותג צ'לנג'ר. השם והזכויות נמכרו לקונצרן AGCO האמריקאי ב-2002 המחזיק מאז במותג. הכלים הגדולים בהיצע נקראים MT-C ומוצעים הן עם גלגלים והן עם זחלים. אין ספק שמבחינת "אפקט ההגעה" מדובר בכלי שיקל עליכם למצוא חנייה בקלות, בכל מקום.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Challenger MT900C
ג'ון דיר 8R
את דגמי סדרת ה-8R של ג'ון דיר, יצרנית הציוד החקלאי הגדולה בעולם, תוכלו לקבל בכל צבע, בתנאי שיהיה ירוק – הצבע המזוהה מזה עשרות שנים עם היצרן. מדובר במכונה שהיא ככל הנראה המשוכללת, המורכבת והמתקדמת בעולם הטרקטורים האופניים עם שפע מערכות מולטימדיה, ניווט, ראדארים, גלאים ומחשבים. ההיצע כולל מנועים עם עד 380 כ"ס.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
John Deere 8335R
ג'ון דיר 9030
ג'ון דיר קנה את עולמו בהמצאה ששינתה את פני החקלאות לנצח: המחרשה המנקה את עצמה תוך כדי עבודה, הודות למבנה המיוחד של הלהב. אם זה נראה לכם זניח או שטותי, דעו שהודות לכך ניתן היה לפתח ולשכלל את שיטות הייצור רחבות ההיקף, לחבר כמה להבי מחרשה זה לצד זה ומבנה המחרשה שלו הפך מאז לסטנדרט. החברה הנושאת את שמו הוקמה ב-1837 והיא יצרנית הציוד החקלאי והטרקטורים הגדולה בעולם כיום. אגב, צחוק הגורל הוא שהטרקטור הראשון אותו יצרה (1918) יוצר 34 שנים לאחר מותו של דיר. הליין הגדול ביותר אצל ג'ון דיר כיום נקרא 9030 והדגמים נבדלים זה מזה ברמות ההספק (337-543 כ"ס). המנוע הוא טורבו-דיזל בנפח 13.5 ליטר והמשקל נע בין 16-17 טון, תלוי בדגם. הסדרה מוצעת עם גלגל גומי או עם זחלים (עם T בסוף שם הדגם).
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
John Deere 9430T
קלאאס קסריון 5000
CLAAS הגרמנית מוכרת ברחבי העולם בעיקר הודות לקומביינים ולקטפות שלה (המכונות הקוצרות חיטה והקוטפות כותנה, בין היתר) ואף מציעה את הקומביין הגדול והחזק בעולם כיום. החברה רכשה ב-2004 את חטיבת הציוד החקלאי של רנו ומקיימת שת"פ עם קאטרפילר האמריקאית הן בהפצה לצפון אמריקה (שם נמכרים הכלים שלה תחת השם קאטרפילר לקסיון) והן בשימוש במנועים האמריקאים. הקסריון 5000 נכנס לייצור סדרתי רק השנה ומדובר באחד הטרקטורים החזקים, המתקדמים והחסכוניים המוצעים כיום בעולם בכלל, באירופה – השוק העיקרי שלו – בפרט. בניגוד לרוב הכלים בסדר הגודל שלו מוצע הקסריון עם מערכת היגוי כפולה, קבינה המסתובבת על צירה ומנוע טורבו-דיזל מתקדם וחסכוני המאפשר צריכת דלק של 14 ליטר סולר בלבד עבור כל 10 דונם של חריש ולכושר עיבוד של עד 60 דונם חריש לשעה. וזה די הרבה, תשאלו כל סוס או פרד...
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
CLAAS XERION 5000
דויץ-פאהר אגרוטרון X 720
דויץ-פאהר הנו יצרן ציוד חקלאי גרמני במקור (מ-1894). כיום החברה היא חלק מהקונצרן האיטלקי SAME Deutz-Fahr הכולל יצרניות נוספות כמו למבורגיני (הטרקטורים, לא המכוניות...), הורלימן השוויצרי, SAME האיטלקי ודויץ-פאהר. האגרוטרון X הוא הגדול והחזק בהיצע עם עד 275 כ"ס ופוזה מרשימה ללא ספק.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Deutz-Fahr Agrotron X
למבורגיני R8
למי ששכח נזכיר שפרוצ'יו למבורגיני החל את הקריירה בכלל בשטח, עם ייצור טרקטורים. המותג קיים עד היום, אם כי למעט השם כבר אין קשר בין המותג המייצר אקזוטיקה איטלקית, הנמצא כיום בבעלות אודי הגרמנית, לבין יצרן הטרקטורים שנרכש בינתיים ע"י קונצרן SAME Deutz-Fahr. בניגוד ללמבורגיני תחת אודי, לה חופש יצירה עצמאי פחות או יותר, עם הטרקטורים זה שונה ולמעשה האיטלקי המעוצב היטב הזה הוא זהה לאחים לקונצרן מבית דויץ-פאהר, SAME והורלימן. במקרה דנן מדובר בדויץ-פאהר אגרוטרון X 720 לכל דבר, למעט השם והצביעה. 275 כ"ס בגרסת העל מסתדרים ללא בעיה עם המשקל העצמי בן 10.5 הטונות. בהשוואה למכוניות יש לטרקטורים של למבורגיני לפחות יתרון אחד: הוותק והמורשת; למבורגיני מייצרים טרקטורים מאז 1948 ומכוניות מאז 1964...
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Lamborghini R8
פנד 900 ואריו
"הרולס רויס של הטרקטורים" – כך מגדירים רבים את דגמי המותג הגרמני פנד (Fendt) הנמצא כיום בבעלות קונצרן AGCO האמריקאי. למרות שאינה נמנית עם יצרניות הטרקטורים הגדולות, היצרנית האליטיסטית אחראית על אינספור המצאות וטכנולוגיות בתחום הטרקטורים המשמשות כיום גם יצרניות אחרות, כמו למשל גיר רציף לשימוש חקלאי שמחולל כיום מהפיכה בתחום. בניגוד לרוב הטרקטורים המוגבלים במהירותם המרבית בשל ריבוי ההילוכים ויחסי ההעברה הנמוכים הנדרשים בעבודות חקלאיות, מאפשר הגיר הרציף ב-900 ואריו, למשל, מהירות מרבית של 60 קמ"ש. זהו נתון מהותי ביותר בעיקר בכל הקשור לשינוע בין שטחי העיבוד וליכולת הגרירה על כבישים ציבוריים. זו אחת הסיבות שלמרות מחיר יקר ממתחרים מקבילים הפנד 900 ואריו הוא הטרקטור הנמכר ביותר באירופה בסדר הגודל שלו. גם ההספק בן 390 הסוסים והשירות המיוחד הניתנים ע"י פנד תורמים את שלהם למיצוב הגבוה של המותג.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Fendt 900 Vario
קירוווטס K 744
גם לרוסים יש יצרני טרקטורים והענק האדום מבית קירווטס הוא הגדול מכולם. ברוסיה שטחים חקלאיים עצומים – לא פעם בגודל מדינה – ונדרשים כלים בגודל ובהספק המתאים לעיבודם. הדגם שבתמונה הוא אמנם ממודל 2011 אך הוא מיוצר עם מעט שינויים מאז ...1962. ברוסיה מאמינים בפשטות: טכנולוגיה נטולת גימיקים, היעדר אלקטרוניקה ומחשוב מיותר, מנועים פרימיטיביים, ענקיים וחזקים ואמינות אין קץ. ואכן, גם מחוץ לרוסיה קנו לעצמם הטרקטורים מבית קירווטס שם של בלתי שבירים וחזקים מאוד. מנוע 12 ליטר מספק – בהתאם לדגם – בין 335 ל-428 כ"ס.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Kirovets K 744
ניו-הולנד T8
ניו-הולנד הוקמה ב-1895 בעיירה בשם זה בפנסילבניה, ארה"ב, כיצרנית ציוד חקלאי. לאחר שנרכשה בשלב מסוים ע"י פורד, עברה בשנת 1991 לידי פיאט ולמעשה כיום זוהי הזרוע החקלאית הבי"ל של היצרן האיטלקי. עיקר הייצור הוא בארה"ב, בעיקר של הטרקטורים הגדולים, כאשר סדרה T8 היא לא רק הגדולה בהיצע הטרקטורים הסטנדרטיים של היצרן (שאינם פריקים או בעלי גלגלים בגודל זהה) אלא גם הגדולה מסוגה בכלל. הסדרה – עם הספקים של עד 390 כ"ס – נחשבת מובילה בכל הקשור ליכולת תמרון ורדיוס סיבוב הודות למערכת היגוי ייחודית הרשומה כפטנט.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
New Holland T8
ניו-הולנד T9
החלש ביותר בסדרת הענקים של ניו-הולנד מציע כמעט 400 כ"ס, החזק ביותר למעלה מ-600. גומע הדונמים הוא בעל תא המפעיל הגדול והמתקדם ביותר כיום בשוק, ולרוב הטרקטורים הללו מוזמנים עם חישוקים כפולים סביב – בהחלט מראה מרשים...

הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
New Holland T9
וואלטרה S352
מארץ 1,000 האגמים מגיעה יצירת ההיי-טק הזו שמציעה 370 כ"ס ומומנט מרבי של 157 קג"מ. מערכת מתלים ייחודית – ולא מקובלת – בסרן הקדמי מעניקה לבריון הפיני יכולת עבודה בתנאים קשים כמו גם אפשרות להפעיל מגוון כלים רחב עם מינימום השפעה של פני השטח. נחשב באירופה לטרקטור יקר אך איכותי ביותר.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Valtra S353
וורסטיל 535
בוויניפג שבקנדה מייצרת וורסטיל – יצרנית הטרקטורים היחידה במדינה – טרקטורים, קומביינים וכלים חקלאים מאז תחילת שנות ה-60. צמד החוואים שהקימו את החברה החלו לייצר טרקטורים פריקים, גדולים וכפולי הנעה בטכנולוגיה פרימיטיבית, אמינה ופשוטה. תוך זמן קצר הפכה היצרנית הקנדית לגדולה בעולם בתחום זה של טרקטורים חקלאיים, בעיקר הודות למחיר זול במיוחד. לאחר מספר גלגולים והחלפת בעלויות נרכשו לא מכבר 80% מוורסטיל על-ידי רוסטלמאש הרוסית – יצרנית קומביינים ענקית. כיום מיוצרים בוויניפג בקנדה מגוון כלים, בהם גם ה-535 הענק, שקשה להגדירו כפשוט או פרימיטיבי; 535 כ"ס על 19 טון משקל עצמי ימצאו מעט מאוד מכשולים להיעצר על-ידם...
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Versatile 485
שלוטר פרופי גיגאנט
ולסיום – משהו קצת אחר; מסתבר שגם בתחום הטרקטורים יש סדנאות, הזמנות מיוחדות ואבות-טיפוס נחשקים. חובב טרקטורים גרמני ייצר על בסיס טרקטור-ענק כפול הנעה גרמני מתוצרת שלוטר את הטרקטור הגדול ביותר באירופה, ולמעשה – הוא קטן רק במעט מה'ביג באד' העצום. הכלי המקורי הוא משנת 1973 אך מלאכת הבניה מחדש בוצעה בין 2004-08, ארכה 4,000 שעות עבודה ועלתה כמו בית "מכובד". את המנוע המקורי הכלל-לא-חלש (500 כ"ס) מחליף כאן מנוע טורבו-דיזל ימי בנפח 12.5 ליטר של M.A.N עם 650 כ"ס ו-240 קג"מ המועברים אל כל הגלגלים באמצעות גיר ידני (!) בעל 32 הילוכים ...לפנים ולאחור. לשם כך נדרשו הרחבות והארכות של המרכב והודות לתוספת הכוח ניתן היה גם להתקין גלגלים ענקיים הכוללים חישוקי 42 אינץ'.
הטרקטורים הגדולים, הכבדים והחזקים בעולם
צילום: מנהל
Schlüter Profi-Gigant
התוצאה עשויה ברמה של קלאסית משופצת ולמרות היכולת הבעלים משווה את הטרקטור לריינג' רובר: "מעולה בשטח אבל במעט חבל מדי ללכלך אותו"... בתצוגות חקלאיות שונות הציג הענק העשוי ביד יכולות חריש חסרות תחרות בהשוואה לכל טרקטור-ענק אחר, כולל חריש עמוק עם מחרשה בעלת 20 להבים.