עברו יותר מתשע שנים מאז הוצגה אודי A5 המקורית בז'נבה. ה-מ-ו-ן זמן במונחי עולם הרכב, במיוחד כשמדובר בדגם שמהותו הוא אופנה, כמו הקופה הזו. עכשיו מוצג הדור השני ל-A5, אם כי בשלב זה נחשפות בעיקר תמונות, ומעט מאוד מידע טכני. רכב שעיקרו אופנה כבר אמרנו?
אודי A5 חדשה - עוד מאותו הדבר
צילום: מנהל
אודי A5 נולדה כמכונית קופה על בסיס אודי A4 (מנוע אורכי, הנעה קדמית/ כפולה), ומשכה מיד תשומת לב רבה בזכות עיצוב מוצלח. עם הזמן הצטרפו גם גרסאות קבריולה וקופה ארבע-דלתות (ב-2009) וגרסה ספורטיבית, RS5 (ב-2010). ונראה שאותו סדר יחזור על עצמו גם בדור השני – אם כי התמונות שנחשפו בשלב זה הן של גרסת הקופה ה"רגילה".
רצפת הדור השני של ה-A5 היא הרצפה העדכנית של אודי, ה-MLB2, המשרתת גם את הדור החדש של ה-A4 (וה-Q7). כפי שניתן לראות בתמונות, אודי בחרו לדבוק בנוסחה המוכרת, ולא ביצעו שינויים דרמטיים בעיצוב החיצוני והפנימי - אלא העדיפו, כדרכם, לחדד וללטש את מה שכבר פגשנו בעבר.
אודי A5 חדשה - עוד מאותו הדבר
צילום: מנהל
כמקובל היום בתעשייה בכלל, באודי בפרט, המרכב של הדור החדש קל בכ-60 ק"ג מבעבר, למרות שהוא גדול מבעבר. בסיס הגלגלים ומרווח הפנים גדלו אף הם, לטענת היצרן, אם כי לא נמסר בכמה. מה שכן נמסר הוא כי תא המטען גדל ב-10 ליטר ונפחו עומד כעת על 465 ליטר.
הפרק הנוגע לתא הנוסעים בהודעה לעיתונות ארוך במיוחד, אך לא נראה שיש כאן חידושים יוצאי דופן. יש (או יותר נכון, יהיה) לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) וממשק MMI מעודכן. זה האחרון אמור להציע נוחות תפעול טובה מבעבר - "כמו של סמאטרפון" – וכולל ממשקי Apple Car Play ו-Android Auto.
היצע המנועים עומד על שישה בשלב זה - שני טורבו-בנזין ושלושה טורבו-דיזל, ומנוע נוסף ב-S5. מנועים אלו, לפי אודי, אמורים להיות חסכוניים יותר מקודמיהם בכ-22%. שתי גרסאות הטורבו-בנזין עושות שימוש במנוע ה-2.0 ליטר המוכר של היצרן (ארבע בוכנות, מגדש טורבו יחיד). היצרן מספר רק על ההספק של גרסת הבסיס – 190 כ"ס – אך ניתן לשער שהחזק יותר יציע 252 כ"ס, כמו באחות הסדאנית. היצע גרסאות הדיזל קצת יותר מגוון – מנוע הבסיס גם הוא בנפח 2.0 ליטר (ארבע בוכנות, מגדש טורבו בעל גיאומטריה משתנה) עם 190 כ"ס, אך שני המנועים הבאים כבר מציעים נפח של 3.0 ליטרים המפוזרים בין שש בוכנות (בתצורת V) - אחד עם 218 כ"ס והשני עם 286 כ"ס.
אודי A5 חדשה - עוד מאותו הדבר
צילום: מנהל
מעל כולם נמצאת כרגע ה-S5. בגרסה זו מותקן מנוע הבנזין 3.0 ליטר (V6) החדש של היצרן, שהוצג ב-S4 החדשה לפני חודשים אחדים. מדובר במנוע בעל נפח דומה לזה של הדגם הקודם (2995 סמ"ק), אך הוא עושה שימוש במגדש טורבו, במקום מגדש-על. ההספק עומד על 354 כ"ס – ממש כמו ב-S5 המקורית (שהוצעה אז עם מנוע V8 אטמוספרי, בנפח 4.2 ליטר), אך בסופו של דבר מדובר ב-21 כ"ס יותר מהבציר האחרון של ה-S5, בו הותקן מנוע ה-3.0 ליטר עם מגדש-על ו-333 כ"ס. הביצועים מרשימים – 4.7 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, לצד תצרוכת דלק של 13.7 ק"מ לליטר (4.9 שניות ל-100 קמ"ש ו-13 ק"מ לליטר קודם לכן).
מרבית המנועים יוצעו עם אפשרות בחירה בין הנעה קדמית לכפולה, לצד אפשרות בחירה בין תיבת הילוכים ידנית (6 הילוכים) או רובוטית דו-מצמדית (7 הילוכים). גרסת הדיזל החזקה וגרסת ה-S5 תוצענה עם הנעה כפולה ולראשונה – גם עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית-פלנטארית.
באופן מעניין, מערכת ההנעה הכפולה של הגרסאות בעלות מנועי הארבע-בוכנות (בנזין ודיזל) ותיבה ידנית, תהיה שונה משל יתר הגרסאות - לפחות בשלב הראשון. מדובר במערכת המכונה "קוואטרו אולטרה" בעלת עקרון פעולה דומה לזה של מערכות האלדקס – מערכת הנעה כפולה המעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים, ומשלבת בעת הצורך את האחוריים בעזרת מצמד מפוקד חשמלית. זה לא שמדובר בטכנולוגיה חדשה, אלא שבדרך כלל דגמי אודי בעלי מנוע אורכי עושים שימוש במערכת הקוואטרו של החברה, המבוססת על דיפרנציאל מרכזי.
אודי A5 חדשה - עוד מאותו הדבר
צילום: מנהל
כאופציה ניתן יהיה להזמין דיפרנציאל אחורי "ספורטיבי" – שככל הנראה יאפשר שליטה בחלוקת הכח בין הצדדים, וקבלת אפקט של "היגוי וקטורי". כמו כן, רשימת האופציות כוללת גם בולמי זעזועים הניתנים לכיול לפי דרישת הנהג וכן היגוי דינאמי, בו יחס הסיבוב של ההגה מותאם למהירות הנסיעה ולזווית הפניית ההגה. ההגה עצמו, אגב, הוא אלקטרו-מכאני.
עוד ברשימת התוספות – חלקן אופציונאליות וחלקן לא, עוד לא ברורה החלוקה – נמצאות גם מערכות בטיחות אקטיביות, כמקובל כיום. בין השאר ניתן למצוא בקרת שיוט אקטיבית עם מצב לתנועה אוטונומית בפקקים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, מערכת למניעת תאונות עירוניות, תיקון סטייה מנתיב ועוד.
מצ'מפיון מוטורס, יבואנית אודי לישראל, נמסר כי אודי A5 וה-S5 החדשות תגענה בתחילת 2017.
אודי A5 חדשה - עוד מאותו הדבר
צילום: מנהל