עם כל הכבוד להיותם להיטי מכירות, רכבי הפנאי הקומפקטיים אינם כלי רכב זולים לקנייה. גרסאות הבסיס עולות 140,000 שקלים וצפונה, ואם רוצים קצת יותר אבזור ו/או מנוע, המחיר חוצה בקלות את קו ה-160,000 שקלים. פחות מפעם, נכון, אבל עדיין הרבה כסף. ומה עם מי שרוצה רכב פנאי קומפקטי, אבל מעדיף להוציא פחות? בשבילו בדיוק מיועד המדריך הזה. ריכזנו כאן את הדגמים הנמכרים ביותר ב-2014, שמחירם כיום כמשומשים נע סביב 100,000 שקלים. במחיר זה מקבלים רכב צעיר למדי, שאמור להיות עדיין רענן ועם שנים של תפקוד נטול תקלות רציניות לפניו.
 
 
סקרנו את לוחות המודעות כדי לראות בכמה מוצעים הדגמים הללו בפועל (בכל המקרים בדקנו את גרסאות הבסיס, ברמת האבזור הנמוכה), ובדקנו גם באיזה מחיר מוכרות אותם חברות הליסינג הגדולות.  ריכזנו עבורכם גם את מחירי המחירון של שני המחירונים הגדולים בשוק, לוי יצחק ויד2, כאשר המחירון מחושב עבור כלי רכב מיד ראשונה, עם נסועה של עד 20,000 ק"מ בשנה. חישבנו עבורכם גם את ירידת הערך (לפי מחירון לוי יצחק) והוספנו כמה עולה הדגם הזה כיום, והאם הוחלף או עבר עדכון.
 
ואגב, שימו לב לעובדה שהפתיעה גם אותנו – במקרים רבים, המחיר שמציעות חברות הליסינג אינו נמוך יותר משל הכלים המוצעים על ידי מוכרים פרטיים, למרות הפער הרשמי במחיר המחירון.
 
עכשיו נשאר לכם להחליט רק איזה רכב פנאי משומש לבחור!
 
 
טויוטה ראב4 - אוט', 2.0 ל', GLI, 4x4

מחיר כחדש ב-2014 מ-180,000 שקלים
שווי לפי מחירון לוי יצחק מ-114,000 שקלים (ירידה של 36.6% בשלוש שנים).
שווי לפי מחירון יד2 מ-102,000 שקלים
טווח מחירים בלוחות מ-114,000 שקלים (רק רכב אחד מתאים נמצא במהלך החיפוש)
מצאנו בליסינג מ-115,000 שקלים (לרכב עם 90,000 ק"מ)
מחיר רכב חדש מ-175,000 שקלים (דגם מעודכן)
 
בתחילת 2013 הושק בישראל הדור השלישי של ראב4, אבי קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים. על אף מחירו הגבוה יחסית, הצליח הראב4 להימכר היטב (רכב הפנאי השישי הנמכר ביותר בישראל ב-2014). לזכותו של הראב4 מוניטין מבוסס והנעה כפולה כסטנדרט (היחיד ברשימה זו) המעניקה לו יכולת שטח גבוהה יותר מלשאר הכלים ברשימה שכאן, אם כי לא הטובה ביותר בקטגוריה. בצד השלילה, יצוינו אבזור דל במיוחד ברמת הגימור הבסיסית, נוחות נסיעה לא מבריקה ואיכות גימור מאכזבת. הוא יתאים לחובבי המותג ומי שמתכוונים לרדת עם רכב הפנאי שלהם מדי פעם לשבילים.
 
רכב פנאי יד שניה - מדריך הקנייה המלא
צילום: מנהל
טויוטה ראב4
 
יונדאי ix35 – אוט', 2.0 ל', פריים, 2x4
 
מחיר כחדש ב-2014: 151,000 שקלים
שווי לפי מחירון לוי יצחק: 103,000 שקלים (ירידה של 31.7% בשלוש שנים).
שווי לפי מחירון יד2: 94,000 שקלים
טווח מחירים בלוחות: 102,000-115,000 שקלים
מצאנו בליסינג: 108,000 שקלים
מחיר רכב חדש: 1.6 ליטר - מ-143,000 שקלים; 2.0 ליטר - מ-160,000 שקלים (דגם חדש)
 
ה-IX35 היה כבר לא צעיר ב-2014, אולם עדיין המשיך להימכר היטב. דגם 2014 של ה-IX הוא דגם מחודש, שעבר מתיחת פנים בסוף 2013 – והוא מוצלח בהרבה מקודמו, בעיקר בזכות בידוד רעשים ואיכות גימור עדיפים, לצד כיול מתלים משופר. על הנייר המנוע חלש יותר – אולם בפועל, מדובר במנוע נעים וגמיש יותר, שמהווה שיפור ביחס למוחלף.

שימו לב כי רמת הגימור הבסיסית – "פריים" – היא אכן בסיסית, ונעדרת פריטי אבזור כמו חישוקים קלים (יש חישוקי ברזל עם "טאסות"), פנסי ערפל ומערכת מולטימדיה. לזכותו עומדת שכיחותו, מה שמאפשר לברור כלי במצב טוב מתוך ההיצע. הוא מתאים למי שאוהבים את העיצוב המוחצן ומחפשים רכב פנאי מרווח במחיר נוח.
 
רכב פנאי יד שניה - מדריך הקנייה המלא
צילום: מנהל
יונדאי ix35
 
מאזדה CX-5 - אוט', 2.0 ל', אקזקיוטיב, 2x4
 
 
מחיר כחדש ב-2014: 166,500 שקלים
שווי לפי מחירון לוי יצחק: 118,000 שקלים (ירידה של 29.1% בשלוש שנים).
שווי לפי מחירון יד2: 120,500 שקלים
טווח מחירים בלוחות: 107,000-132,000 שקלים
מצאנו בליסינג: 113,000 שקלים
מחיר רכב חדש: 165,000 שקלים (דגם מחודש, דגם חדש לחלוטין יושק בקרוב)
 
מאזדה הצטרפה למירוץ הפנאי מאוחר יחסית, והציגה את ה-CX-5 בארץ רק באמצע 2012. הוא בן לדור החדש של מאזדה, עם עיצוב ה'קודו' ומערכת ההנעה המודרנית 'סקייאקטיב'. הוא מציע צריכת דלק טובה ויכולת דינמית גבוהה, לצד תחושה בוגרת ובשלה. והבשלות הזו באה לידי ביטוי גם במחיר – ירידת הערך הרשמית שלו נמוכה, וגם במציאות נדרש עבורו מחיר גבוה יחסית. המשמעות היא שצריך למתוח את התקציב – או לרדת שנה אחת בשנתון, ל-2013. מצד שני, גרסת הבסיס שלו מאובזרת יחסית, ודומה לרמות הביניים של חלק מהמתחרים, כך שהתמורה למחיר עדיין טובה. ה-CX-5 יתאים למי שרוצה רכב פנאי עשוי היטב – ומוכן לשלם על כך את המחיר...
 
רכב פנאי יד שניה - מדריך הקנייה המלא
צילום: מנהל
מאזדה CX-5
 
 
מיצובישי אאוטלנדר - אוט', 2.0 ל', אינסטייל, 2x4 (חמישה מקומות/ שבעה מקומות)
 
 
מחיר כחדש ב-2014: 165,000 שקלים (חמישה מקומות); 170,000 שקלים (שבעה מקומות)
שווי לפי מחירון לוי יצחק: 117,000 שקלים (חמישה מקומות, ירידה של 29% בשלוש שנים); 122,000 שקלים (שבעה מקומות, ירידה של 28.2% בשלוש שנים).
שווי לפי מחירון יד2: 115,000 שקלים (חמישה מקומות); 113,000 שקלים (שבעה מקומות)
טווח מחירים בלוחות: חמישה מקומות – 104,000-114,000 שקלים; שבעה מקומות – 116,000-128,000 שקלים
מצאנו בליסינג: 118,500 שקלים
מחיר רכב חדש: חמישה מושבים – מ-158,000 שקלים; שבעה מקומות – מ-170,000 שקלים (דגם מחודש)
 
ב-2014 היה האאוטלנדר רכב הפנאי הנמכר ביותר בישראל – למרות שלא היה אחד הזולים או אחד המצטיינים בקבוצה. הסיבה היתה האס שהחזיק האאוטלנדר בשרוול - אפשרות לשבעה מקומות ישיבה, כאשר השורה השלישית שמישה גם לילדים בוגרים יחסית. במפתיע, גם גרסת החמישה מושבים נהנית מחיבת המחירונים, עם ירידת ערך נמוכה – האאוטלנדר מציג את שמירת הערך הטובה ביותר בקבוצה הנסקרת – אך במציאות היא מוצעת במחיר זול משמעותית מגרסת השבעה מושבים. גרסת שבעת המושבים, כמו המאזדה, תדרוש מתיחת התקציב – או התפשרות על השנתון. מלבד השורה השלישית האופציונאלית וצריכת דלק טובה יחסית, האאוטלנדר מציע יכולת בינונית למדי ברוב התחומים. כך שהוא מתאים במיוחד למי שרוצים רכב פנאי שבעה מושבים במחיר נמוך יחסית.
 
רכב פנאי יד שניה - מדריך הקנייה המלא
צילום: מנהל
מיצובישי אאוטלנדר
 
ניסאן קשקאי - אוט', 2.0 ל', ויזיה, 2x4 (דור ראשון); אוט', 1.2 ל' טורבו, אסנטה, 2x4 (דור שני)
 
 
מחיר כחדש ב-2014: 163,000 שקלים (דור ראשון); 155,000 שקלים (דור שני)
שווי לפי מחירון לוי יצחק: דור ראשון - 98,500 שקלים (ירידה של 39.6% בשלוש שנים); דור שני – 95,000 שקלים (ירידה של 38.7% בשלוש שנים).
שווי לפי מחירון יד2: דור ראשון - 114,000 שקלים; דור שני – 89,500 שקלים
טווח מחירים בלוחות: דור ראשון – 100,000-114,000 שקלים; דור שני – 100,000-112,000 שקלים
מצאנו בליסינג: 100,500 שקלים (דור ראשון)
מחיר רכב חדש: 145,000 שקלים
 
באמצע 2014 הוחלף הקשקאי בישראל בדור חדש (דור שני) ושונה מהותית מקודמו – לטוב ולרע. לטוב – נאה ומרווח מבעבר (אבל עדיין אחד הקטנים בקטגוריה), ובחלק מרמות הגימור (אסנטה SV ומעלה) הוא מוצע עם אביזרי בטיחות שהיו חריגים לטובה ביחס למה שהיה מקובל בקטגוריה באותה תקופה.
 
בצד הרע נמצא המנוע – מנוע ה-1.2 ליטר טורבו מודרני אמנם, אבל חלש מדי. כך שרוב הזמן צריך רגל כבדה על הגז כדי לשמור על קצב סביר – מה שבא לידי ביטוי בצריכת הדלק. זה לא שהדור הקודם, עם מנוע 2.0 ליטר, הצטיין בתחום הביצועים – אבל הוא בהחלט מציע ביצועים טובים מאלו של הדור השני, לצד צריכת דלק דומה.
 
הקשקאי מתאים למי שרוב נסיעותיו בעיר, בזכות המידות הקומפקטיות. שם גם פחות יפריע המנוע החלש של הדור השני (בעדיפות לרמות האבזור הגבוהות בשם הבטיחות).
 
רכב פנאי יד שניה - מדריך הקנייה המלא
צילום: מנהל
ניסאן קשקאי
 
פולקסווגן טיגואן - אוט', 1.4 ל' טורבו, טרנדליין, 2x4
 
 
מחיר כחדש ב-2014: 180,000 שקלים
שווי לפי מחירון לוי יצחק: 106,000 שקלים (ירידה של 41.1% בשלוש שנים).
שווי לפי מחירון יד2: 96,500 שקלים
טווח מחירים בלוחות: 106,000-110,000 שקלים
מצאנו בליסינג: 113,000 שקלים
מחיר רכב חדש: 165,000 שקלים (דגם חדש)
 
גם אחרי השקת הגרסה המוזלת (עם מנוע 1.4 ל') באמצע 2013, הטיגואן עדיין היה יקר ממתחריו הישירים בכ-20,000 שקלים. למרות זאת, כרכב יד שניה הטיגואן הוא דווקא מהדגמים הזולים ברשימה, בגלל ירידת ערך גדולה יחסית. הסיבה, ניתן לשער, קשורה לפרסומים בנוגע לבעיות אמינות ביחידות הנעה של פולקסווגן מאותן שנים  – למרות שגרסה זו אינה מצוידת ברכיבים הבעייתיים (מנוע 1.4 ליטר 150 כ"ס עם מגדש יחיד ולא שניים, תיבת ההילוכים דו-מצמדית "רטובה" עם שישה הילוכים).
 
על אף שהטיגואן היה דגם וותיק למדי ב-2014, איכות תא הנוסעים והביצועים שלו בולטים לטובה בחבורה הזו, והוא נהנה גם מהתדמית החצי-יוקרתית של מותג פולקסווגן.
 
הטיגואן מתאים למי שאוהב תחושה איכותית בתא הנוסעים וביצועים זריזים, ולא נרתע ממוניטין האמינות וירידת ערך גבוהה יותר.
 
רכב פנאי יד שניה - מדריך הקנייה המלא
צילום: מנהל
פולקסווגן טיגואן
 
קיה ספורטאז' - אוט', 2.0 ל', אורבן, 2x4
 
 
מחיר כחדש ב-2014: 150,000 שקלים
שווי לפי מחירון לוי יצחק: 100,000 שקלים (ירידה של 33.3% בשלוש שנים).
שווי לפי מחירון יד2: 105,000 שקלים
טווח מחירים בלוחות: 99,000-107,000 שקלים
מצאנו בליסינג: לא מצאנו
מחיר רכב חדש: 1.6 ליטר – מ-140,000 שקלים; 2.0 ליטר – מ-154,000 שקלים (דגם חדש).
 
את הפריצה הגדולה שלו עשה הספורטאז' בתחילת 2015, עם השקת גרסת 1.6 ליטר מוזלת שהגדירה מחדש את החוקים בקטגורית רכבי הפנאי הקומפקטיים. אבל האמת היא שגם לפני כן הספורטאז' היה להיט מכירות – וכבר ב-2012 היה רכב הפנאי הנמכר ביותר, עוד לפני עידן גרסאות הבסיס המוזלות.  
 
גרסה מוזלת עם מנוע 2.0 ליטר נוספה בתחילת 2014, עם התחלת שיווק הספורטאז' המחודש. כמו במקרה של יונדאי ix35 – אחיו התאום - גם הספורטאז' המחודש עדיף משמעותית על קודמו – למרות שהשינויים, לכאורה, קטנים. מעניין לציין כי למרות הדמיון הרב בין הספורטאז' ל-IX (ואפילו יתרון קל באבזור לספורטאז') ניתן למצוא את הספורטאז' במחיר מעט זול יותר.
 
יתרונו העיקרי של הספורטאז' הוא עיצובו הנאה ושכיחותו, כך שיש מבחר גדול בשוק היד השניה. הוא מיועד למי שאוהב את הביטחון שבמספרים ועיצוב מושך.
 
רכב פנאי יד שניה - מדריך הקנייה המלא
צילום: מנהל
קיה ספורטאז'
 
סיכום וממצאים
שוק המשומשים מציע לא מעט אפשרויות עבור מי שמעוניין לקנות רכב פנאי קומפקטי, אך מעדיף להקדיש לעניין תקציב של כמאה אלף שקלים. כפי שמראה הבדיקה שלנו, ישנם מספר דגמים פופולאריים (לפחות בזמנו) שניתן לרכוש כרכב יד שניה בן שלוש שנים במחיר מקביל לשל סופרמיני חדשה. חשוב לזכור כי קניית רכב יד שניה דורשת יותר זמן ותשומת לב מאשר רכישת רכב חדש – יש להקדיש זמן לחיפוש רכב מתאים בלוחות המודעות, יש למיין בתשומת לב את המועמדים ולבדוק היטב כל רכב שחושבים לקנות. אך מצד שני קניית רכב בן שלוש מאפשרת לקבל רכב במצב טוב מאוד – במחיר נמוך משמעותית ממחירו כחדש.
 
עוד דבר שחשוב לזכור הוא כי המחיר המבוקש במודעה הוא רק נקודת הפתיחה למשא ומתן, כך שהמחיר בפועל עשוי בהחלט להיות נמוך יותר.
 
ואגב, אחד הגילויים המעניינים בבדיקה שלנו, שאנו מודים שהפתיע גם אותנו, הוא שחברות הליסינג מוכרות את רכבי הפנאי במחיר מלא, ללא הפחתה משמעותית במחיר כפי שמגדיר המחירון – וכפי שאכן קורה בקטגוריה המשפחתית, למשל. כך שקניית רכב פנאי מחברת ליסינג – למרות הנוחות הכרוכה בדבר – היא עניין פחות משתלם מאשר במקרים אחרים.