קצת באיחור ביחס למכוניות נוסעים, אבל טוב מאוחר וגו'. מסחריות גדולות מצטיידות במערכות בטיחות עכשוויות, ואין ערוך לחשיבות המהלך הזה. נהגי רכב כזה נמצאים שעות רבות בכבישים, כל יום, ועבודתם של חלק מהם אינה רק הנהיגה עצמה, אלא גם טעינה ופריקה, חלוקת סחורה, מתן שירותים וכל הניהול הצמוד לכל אלה. 

לכן, מערכות בטיחות אקטיביות הן דבר חשוב לנהגים האלה, וגם לנהגים סביב. לכן, כל מסחרית שמצטיידת במערכות כאלה — בין אם כדגם חדש, בין אם במתיחת פנים — היא בשורה של ממש לבטיחות בכלל, לנהגים וגם למפעילים בפרט.

ציר הזמן
פגשנו כבר באחת כזאת (פולקסווגן קרפטר החדשה, אוטו 398), מאן TGE הזהה לה משווקת אף היא בישראל, ואילו איווקו דיילי שחודשה (ראו השקה בצמוד) זכתה גם היא למערכות כאלה. הדור החדש מבדל את עצמו מהקודם באופן משמעותי ביותר.

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים (ארוך, 3.0 ל')


ולא רק זה. תקשורת סלולרית ומידע על הרכב, לא רק בהקשר של טלפון וכו', הופכת גם היא לחלק מכישורי העבודה הנדרשים במסחריות, והדגמים החדשים מצטיידים בהם.

מרצדס ספרינטר לכשעצמה היא דגם וותיק יחסית. הדור הראשון הוצג ב־1995, מחליף את דגם TN (מ־1977) והשני הוצג ב־2006; כידוע, דגם זה שירת את פולקסווגן לא כולל מנועים (דור ראשון כ־LT, שני כקרפטר ועד 2018). בפברואר 2018 הוצג הדור החדש ושיווקו בישראל החל בחודש מרץ השנה. 

כמקובל בברנז'ה, גם ספרינטר מוצע עם שפע כביר של תתי־דגם (ואן, קומבי, נוסעים; משאית עם תא־נהג יחיד/כפול), במספר טווחי משקל (3.5-5 טון) ממדים (3 אורכי בסיס גלגלים, 4 גרסאות אורך, 3 גרסאות גובה) מנועים (2.1 ליטר ו־3.0 ליטר), תיבות (ידנית ואוטומטית) והנעה (אחורית, כפולה, קדמית).

יצוין כי ספרינטר צפוי גם במהדורה חשמלית, ויש מצב לתצורת שני סרנים מאחור בגרסת הנוסעים הגדולה. 

הקטע הישראלי
למבחן קיבלנו ואן 5 טון ארוך (בסיס גלגלים: 432.5 ס“מ; מרכב: 697 ס“מ), גבוה (270 ס“מ), עם מנוע דיזל 3.0 ליטר V6 המייצר 190 כ“ס (ב־3600 סל“ד) ו־44.9 קג“מ (ב־1600-2600 סל“ד), תיבה אוטומטית (7 הילוכים) והנעה אחורית. המשקל להובלה הוא 2290 ק“ג והנפח להטענה הוא 14 מ“ק.

באבזור מראות מופעלות חשמל, מושב הידראולי של Isri, מערכת MBUX, צג מידע בלוח המחוונים (“5.5), מפתח חכם, הגה רב־תכונות, טעינה אלחוטית ומערך תקשורת וצג "10.25, כולל פיקוד קולי ועוד.

במערכות הבטיחות בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי־שמירת מרחק, התרעה על סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית עם בלימה מלאה, ניטור שטחים מתים, עמעום אוטומטי וניטור עייפות. בנוסף, מוצעת “חבילת חנייה“ המצוידת בחיישנים, מצלמות היקפיות (360 מע') ובלימה אוטונומית בנסיעה לאחור.

המחיר הוא 351,000 שקלים (כולל מע"מ; 300,000 שקלים ללא מע"מ). 

משטח העמסה
מרצדס דאגה שכל מי שרואה את הספרינטר החדשה ידע מיד שזו מרצדס וזו ספרינטר חדשה. החזית גדולה, אגרסיבית והסמל ממש לא צנוע בממדיו. היה נחמד למצוא בחזית מדרגות יעילות להגיע לשמשות.

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים (ארוך, 3.0 ל')


הכניסה פנימה נוחה — ומפתח חכם עושה דברים טובים בעבודה כזאת — גם בזכות תכנון מוצלח למדרגות, יש ידית אחיזה עילית ואין צידית. המושב מצוין, מכויל לפי משקל ומאפשר להאריך את תמיכת הירכיים. אחרי שמתיישבים מגלים ששדה הראייה לפנים טוב כנדרש, המראות הרגילות והפנורמיות מצוינות וניתן לכוונן אותן. עם זאת, קיפול המראות הראשיות אינו אוטומטי וכוונון הפנורמיות אינו חשמלי. הראות ללוח המחוונים טובה, והמסך המרכזי שם מעט קטן מדי.  

המרחב לנהג טוב. מרווחי הראש והרגליים ללא הפרעה, והבורר אינו מפריע לנהג לנוע ימינה בתא. אגב בורר ההילוכים: הוא דומה גם לזה שב־CLS; ובאותו עניין: גם פתחי האוורור כאלה (ראו מבחן, גיליון זה, ונחזור לכך מיד).

הנדסת האנוש ברובה טובה. מיקום הבורר מעולה, וסידור פקדי ההילוכים מאחורי ההגה לתפעול ידני מצוין, ההגה שהוא רב־תכונות, משמש בסיס תפעול נוח, המסך המרכזי מרשים מאוד ויעיל (שניהם לא נראים מאוד שונים ממה שיש ב־CLS), ומתגים חיצוניים מאפשרים לתפעל מערכות גם מבלי להיכנס אליו. עם זאת, יש כפתורים משמאל להגה ומאחוריו המוסתרים על־ידו. הערה: ברכב בו נסענו לא הותקנה מצלמת נסיעה לאחור מכיוון שתהליך הטמעתה במערכת טרם הסתיים (מה שאמור לקרות בקרוב); מי שרכש בלי, יקבל בהמשך.  

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים (ארוך, 3.0 ל')


הקונסולה עשויה מפלסטיק עם טקסטורה נאה, הוא קשיח ודק למדי ואיכות ההרכבה טובה. בניגוד למסחריות גדולות רבות, חלל האחסון העילי אינו מתפרש מצד לצד אלא עשוי משני חלקים נפרדים; קצת פחות מקום, קצת יותר סדר. מעבר לכך, הספרינטר עשיר בחללי אחסון, כולל כאלה במשטח העליון שזכה לתכנון מצוין. מושב הנוסע, כרגיל במסחריות כאלה, סביר ולא נוח במיוחד לנסיעות ארוכות. 

באופן תמוה, ולמרות התצוגה הדיגיטלית, מערכת המיזוג רגילה ואינה בקרת אקלים. בנוסף, בלם חנייה מופעל ביד ואינו חשמלי.

לא שציפינו לפחות, אבל דלת הצד נפתחת ונסגרת בקלות, ובצד ימין ידית אחיזה מסיבית. הדלתות מאחור נפתחות אף הן בקלות, וניתן לקבע אותן ב־180 מעלות ללא בעיה (ובלי נצרה/כפתור/ידית). עם זאת, כושר פתיחה ל־270 מעלות לא מצאנו, וידיות אחיזה לכניסה/יציאה לא ראינו. 

בדרך לעוד לקוח
נתחיל במתבקש. הביצועים של הספרינטר הזו, עם המנוע הזה, הם בצד המשובח של הסקלה. הזינוק מצוין, האצות הביניים גם, כושר צבירת המהירות במעלה הררי טוב מאוד, ואין בעיה לעקוף גם שם כשצריך, גם אם מדובר במשהו ארוך ואיטי.

המנוע פועל באופן חלק, אבל בשיוט הוא בסל“ד מעט גבוה יחסית — 2250 סל“ד ב־100 קמ“ש — והמשמעות היא עוד קצת רעש מנוע. בקיצור: יחס ההעברה שעוזר מאוד בעומס (זינוק, האצות, עקיפות, הרים), גובה מעט תשלום בשיוט.   

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים (ארוך, 3.0 ל')


כבר צוין כי פקדי ההילוכים נוחים מאוד לשימוש, בגלל מיקום וגודל כמו שצריך. שילוב ההילוכים חלק והתיבה מגיבה מהר כשצריך, אבל לפעמים, בזמן שילוב ידני להילוך נמוך יותר נוצרת מעין בלימה־מנוע המשתחררת אגב סל“ד גבוה. זה לא קורה תמיד אפילו במצב כזה, אבל כאשר התופעה מרחשת (לחלק של שנייה) היא מורגשת. 

ובעניין זה של מנוע/הילוכים: צריכת הדלק עמדה על 8.2 ק“מ לליטר. 

נוחות הנסיעה בעיר טובה מאוד, וכיול רך יחסית למתלים, יחד עם הממדים הפיזיים, מאפשר לספרינטר לצלוח היטב מהמורות, שברים ושאר מרעין בישין באדיבות אגפי האחזקה של הרשויות המקומיות. מחוץ לעיר, אותה רכות מסייעת לספרינטר לצלוח את רוב המפגעים שחברת נתיבי ישראל לא טרחה לטפל בהם. עם זאת, כאשר המפגע שייך לסוג “אכזר פלוס“, שיכוך הכיווץ אינו תמיד פרוגרסיבי, וגם לא זה של החזרה. יצוין כי הספרינטר היה ריק, ובעומס המצב אמור להשתפר.

עד 100 קמ“ש הספרינטר שקט, ואילו במהירויות גבוהות יותר מתחילים להיווצר רעשים. עם זאת, רעשי רוח בכבישים “סגורים“ — לרוב אזוריים, בניגוד לכביש 6, למשל — כמעט ואינם נשמעים במהירויות בין־עירוניות אופייניות.   

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים (ארוך, 3.0 ל')


כושר התמרון של הספרינטר הארוך הזה טוב מאוד. הגה קל, זווית טובה של הפניית גלגלים ושלושה סיבובים מנעילה לנעילה, מאפשרים התנהלות מוצלחת באזורי העמסה/פריקה, תמרון נינוח ברחובות צרים וגם פניית פרסה בלי לחץ כשצריך. אותו הגה שקלותו מבורכת בעיר, מעט קל מדי לטעמי מחוצה לה. היכולת הדינמית של הכלי המגודל הזה טובה מאוד, למרות זוויות גלגול הנוצרות בגלל אותו כיול מתלים רך שצוין קודם; אלה אינן פוגמות בטיפול בעיקולים, אבל התחושה תחייב את הנהג להאט מעבר למה שצריך. ואולי טוב שכך.

את המבחנים למערכות הבטיחות התכוונתי לעשות בצורה מסודרת, אבל פקק כביר בכביש מספר 2, הקדים את המאוחר, והתוצאה מרשימה. בקרת השיוט האדפטיבית מאיצה, מאיטה ובולמת את הרכב, והיא פעלה מצוין גם בפקק צפונה, גם בכבישים מתפתלים שהיו באותו יום הבוחר עמוסי תנועה, גם בשיוט מהיר בכביש 6 דרומה. ובכלל, מערכת כזאת בנהיגה ארוכה היא עניין מבורך מאוד לנהג. בנוסף, מערכת תיקון סטייה מנתיב מתפקדת היטב, ולזכותה פעולה מעודנת ולא אלימה (מהסוג הגורם לנהגים רבים לוותר על שירותיה). ואחרון: הצופר פשוט מסכן; נא להחליף למשהו בעל נוכחות ווקלית.

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים (ארוך, 3.0 ל')


מסכמים משמרת
הדור החדש של מרצדס ספרינטר הוא מסחרית מוצלחת מאוד, יעילה, המציעה לנהג תא נהג עדכני, ביצועים מצוינים, נוחות נסיעה טובה, מעל לכל: תקשורת עדכנית — ובעיקר: מערכות בטיחות אקטיביות שעובדות היטב. חסרו לנו מספר דברים (בקרת אקלים, קיפול אוטומטי למראות, בלם חנייה חשמלי, פתיחת דלתות אחוריות ל־270 מעלות וידיות), ולא תמיד הורדת ההילוכים הידנית הייתה רהוטה כנדרש.

ספרינטר החדשה מתייצבת בקו הראשון של המסחריות של הדור החדש ועושה זאת אגב הפגנת יכולת כוללת טובה מאוד, ועם ערך מוסף חשוב של מערכות בטיחות אקטיביות.    

מרצדס ספרינטר - מבחן דרכים (ארוך, 3.0 ל')