אודי, כתבנו כבר הרבה פעמים, נכנסה באיחור לתחום דגמי הפנאי. המתחרות העמידו נציגים משלהם בתחום עוד בסוף שנות ה-90‘, אבל אודי נכנסה לזירה רק בשנת 2005 עם Q7 הגדול. Q5 ראה אור ב-2008 (חמש שנים אחרי X3 של ב.מ.וו). דגם הפנאי הקומפקטי, אודי Q3, הוצג ב-2011, אבל פער הזמנים צומצם, רק שנתיים אחרי X1.

אודי לא נתנה להתחלה האיטית להפריע לה. ב-2016 הוצג דגם קטן, Q2, שהיה ראשון מסוגו של יצרן יוקרה, חנכה דורות חדשים לדגמיה הקודמים, כולל מתעלים-טכנולוגית כמו Q7, והשיקה חדשים במיטב האופנה – Q8 רב הרושם (2018), e-טרון החשמלי הסופר-מתקדם ולאחרונה גם גרסת קופה אופנתית ל-Q3 העכשווי.

מספרים, ישראל
בכל מקרה, לפני כשנה הוצג דור חדש ל-Q3, שכבר הספיק לחגוג 7 שנים על קו הייצור. בסיס הגלגלים של Q3 החדש גדל ב-8 ס"מ ל-268 ס"מ, האורך צמח ב-10 ס"מ ל-448 ס"מ, ולרוחב התווספו 3 ס"מ, ל-186 ס"מ; הגובה, 161 ס"מ, כמעט ללא שינוי. תא המטען גדל ב-70 ליטר ל-530 ליטר, ואילו המשקל עלה ב-100 ק"ג לערך לפי הגרסה, עלייה קטנה בהשוואה לגידול המשמעותי בממדים. 

אודי Q3 - מבחן דרכים (1.5 ל’)


בישראל מוצעו הדגם החדש בשתי גרסאות, שתיהן עם תיבה דו-מצמדית: TFSI 35 – מנוע בנפח 1.5 ליטר, 150 כ"ס, 9.2 שניות ל-100 קמ"ש, הנעה קדמית – ו-40 TFSI: מנוע בנפח 2.0 ליטר, 190 כ"ס, 7.4 שניות ל-100 קמ"ש, הנעה כפולה. מחיר הגרסה הראשונה ברמת הגימור הבסיסית מתחיל ב-254,000 שקלים ויש לה, בנוסף, עוד שתי חבילות אבזור – 'קומפורט' (267,000 שקלים) ו'טק פק' (279,000 שקלים); מחיר השנייה מתחיל ב-280,000 שקלים, תקנית עם 'קומפרט' ואופציה ל'טק פק' (292,000 שקלים). על חבילות האבזור ומפרט הבטיחות, ראו תיבה.  

למבחן קיבלנו את TFSI 35 עם שתי חבילות האבזור, ומחירה של זו עומד כאמור על 279,000 שקלים. 

מבפנים
לאודי Q3 החדש, בנוסף לנוכחות הגדולה יותר בזכות הממדים שגדלו, פרופורציות טובות בהרבה מאשר לקודמו. על בסיס זה בולט עיצוב מוחצן מזה של הדגם הקודם והוא זוויתי יותר בקווי המתאר שלו, ונפוח במקומות אסטרטגיים, כמו בתי הגלגלים הגדולים מאחור; כל אלה מתכתבים עם דגמי הפנאי האחרים והעדכניים של היצרנית.

אודי Q3 - מבחן דרכים (1.5 ל’)


המופע הבסיסי של סביבת הנהג בדגמי אודי הגדולים מככב גם ב-Q3 הקומפקטי. עם זאת, נעשו התאמות, משיקולי תקציב ומקום; המסך האחראי על תפעול המיזוג, הוחלף בפנל פקדים שגרתי ופשוט יותר. בגרסה המקומית לוח המחוונים המוקרן ("10.25) ומסך המולטימדיה ("8.8) פחות מרשימים מהצפוי, ומעבר לים ניתן לקבלם בגודל מלא ("12.3 ו-"10.1 בהתאמה). ועדיין, למרות ההתאמות, התוצאה הסופית מרשימה, עדכנית ומודרנית למראה.

המרחב מלפנים נאות, אך Q3 אינו מתעלה במיוחד בתחום זה, בעיקר בגלל קונסולה מרכזית רחבה וידית אחיזה בדלת שבולטת לתוך המרחב האישי של הנהג. 

המושבים מופעלי חשמל (תקני לנהג, תוספת לנוסע), עם כרית תומכת לגב בשני הצירים,  לא מוצלחים; בסיסם קצר וקורס בחלקו האחורי, ובעיקר המסעד קעור ואינו תומך בגב בצורה מספקת למרות אותה כרית. כתוצאה מכך, לא הצלחנו למצוא תנוחת נהיגה נוחה כנדרש.

אודי Q3 - מבחן דרכים (1.5 ל’)


החומרים מהם עשויה סביבת הנהג טובים בחלקה העליון, בחלקה התחתון ובדיפוני הדלתות הם מרשימים פחות. איכות ההרכבה טובה, אולם נרשמו מספר פספוסים בגימור, עם רווחים לא אחידים בין המשטחים וברגים חשופים בבסיס המושבים החשמליים. בנוסף, בסעיף ההערות, נרשם כי לוגו אודי מעל תא הכפפות זוהר בחושך ונראה לא שייך לשם; לא ניתן לסגור את תא האחסון במרכז הקונסולה; תא הכפפות ממש קטן.

ל-Q3 מאחור מבנה מושבים של 40-20-40 – שניים גדולים בצד, אחד צנוע במרכז — היתרונות בסידור זה הם שהמושבים לשניים גדולים מאוד. לשני נוסעים מרווחי ברכיים וראש טובים מאוד, ורק המרווחים לכפות הרגליים לא מצטיינים. כאשר יצטרף לנוסעים מאחור מבוגר נוסף, הוא ימצא כי המושב האמצעי קטן ולא נוח, נוחותם של האחרים תיפגע, וכי מנהרת ההינע הגבוהה תפריע לו. עוד ביחס למרחב מאחור: יש פתחי מיזוג, משענת יד רחבה ושני תאי אחסון לכל נוסע בצדדים (אחד גדול בדלת ועוד אחד קטן בצד המושב), הגג הפנורמי מסתיים מוקדם וחסר שקע כוח מכל סוג.

אודי Q3 - מבחן דרכים (1.5 ל’)


תא המטען נפתח ונסגר חשמלית – תוספת תשלום; ללא הפעלה עם הרגל – ומציע, מלבד נפח נאה מאוד בבסיסו (כאמור, 530 ליטר) גם אפשרות להגדלת הנפח ל-675 ליטר עם הזחת המושבים מאחור (15 ס"מ לפנים) ועד ל-1525 ליטר עם השטחתם. קיפול המושבים נעשה בקלות באמצעות רצועות הנמצאות בבסיסם, והרצפה המתקבלת שטוחה לגמרי. איכותו הכוללת של תא המטען טובה מאוד, מבנהו רבוע ויעיל, יש לו רצפה כפולה, כיסוי קשיח, ווי עגינה, תאורה טובה ושקע 12 וולט. 

בנסיעה
מנוע ה-1.5 ליטר מפיק 150 כ“ס (5000-6000 סל“ד) ו-25.5 קג“מ (1500-3500 סל“ד), ושילוב זה יותר מאשר מספק בכל מתאר נהיגה רגיל; וההתנהלות נינוחה, לא מעט בזכות פעולת מנוע בסל"ד נמוך יחסית המשאיר את צליל המנוע הרחק מלפנים. כאשר עולה הצורך, בעלייה למשל או בעקיפה, המנוע נדרש למאמץ גדול יותר, הוא רועש יותר, ועקיפות שצריך לעשות במהירות דורשות תכנון. גם התיבה, שבאופן רגיל מספקת לגמרי, אינה מספקת קיקדאון מהיר לקראת עקיפה. תפעול ידני ומצב 'ספורט' בהילוכים עוזרים, ובלט חסרונם של פקדי הילוכים מאחורי ההגה. בנוסף, במהירויות זחילה התיבה עשויה לפעול בגסות.

צריכת הדלק עמדה במהלך ימי המבחן, על 10.2 ק“מ לליטר, ובשיוט נינוח הגיעה לכמעט 16 ק“מ/ל'.

אודי Q3 - מבחן דרכים (1.5 ל’)


נוחות הנסיעה בעיר סבירה במהירות נמוכה; Q3 זז לא מעט על שיבושים, אבל רק לעיתים נדירות העביר חבטה פנימה, והורגש פער בין פעולת המתלה הקדמי לבין זה האחורי, שהיה טוב פחות. עם העלייה במהירות משתפרת הנוחות. גם בכבישים בין-עירוניים נוחות הנסיעה אינה מתעלה, אבל שם היכולת מספקת. 

בכל הקשור לאיכות הנסיעה, כבר צוין כי המנוע תחת עומס נשמע מדי, רעשי הכביש נשמעים כבר במהירויות נמוכות יחסית בכביש הבין-עירוני ורעשי רוח מרימים ראש בשיוט מהיר. לעיתים נשמעים גם רעשי מתלים. 

כאשר יורדים לשבילים, מתגלה כי בנסיעה בקצב איטי בשבילים עם אבנים שתולות, Q3 מצליח פחות לסנן את השיבושים, אבל טיול בשביל פתוח ובקצב גבוה יחסית נעים ונוחות הנסיעה אז טובה יחסית. 

אודי Q3 - מבחן דרכים (1.5 ל’)


היכולת הדינמית טובה – אמנם ההגה קל מדי, והוא גם חד מדי, מה שעשוי להפריע גם בשיוט – אך זוויות הגלגול סבירות ביחס לז‘אנר, והאחיזה גבוהה דיה. כושר הבלימה ופעולת דוושת הבלם טובים.

הסמל שמלפנים
אודי Q3 החדש הושק והגיע לכאן לא רגע אחד מוקדם מדי. הדגם החדש גדול מקודמו באופן משמעותי, מעוצב טוב בהרבה ממנו ומצוין לכשעצמו, והוא מציע לא רק הופעה חיצונית מושכת אלא גם סביבת נהג מרשימה מאוד וגם עדכנית, ועוד כזאת המתכתבת עם דגמי אודי הגדולים יותר, ומוסיף לכל אלה יכולת דינמית טובה. 

אודי Q3 - מבחן דרכים (1.5 ל’)


מנגד, הדגם החדש אינו מתעלה בכל הקשור לאיכות הנסיעה – הוא אינו נוח ושקט כנדרש – ומושב הנהג אינו נוח. בנוסף, ועל רקע המחיר, בולט האבזור שאינו עשיר, מדגיש שמחיר של 279,000 שקלים אינו סכום נמוך עבור רכב פנאי קומפקטי, גם כזה שנושא בגאון סמל של מותג יוקרה מוערך.

ולאור זאת, אולי כדאי לשקול אופציה אחרת: תמורת תוספת של 13,000 שקלים מוצע אותו דגם עם אותה חבילת אבזור, בגרסת הנעה כפולה, שיש לה גם מנוע חזק בהרבה, כזה המייצר 190 כ"ס. 

*פורסם ב-28.8.19 (נוסף וידאו)

אודי Q3 - מבחן דרכים (1.5 ל’)