ניסאן ג'וק - מבחן דרכים (1.0 ל') - אוטו

ניסאן ג'וק - מבחן דרכים (1.0 ל')

דור שני לרכב ששינה הרבה בשוק הרכב העולמי, למרות שהיו לו לא מעט פאולים. הדגם החדש מנסה לשלב את מרכיבי ההצלחה עם החומרים הנדרשים לשינוי, ואנחנו בוחנים את התוצאה

בשבוע שעבר, לפני עשר שנים, נפתחה תערוכת ז'נבה ה-80, ובין הדגמים שהוצגו בה היה סוג רכב חדש לגמרי. אבל לא באמת.
 
בשבוע שעבר, בדיוק עשר שנים אחרי, ובלי קשר לכך שתערוכת ז'נבה ה-90 לא נפתחה, ברור כי השפעתו של אותו דגם על עולם הרכב חרגה, בהרבה, ממה שעושה עוד מוצר חדש, מוצלח ככל שיהיה.
 
היום אנחנו מסכמים את המבחן שערכנו לדור השני של ניסאן ג'וק, הרכב שעשה מהפכה. לא פחות.

1631551
צילום: איתמר רותם
 
פנאי-קטן, עיצוב-פנאי
דגמי פנאי נוצרו באמצע הניינטיז גם בגלל שרכבי השטח האמיתיים אינם טובים לנהיגה ונסיעה בכביש, וגם בגלל שרוב הקונים לא נהגו בהם בשטח מאתגר. רוכשים אלה הלכו בעקבות מראה הרכב, שגם סיפר עליהם דברים טובים. דגמי הפנאי הראשונים שילבו לכן מופע מזוות פחות או יותר ורצפה של מכונית נוסעים. דגמים אלה פרחו באמריקה, ארץ שאוהבת את האהבות שלה גדולות. האירופאים? עיקמו אף באנינות, ונכנסו לסטיישן, כי יש גבול לטעם רע.
 
הונדה, שהציגה ב-1994 את רכב הפנאי השני, CR-V הקומפקטי, הציגה ב-1997 דגם קטן, HR-V, אבל הוא לא הצליח; השוק לא היה בשל, הוא עצמו לא הלהיב. במרץ 2010 התייצב ניסאן ג'וק בז'נבה – והוא כן הצליח; השוק היה בשל והוא בהחלט הלהיב.

1631545
צילום: איתמר רותם

ההצלחה של ג'וק, מעבר ליצירה בפועל של סגמנט רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV), עשתה דבר נוסף: הציגה אלטרנטיבה לחוכמה המקובלת שרכב פנאי צריך, איכשהו, להפגין ריכוז כזה או אחר של טסטוסטרון. ג'וק הגיע כאשר באירופה החלו לקבל רכבי פנאי, והוא מה זה התאים לשימושים לסוג רכב כזה, כולל ההופעה.
 
במהלך העשור הזה הוצגו כעשרים דגמי פנאי קטנים, יוצרים את אחד הסגמנטים הגדלים בעולם הרכב. בנוסף, יצרנים החלו גם להציג דגמי פנאי בעיצוב שונה מנקודת המוצא של הז'אנר, וההצלחה רבה; רבים מציעים באותה קטגוריה גם רכב מסוקס (נגיד), וגם כזה שעיצובו מתוחכם (בערך). וכדי לאשש קביעה זו, ראו מבחן השוואתי לרכבי פנאי קומפקטיים, בגיליון אוטו 409.

1631534
צילום: איתמר רותם
 
ג'וק – דור א'
יוצר המהפכה ונושא הבשורה, כמו במקרים רבים אחרים, לא היה מושלם. מעבר למופע המקסים בחוץ והמבריק בפנים, התגלה רכב צפוף, עם חומרים בינוניים, לא נוח, רועש והביצועים היו ככה. ולא שזה הפריע להצלחה, אבל אלה בדיוק הדברים שהדור החדש צריך לטפל בהם; עם השקתו מחכים לו במגרש שהוא עצמו יצר הרבה שחקנים שמאוד הצליחו. ובעניין זה, ראו תיבה על שינויים.
 
במבחן התוצאה
אז כן, הייחוד של הדגם המקורי (פנסי האיתות, למשל או החזית המחייכת) אינו מוביל את החדש, אבל העיצוב משובח, מעין גרסה בוגרת לזו המקורית, כמו הכתף מאחור שישנה אבל מודגשת פחות; ככה זה כשמתבגרים. כך או אחרת, ג'וק החדש הוא מהנאים בברנז'ה.

1631539
צילום: איתמר רותם
 
גם בפנים. הקטע הצבעוני העולץ מדי של הדגם הראשון פינה מקומו למשהו סולידי יותר, ולוח המחוונים נראה שבלוני בהשוואה למופע המתקדם מאז, שלא התעלה בתחום הקריאות. נשארנו עם איכות חומרים טובה באופן משמעותי מזו של הדגם הפורש וטובה לכשעצמה – מרקם, עובי, רכות, גימור – מרחב גדול יותר, וגם עם לוח מחוונים ברור ביותר. ובעניין קרוב: הצג המרכזי חד, ניגודי, ואור חיצוני כמעט לא משתקף בו. וגם: תפעול המיזוג (בקרת אקלים, חד-אזורית) והרדיו נעשה באמצעות חוגות חיצוניות. יופי. בכלל, העיצוב נאה ביותר, ובולטים פתחי האוורור בתכנון מצוין ותפעול תואם.
 
תנוחת הנהיגה טובה, אבל המושב בינוני; הבסיס קצת קורס בחלקו האחורי, אין הקשחה לגב והגישה למנגנון הכיוון נפגעת בגלל מרווח דל בין המושב לדלת. חלק מהפקדים, כמו אלה שמשמאל להגה, מוסתרים. ברכב בו נהגנו מצאנו כי למסגרת לוח המחוונים ול"גגון" שמעליו, מעט חופש המורגש כאשר מזיזים אותם. חומרי הדיפון בתקרה לא מתעלים.

1631543
צילום: איתמר רותם
 
ביקור בחלק האחורי של תא הנוסעים מגלה כי גם שם המרחב גדל משמעותית, והמקום לשניים סביר בהחלט; מרווח הברכיים מצוין, מרווח הראש בסדר ומרווח כפות הרגליים בינוני. המושב מציע לשני נוסעים תמיכה טובה לגב ומספקת לירכיים, ובמרכז מקום רק לילדים. עוד יצוינו חומרי דיפון בסיסיים בדלתות והיעדרו של פתח מיזוג.
 
תא המטען כעת שימושי מאוד – פתח ההטענה גדל, הנפח יותר מאשר מספק, הרצפה כפולה, יש בו תאורה וגם ווי תלייה, אבל אין ווי עיגון ואין תאי אחסון. הדיפון והמשטחים עשויים באופן מסיבי.

1631542
צילום: איתמר רותם
 
במבחן הדרכים
לג'וק מנוע ותיבה המספקים כל צורך יום-יומי – יציאה מיידית מהמקום, צבירת קצב טובה מאוד בעיר, מחוצה לה ובכביש המהיר. אפשר להגיע אתו למהירויות שגורמות לנהג להגיע לבית המשפט, וגם בעליות ממושכות הוא יכול לאתגר את דבר המחוקק. אבל תחת עומס, בעלייה תלולה או בעקיפה בתנאים שאינם מושלמים, צבירת המהירות מדודה משהו.
 
התיבה פועלת באופן חלק, אבל התגובה שלה איטית, והדבר בולט במיוחד בקיק-דאון. פקדי ההילוכים מאחורי ההגה מוסיפים למיידיות עקיפות. צריכת הדלק עמדה על 11 ק"מ/ל' במהלך המבחן, הגיעה ל-15-16 ק"מ לליטר בשיוט נינוח.

1631535
צילום: איתמר רותם
 
נוחות הנסיעה לא רק שטובה משמעותית מזאת של הדגם הקודם, אלא פשוט טובה לכשעצמה, ועבור רכב פנאי קטן, זה עניין גדול. הבולמים מטפלים היטב בכל סוגי השיבושים, בעיר ומחוצה לה, בכל מהירות וכל השיבושים המקובלים, ושומרים על רכב מרוסן גם במעבר על גלי כביש.
 
בניגוד לנוחות הנסיעה המשובחת, איכות הנסיעה, ככל שמדובר בסינון הרעשים, טובה פחות. אמנם, רעש המנוע סביר והוא נשמע רק מעל 3500 סל"ד, אבל רעשי רוח מפגינים נוכחות כבר ב-90 קמ"ש, גם בחלק העליון של מסגרת החלון, ורעשי הכביש נוכחים כמעט על כל סוגי האספלט, גם מ-60 קמ"ש.

1631538
צילום: איתמר רותם
 
זהו ניסאן ג'וק עם 117 כ"ס, לא ניסמו ג'וק מושחז, ואין דבר בעוצמת המנוע שיאתגר את הרכב בפיתולים, ולמרות שעסקינן ברכב פנאי קטן, כמה דברים על כישוריו בעולם מפותל. היכולת הדינמית טובה מאוד, מאפשרת קצב גבוה יחסית גם בכבישים מקורזלים, אגב התנהלות נכונה מאוד – זוויות גלגול מצומצמות, התנהגות כמעט ניטראלית, אחיזה טובה ובעיקר התמסרות בכניסה לפנייה. ההגה, כמובן, מת לתחושה, אבל הוא מהיר (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה), כמעט ללא שטח מת, משקלו טוב, והוא מוביל מצוין לאותה כניסה לעיקול. הבלמים טובים מאוד, ויש למערכת כושר עצירה ויכולת מינון משובחים.
 
לג'וק מערכות בטיחות עכשוויות (פרט לבקרת שיוט אדפטיבית), וזה מצוין; פחות מצוין כאשר היסטריית-יתר גרמה לה לשתול את הרכב במקום, עשרה מטרים לפני רמזור, בגלל שלמערכת היה "נדמה" שהרכב שעמד בנתיב השמאלי בלט מדי. והוא לא.  

1631537
צילום: איתמר רותם
 
אותו מערך מתלים מסדר לג'וק כישורי טיול משובחים בשבילים למיניהם, גם באלה עם שקעים או שינויי גובה, גם על כאלה עם אבנים זרועות או שתולות. עם זאת, במהלך אותה נסיעה, הוא קצת מצקצק ומקשקש מדי.
 
סיכום המבחן
הדגם החדש שומר על המופע של קודמו (באופן נועז פחות), עם זאת תיקן את כל מגרעותיו והוסיף לא מעט דברים חיוביים: הוא מרווח ויעיל בהרבה, החומרים משופרים, נוחות הנסיעה טובה ביותר. מערכות הבטיחות עדכניות, האבזור בסדר (וזו רמת האבזור הנמוכה במבחר), הביצועים סבירים וצריכת הדלק טובה. עם זאת, רמת הרעש מעט גבוהה, בייחוד שאון לאורך זמן, איכות הגימור וההרכבה אינה מתעלה תמיד.

1631560
צילום: איתמר רותם
 
ניסאן ג'וק החדש הוא רכב פנאי קטן בהחלט טוב. מחירו, 125,000 שקלים, סביר ביחס למקובל בסגמנט, וכבר כעת הוא מתמקם בצמרת ההיצע בדגמי הפנאי הקטנים. 

1631548
צילום: איתמר רותם
__________________________
מה השתנה__________________
ניסאן ג'וק מבוסס על רצפת CNF-B החדשה. ממדיו גדולים משמעותית מאלה של קודמו – בסיס הגלגלים גדל ב-11 ס"מ(!) ל-264 ס"מ, נתון של דגמי פנאי קומפקטיים; הוא ארוך ב-7 ס"מ ל-421 ס"מ, רחב ב-3.5 ס"מ ל-180 ס"מ, וגבוה ב-3 ס"מ ל-159.5 ס"מ; תא המטען גדל מאוד, מ-354 ל-422 ליטר, ופתח ההטענה הורחב.

מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים ותיבה דו-מצמדית 7 הילוכים החליפו את מנוע ה-1.6 ליטר הישן והתיבה הרציפה. הנתונים משופרים (בהשוואה לדגם הפורש) – 117 כ"ס (113 כ"ס), 18.4 קג"מ ב-1750 סל"ד ו-20.4 קג"מ בהגדשת-יתר ל-25 שניות (14.6 קג"מ ב-4000 סל"ד); 0 ל-100 קמ"ש ב-11.1 שניות (12.3 ש'), 180 קמ"ש (170 קמ"ש).

נוספו גם מערכות בטיחות עדכניות; בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית (לא בישראל), ניטור שטח אקטיבי.

1631561
צילום: איתמר רותם

שווה לשקול גם:

מחיר
124990
החל מ- 1,240 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
3100
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2010

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

אורך
421
רוחב
180
גובה
160
משקל
1285
בסיס גלגלים
264
נפח תא מטען (ליטר)
422
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
925
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
46

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
215/60/17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
999
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
117
סל"ד להספק מירבי
5250
מומנט מירבי (קג"מ)
18.3
סל"ד למומנט מירבי
1750
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
11.1
מהירות מרבית (קמ"ש)
180
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
24.4
צריכת דלק - עירונית
16.9
צריכת דלק - ממוצעת
20.8
דרגת זיהום אוויר
10
צריכת דלק - אמיתית
16.8
צריכת דלק - מבחן אוטו
11.0

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת לניטור מרחק מהרכב לפנים, מערכת עזר לנסיעה בעלייה, מערכת עזר לבלם, בקרת יציבות דינאמית

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
אין
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
6 רמקולים, מראה אחורית מתכהה אוטומטית למניעת סינוור, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, בורר מצבי נהיגה: רגיל, ספורט ו- ECO, שמשות אחוריות כהות, ספויילר אחורי
אבזור נוסף בתשלום
צביעת רכב דו גוונית 2TONE

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

דגם ניסאן ג'וק
גרסה ג'וק 1.0 ל' טורבו, אוט', Acenta-Tech
מחיר 124990
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 11.1
מהירות מרבית (קמ"ש) 180
תיבת הילוכים אוטומטית רציפה
צריכת דלק - ממוצעת 20.8
נפח תא מטען (ליטר) 422
דרגת זיהום אוויר 10

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 27. גוק הפך לעוד אחד מהעדר.

    העיצוב היה ייחודי 21 יוני 2020, 09:03

  2. 17. לא להתקרב גיר בעייתי

    דני 13 אפריל 2020, 12:49

  3. 15. איבדו את זה. לא נאה. לא נוח, לא מוצדק

    רם 9 מרץ 2020, 13:13

  4. 4. בכתבה הרכה נקטל ובסיכום הוא " רכב טוב "

    עדין רועש ולא נוח 8 מרץ 2020, 17:15