סמארט. דור חדש ושיתוף פעולה עם רנוהאירופים אוהבים מכוניות קטנות, והמגמה הזו שמוכרת כבר שנים, רק הולכת ומתחזקת עם העלייה במחירי הבנזין. יצרניות הרכב למדו זאת מזמן, ומציעות ביבשת הקלאסית שורה של דגמים קטנים וחסכוניים, עם מבחר שרק ילך ויגדל בשנים הקרובות. הנה כמה מהמכוניות הקטנות שיוצגו באירופה בעתיד, וחלקן עשוי להגיע גם לישראל – שבתקופה האחרונה מגלה מחדש את מה שהאירופים כבר שכחו: קטן וידני זה זול וחסכוני.

סמארט ורנו
לסמארט יש את כל מה שצריך בכדי להוביל את קטגוריית העירוניות החסכוניות: ראשוניות, מחיר אטרקטיבי (באירופה), ידידותיות לסביבה, 'שיק' כראוי ובעיקר סופר-חסכוניות עם נתון תצרוכת דלק של כ-30 ק"מ לליטר סולר בגרסת הדיזל. אבל בכירי היצרנית רחוקים מלהיות מרוצים מהיקף המכירות. לצורך כך בכוונתם לשתף פעולה עם רנו בפיתוח סמארט חדשה שתופיע ב-2014, במטרה לחסוך בעלויות. השתיים יפתחו יחד מנוע בנזין עם שלושה צילינדרים ונפח של 0.9 ליטר. יחידת הכוח תצויד בתזמון שסתומים משתנה והזרקה ישירה, כאשר המטרה להגיע לתצרוכת דלק ממוצעת של למעלה מ-35 ק"מ לליטר.
המנוע יותקן – כמו בפור-טו (ForTwo) הנוכחית – מאחור, ושם גם ימוקם המנוע באחות הגדולה – סמארט פור-פור (ForFour) – שתפותח יחד עם רנו. הפור-טו הבאה תייוצר במפעל סמארט בצרפת, ולא צפויים שינויים בממדיה. הפור-פור תהיה סופרמיני קצרה מ-350 ס"מ, ותיוצר במפעל רנו בסלובניה. בפיתוח גם גרסאות חשמליות לשתי המכוניות. עדיין לא ידוע כיצד יכונו גרסאות רנו למכוניות החדשות, אך הגרסה הצרפתית לפור-פור צפויה להיות ממוצבת מתחת לטווינגו, שלא משווקת בארץ ותעבור רענון ככל הנראה השנה.

סיטרואן
כבר ב-2009 רמזה סיטרואן על תחיית ה'דה-שבו' (2CV בשמה הרשמי) בדמות מכונית התצוגה החשמלית רוולט (REVOLTe). בסיטרואן שומרים על חשאיות מלאה בנוגע לפרויקט ועד כה לא דלף כל פרט חדש, למעט העובדה ש"העניין נמצא בבחינה". לפי ההערכות, המכונית תוצג בשנה הבאה כרטרו עם הנעה חשמלית, ותחת השם DS2.

אופל
על אופל אלגרה המתוכננת כבר סיפרנו לכם בעבר, ועם הזמן נראה שהתחזיות מתממשות. היא תתבסס על פלטפורמה מקוצרת של אופל קורסה ותיחשף ככל הנראה בסוף 2012 – תחילת 2013. על העיצוב עדיין אין פרטים, אך לגבי המנועים ההערכות הן שאופל תפתח מנועים קטני נפח וחסכוניים, עם שלושה צילינדרים והזרקה ישירה. המתחרה העיקרית תהיה פיאט 500.

פיאט
פיאט פנדה חדשה תוצג עוד השנה. הדור הבא של הקטנה האיטלקית יתבסס על פלטפורמה מחודשת המשמשת גם את לנצ'יה אפסילון החדשה, כאשר המטרה העיקרית היא לשפר את ציון הבטיחות הנמוך בהשוואה לפנדה הקיימת. הדור הבא יצמח מעט באורך ביחס לפנדה הנוכחית ויהיה רחב בשלושה ס"מ. היצע המנועים יכלול לראשונה את מנוע הטווין-אייר (שני צילינדרים, 85 כ"ס), לצד מנועי ה-1.2 ליטר (69 כ"ס) ו-1.3 ליטר דיזל (95 כ"ס) שמוצעים בדור הנוכחי.
אילו מכוניות קטנות יוצגו בשנים הקרובות?
צילום: מנהל
סיטרואן C1. תהיה יורשת?
טויוטה ופיג'ו-סיטרואן
כרגע לא ידוע אם טויוטה ופיג'ו-סיטרואן (PSA) ימשיכו את שיתוף הפעולה בינן בפיתוח מכוניות מיני. שני הצדדים מייצרים כיום ביחד את פיג'ו 107, סיטרואן C1 וטויוטה אייגו, אך בתקשורת האירופית מדווחים כי היפנים לא מעוניינים לשוב ולהשקיע משאבים גדולים בפרויקט. לפי ההערכות, ב-2012 מתוכננת מתיחת פנים קלה לשלוש האחיות, מה שידחה תוכניות להחלפתן בשנה לפחות, ויאפשר לשני הצדדים להחליט אם לפרק את השותפות או להמשיך איתה. הצלחת או כשלון קיה פיקנטו וסוזוקי אלטו באירופה צפויה להשפיע על ההחלטה.

פולקסווגן
בסוף השנה צפויה לופו חדשה שתוצע בתחילה לפחות רק במרכב שלוש דלתות. מאוחר יותר, במהלך 2012, יוצעו גרסאות גם של סקודה וסיאט, ואז ייתכן גם שההיצע יתרחב לגרסאות חמש דלתות. בסוף השנה – כנראה בנובמבר – תצא לאוויר העולם גם האפ! (!Up), העירונית הקטנה והחסכונית של פולקסווגן. היא תוצע בתחילה בגרסת שלוש דלתות ועם מנוע 1.0 ליטר שלושה צילינדרים עם 60 או 75 כ"ס, בשני המקרים בשידוך לתיבת חמישה הילוכים ידנית. במהלך 2013 צפויה גם גרסה חשמלית. האפ! תפחה ביחס לתוכניות המקוריות, ואורכה יעמוד על 355 ס"מ, בעיקר בשל שינויים בתקנות ההגנה על הולכי רגל. גובהה יהיה כ-150 ס"מ ורוחבה כ-165 ס"מ. הגרסה של סיאט תכונה כנראה Mii, ושל סקודה סיטי (City). מחירן באירופה צפוי לעמוד על כ-8,000 יורו, 1,000 פחות מגרסת פולקסווגן ו-2,000 יורו פחות מאפ! חמש דלתות.