דייהטסו סיריון החדשה. רק תגיע, וכבר תעזוב את אירופה?"דייהטסו לא עוזבת את השוק הישראלי", כך אומר גדי אונגר, מנכ"ל טלקאר, יבואנית המותג. זאת, בתגובה לדיווחים לפיהם היצרנית היפנית הודיעה על כוונתה לעזוב את שוק הרכב המערב אירופי בסוף 2012. לפי אונגר, מבחינת דייהטסו השוק הישראלי הוא אקס-טריטוריאלי, והינו חשוב מבחינת מכירות יותר משווקים אירופים, שם נתח השוק של היצרנית קטן יותר בהרבה. אלא שדיווחים על כוונת דייהטסו לעזוב את אירופה, יחד עם העיכוב בהתאמת הסיריון לתקני הזיהום האירופים, מעלים תהיות.

דבריו של אונגר מגיעים לאחר שדייהטסו הודיעה לסוכניה באירופה שתסגור את רשת השיווק שלה בגרמניה, בלגיה, הולנד ובריטניה (נציגויות שהיו שייכות ליצרנית) ותפסיק את השיווק באירופה מ-2013. הסיבה לפי דייהטסו נעוצה בשערי המטבע הגבוהים ועלויות הפיתוח הגבוהות כדי לעמוד בתקינה, אך בין השורות נראה שבכוונת טויוטה, חברת האם, למקד את דייהטסו בשוק הביתי החשוב ובאסיה (שם היא זוכה להצלחה גדולה בתחום המיקרו) ולשווק בעצמה יותר מכוניות קטנות באירופה. כל זאת אחרי שמכירות דייהטסו באירופה ירדו השנה לפחות מ-20,000 יחידות. באופן מוזר, ההודעה באה כמעט שנתיים לפני הסגירה המתוכננת וזמן קצר לפני השקת הסיריון החדשה באירופה. יצויין כי גם מכונית זו, כמו יתר דגמי דייהטסו, נמכרת במקביל ביפן עם סמל טויוטה.

לפי אונגר, אחרי שמהלך דומה בוצע בשווקים נוספים, כמו אוסטרליה, המשיכו מכוניות של דייהטסו להימכר שם אך עם סמל טויוטה. מסיבה זו הוא מעריך שלמכוניות של דייהטסו תהיה גם בעתיד תקינה אירופית, ויהיה ניתן לשווקן בארץ. אונגר עדיין לא יכול לומר בוודאות מה יקרה אחרי 2012, אך הוא מאמין שעזיבת דייהטסו את אירופה אינה חייבת להשפיע על השוק הישראלי. לא ברור לו גם מה יקרה בשווקים כמו שוויץ (שאינה שייכת לגוש היורו) ובדרום אירופה, ואם דייהטסו סוגרת רק את הנציגויות שבבעלותה. יש להניח שבשבועות הקרובים יתברר הערפל בנוגע למהלכי היצרנית היפנית בארץ ובשווקים נוספים.