בית משפט השלום בעכו קובע: מצלמות המהירות (והרמזור) א-3, הפרוסות ברחבי ישראל ונחשבות לחוד החנית במאבק בנהיגה במהירות מופרזת, לא אמינות. בתום משפט מתוקשר שנערך בשלוש השנים האחרונות, ושאוחד ממספר תיקים שאוחדו לכעשרה נהגים, השופט יעקב בכר מבקר בחריפות את המשטרה והפרקליטות, ואף קובע כי מומחה מטעם מכון התקנים - שהופקד על תהליך התקינה של המצלמות - לא דיבר אמת.

בהכרעת הדין, שנפתחת בזיכוי מהדהד של כל הנאשמים - חלקם בעבירות מהירות חוזרות - השופט קובע כי התביעה לא הצליחה להוכיח כי מצלמות המהירות המותקנות בישראל מבצעות את עבודתן באמינות הנדרשת לצורך הרשעה בביהמ"ש.

בפסיקה השופט מתאר באריכות ביקורת כנגד התביעה, שעיקרה עדות אחד מהעדים המרכזיים מטעמה - מומחה ממכון התקנים שחתם על אישורי התקינות של המצלמות. "המומחה לא אמר אמת בביהמ"ש עת העיד שהוא ואחרים מהמכון נכחו בניסויים שבוצעו בהולנד לצורך דיוק המדידה של המערכת. בהתאם, יש לתת לעדותו משקל נמוך, אם בכלל", קובע השופט, שגם מבקר את התביעה על-כך שבחרה שלא להעיד עובד נוסף של המכון, שלגביו נטען שנכח בניסויים (אך בהמשך טענה זו הופרכה גם על-ידי עדות נוספת של המומחה הראשון).

מכה למשטרה: ביהמ


השופט בכר הוסיף כי מכיוון שאף מומחה מטעם מכון התקנים לא נכח בניסויים שנערכו בחו"ל, "ניתן לקבוע באופן חד וברור כי הבדיקות שנטען ע"י המאשימה שבוצעו לצורך תקינת המערכת הינן בגדר 'עדות שמועה'", כלומר אין קבילות בביהמ"ש.

גם טענת הפרקליטות, לפיה בית משפט השלום כלל לא אמור לדון בתקינות המצלמות, שכן זהו תפקידו של ביהמ"ש לעניינים מנהליים, נדחתה על-ידי השופט בכר. "אם כך סבורה המאשימה", נכתב בהכרעת הדין, "מדוע טרחה היא לנהל את ההליך הנוכחי תוך הבאת מומחים מטעמה במטרה להוכיח את תקינות המערכת. מדוע נזכרה המאשימה רק בשלב הסיכומים להעלות טענה מקדמית זאת ובמקום זאת ניהלה הליך ארוך ומתיש שכל מטרתו הוכחת התקן".

מכה למשטרה: ביהמ


ומה יעלה בגורל הדו"חות שניתנו לכל יתר הנהגים שנתפסו על-ידי מערכת א-3, ושתיקם לא נדון במסגרת המשפט הזה? ב-ynet דיווחו לאחרונה כי במשטרה העניקו ארכה לתשלום הדוחות עד ל-15 באוקטובר, עוד טרם הייתה ידועה ההחלטה של ביהמ"ש.

פסיקת השופט בכר, צפויה לעורר גל של תביעות דומות מצד נאשמים נוספים, ותחייב את המדינה להוכיח מחדש כי המצלמות עומדות בדרישות לצורך אכיפה אמינה. רמז לכך ניתן למצוא בהצהרה שפרסם היום (ה') מכון התקנים, בסמוך לפרסום הכרעת הדין, ולפיה בדיקה חדשה שנערכה למצלמות מצאה אותן אמינות.

מכה למשטרה: ביהמ


לדברי המכון, "הדו"ח המסכם של המעבדה ההולנדית NMi קבע כי מצלמות המהירות אמינות, מהימנות ועומדות בדרישות התקן". יו"ר מכון התקנים, אורי דורי, הוסיף כי "ידענו והאמנו כי יוכח כי מצלמות המהירות אמינות, מהימנות ועומדות בדרישות התקן. אני שמח שגם הדו"ח הסופי קובע זאת, ומצר על כך שגורמים אינטרסנטיים ניסו להשחיר לכל אורך הדרך את מכון התקנים".

מכה למשטרה: ביהמ