במסגרת וועידת ראש הממשלה השישית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, הודיעו קבוצת פולקסווגן, מובילאיי,  וצ'מפיון מוטורס על הקמת פרויקט משותף לפריסה של רכב חשמלי אוטונומי שיתופי בשיתוף עם ממשלת ישראל. הרכב יהיה כנראה מה שמכונה בתעשייה "רובוטקסי" – רכב הסעות אוטונומי בעל יכולת נהיגה עצמאית באזורים עירוניים.
 
קבוצת פולקסווגן תספק את הרכב החשמלי כמו-גם את הידע שלה בפריסת שירותי מוביליות, ואילו מובילאיי וחברת האם שלה אינטל יספקו את החומרה, המפות ואת תוכנת הנהיגה האוטונומית שתהיה ברמה 4. צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן בישראל, תהיה אחראית על הלוגיסטיקה, ניהול צי הרכב ותשתית הפריסה ואילו ממשלת ישראל תעניק תמיכה לפרויקט.
 
בהתאם להודעה שמסרו החברות, הפיתוח יחל ב-2019 והכוונה שב-2022 יבשיל לרמה מסחרית. המשמעות היא שכבר ב-2020 ייערכו ניסויים מעשיים בכלים כאלה בכביש.   
 
החברות השותפות יקימו מיזם תחת השם NMI – ר"ת של New Mobility in Israel. הצעת  הקבוצה לשיתוף פעולה התקבלה על ידי ישראל ונמסרה במהלך וועידת תחליפי הדלק לתחבורה חכמה שנערכת בימים אלה בתל-אביב.
 
ממשלת ישראל תתמוך בפרויקט בשלושה תחומים עיקריים: משפטית ורגולטורית; שיתוף התשתית הנדרשת; סיוע בנתונים וגישה לתשתיות. כל התקנות שיתייחסו ל-NMI יחולו גם על מיזמים דומים של גורמים אחרים שירצו לפעול בישראל. פולקסווגן, מובילאיי וצ'מפיון מוטורס ישתמשו במודל זה כבסיס לניסוי בקנה מידה עולמי במוביליות אוטונומית שיתופית. המיזם יתפתח בשלבים ויתרחב מניסוי שיכלול בראשיתו עשרות מכוניות ויגיע למאות יחידות.
 
המכוניות
קבוצת פולקסווגן נמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוח פלטפורמה חשמלית מודולרית המכונה MEB שתשמש חלק גדול ממותגי הקבוצה. מדברים שאמרו לנו אנשי קבוצת פולקסווגן, פלטפורמה זו תוכל להציע יכולת גבוהה גם בתחום הנהיגה האוטונומית.
 
דגם ראשון שיתבסס על פלטפורמה זו צפוי להיות גרסה סדרתית למכונית התצוגה של פולקסווגן ID, שנחשפה בתערוכת פריז ב-2016, וגרסה סדרתית צפויה כבר בסוף 2019. אחריה יוצג על אותו בסיס שלושה דגמים: רכב פנאי שכונה בגרסת התצוגה קרוז; מיניוואן נוסטלגי שכונה באז; מכונית סלון שכונתה ויז'ן. גם סיאט וסקודה צפויות להציג ב-2020 דגם אחד לפחות על בסיס זה.
 
יש להניח שהכלים שיגיעו למיזם המקומי יהיו מסדרת דגמים זו – בעיקר וראשון מהם, אותה גרסה סדרתית ל-ID.