יונדאי חוזרת להשתמש בשם טוסון אחרי הפסקה של כמה שנים לטובת כינוי אלפא-נומרי (iX35), עכשיו הטוסון מגיע גם אלינו, כאשר היבואן מקווה לשחזר את ההצלחה של הדור הראשון של הטוסון בשוק הרכב המקומי
 
עיצוב ונראות
בניגוד ל-iX35, שסבל מעיצוב עמוס מדי בפרטים, הטוסון החדש מציג קו עיצוב בוגר, עם קווים נאים ונקיים יותר – וגריל גדול מלפנים. גרסת הכניסה, Prime, מוצעת עם חישוקי "16 שנראים מעט קטנים מדי. חישוקי "17, ואפילו "19, מוצעים ברמות האבזור הגבוהות יותר (רק בשידוך למנוע 2.0 ל'). תאורת לד ליום מוצעת כסטנדרט ומוסיפה גם היא למראה. וזהו בהחלט רכב נאה, שעושה את העבודה עבור מי שמחפש את מראה רכב הפנאי, גם אם השטח היחידי שהוא נוסע בו הוא חניית העפר ליד הסופר. 

יונדאי טוסון: מבחן דרכים וידאו (1.6 ל' אוטומט)
צילום: מנהל
 
פנים הרכב
תא הנוסעים של יונדאי טוסון מקבל אותנו עם שילובי צבעים נעימים, כאשר המושבים וחלק מהדשבורד בצבע בהיר, והשאר כהה. העיצוב נאה בסה"כ, אם כי לחלקנו הפריע מסך התצוגה הקטן – שנראה קצת מיושן (אם כי תפעול מערכת השמע נוח). לכולם הפריע העדר דיבורית BT. יש כמובן אופציה למערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית. רשימת האבזור כוללת קיפול מראות חשמלי עם נעילת/פתיחת הרכב, בקרת שיוט, חיבור USB למערכת הקול וחיישני אורות, למעשה החיסרון המשמעותי היחיד, מלבד הדיבורית, הוא העדר בקרת אקלים, שאינה מוצעת ברמת האבזור הזו.
 
הבעיה העיקרית של תא הנוסעים היא איכות החומרים הפשוטה. למעט מקטע רך אחד, שמרכיב חלק מהדשבורד, בכל שאר המקומות תמצאו פלסטיקה פשוטה למגע, שחלק מהבוחנים גם חשבו שהיא מעט פשוטה למראה.

יונדאי טוסון: מבחן דרכים וידאו (1.6 ל' אוטומט)
צילום: מנהל
 
המרחב מלפנים טוב, גם לגבוהים, והמושב היה נוח למדי לרב הבוחנים. המרווח מאחור טוב לברכיים (ולא יותר מזה) ומרווח הראש נאה. בסיס המושב מעט קצר, אך ניתן לכוון את זווית המשענת, והרצפה השטוחה יחסית מאפשרת ישיבה נוחה יחסית לשלושה. התלונה העיקרית של היושבים מאחור היתה לגבי השילוב בין מושב מעט נמוך עם קו חלונות גבוה. ילדים, או סתם מאותגרים אנכית, לא אהבו את התחושה הסגורה שמתקבלת. אותה בעיה, גם אם במידה מעט פחות חמורה, מתקבלת גם במושב הנוסע מלפנים, שאינו מתכוון לגובה (בניגוד למושב הנהג). תא המטען מציע נפח סביר ולא יותר, וסף ההטענה מעט גבוה (אבל מצד שני יש גלגל רזרבי בגודל מלא), אבל הנפח מספק בהחלט לשימושים משפחתיים מקובלים.
 
נוחות נסיעה
בעיר הטוסון לא מרשים בכל הקשור לנוחות הנסיעה. הוא מתרסק על שיבושים מהסוג ה"רע" וב-50 קמ"ש זז בצורה לא נעימה על שיבושים הכוללים שינויי גובה. הוא טוב יותר ב-30 קמ"ש, ומפתיע לטובה בהתמודדות עם שיבושים קטנים, כאשר עוזרים לכך הצמיגים בעלי החתך הגבוה (215/70-16). אבל בסך הכל, בעיר הנוחות היא בינונית ואף פחות מכך. מחוץ לעיר הטוסון מציע נוחות טובה יותר, עם ריסון טוב על גלים והתמודדות טובה יחסית עם שיבושים קטנים. אך גם שם הוא "בועט" מדי פעם על שיבושים בינוניים ומעלה.

יונדאי טוסון: מבחן דרכים וידאו (1.6 ל' אוטומט)
צילום: מנהל
 
בכל הקשור לנהיגה, נציין שההגה מרגיש קל מדי במצב הרגיל שלו, אם כי אחרי נהיגה של כמה מאות ק"מ מתרגלים. מצב 'ספורט' מקשיח מעט את ההגה, אך המשקל עדיין לא היה לטעמנו.
 
התנהגות ובטיחות
הטוסון לא מנסה לפנות לנהג חובב הפניות. הצמיגים גבוהי הדופן נמרחים בעומס צדי גבוה, תוך מחאה קולנית. הבלמים לא הרשימו בקטע דינאמי בירידה,  אבל כל זמן שהקצב הגיוני, הטוסון הגיוני גם כן, ועושה את העבודה. רק כדאי לבחור במצב הספורט שמקשיח את ההגה. 
 
הטוסון קיבל ציון של 5 כוכבים במבחן של יורו NCAP מ-2015, אך הוא השיג זאת עם שני פריטים שלא מוצעים בארץ בגרסה זו – מכסה מנוע אקטיבי לצמצום הפגיעה בהולכי רגל ומערכת התרעת סטיה מנתיב – כך שהציונים בסעיפי ההגנה על הולכי רגל ומערכות הבטיחות לא רלוונטיים. היינו שמחים אם יונדאי היו נוקטים באבזור הבטיחות של הטוסון באותה מדיניות כמו שנקטו באבזור הסונטה...

יונדאי טוסון: מבחן דרכים וידאו (1.6 ל' אוטומט)
צילום: מנהל
 
מנוע וביצועים
הטוסון שנבחן מצויד במנוע 1.6 ל', המספק 132 כ"ס ומומנט של 16.4 קג"מ, ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 היל'. הטוסון מפתיע ביציאה זריזה יחסית מהמקום במטרים הראשונים, אבל אחר כך מרגישים שמדובר ברכב לא קל (1450 ק"ג, 160 ק"ג יותר מקורולה לצורך השוואה למשפחתית), עם מנוע לא גדול. אבל חשוב להדגיש שמדובר ביחידת כח שהיא יותר ממספקת, וגם בעליות ארוכות אין תחושה של תת-כח. ולמרות האמור לעיל, למי שנוסע קבוע בדרך הררית אנו ממליצים לשקול בחיוב את מנוע ה-2.0 ל'.
 
המנוע מעט רועש בסל"ד גבוה מאוד, אבל בסל"ד נמוך הוא שקט יחסית. אין את התחושה המאומצת בשיוט שהעביר הספורטאז' 1.6 ל' מהדור הנוכחי, עם יחידת הנעה זהה, ולכן כמעט ולא היו תלונות לגבי הספק המנוע. כן היו תלונות לגבי רעידות מנוע שהורגשו מדי פעם בסל"ד סרק בעמידה. תיבת ההילוכים עובדת טוב, חלקה ונעימה.
 
בכל הקשור לצריכת דלק קיבלנו בשיוט נינוח 14 ק"מ/ל', ובימי המבחן שהיו זריזים, אבל כללו גם לא מעט נהיגה בין-עירונית, ממוצע של 9.7 ק"מ/ל', נתון בינוני למדי. 

יונדאי טוסון: מבחן דרכים וידאו (1.6 ל' אוטומט)
צילום: מנהל
 
סיכום ותמורה
גרסת הכניסה של הטוסון, עם מנוע 1.6 ל', מוצעת במחיר של 143,000 שקלים. מצד אחד, מחיר סביר ביחס ללהיט הקטגוריה, הספורטאז' 1.6 ל', בהתחשב בעובדה שמדובר ברכב חדש. אך מצד שני, במחיר הזה נפתח פער של כ-10% ביחס למחיר המשפחתיות הפופולאריות, מה שמעמעם קצת את האפקט שהיה לספורטאז'.
 
יונדאי טוסון מציע חבילה טובה בסה"כ, כאשר הקלף החזק שלו הוא העיצוב – עניין חשוב מאוד בקטגוריה הזו. הוא נראה גדול ומרשים, ומציע בדיוק מה שהלקוחות מחפשים. המרחב לנוסעים טוב מלפנים ומאחור, הביצועים סבירים ורמת האבזור טובה בסה"כ (למעט קישוריות בלוטות' שציפינו למצוא כסטנדרט במחיר הזה). הדברים הפחות טובים בו הם איכות החומרים ונוחות הנסיעה בעיר ועדיין: לפחות עד הגעת הספורטאז' החדש (שאמור להיות מושק בקרוב מאוד) זו אחת ההצעות האטרקטיביות ביותר בקטגוריה הזו.