קיה אקסיד - מבחן דרכים - אוטו

דגמי הפנאי סייעו לבסס את מותג קיה בישראל ולהפוך אותו למצליח גם בעולם. כמו שהגדיר זאת בפני אחד ממנהלי קיה אירופה - מול שבעה דורות של גולף קשה להתחרות, אבל תחום הפנאי חדש יחסית והקוריאנים היו מהראשונים בו. וכאשר תחום הפנאי הקומפקטי הוא הלוהט ביותר בשוק הרכב המקומי, ההצלחה הגדולה של קיה בו חשובה ביותר. קיה מובילה במכירות את קטגוריות הפנאי הקטן והבינוני עם הסטוניק, הנירו והספורטאז' וכעת מצופפת עוד יותר את המבחר עם קיה אקסיד (XCeed).

1627630
צילום: רונן טופלברג
 
מדובר בגרסת "שטח" לסיד המשפחתית, כזו שאמורה לקסום למי שמחפש משפחתית מוגבהת אך לא רוצה את הממדים ובעיקר את מלוא הגובה של רכב פנאי "מסורתי".
 
בניגוד לסובארו למשל (XV מול אימפרזה), בקיה לא הסתפקו בהגדלת מרווח הגחון על-ידי מתלים מוגבהים, אלא שינו את כל החלקים החיצוניים למעט הדלתות הקדמיות. התוצאה: האקסיד הוגבה ב-4.4 ס"מ ועם חישוקי "18 מרווח הגחון עומד על 18.4 ס"מ (יותר אף מהספורטאז'). האקסיד גם ארוך ב-8.5 ס"מ מהסיד (439.5 ס"מ), מהם 2.5 ס"מ מלפנים ושישה מאחור. בהתאם תא המטען גדל ב-31 ליטר לעומת סיד רגילה (ל-426 ליטר).
 
האקסיד מוצע בארץ בשלוש רמות גימור, מהן בחנו את האמצעית, EX, שלהערכתנו תהיה המבוקשת ביותר ושעולה 140 אלף שקל.

1627631
צילום: רונן טופלברג
 
עיצוב ונראות
קיה מצטיינת לטעמנו בעיצוב בשנים האחרונות והאקסיד לוקח זאת צעד קדימה. המראה משלב אלגנטיות ספורטיבית עם מאפייני פנאי מוכרים, נאה ומושך מבטים. הצד החזק הוא האחוריים - והיו מי מאיתנו שסברו שהטיפול במשטחים וביחידות התאורה מזכיר פורשה מקאן.
 
אבל למרות השפעות גרמניות ברורות, האקסיד שומר על קשר ליורדי שביל אחרים של קיה - ביחוד לסטוניק בחזית. הקווים האפורים סביב הסבכה, יחידות התאורה החדשות (לד), מסגרות שמשות הצד המיוחדות ופסי הגגון הכסופים, כל אלה תורמים למראה ספורטיבי וכמעט יוקרתי. דמוי מיגון גחון בשחור וכסף תורם לתחושת הפנאי ופתחי מפלט בולטים וחישוקי "18 מסייעים לרושם הספורטיבי. התוצאה היא רכב מאוד נאה, שנראה טוב מגרסאות שביל אחרות לדגמי כביש.

1627629
צילום: רונן טופלברג
 
תא הנוסעים
פתיחת הדלת מגלה קשר גדול יותר לסיד בפרט ודגמי קיה אחרים בכלל. סביבת הנהג מציעה עיצוב שגרתי (מדי?) ואיכות החומרים לא תמיד מרשימה. גם מערכת המולטימדיה, שהתצוגה שלה אינה מודרנית ומתגי תפעול מעט פשוטים, נראים מוכרת מדי.
 
ברמת הגימור EX תורמים לאווירה לוח מחוונים דיגיטלי נאה, כולל מעבר לתצוגה בעיצוב דרמטי במצב "ספורט". בצבעי מרכב מסוימים, למשל צהוב, חלקים בסביבת הנהג והתפרים בריפוד אף הם בצהוב - מה שמשפר את התחושה ומפחית את הביקורת על העיצוב הפושר (ביבואנית מציעים שלושה גווני ומרקמי ריפוד ודיפון). האבזור נאה וכולל גם מפתח חכם.
 
ממושב הנהג התחושה אינה של רכב פנאי. הישיבה אמנם גבוהה ב-4.4 ס"מ מבדגם הרגיל, אך בפועל זה לא מתורגם לתחושת רכב גדול או לראות עדיפה החוצה. מאחור המרחב מכובד ותא המטען, עם רצפה כפולה, מציע שימושיות נאה.

1627639
צילום: רונן טופלברג
 
נוחות
האקסיד שבחנו לא הצטיין בנוחות. התחושה היא שקיה בחרה בכיול מתלים קשוח יחסית והרכב מתקשה לסנן פגמים קטנים ובינוניים. זה מורגש במיוחד בעיר ומשתפר מחוץ לעיר. בידוד רעשי הכביש אינו מצטיין. לעיתים דווקא ספיגת פגמי כביש גדולים טובה משמעותית. בשבילים כבושים האקסיד לא נוח במיוחד, אך הנהג נהנה מתחושה "חסונה" שתהפוך נסיעה בהם לפחות מדאיגה ומאומצת.  

התנהגות כביש
בקיה כיילו מחדש את המתלים וההיגוי (ביחס לסיד) ולבולמים הקדמיים נוסף מגביל מהלך הידראולי. המטרה הייתה להבטיח יכולת דינמית משופרת ביחס לרכבי פנאי קומפקטיים ואכן האקסיד מפתיע בהתנהגות שהיא על הצד המהנה. אחיזת הכביש טובה, ההיגוי מהיר ותגובות המרכב לפקודות נהג נאותות. להיגוי תחושה מעט מלאכותית (גם במצב ספורט) והוא מושפע לעיתים משיבושים.

1627628
צילום: רונן טופלברג
 
מפרט הבטיחות של רכב ההדגמה כולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ועמעום אורות אוטומטי - את ההיצע המלא של מערכות הבטיחות (בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים) ניתן לקבל רק ברמת גימור 'פרימיום' היקרה יותר.
 
מנוע ביצועים
לאקסיד מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין של קונצרן יונדאי, כאן עם 140 כ"ס ותיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד. ההנעה קדמית והרכב מאיץ על הנייר מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 9.5 שניות.
 
למנוע הקוריאני פעולה נעימה ושקטה, ביצועיו טובים גם אם לעיתים התחושה אינה נמרצת במיוחד. התיבה הרובוטית פחות מרשימה: היא לעיתים לא נעימה בזחילה ותגובותיה לבקשת הורדת הילוך (קיק-דאון) אינה זריזה מספיק - חלק מכך ניתן לשפר על-ידי מעבר למצב "ספורט". זה מחדד משמעותית את תגובות המצערת והתיבה, אז גם האופי הופך נמרץ והולם יותר לטעמנו את עיצוב הרכב.

1627640
צילום: רונן טופלברג
 
תצרוכת הדלק ביום מבחן מאומץ עמדה על 11 ק"מ לליטר. בקטעי נהיגה רגועים יותר נעה סביב 13.5-13 ק"מ לליטר.
 
תמורה
בקטגוריה בה עיצוב הוא גורם עיקרי להצלחה, נראה כי קיה אקסיד זוכה בכל הקופה. הוא נראה נהדר ובמובן מסוים מביא את תפיסת ה"פנאי קופה" לתחום העממי באופן טוב מרבים, כולל מותגי יוקרה.

הוא מציג התנהגות כביש טובה וביצועים נאותים ובכלל מציע יכולת היקפית טובה וכמעט ואינו סובל ממגרעות בולטות. למעט, כנראה, נוחות נסיעה בינונית ותא נוסעים שעלול להראות מעט "רגיל"; ולמרות שישנן מערכות בטיחות מתקדמות היינו בכל זאת שמחים לראות את חבילת הבטיחות המלאה כבר ברמת הגימור שנבחנה (EX).

ועדיין, כאמור, אקסיד מציע חבילה מוצלחת עם פוטנציאל הצלחה גדול ויתאים ללקוחות שמוותרים על אשליית פנאי ותחושת הגודל של ספורטאז' למשל ומחפשים תחושה קומפקטית יותר.
 
1627634
צילום: רונן טופלברג

שווה לשקול גם:

מחיר
138000
החל מ- 1,369 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
3422
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

אורך
439
רוחב
182
גובה
148
משקל
1375
בסיס גלגלים
265
נפח תא מטען (ליטר)
426
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1378
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
50

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
205/60/16

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1353
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
140
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
24.7
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.5
מהירות מרבית (קמ"ש)
200
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
19.2
צריכת דלק - עירונית
15.4
צריכת דלק - ממוצעת
17.5
דרגת זיהום אוויר
9
צריכת דלק - אמיתית
14.2
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
לא נבחן
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת עזר לזינוק בעליה, חיישני חגורות בטיחות, ניטור מרחק מלפנים

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
מזגן רגיל
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
בורר מצבי נהיגה
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם קיה אקסיד
גרסה אקסיד 1.4 ל' טורבו, אוט', LX
מחיר 138000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.5
מהירות מרבית (קמ"ש) 200
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 17.5
נפח תא מטען (ליטר) 426
דרגת זיהום אוויר 9

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 18. למה שנלחץ על הפעמון של הערוץ אם הסרטון כ''כ גרוע?!?!?!

    גדעון 30 דצמבר 2019, 00:49

  2. 14. זולל דלק!!!

    דוד 28 דצמבר 2019, 13:32

  3. 12. ניראת כמו מיצובישי לנסר ספורטבק

    פלוני 27 דצמבר 2019, 08:41

  4. 11. רכב יפה מבחוץ אבל פשוט ולא יפה מבפנים.

    נחפיק 26 דצמבר 2019, 19:41

  5. 4. ותודה לאינפיניטי על ההשראה לעיצוב החיצוני

    שייקה 26 דצמבר 2019, 11:57

  6. 3. בקרת שיוט אדפטיבית-רק בדגם הפרימיום היקר ביותר... מבאס!

    עופר 26 דצמבר 2019, 09:44

  7. 2. מבחן מול cx30 מתבקש

    גיא 26 דצמבר 2019, 08:22