פיג'ו 208 - מבחן דרכים (e-208, חשמלית) - אוטו

פיג'ו 208 - מבחן דרכים (e-208, חשמלית)

פיג'ו, כמו שאר מותגי PSA, בחרה להתייחס להיצע החשמלי שלה כאל עוד-גרסה-לדגם. בישראל, הושקה גרסת e של 208 החדשה יחד עם גרסת מנוע הבנזין. לקחנו גם אותה למבחן

כל יצרני הרכב, כולל כולם, יהיו חייבים בדגמים חשמליים לקראת אמצע העשור הקרוב. כולם פועלים במרץ כדי לעמוד בכך, אחדים כבר יצאו לדרך בהיקפים גדולים וגדולים יותר. לתאגיד הרכב הצרפתי PSA — פיג'ו, סיטרואן, אופל, DS — היצע מחושמל מכובד כבר כעת. דגמי סופרמיני ורכבי פנאי קטנים מוצעים בפועל עם הנעה כל־חשמלית; דגמים קומפקטיים, נוסעים ופנאי, בהנעה היברידית־נטענת.

מיצוב, סימול
כל יצרני הרכב, כמעט כולם, משקיעים אנרגיה רבה בסימול דגמים, מיקומם ומיצובם. הגל החשמלי, כאמור הרבה דגמים, העמיד אותם בפני אתגרים שאינם מסובכים בתחום זה (מיד), אבל היישום מאוד חשוב ולכל דרך יתרונות וחסרונות בו־זמנית. אחת הבעיות העיקריות בתחום זה היא שאפשר לתקן ולשנות דברים בדגם ואפילו בקבוצת דגמים. הרבה יותר קשה, בעייתי, ודורש זמן רב, הוא שינוי מיקום דגמים או גרסאות — וגם זה עניין גדול — במארג ההיצע של היצרן.

בפני היצרנים עומדות מספר אפשרויות כדי לציין את ההיצע המתחשמל שלהן. אפשר ליצור תת־מותג שיאגד תחתיו את הדגמים המחושמלים שלו; אין בעיה להציג דגמים כאלה בשם משלהם, ולשלב אותם בין הדגמים הקיימים; אפשר, גם, להכריז על הצעה חשמלית נתונה כעל גרסה־של־דגם. 

1636868
צילום: יואל פלרמן

יש יצרנים שהחלו בדרך אחת, ועברו לאחרת. ב.מ.וו הייתה חלוצה עם תת־מותג i, אבל גרסה כל־חשמלית היא הדרך החדשה. אודי התחילה ב־e-טרון, מותג פולקסווגן הכריז על תת־מותג I.D ואילו לסקודה יש שם דגם חדש. יונדאי/קיה התחילו בדגם חשמלי, איוניק/נירו, אבל הכריזו כעת על תתי־מותג איוניק/תכנית S. יש אחרים שההצעה החשמלית שלהם מוצאת ביטוי בסימול קטן, גם קטן מאוד, ברכב הדומה, מאוד, לדגם עם מנוע בעירה פנימית. ZS של MG, הרכב החשמלי הנמכר בישראל, הוא כזה.

תוספת של e
גם הדגמים החשמליים של PSA. אלה מובחנים מהאחרים בסימול e הצמוד לשם הדגם, לאמור: זוהי גרסה חשמלית לדגם, ממש כשם שיש גרסה עם מנוע בנזין, או כזו עם דיזל. 

היתרונות ברורים: ההצעה המחושמלת נתפסת כעוד הצעה של היצרן לצרכן, שאחרי שהחליט על הדגם המתאים לו, יבחר בגרסה הנכונה עבורו. היצרן יכול לשמר קו עיצובי אחיד יותר, מכיוון שאין צורך בעיצוב אחר, רק רמזים פה ושם (שבכה, e בקטן). כל זה מאפשר היצע ממוקד, שעוזר גם לצרכן. יש לכך משמעויות מעבר: הרצפה נועדה לשרת את כולן, וזה זול יותר, אך עלול לחייב פשרות. מנגד, יותר דגמים או תתי־מותגים מאפשרים להעשיר את הקטלוג של המותג, דגמים כאלה מוצאים ביטוי נפרד בקטלוגים למיניהם, אפשרויות העיצוב גדלות.

השווה, השונה
לבחירה של PSA, במקרה הזה של פיג'ו, בדרך של גרסה־של־דגם, יש משמעויות מיידיות במקרה של פיג'ו 208 החדשה, וכתוצאה מכך גם במבחן לגרסה החשמלית. ביטוי נוסף לגישה זו הוא בשם רמת הגימור: גרסת e החשמלית מוצעת ב'פרמיום S' — ומחירה 153,000 שקלים; גרסת הטורבו־בנזין מוצעת אף היא ב'פרמיום' (אך כזאת ללא רדאר) ומחירה 119,000 שקלים. לכן, דברים רבים שנכתבו במבחן על 208 (שנבחנה ב־'GT ליין') בעבר, תקפים כאן (ובכל זאת יצוינו אף הם).

1636862
צילום: יואל פלרמן

העיצוב לכן, עיניכם הרואות, פשוט מעולה, יוצר מופע עדכני של ספורט־אלגנט, עם מוטיבים של פיג'ו, כמו התאורה בהשראת ניבי אריה ועוד. מפתח הדלתות קטן יחסית (מפתן גבוה, משקוף נמוך). מבנה סביבת הנהג זהה, אותו i-קוקפיט ייחודי, וגם החומרים בחלקה העליון מכובדים כנדרש: מרקם נאה ומחוספס למעלה, שחור־פסנתר באמצע, מעין סיבי פחמן באמצע הדשבורד וגם בדלתות. הגוונים מעשירים את תא הנוסעים, והריפוד מוצלח מאוד. מנגד, משטחי הפלסטיק, הן מגובה הברכיים ומטה, הן בדיפון הדלתות, דקים מאוד. 

הנדסת אנוש לא משהו, כולל הקטע עם תפעול דרך המסך, שכל התפריטים בו כתובים עברית, אבל יש פקדים למיזוג וגם ויסות חיצוני לעוצמת הקול. לוח המחוונים בתלת־ממד, גם בו המידע בעברית, אך הוא מעט קטן מדי. המושב בסדר, אך חלקו האחורי של הבסיס מעט שוקע, ואין הקשחה לגב. המרווח לברך ימין של הנהג אינו מזהיר. 

1636864
צילום: יואל פלרמן

המרחב מאחור בינוני, מרווח הרגליים מצוין, מרווח הראש גבולי לגבוהים. המקום סביר לשני מבוגרים, ו"מנהרת הינע" גבוהה וכניסת הקונסולה לאחור, יפריעו למבוגר באמצע. 

תא מטען עשוי היטב, ממדיו סבירים (ולא נפגעו על־ידי הסוללות), אך חלק ממנו בשירות כבל הטעינה. 

1636866
צילום: יואל פלרמן

מסע חשמלי
ל־208 החשמלית מנוע המייצר 136 כ"ס (100 ק"ו) ו־26.5 קג"מ כבר ב־300 סל"ד. משך ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש הוא 8.3 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל־150 קמ"ש. לסוללה אנרגיה של 50 קוט"ש, לטווח של 339 ק"מ (WLTP). טעינה ביתית מלאה תימשך בין 16 שעות בחיבור לעמדה פשוטה ביותר ועד ל־5 שעות בעמדה תלת־פאזית. בעמדה מהירה, 100 ק"ו, ניתן להגיע ל־80% טעינה בחצי שעה. 

עם התנעה מכריזה e-208 שיש בסוללות שלה מספיק אנרגיה ל־330 ק"מ. הביצועים נאים מאוד, קצת פחות בזכות ההספק, יותר בזכות המומנט הנמצא בשיא אונו בסל"ד כה נמוך. לא רק הזינוק טוב, אלא ובעיקר האצות ביניים הכה־חשובות לעקיפות. הן נעשות במיידיות, הרכב צובר מהירות באופן מעורר, השקט מדגיש זאת יותר — והתשלום מוגש מיידית עם הקטנת הטווח.

מד הטווח ב־208 מציג את התחזית שלו לפי אופי הנהיגה עד כה, וגם לפי מצב הניהוג; מעבר ל'חיסכון' הוסיף מיד 15 ק"מ, ומאוחר יותר מעבר למצב ספורט' הוריד את הטווח ב־25 ק"מ. שזה חבל, כי הביצועים ב'ספורט' פשוט משובחים והם מהסוג המעורר. אבל כאמור, גובים את מחירם בטווח; בתוואי הררי אחד, 30 ק"מ מפתים לדבר רגל כבדה עלו בטווח של 55 ק"מ.

1636869
צילום: יואל פלרמן

בסופו של יום, לאחר תוואי המאתגר את מקור האנרגיה החשמלית — הרים, האצות, גם וגם — הגיעה ה־208 לטווח של 260 ק"מ. ללא ספק, בנהיגה עירונית/פרברית רגילה, הטווח יתקרב ל־300 ק"מ בהתנהלות רגילה. המשמעות היא, בהינתן ממוצע של 40 ק"מ ליום (נסועה של רכב בנזין פרטי), צורך בהטענה כל שישה־שבעה ימים.

תוואי נסיעה
החשמלית, שמשקלה 1530 ק"ג, כבדה ב־297 ק"ג וב־24% מגרסת הבנזין, ובמכונית בממדים כאלה יש לכך ביטוי בהתנהלותה. המתלים של ה־208 הזו רכים יחסית, ואלה מסתדרים היטב עם פגמים קטנים ובינוניים ברחובות העיר. הם מסתדרים הרבה פחות טוב עם שיבושים גדולים או במעבר על כאלה רחבים, המשפיעים על שני הגלגלים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, אבל גם שם שיבושים רוחביים מטופלים פחות טוב, וכך גם גלי כביש גדולים. בכביש 6 איכות הנסיעה מכובדת ביותר, ורמת הרעש ב־120 קמ"ש נמוכה יחסית. בהיעדר מנוע בנזין/דיזל, רעשי הרוח והכביש עלולים להיות בולטים מדי. הם לא.

1636860
צילום: יואל פלרמן

היכולת הדינמית של הקטנה־כבדה הזו טובה בהחלט, ויש לה גם "אופי" משלה. במצב 'ספורט' להגה משקל מצוין, ועם תחילת ההפניה האוטו כאילו מכריז שהוא "מת" להיכנס לפנייה. עם זאת, בתוכה (ותחת עומס), מתגלה שהפניה אחת אינה מספיקה, ויש לבצע מעין תיקוני היגוי זעירים; זה בהחלט נחמד, זה לא ממש רהוט. בנוסף, תפוקת המנוע (בייחוד המומנט), היא קצת יותר מדי לצמיגים הירוקים. בנהיגה כזו, יש למערכת הבלימה הרגנרטיבית יתרונות כאשר משתמשים באמצעותה לבלימת מנוע. עם זאת, ל־208 הזאת רק מצב אחד, ועוד אחד לפחות יתקבל בברכה. הבלמים לא פחות ממצוינים, אפשר ללמוד למנן אותם ואז לקבל בלימה מעודנת. אבל לחץ גדול או בלימה מיידית, יביאו לתוצאה אלימה משהו. 

מחזירים לשקע
פיג'ו e-208 היא סופרמיני חשמלית מוצלחת מאוד. מעבר לתכונותיה הבסיסיות — עיצוב מושך, סביבת נהג מקורית ומכבדת, אבזור נאה — לגרסה זו ביצועים טובים, איכות נסיעה ראויה, טווח יעיל. בגרסה זו היא מצטיינת פחות ביחס ל־1.2 ליטר 'GT ליין' בנוחות הנסיעה ובברק הדינמי, אבל אינה כושלת בהם. זוהי מכונה מצוינת לשימוש יום־יומי, והטווח בפועל יחד עם כישורי ההטענה המהירה שלה, עושים עוד צעד לריכוך "חרדת הטווח".

1636859
צילום: יואל פלרמן

בצדה השני של המשוואה נמצא המחיר, 153,000 שקלים — יקר; 34,000 שקלים ו־29% יותר מאשר 208 בנזין באותה רמת גימור. יבואני פיג'ו טוענים, ככתוב בתיבה הצמודה, כי בחישוב לתקופת בעלות של 36 חודשים, הפער קטן בהרבה. אנחנו נציין כי אותם יבואנים ממש, עם כובע של אופל על פדחתם, מציעים את קורסה החשמלית של אופל ב־149,000 שקלים עם אבזור עשיר יותר.

*פורסם ב-01.12.20 (נוסף וידאו)

1636867
צילום: יואל פלרמן      
________________________
כואב, אבל פחות______________
יבואני פיג'ו טרחו להראות כי למרות שפער המחירים בקנייה בין גרסאות הבנזין ובין זו החשמלית גדול, בחישוב של עלות בעלות כוללת ל־36 חודשים, המצב שונה לגמרי. ההשוואה נעשתה בין 208 'פרמיום' — בנזין (130 כ"ס) מול חשמל (136 כ"ס). הבסיס לחישוב: 20,000 ק"מ בשנה (ממוצע שנתי למכונית נוסעים פרטית מונעת־בנזין, 15,300 ק"מ). 

לפי החישוב, עלויות הרישוי, הטיפולים (בגלל מספרם, מחיר החלקים והעבודה) נמוכות בהרבה, וכמובן מחיר האנרגיה כמעט וזניח בהשוואה לתשלום על הבנזין (15,600 שקלים ב־3 שנים). הפער בסיכום הוא של 22,000 שקלים. לפי לובינסקי, יתרת הפער תושלם על־ידי מחיר מכירה גבוה יותר, בגלל פער המחירים הבסיסי. כאן יצוין כי לפי התחשיב נקודת השוויון היא נסועה של 17,000 ק"מ, וזה אינו לוקח בחשבון את מעמדה של מכונית חשמלית, הסוללות שלה נכון יותר, לאחר שלוש שנים.

שווה לשקול גם:

}
מחיר
155990
החל מ- 1,647 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
2869
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2012
טווח נסיעה חשמלי (ק"מ) WLTP
339

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 4

מידות

}
אורך
406
רוחב
175
גובה
144
משקל
1530
בסיס גלגלים
254
נפח תא מטען (ליטר)
311
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1106
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
195/55/16

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
1199
סוג מנוע
חשמלי
תצורת מנוע
-
מספר צילינדרים
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
136
סל"ד להספק מירבי
5500
מומנט מירבי (קג"מ)
26.5
סל"ד למומנט מירבי
300
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.3
מהירות מרבית (קמ"ש)
150
תיבת הילוכים
אוטומטית רציפה
מספר הילוכים
הילוך יחיד

טעינה חשמלית

}
טווח נסיעה חשמלי (ק"מ) WLTP
339
טווח נסיעה חשמלי במבחן אוטו (ק"מ)
זמן טעינה ביתית AC
05:15
קצב טעינה מהירה AC (קילו וואט)
אפשרות לטעינה מהירה DC

יש

זמן טעינה מהירה DC (שעות)
00:30
קצב טעינה מהירה DC (קילו וואט)
צריכת חשמל (וואט לק"מ)
164
הספק סוללה (קוט"ש)
קיבולת סוללה (קוט"ש)
50
האם חיבור תלת פאזי

יש

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
4 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
צג התרעה לחגירת חגורות בטיחות מלפנים ומאחור, מערכת התרעה לניטור מרחק מלפנים, מערכת בקרת משיכה, התרעה ובלימה בזיהוי רכב דו גלגלי, זיהוי הולכי רגל, מערכת זיהוי תמרורים מורחבת

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד בשילוב עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מצלמת חנייה אחורית + מבט על, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "10 עם אפשרות בחירת תצוגה, גימורי פנים דמוי קרבון, שבכה קדמית בצבע הרכב, בלם יד חשמלי, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד, מראה פנימית מתכהה למניעת סינוור
אבזור נוסף בתשלום
טעינה תלת-פאזית 11 קילוואט

  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן

13 1

דגם פיג'ו 208
גרסה 208 אוט', 1.2 ל', Premium
מחיר 115990
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 8.7
מהירות מרבית (קמ"ש) 208
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 18.8
נפח תא מטען (ליטר) 311
דרגת זיהום אוויר 4

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 31. עדיף רנו zoe היא ממש נהדרת חשמלית הכי נמכרת באירופה אפשר להתנסות ב קאר2גו חיפה

    צבי 12 דצמבר 2020, 20:44

  2. 30. עד שהמדינה לא תעודד רכישת רכבים בעלי אנרגיה חליפית נמשיך לרכוש בנזין...נטל המס על רכב בישראל מהגבוהים בעולם! כנל לגבי הדלק! תתעוררו!

    ביבי התחמן 7 דצמבר 2020, 09:29

  3. 29. למה כלמוביל לא מביאים את היונדאי קונה EV עם טווח 400 ק"מ רכב נהדר

    צבי 5 דצמבר 2020, 16:15

  4. 27. צריך להוריד לה קצת את המחיר ל 125 אלף הטענה מלאה שלה לטווח 300 קמ עולה פחות מ 30 שח זה רכב טוב

    נהג MG ZS 4 דצמבר 2020, 15:41

  5. 26. צריך להוריד לה קצת את המחיר ל 125 אלף הטענה מלאה שלה לטווח 300 קמ עולה פחות מ 30 שח זה רכב טוב

    נהג MG ZS 4 דצמבר 2020, 15:41

  6. 25. היום רק חשמלי מחכה לאיון V של כלמוביל

    אחד הרכבים 2 דצמבר 2020, 15:51

  7. 24. שמעתם פעם את ביבי אומר משהו על נושא איכות הסביבה?

    ניסים 2 דצמבר 2020, 15:48

  8. 23. ביבי לא נותן הטבה כמו באירופה אמריקה וסין הראש שלו תקוע איראן איראן איראן

    ביבי שמרן 2 דצמבר 2020, 15:47

  9. 22. מה הקשר ביבי ופוליטיקה לחשמליות? טמבלים

    שלמה קרעי 2 דצמבר 2020, 14:55

  10. 21. קרעי השמרן מהליכוד נוהג ברכב הכי מזהם בכנסת זנדברג הליברלית ממרצ ברכב הכי אקולוגי

    ניסים 2 דצמבר 2020, 10:00

  11. 20. ממליץ על MG ZS נהנה ממנו מאוד ובקרוב אמכור אותו ואתקדם לרכב טווח 500 קמ AION V שיגיע לארץ בינואר

    בני גז 2 דצמבר 2020, 09:52

  12. 19. השמרנים (הגוש של רק ביבי) תומכים בהשארת המזהת פרימיטיבי מזהם לא מתקדם ויקר

    דייויס 2 דצמבר 2020, 09:51

  13. 16. האיחוד האירופאי דוחף לעולם בלי זיהום והתחממות לשמירה על הטבע המזהת דוחף להשארת הראיס בשלטון מעבר לזה "ההל חארטא" עסק ביש

    חינוך רע 2 דצמבר 2020, 09:47

  14. 14. בעיקר בזכות התגובות שהבהירו כמה "הדלק" זול וכמה עמדות טעינה מהירות כבר יש בכל צומת חשובה

    סטנלי 2 דצמבר 2020, 09:45

  15. 13. תודה על הכתבה בזכות הכתבות של אוטו אני מחליף לחשמלי MG ZS

    גדי 2 דצמבר 2020, 09:44

  16. 11. הטכנולוגיה בשלה לגמרי הרכבים חכמים הבטריות הולכות וגדלות ויגיעו בקרוב ל 900 קמ טווח התעיישה דומה לתעשיית הסמארטפונים ומי שיש לו רכב בנזין טיפש ומזהם נשאר מאחור

    גדעון 2 דצמבר 2020, 09:27

  17. 10. הנסיעה בחשמלי תענוג שקט לא מזהם וזול כל כך לנסוע יש לי רנו זואי עולה 129 אלף טווח 290 קמ

    שימי 2 דצמבר 2020, 09:14

  18. 9. זה אחלה רכב רק שיורידו איזה עשירייה

    פצצה של רכב 2 דצמבר 2020, 08:58

  19. 8. אלא שאומרים טכנולוגיה "לא בשלה" זה אותם שמרנים שחושבים כבר 30 שנה שאיש "לא בשל" להחליף את ביבי

    חיים 2 דצמבר 2020, 08:57

  20. 7. טנק של MG בהטענה ביתית בלילה 22 שח אני מרוצה לאללה

    גדי 2 דצמבר 2020, 08:56

  21. 6. רק טיפשים ממשיכים לקנות בנזין

    צביקה 2 דצמבר 2020, 08:55

  22. 5. מחירי החשמל ירדו טנק מלא עולה 25 שח אם יש לך פורש טייקן 100 קילווואט טנק מלא 43 שח

    רק חשמלי 2 דצמבר 2020, 08:54

  23. 1. לא הבנתי על מה הכתבה.

    099 1 דצמבר 2020, 16:08