הדור הרביעי של דגם הפנאי הקומפקטי יונדאי טוסון הוצג בספטמבר 2020 – 16 שנים לאחר הראשון, 5 שנים לאחר השקת הדור השלישי. דגם זה היגע לישראל באפריל 2021, וכמו קודמיו רשם הצלחה רבה. כאן יצוין כי הדור הראשון תומחר במחיר קרוב למשפחתית-גדולה והוביל את מסע ההצלחה של דגמי פנאי בישראל. 

היצע גרסאות, רמות גימור, מחיר
יונדאי טוסון 2022 משווק בשתי גרסאות מנוע ובחמש רמות גימור.

המנוע האחד הוא בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר המייצר 155 כ"ס ו-19.6 קג"מ, לזה צמודה תיבה אוטומטית 6 הילוכים, ההנעה קדמית ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 11.1 שניות.

יונדאי טוסון 2022 החדש - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

המנוע השני הוא טורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 180 כ"ס 180 כ"ס ו-27 קג"מ (1500-4500 סל"ד), התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, גם כאן ההנעה קדמית ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.8 שניות.

במפרט הבטיחות, בכל הגרסאות/רמות הגימור: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב במרכזו, ניטור שטחים מתים, התרעות על שכחת ילד ברכב ויציאה מסוכנת.

גרסת ה-2.0 ליטר מוצעת ברמת גימור אחת, 'פרמיום', ומחירה 162,000 שקלים. באבזור, בין השאר, חישוקי "17, מפתח חכם, מולטימדיה עם צג "8, בקרת אקלים מפוצלת כולל שליטה מאחור. 

יונדאי טוסון 2022 החדש - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

גרסת ה-1.6 ליטר טורבו ברמת הגימור 'פרסטיג'' מוצעת ב-172,000 שקלים. באבזור, בנוסף לנ"ל, מחוונים מוקרנים ותאורת אווירה. רמת הגימור 'פנורמיק' פונה לציי רכב, מוצעת ב-178,000 שקלים, כוללת גג זכוכית אך לא ניטור היקפי של שטחים מתים. גרסה זו ברמת הגימור 'לקשרי' עולה 183,000 שקלים, ובמפרט, בנוסף, חישוקי "18, גג זכוכית, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, בקרת שיוט אדפטיבית. רמת הגימור 'עלית', שמחירה 193,000 שקלים, כוללת גם תאורת לד מלאה, שבכה שונה, חישוקי "19, תפעול חשמלי למושב הנהג, ריפוד עור ועוד.

בעמידה
עיצובו של טוסון מתקדם, מקורי בזכות קווים מחודדים המשתלבים במשטחים תפוחים, חלקו האחורי משתפל ליצירת מופע של פנאי-קופה והשבכה בחזית ברמת הגימור הגבוהה ייחודית, מעניקה לרכב נוכחות רבה. 

עיצוב החלק הקדמי בתא הנוסעים משובח, מבוסס על שני אזורים נפרדים לנהג ולנוסע המופרדים על-ידי מסך "8, ומתחתיו התצוגה של בקרת האקלים ותפעולה. איכות החומרים טובה לרוב, אך ישנם משטחים שהפלסטיק בהם מעד נוקשה מדי. הנדסת האנוש טובה, ותצוין הפעלה נפרדת וחיצונית למיזוג, למערכת השמע.

יונדאי טוסון 2022 החדש - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

המרחב מאחור טוב, מרווח הברכיים טוב מאוד, מרווח הראש סביר. המושב נוח לישיבה וניתן לשנות את זווית מסעד הגב. 

נפח תא המטען, 515 ליטר, גדול, והוא יספק כל צורך משפחתי ומעבר, גם בזכות שני מפלסים ברצפה.

יונדאי טוסון 2022 החדש - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

בנסיעה
טוסון בגרסת הטורבו-בנזין 1.6 ליטר 180 כ"ס מציג ביצועים טובים מאוד. התאוצה מהמקום מכובדת ביותר, אך ככל שהמהירות גבוהה יותר, ההתנהלות נמרצת פחות; צבירת המהירות בכבישים מהירים טובה, ב'ספורט' טובה יותר, אך בעומס כבד, כמו עקיפות בתוואי הררי, הביצועים אינם מתעלים; התיבה אינה מגיבה באופן מיידי לקיק-דאון או להורדת הילוך, המנוע אינו עולה מהר מספיק לסל"ד גבוה. פעולת התיבה אינה חלקה בזחילה. גרסת ה-2.0 ל' (156 כ"ס) מציגה ביצועים מספקים, אך כדי להשיג אותם נדרש לאמץ את המנוע האטמוספרי.

צריכת הדלק בטורבו בתוואי המבחן, 9 ק"מ/ל', סבירה; בשיוט בין-עירוני, 11.5 ק"מ/ל', וזה נתון בינוני. ל-2.0 ל' נתונים דומים.

יונדאי טוסון 2022 החדש - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

נוחות הנסיעה נאותה על כל סוגי האספלט, עדיפה במעט בגרסת ה-2.0 ל', בעיר ומחוצה לה. שיבושים בינוניים ושברים בעיר אינם נספגים תמיד היטב, והשיכוך אינו מתעלה לאחר מעבר על גלי אספלט או פסי הרעדה. במהירויות גבוהות יותר ובכבישים בין-עירוניים, מטפל היטב בשיבושים יחידים, פחות טוב ברצף, כולל ריסון מעט חסר. רעשי הכביש מורגשים מדי. 

בשבילים - במהירות נמוכה ובמפגש עם אבנים בולטות – טוסון מעט לא נוח, אך ככל שעולה המהירות הוא נעים ונוח יותר, מפגין חוסן ראוי.   

היכולת הדינמית טובה, והרכב מתנהל היטב בתוואי מפותל, גם בזכות אחיזה גבוהה של הצמיגים. מעבר לכך, הניהוג שגרתי, והרכב מגיב באופן צפוי אך לא נחוש מדי לפקודות ההגה. כושר הבלימה טוב, אך התגובה לבלימה אינה תמיד חדה.

יונדאי טוסון 2022 החדש - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

סיכום
טוסון החדש מביא עמו עיצוב חיצוני מתקדם, מבנה מוצלח מאוד של סביבת הנהג, הוא מאובזר היטב ברמת הגימור שנבחנה, מפרט הבטיחות עשיר. הביצועים שלו טובים, פרט למצבי עומס קיצוני, ונוחות הנסיעה ראויה ברוב מתווי הנסיעה.

טוסון החדש הוא רכב פנאי מוצלח, וראוי לעיונו של כל מי שמחפש דגם שכזה.

*פורסם ב-04.11.21 (נוסף וידאו)

יונדאי טוסון 2022 החדש - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן