לפני 20 שנה, ב-1994, הציגה טויוטה את הראב-4: נראה כמו רכב שטח, אבל הוא לא. המסר היה הרפתקני, אבל הבסיס – רצפה, מתלים – היה כמו של הפרייבט מהעבודה.

האלף הקודם
ההתחלה, כמו שאומרים, הייתה מהוססת. הפנייה הייתה רק לשוק האמריקאי, ולא היה ברור אם אנשים יקנו דגם שמצהיר שהוא לא הדבר האמתי למרות שהוא נראה ככה (הם כן, בהמוניהם). הונדה הציגה ה-HRV ב-95' וסובארו את האאוטבק המוגבה והפורסטר ב-97'. מרצדס, שעבדה על פרויקט דומה, לא הלכה עם ה-ML, שהוצג גם כן ב-97', עד הסוף, והוא הוצג עם שלדת סולם והילוך כוח. יצרן יוקרה אחר, לקסוס, לקח את טויוטה הארייר (1997; מבוסס קאמרי), הלביש אותו בבגדי חג וקרא לו RX350. מבין יצרניות היוקרה, ב.מ.וו היתה הראשונה ללכת עד הסוף: רכב פנאי מקורי – X5 , ב-1999 – ללא כל יומרות שטח.

המאה הנוכחית
אבל הרעיון הזה ניצח. השילוב של מרחב פנים גדול יותר (עקרונית, לפחות), תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת המעניקה שדה ראייה רחב, פוטנציאל הטיול הנינוח באחו ואותה נוכחות הרפתקנית/עדכנית/מסעירה/מושכת, התברר כשילוב מנצח.

ממילא הרוב המוחלט של אלה הרוכשים רכבי שטח נשאר בכביש; המבנה המסורתי היה נחות בהרבה בנוחות נסיעה וביכולת דינמית ולכן בבטיחות; ההתקדמות באלקטרוניקה המוטורית שהתרחשה במקביל עזרה לשמור על יכולת שטח סבירה, למרות השינויים המכאניים.

בתחילת שנות ה-2000 השוק הזה היה כמעט כולו אמריקאי, מכיוון שרכבי שטח היו פופולריים באמת רק בארה"ב; אומנם גם יצרני אירופה ייצרו כלים כאלו, אך היה מדובר בדגם פה, דגם שם.

ואז עברו לסדרות. ב.מ.וו הציגה את X3 שהתבסס על משפחתית-גדולה ב-03', ופתאום נעשה ברור שאפשר וכדאי לייצר דגמי פנאי בגדלים שונים – עם סידור כמו במכוניות נוסעים. בסוף העשור הלכה ניסאן עוד צעד והכריזה על הג'וק (2009): רכב פנאי עממי, מעוצב לתפארת והפעם על בסיס סופרמיני. ההצלחה הגוברת הכניסה לתחום יותר ויותר יצרנים אירופאים, החל מפורשה האליטסטית והכה-ספורטיבית (שיזמה) ועד לפיג'ו-סיטרואן העממית (שנאלצה לזרום).

צילום: מנהל
ניסאן ג'וק. רכב פנאי קטן, מבוסס סופרמיני ומעוצב לתפארת


השוק המשותף
תמונת מצב להיום. רכבי הפנאי הם הסגמנט הגדל ביותר בשוק הרכב, גם באירופה; דגמים כאלה נוגסים במכירות של מכוניות הנוסעים הרגילות; רכבי פנאי הם מנועי הצמיחה העיקריים של מספר מותגים. רכבי פנאי לא רק נמכרים יותר ויותר, הם מאפשרים לגבות מחיר גבוה יותר (עם רווח גבוה יותר) לכל מכונית בזכות אותו ייחוד, וגם משפרים את מעמד המותג.

תמונת מצב לעתיד הקרוב. יותר ויותר דגמים חדשים של רכבי פנאי – עד כדי יצירת קו דגמים מלא כמו של מכוניות נוסעים; ולא רק עוד דגמים של שחקנים וותיקים (אודי), ולא רק כניסה של יצרנים צפויים (פיאט); גם כאלה שעצם הזכרת שמם בהקשר של רכבי פנאי היה מעליב את הלוגו הנאצל שלהם רק לפני שנים ספורות. כך למשל הם מזראטי, יגואר ואפילו מותגי עילית שבעילית כמו למבורגיני (ספורט) ובנטלי (פאר).

לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן

אנו מביאים כאן 15 דגמים. כולם חדשים לגמרי – לא כאלה שזכו לדור חדש, לא כאלה שהוצגו ונכנסו לייצור – כאלה שייוצרו בשנה-שנתיים הקרובות (וגם קצת יותר). לגבי אחדים העניין סגור רשמית וזה יקרה בעוד זמן קצר; אצל אחרים מדובר בפרק זמן של שנתיים-שלוש, ויש כאלה שעשויים, בינתיים, מדיבורים, טיזרים, רעיונות ועוד.



אודי Q1. הדגם החדש – המבוסס על קונספט Crosslane (פריז 2012) יתנחל על רצפת MQB קומפקטית (שתשרת גם את הפולו הבאה). אודי תציג איפה רכב פנאי מבוסס סופרמיני – ותהיה ראשונה בין יצרניות היוקרה שעושה זאת; לב.מ.וו נציג (חלקי) בדמות מיני קרוסקאונטרי; למרצדס יהיה דגם משלה (ראו בהמשך). הרכב ייוצר כנראה מתחילת 2016; יצויד, כנראה, בתיבה רובוטית דו-מצמדית עם עשרה הילוכים(?!); וינסה למשוך לקוחות גם מהתחומים העממיים יותר.

צילום: מנהל

אינפיניטי QX30. הקונספט של אינפיניטי, שהוצג בפרנקפורט 2013, יגיע לאולמות התצוגה ב-2015 (ויש התייחסות בראיון הזה). הבסיס שלו הוא פלטפורמה משפחתית – אבל ממשפחה אחרת: מרצדס, ובמקרה הזה הפלטפורמה שמשמשת את ה-A, ה-B, וכמובן – ה-GLA. העיצוב מאוד לא מצטנע, עם חזית בוטה ואחוריים המחברים את רכב הפנאי הזה להאצ'בק (בערך).

צילום: מנהל

אלפא C-SUV . אלפא משווקת כיום בארה"ב, ועובדה זו לבדה "מחייבת" רכב פנאי, שלא לדבר על תכנית החומש הגלובלית, שמדברת על חדירה לסין. וסין זה המון. אלפא תציג בקרוב ג'וליה חדשה, משפחתית-גדולה מעוצבת לתפארת, ותצרף אליה, כנראה, גרסת פנאי; הנעה כפולה לדגמים כאלה כבר נראתה הרי אצל אלפא. הדגם ייוצר, כנראה, ב-2016 (ייתכן כי שנה/שנתיים מאוחר יותר יצטרף אליו רכב פנאי גדול אף יותר).

צילום: מנהל
בנטלי SUV . כיום, בתחום מכוניות הנוסעים, יש שני מותגי-על: רולס רויס ובנטלי; שניהם בריטיים, שניהם בבעלות גרמנית – והאחרון עתיד להציג רכב פנאי (וייתכן שגם רולס רויס, אולי ב-2018). קונספט EXP 9 F הוצג ב-2012 בז'נבה, והדגם – שיש לו כבר אתר עם הרבה קידום תדמית ואפס מידע – ישווק ב-2015-2016. בנטלי טוענת לשיא בתחומי הפאר והיכולת, והיא אמורה להיות יקרה משמעותית מריינג'-רובר. הבסיס הוא הדור הבא של אודי Q7, וגרסה היברידית צפויה בהמשך (אבל יהיה V12). רכב אין – אבל 2000 הזמנות כבר יש.

צילום: מנהל

ב.מ.וו X7. ובאמת, למה רכב פנאי רק על בסיס מכונית סלון (X5) ולא על בסיס מכונית פאר כמו סדרה 7? וזה הרי ברור שכולם בדרך לשם, ואיש אינו מתכוון להשאיר את ריינג' רובר לבד באזור הזה. ואכן, ב.מ.וו הכריזה כי תציג דגם שכזה, פרסמה כי היא מרחיבה את אתר הייצור שלה בארה"ב וכעת הוא מתוכנן ל-2018.

צילום: מנהל

טסלה X . היצרן האמריקאי, שמציע מכונית פאר כל-חשמלית, הציג כבר ב-2012 קונספט פנאי, וממש לא מזמן גרסה עם הנעה כפולה – P85D. הרכב עצמו היה מיועד לרבע הראשון של 2015, אך שיווקו נדחה לרבע האחרון של שנה זו. הסיבה? יישום ביקורות כלפי הסדאן, מודל S. הבסיס יהיה אותה S עם בסיס גלגלים של כ-3 מטר, והאורך יהיה סביב ל-5 מטר. טווח הנסיעה המוצהר הוא מעל 400 ק"מ, וההאצה ל-100 קצרה מ-5 שניות.

צילום: מנהל

יגואר C-X17. יש קונספט (C-X17, פרנקפורט 2013), יש הכרזה (ייוצר), יש שנת יעד (2016) ויש מחיר (30-35 אלף ליש"ט בבריטניה). הדגם ישב על רצפת המשפחתית הגדולה החדשה של יגואר, ה-XE, והנעה כפולה היא לא בעיה, מכיוון שגם היא מתוכננת לדגם זה. הדגם יהיה ספורטיבי, ימקם עצמו מול פורשה מאקאן ויימנע מחיכוך עם דגמי ריינג' רובר (שבאותה בעלות).

צילום: מנהל

למברוגיני אורוס. גם יצרן של מכוניות-על בדרך ליצירת רכב פנאי (אגב: פרארי הודיעה רשמית כי לא תייצר רכב כזה). הקונספט URUS הוצג בפריז 2012 ונועד להגיע לייצור. אודי, בעלת הבית, הקפיאה זמנית, אבל נראה כי הפוטנציאל הכביר יכריע את הכף וייצור יהיה כנראה מ-2017/2018; הרי הקאיין של פורשה הוא הרכב הנמכר ביותר שלה, ואצל בנטלי מדובר בהעלאת המכירות ב-50%. לפחות. הבסיס הוא, כמו בבנטלי האמורה, ה-Q7 החדש, המנוע V10 עם כ-600 כ"ס, והכיול ספורטיבי כמתבקש.

צילום: מנהל

מאזדה CX3. דגם זה יוצג בסוף נובמבר בתערוכת לוס אנג'לס ועליו כבר כתבנו. בשלב זה כל שיש הוא איור, אבל הדגם החדש של מאזדה ילך בעקבות 6 ו-3, ולפחות מהבחינה הוויזואלית יש למה לחכות.

צילום: מנהל

לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן

מזראטי לבאנט. גם יצרנית רכבי הספורט האיטלקית הולכת בדרך שהתוותה פורשה עם הקאיין עוד ב-2002. מה שהוצג בפרנקפורט 2011 כקונספט "קובאנג" יהיה לרכב בייצור כבר ב-2015 עם שם מאוד אזורי. הרצפה היא של ג'יפ גרנד צ'ירוקי, ההנעה אחורית או כפולה, המנועים של מזראטי בהספק עד 550 כ"ס וההידור כדת וכדין.

צילום: מנהל

מרצדס Coupe GLE. ממש כמו ה-X6 של ב.מ.וו, גם דגם זה של מרצדס, שראה אור כרעיון בביג'ינג 2014, משלב רכב פנאי עם סיומת של קופה, ומכוון למשהו ספורטיבי יותר – ו-AMG בהחלט בעניינים, כולל הספק מעל 550 כ"ס. ייתכן והדגם יראה אור בינואר 2015 (תערוכת דטרויט).

צילום: מנהל

מרצדס G-Code . קונספט מאוד חדש זה הוצג בתחילת נובמבר, יחד עם חנוכת מרכז טכנולוגי ועיצובי של מרצדס בסין. כמתבקש, נושא הדגם עליו רשימה מרשימה מאוד של טכנולוגיה מתקדמת, החל מהטענה סולרית דרך כל המרכב ועד מופע צבעוני של אופני ההנעה. מה שלא נאמר, אבל די ברור, היא כי דגם זה, הקטן מ-GLA, מיועד ליירט את האודי Q1, ויגיע לייצור ב-2016 או 2017.

צילום: מנהל
סיאט SUV. סיאט הודיעה עוד במרץ השנה כי תייצר דגם פנאי; "שנתיים בתכנון וכל שנייה שווה". בהחלט הצהרה. דגם זה ישב על רצפת MQB ויתמקם עם/מול פולקסווגן טיגואן ואודי Q3. לא יהיו הפתעות בזירה הטכנולוגית (מנועים מוגדשים, תיבת דו-מצמדית, הנעה קדמית או כפולה) ועוד. הדגם, כך סיאט, יתבסס על קונספט IBX (ג'נבה, 2011), והמשמעות שעיצובו יחרוג מהקווים המנומסים של שני מותגי פולקסווגן האחרים.

צילום: מנהל
סקודה SUV. ואם סיאט, אז למה לא סקודה? לסקודה יש יטי, רכב פנאי מקורי מאוד, כבר חמש שנים. אבל דגם גדול יותר, משהו המתבסס על משפחתית (כמו בסיאט), יתקבל בברכה בחברה. לפי המדווח, רכב כזה יוצג עם פרוס 2016 ויהיה בעל יכולת שטח ממש, מעל המקובל בסגמנט. דגם זה אמור לסייע לחברה להגיע ליעד: מכירות של 1.5 מיליון יחידות ב-2018 בעולם.

צילום: מנהל
פיאט 500X. יורש לסאידיצי' ואח לג'יפ רנגייד. ה-500X, כמו ה-500L, הוא 500 רק בעיצוב, אבל הבסיס הוא של סופרמיני, פיאט פונטו-אבו. הדגם הושק ביולי 2014, והשיווק בפועל החל ממש כעת, לקראת אמצע נובמבר. עיצוב הרכב משדר פחות "שטח" מאשר רנגייד ועדיין, יש לו אופציה להנעה כפולה, ומרווח גחון מוגבה (16.1 ס"מ בגרסת ההנעה הקדמית, 17.9 ס"מ בגרסת ההנעה הכפולה). פיאט אפילו טורחת לציין נתוני זווית גישה (21.3 מע'), נטישה (30.1 מע') וגחון (157.7 מע').
צילום: מנהל