מדינת ישראל, וזה לא סוד, מבורכת במשפחות אוהבות שמביאות לעולם הרבה ילדים, הרבה יותר מהמקובל במדינות המערב. נכון לנתונים שפורסמו בספטמבר 2023, לכל אישה בישראל נולדים בממוצע 3 ילדים – זאת לעומת כ-1.6 ילדים בממוצע לנשים במדינות ה-OECD. זה אומר שישנן הרבה משפחות שיש להן הרבה ילדים, יותר מאותם שלושה "ממוצעים" – ואלה צריכים מושבים נוספים ברכב המשפחתי. 

בעבר המיניוואנים שימשו את משפחות ישראל הברוכות להובלת הילדים ממקום למקום, אולם כיום הנוף המוטורי שלנו שונה לגמרי – וגם בתחום זה הדומיננטיות של רכבי הפנאי בולטת מתמיד. ורגע לפני שנתחיל לפרוט מיהם אותם מובילים חדשים נציין כי 8.6% מכלל כלי הרכב שנמכרו בישראל בשנת 2023 מציעים 6 מקומות ישיבה או יותר. הערה קטנה נוספת: חלק מכלי הרכב המוזכרים במאמר זה מוצעים גם בגרסאות עם 5 מושבים, נתוני המסירות המוצגים כאן הם רק של הגרסאות מרובות המושבים.

רכבי 7 המקומות הנמכרים בישראל 2023
צילום: אלי שאולי
 

רכבי 7 המקומות הנמכרים בישראל 2023

צ'רי טיגו 8 פרו – 6,195 יח'
מיצובישי אאוטלנדר – 5,166 יח'
סקודה קודיאק – 2,800 יח'
קיה סורנטו – 1,190 יח'
פיג'ו 5008 – עם 1,021 יח'
טויוטה לנד קרוזר – 979 יח'
פולקסווגן טיגואן אולספייס – 610 יח'
סיטרואן ברלינגו – 544 יח'
קיה קרניבל – 542 יח' 
יונדאי סטאריה – 420 יח'

הרכב הנמכר ביותר בעל 7 מקומות הוא צ'רי טיגו 8 פרו, רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) של היצרנית הסינית שזו הייתה שנת השיווק המלאה הראשונה שלה ושל דגמיה בישראל. ההצעה של טיגו 8 פרו בהחלט קורצת לקהל הישראלי שמעריך את התמורה הטובה והמחיר הנגיש של רכב הפנאי הזה. 

יונדאי סטאריה
צילום: תומר פדר

מיצובישי אאוטלנדר גם הוא מתמודד בולט בסגמנט מזה כמה שנים, והוא סיים במקום השני לאחר עלייה מאוד מרשימה במסירות ביחס לשנה הקודמת – מעל ל-70%. אל המקום השלישי מגיע סקודה קודיאק, דגם נוסף שנהנה מפופולריות בין היתר בזכות הצעת 7 המקומות שלו – מעל ל-98.5% מהמסירות של דגם זה היו מרמות גימור שונות בעלות 7 מקומות ישיבה. ועם זאת, הקודיאק מציין השנה ירידה חדה במסירות: כ-23% פחות מהשנה הקודמת.

קיה סורנטו שמתמקם רביעי גם הוא מציג ירידה חדה במסירות, בשיעור גדול אפילו יותר (51.1%-). לעומתו פיג'ו 5008 הוותיק נהנה דווקא מצמיחה של כמעט 47%, מה שסייע לו לטפס ארבעה מקומות בטבלה ולסיים חמישי בשנת 2023. 

קיה סורנטו
צילום: תומר פדר

אל המקום השישי מגיע הרכב היקר ביותר ברשימה – טויוטה לנד קרוזר. ניתן להניח כי דגם זה נמכר בעיקר עבור תכונותיו הטובות בשטח, והמושבים הם רק בונוס חביב. טיגואן אולספייס שהפתיע בשנה הקודמת נחתך במסירות בכ-60% ביחס לשנה הקודמת ומסיים שביעי. 

במקום השמיני נמצא סיטרואן ברלינגו, הרכב המסחרי הקל הנמכר ביותר בישראל, הוא גם אחד מרכבי 7 המקומות הנמכרים ביותר. גרסת ה'מקסי' שלו נמסרו ב-544 יח', מתוכן 28 יח' עם הנעה חשמלית.

סיטרואן ברלינגו
צילום: יואל פלרמן

המיניוואן הראשון בסגמנט שעוסק בהובלת נוסעים מגיע רק אל המקום התשיעי – ומדובר בקיה קרניבל, כמובן. המיניוואן של קיה שתמיד היה אחד הפופולריים בסגמנט, נהנה השנה מצמיחה של 70% במסירות ביחס לשנה הקודמת, אולם רק 542 יח' מתוכן היו של גרסאות בעלות יותר מ-5 מושבים (ככל הנראה היתר כלי רכב מותאמים לנכים). 

את העשירייה הפותחת סוגר יונדאי סטאריה, מיניוואן בגודל מלא המציע סידורי מקומות לעד 9 נוסעים. כאן כבר מדובר ביצור אחר לגמרי – "קופסה" יעילה שכל תכליתה הובלת נוסעים ומשפחות. 

מעבר לכך את הרשימה ממלאים בעיקר כלים גדולים ויקרים יותר, אולם יש כמה ששווים אזכור: מקסוס אי-יוניק 5 הוא מיניוואן חשמלי ייעודי כמעט יחיד ונמסר ב-62 יח', דאצ'יה ג'וגר מציע הצעה מוזלת לשבעה אך לא ממש מושך לקוחות בגלל תיבה ידנית בגרסת הבנזין ומחיר גבוה לגרסה ההיברידית (169 יח' בלבד) ו-BYD טאנג הוא רכב 7 המקומות החשמלי הנמכר ביותר בישראל 2023 עם לא פחות מ-266 יח' שנמסרו.

טויוטה לנד קרוזר
צילום: דני פרומצ'נקו