לקסוס הוא מותג היוקרה הראשון שהיה לירוק — ממש טבעי למותג יוקרה של טויוטה, חלוצה בתחום ההיברידי עם פריוס של 1997. לקסוס מצידה הציגה גרסאות היברידיות לדגמיה כבר בעשור הראשון של המאה הזאת, יותר מכל יצרן אחר, בכלל. אלה כללו גם את רכב הפנאי RX (שנת 2005) ומכונית הפאר LS (שנת 2006) שהיו ראשונים בסוגם.
 
לקסוס וטויוטה, חלוצות היברידיות, לא מיהרו עם גרסאות נטענות, גם לא חשמליות. למעשה, לקסוס הציגה דגם חשמלי ראשון רק ב־2019, בפועל גרסה של רכב הפנאי הקומפקטי לקסוס UX תחת הסימול UX300e, ושיווקה בארץ החל ממש עכשיו.
 
גבירותי ורבותיי, חתן השמחה
UX הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) שהוצג ב־2018 ומתייחס ל־NX הגדול ממנו כמו C-HR של טויוטה לראב4 — ודומה לקטן יותר עם אותו בסיס, ממדים קרובים, עיצוב בוטה בקווים דומים. ל־UX300e מנוע חשמלי המייצר 204 כ"ס (150 ק"ו) ו־30.6 קג"מ, ומשרתות אותו סוללות 54 קוט"ש המעניקות לו טווח מוצהר של 315 ק"מ (WLTP). משך הטעינה במטען DC של 50 ק"ו הוא 50 דקות ל־80%. הדגם מוצע בישראל בשתי רמות גימור — הבסיסית 'לאקשרי' ו'פרמיום' הגבוהה יותר. הראשונה עולה 258,000 שקלים, הגבוהה כבר מדגדגת את ה־300,000 שקלים (293,000 שקלים) והיא גם זאת שהתייצבה למבחן.

לקסוס UX - מבחן דרכים (UX300e, חשמלי)
צילום: אוהד אלגוב
 
מופע מבריק
לקסוס UX הוא רכב נאה מאוד, צעיר על גבול החצוף בעיצובו וכאן הוא נאה מתמיד עת הופיע חמוש בצבע כחול מטאלי יפהפה. קשה להתעלם מהשבכה הקדמית הענקית בצורת שעון חול הפוך, או מיחידות התאורה הנאות. מאחור בולטות יחידות תאורה מיוחדות אף הן.
 
יצירתיות
עיצוב סביבת הנהג מרהיב, משלב נהדר מקוריות עם איכות וביצוע ברמה מעולה. הדשבורד בשלל זוויות וגבהים, ובחלקו העליון של הדשבורד משטח עור מוברש בגוון חום. איכות החומרים מצוינת, רובם רכים וגם אלו שאינם כאלה נעימים למגע (אפילו סוככי שמש, ידיות אחיזה).
 
הנדסת האנוש טובה, לעיתים נדמה כאילו ישנם לא מעט כפתורים אבל די פשוט להבין מה עושה כל אחד מהם. ממשק המולטימדיה פשוט לתפעול, מוגש בעברית, בעל צימוד לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו (ללא אופציה לווייז, באחרון), אך הנראות אינה תואמת את המעמד. ישנו כמובן משטח השליטה המדמה משטח שליטה של מחשב נייד. מעולם לא הצלחתי לתפעל אותו כראוי, וכן, גם כתבה זו נכתבת במחשב נייד. מצד שני, בחור די צעיר תפעל אותו בקלות.

לקסוס UX - מבחן דרכים (UX300e, חשמלי)
צילום: אוהד אלגוב
 
האבזור עשיר, גג שמש, כולל מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת, תפעול חשמלי להגה ולמושבים הקדמיים שיש להם אוורור, ולכולם ריפוד עור וחימום. מפרט הבטיחות מכובד, עם שמונה כריות אוויר (כרית לברכי הנהג, לנוסע), בלימה אוטונומית (עם זיהוי הולכי רגל ודו־גלגלי) גם בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, עמעום אוטומטי וזיהוי תמרורים. בלט בהיעדרו ניטור שטחים מתים.
 
המושבים נוחים, תנוחת הנהיגה סבירה, ומרחב הוא תחום שבו רכב הפנאי הקומפקטי אינו מצטיין. נאמר זאת בעדינות — צפוף כאן. הראות לפנים סבירה פלוס, למרות קו חלונות גבוה, גם הודות למראות צד המרוחקות מהקורות הקדמיות.
 
היושבים מאחור יגלו שמרחב זה מותרות (מרווחי ראש, ברכיים, כפות רגליים) וכי אין להם תמיכת ירכיים ראויה; הילדים שישבו מאחור יגלו שקו החלונות גבוה מדי. תא המטען אינו מרשים בנפחו (367 ליטר) ואינו כולל גלגל חלופי.

לקסוס UX - מבחן דרכים (UX300e, חשמלי)
צילום: אוהד אלגוב
 
כוח החשמל
204 כ"ס הוא לא נתון מסחרר, אבל נתון התאוצה, 7.5 שניות ל־100 קמ"ש הוא יותר, גם בגלל היעילות בהזרמת הכוח של המנוע החשמלי, גם בגלל זמינות הכוח מכלום סל"ד. הזריזות ובכלל התאוצה עצמה, פשוט מעולה על גבול המפתיע. עקיפות מבוצעות בקלילות, גם בכביש בין־עירוני. וכאן יש לציין כי רכב הפנאי הזה שוקל כמעט 1.8 טון.
 
למעשה, כבר שליש מהלך בדוושת התאוצה יסדר קצב מהיר, בהרבה מהמכוניות שלידכם בכבישים, בטח ביציאה מרמזור.

הטווח המוצהר של לקסוס עומד על 310 קילומטרים. במבחן נהגנו גם בכבישים המפותלים שליד ירושלים, בכבישים מהירים, ברחובות העיר וכמובן גם פנינו לשבילים. נהיגה כזו תבעה מהסוללות הרבה יותר חשמל מאשר בשימוש רגיל, ועוד לא ציינתי כי במהלך היום לא דוממנו את הרכב כלל, המיזוג וגם אוורור המושבים פעלו. כך שהטווח בסוף היום עמד על 230 ק"מ, כך ש־260 ק"מ, אולי יותר, הם טווח ריאלי בשימוש רגיל.
 
לקסוס UX - מבחן דרכים (UX300e, חשמלי)
צילום: אוהד אלגוב

בדרכים
נוחות הנסיעה הכללית בהחלט טובה. אמנם, בנסיעה עירונית על תיקונים חדים הרכב מתקשה, אך בכל השאר הוא מטפל באופן סביר. בנסיעה בין־עירונית המצב כצפוי טוב עוד יותר, עם ספיגה מוצלחת וריסון נאה. גם בשביל זרוע אבנים קטנות ובינוניות הוא לא התקשה, ורק שינויי גובה ואבנים שתולות בינוניות בגודלן וחדות, הנוחות נפגמה והייתה לא נעימה. גם בגלל שזכרנו שאין גלגל חלופי, הקצב נשמר בגבולות הסביר. בידוד הרעשים טוב, ורחשי הכביש, המועצמים ברכב חשמלי בגלל שאין מנוע רועש, היו סבירים מאוד.
 
היכולת הדינמית בהחלט טובה הודות לאותה תאוצה חזקה והחלטית, זוויות גלגול נמוכות ומרכב כובד נמוך (הודות למיקום הסוללות בתחתית המרכב), וההתנהגות בטוחה מאוד עם ישבן נטוע.

לקסוס UX - מבחן דרכים (UX300e, חשמלי)
צילום: אוהד אלגוב
 
לא למשפחה, כן לכל השאר
למרות ש־UX הוא רכב פנאי בסגמנט הקומפקטי, החשמלי הראשון של מותג לקסוס אינו מתאים למשפחה. בוודאי לא כזאת בגודל מלא, בטח־ובטח אם יש לה צורך בתא מטען גדול. מנגד, UX300e מציע איכות פרמיום במלוא מובן המילה, הן באיכות תא הנוסעים, הן באבזור הרכב. נוחות הנסיעה טובה, הביצועים נהדרים על גבול החיוך המטופש, והטווח אמור לספק את רובנו במשימה היומיומית. 

*פורסם ב-29.12.20 (נוסף וידאו)

לקסוס UX - מבחן דרכים (UX300e, חשמלי)
צילום: אוהד אלגוב