אומנם מחיר הדלק נמצא בירידה, אך צריכת הדלק היא עדיין אחד השיקולים העיקריים של רבים מרוכשי רכב חדש. הלקוחות דורשים, הארגונים הירוקים לוחצים והרגולטורים מחוקקים – וכולם רוצים צריכת דלק נמוכה יותר, אם משיקולי שמירה על הסביבה והתחממות גלובאלית, ואם משיקולי עלות דלק. יצרניות הרכב מנסות להיענות לדרישה, ולהציג מכוניות חסכוניות יותר ויותר. התוצאה היא נתוני צריכת דלק (רשמיים) שעד לא מזמן נראו דמיוניים, והוצמדו למכוניות תצוגה קיצוניות. אבל מהי הדרך הנכונה לחסוך דלק? האם מנועי הדיזל הם הדרך הטובה ביותר או שאולי ההיברידיות יתנו מענה חסכוני יותר לקהל? או שצריך להפסיק להתחכם ולחזור למקורות – רכב קטן, קל וידני? ואולי בכלל צריך לשנות את השאלה, ולדבר על "חסכון בעלות נסיעה", כדי להכניס למשחק גם את המכוניות החשמליות ואת מכוניות הפלאג-אין?
 
 
החלטנו לתת למספרים לדבר, ולבדוק מיהן עשר המכוניות החסכוניות ביותר המיובאות היום לארץ. כמובן שהתוצאות בכביש מושפעות מסגנון הנהיגה ותנאי הדרך (כנסו למדריך שלנו כדי ללמוד איך לנהוג בצורה חסכונית) ועללות להשתנות, לכן אנו דירגנו את המכוניות ע"פ נתוני המעבדה והוספנו (כשהיה ניתן) את נתון צריכת הדלק של המכוניות במבחני הדרכים שערכנו. התוצאות מגוונות בהרבה משחשבנו והפתיעו גם אותנו:
 
ניסאן ליף
צילום: מנהל 

1. ניסאן ליף – בלי טיפת דלק
במקום הראשון נמצאת ניסאן ליף, משפחתית קומפקטית חשמלית לגמרי – היחידה שנמכרת כחדשה בישראל. אם אתם רוצים להימנע לגמרי מביקור בתחנת הדלק, הליף היא אופציה היחידה עבורכם. מדובר במשפחתית קומפקטית נעימה למדי שאפילו זכתה בתואר 'אוטו השנה 2014'. למרות החיסכון בדלק, היא לא תתאים לכל אחד – בעיקר בגלל טווח הנסיעה המוגבל שעומד על 228 ק"מ בלבד בין טעינות. אנחנו הצלחנו לכסות כ-100 ק"מ בלבד במבחן שערכנו לדור הראשון, לפני מתיחת הפנים, לפני שמחשב הדרך הודיע שאו-טו-טו אנחנו נתקעים. ובכל זאת, לנסוע 100 ק"מ בעלות של כ-15 שקלים (עלות טעינת הסוללה במלואה) זה לא רע, ומקביל לצריכת דלק – אמיתית! – של יותר מארבעים ק"מ לליטר.
 
מיצובישי אאוטלנדר PHEV
צילום: מנהל 

2. מיצובישי אאוטלנדר PHEV – 52.6 ק"מ לליטר
למקום השני השתרבב רכב הפנאי של מיצובישי. מדובר בגרסת פלאג-אין היברידית לאאוטלנדר המוכר, המאפשרת טעינת הסוללות מהשקע הביתי ונסיעה על חשמל לטווח של עד 40 ק"מ (ע"פ מבחן 'אוטו'). זה אומר שהאדם הממוצע יתנייד על טהרת החשמל בנסיעות יום-יומיות. וכמובן – ברגע שנגמר החשמל מנוע הבנזין ייקח פיקוד וייתן טווח נסיעה ארוך (על חשבון צריכת הדלק כמובן).  
 
 
טויוטה פריוס
צילום: מנהל 
 
3. טויוטה פריוס פלאג אין – 47.6 ק"מ לליטר
זוהי גרסת פלאג-אין (נטענת מהשקע) לפריוס, שמצליחה להציג נתון יצרן של צריכת דלק כמעט כפול מזה של הפריוס הרגילה. העיקרון דומה לזה של האאוטלנדר רק שכאן טווח הנסיעה החשמלי עומד על 23 ק"מ בלבד (ע"פ נתוני היצרנית).
 
4. טויוטה יאריס הייבריד – 27.8 ק"מ לליטר
במקום הרביעי נמצאת יפנית נוספות – היאריס ההיברידית של טויוטה, שמציעה גם ממדים צנועים המתאימים יותר לניוד עירוני. היארס מצוידת במנוע בנזין (1.5 ל') הנעזר במנוע חשמלי והם מפיקים ביחד 100 כ"ס. במבחן שערכנו לה השיגה המכונית צריכת דלק אמיתית שנעה בין 15.5 ל-18 ק"מ לליטר בהתאם לתנאי הדרך וסגנון הנהיגה.   

6-5. טויוטה אוריס הייבריד / לקסוס CT200h (היברידית) – 26.3 ק"מ לליטר
צמד היפניות חולקות ביניהן פלטפורמה ויחידת הנעה היברידית (שמקורה בכלל בפריוס, והיא כוללת מנוע בנזין בנפח 1.8 ל' ומנוע חשמלי המפיקים יחדיו 136 כ"ס) ומציגות נתון צריכת דלק זהה. גם במבחנים שערכנו קיבלנו נתון דומה בשתיהן, עם 14 ק"מ לליטר לטויוטה בגרסת הסטיישן ו-14.1 ק"מ לליטר ללקסוס. הטויוטה מתמקמת בנוחות כמשפחתית הקומפקטית ההיברידית היחידה בקבוצה, הלקסוס עושה זאת בקטגוריית הקומפקטיות-פרמיום.
 
 
סקודה אוקטביה
צילום: מנהל 

8-7. טויוטה פריוס, סקודה אוקטביה 1.6TDI (דיזל) – 25.6 ק"מ לליטר
שתי מכוניות שמציגות שתי גישות שונות לחיסכון בדלק – עם תוצאה זהה על הנייר. מצד אחד הפריוס – המכונית שהגדירה מחדש איך מכונית היברידית צריכה להיראות, להישמע ולהתנהג – ומצד שני האוקטביה כנציגה הראשונה ברשימה זו לאסכולת הדיזל האירופאית. שתיהן משיגות ע"פ נתוני היצרנית נתון צריכת דלק זהה, אך בדרך שונה מאוד – הפריוס בעזרת יחידת הנעה היברידית (1.8 ל', 136 כ"ס) ועיצוב אווירודינאמי בעוד האוקטביה משתמשת בסידור מקובל יותר (לפחות באירופה) של מנוע דיזל (1.6 ל', 105 כ"ס) יעיל ותיבת הילוכים ידנית. במבחן הדרכים שלנו השיגה הפריוס 19 ק"מ לליטר, הסקודה לא נבחנה אצלנו בגרסה זו.
 
10 המכוניות החדשות החסכוניות בישראל
צילום: מנהל 

12-9. פיאט 500, פיאט 500L, מיצובישי ספייס סטאר, קיה סיד – 25 ק"מ לליטר
סוגרות את הרשימה (וגם חורגות מהגדרת העשיריה – אבל אין ברירה) ארבע מכוניות שונות מאוד, שתיים קטנות ושתיים די גדולות. הראשונה היא פיאט 500, מכונית מיני קטנה ואופנתית עם מנוע טורבו בנזין בנפח צנום של 0.9 ל' (85 כ"ס) ותיבה ידנית (לא נבחנה ב'אוטו'). השנייה היא מיצובישי ספייס סטאר – סופרמיני העושה שימוש במנוע בנזין בנפח 1.0 ל' (71 כ"ס) ותיבה ידנית (במבחן השיגה 16.8 ק"מ לליטר). הנציגה השלישית היא פיאט 500L – מיקרוואן שמשיג את נתון צריכת הדלק הזה בעזרת מנוע טורבו דיזל זעיר (1.3 ל', 85 כ"ס) ותיבת הילוכים רובוטית (במבחן כיסינו 16.5 ק"מ לליטר). גם גרסת ה-7 מושבים ('ליווינג') משיגה נתון צריכת דלק זהה. קיה סיד משתחלת לרשימה הזו בתצורת האצ'בק או סטיישן ובגרסת הדיזל (1.6 ל', 128 כ"ס) הידנית (לא נבחנה ב'אוטו').