עבור פיג'ו 2008 שמור מקום מיוחד בשוק הרכב הישראלי. זה הדגם היחיד שמוצע בארץ עם שלושה סוגי מנוע: בנזין, חשמל, דיזל. ולאחר שבחנו את שתי הגרסאות הראשונות הגיע הזמן לבחון את זו שמחזיקה בתואר: "רכב הפנאי הקטן היחיד בארץ המוצע עם מנוע דיזל", כעת ברמת הגימור 'פרמיום'. 

הרכב, שמחירו מתחיל ב-135,000 שקלים ב'אקטיב', מצויד במנוע הטורבו-דיזל 1.5 ליטר המוכר של קבוצת הרכב הצרפתית PSA כאן, בגרסת 130 כ"ס. רמת הגימור 'פרמיום', שמחירה 143,000 שקלים, מוסיפה חישוקי "17 במקום "16, מחוונים מוקרנים, מפתח חכם ועוד.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות 
העיצוב של פיג'ו מנצח, ולמרות שהדגם כבר נפוץ בכביש הרכב עדיין מושך מבטים, בייחוד כאשר הוא צבוע באדום המטאלי שקיבלנו. החישוקים הנאים ותאורת הלד מוסיפים להופעה.

ייתכן שבשילוב צבע זה יהיה מי שיחשוב שהשבכה מוחצנת מדי. לגרסת הדיזל שהתייצבה למבחן מראה כמעט זהה לזה של גרסאות הבנזין המקבילות. ההבדל החיצוני הוא בקצה המפלט שהוא יחיד, עגול וקטן יחסית לעומת שניים בולטים בבנזין.

סביבת נהג, תא נוסעים   
מבנה סביבת הנהג, מבוססת על גלגל הגה קטן נמוך ולוח מחוונים מעליו ("i-קוקפיט"), ומתחברת לצג המולטימדיה במרכז, דומה בעיקרון לזו שבדגמי פיג'ו האחרים, ויוצרת גם כאן מופע עדכני ומושך.  

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

הירידה לפרטים, כבר אמרנו בעבר, מעט פחות מרשימה. כך דיפון הדלתות הנוקשה למגע, או החומר דמוי עור המשולב במושבים ובדיפון. התצוגה במחוונים המוקרנים תלת-ממדית אבל מעט מקושקשת וקשה למצוא סידור שהוא קלאסי, ברור וקריא.  

לחצן ההתנעה דורש כרגיל לחיצות ארוכות מדי. נגיעה בצג המולטימדיה תגלה שלמרות הדמיון במבנה לזה שב-3008 הצג בתוך המסגרת קטן מזה שבאח הגדול, ותמונת המצלמה אינה איכותית. בקרת האקלים היא חד-אזורית ותפעולה, כמו תפעול פרטים אחרים, אינו אינטואיטיבי. בנוסף, פרטים כמו ניתוק מערך הדימום/התנעה או שינוי הבהירות דורשים חיטוט במערכת, וההיגיון הצרפתי לא תמיד ברור. גם מתגים חיצוניים, כמו זה שאחראי על ניתוק תיקון ההיגוי, מוסתרים במיקום לא מוצלח.

מושב הנהג נוח, ותנוחת הנהיגה הגבוהה יוצרת תחושה כי הרכב גדול ממה שהוא, ויהיו כאלה שימצאו שהראות לפנים מעט מוגבלת.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

האבזור כרגיל עשיר וכולל מפתח חכם שמופעל רק מידית דלת הנהג אך גם עם קרבה כללית לרכב (לא כולם יאהבו זאת). במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב שפעולתו אגרסיבית, בקרת שיוט אדפטיבית.

המרחב מאחור מכובד, ומרווחי הראש והברכיים טובים. עם זאת המושב שם מעט נמוך וחבל שאין פתח אוורור. לתא המטען נפח גדול ומבנה מאוד שימושי. 

מנוע, ביצועים  
מנוע הטורבו-דיזל 1.5 ליטר מייצר הספק של 130 כ"ס, כמו בטורבו-בנזין 1.2 ליטר, ומומנט של 30.6 קג"מ – 7.2 קג"מ ו-30% יותר מאשר מנוע הבנזין. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים, ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 9.3 שניות.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

ההתנעה חושפת טרטור דיזל לא חזק אך ברור, וזה נעלם אט אט ככל שהמהירות עולה, ובשיוט מתגלה חטיבת כוח נעימה. פעולת חטיבת כוח אינה נמרצת, והיא במיטבה בהאצות מתונות ונטולות מאמץ. כרגיל בדיזל המנוע אינו אוהב לטפס לסל"ד גבוה ומצערת מעוכה פחות מחמיאה לו. 

התיבה האוטומטית עלולה ליצור תחושה שהיא "עסוקה", כאשר לא פעם נשמע שהיא מתעכבת מדי בהילוך נמוך והעברות ההילוכים לעיתים מורגשות. פעולת מערך הדימום/התנעה מטרידה פחות מאשר במנוע הבנזין 3 צילינדרים, ועדיין מדובר במערך פעלתן שיכול להתנגש ברצון ליציאה מיידית מעמידה בהמתנה בצומת, למשל. 

צריכת הדלק מצוינת, ועמדה בין 15.3 ק"מ/ל' בתוואי מבחן בתנאי עומס, דרך 17.5 ק"מ/ל' בנסיעה רגילה, ולמעלה מ-20 ק"מ/ל' בשיוט ללא מזגן. כאשר נראה שמנועי דיזל הם זן הולך ונעלם, גרסה זו מזכירה את יתרונותיהם, ולזו גם ציון ירוק 4. השילוב בין חיסכון, כוח זמין וטווחי נסיעה ארוכים באמת מרשים.

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
בעיר, חלק מהשיבושים האופייניים ודווקא הקטנים, מורגשים יותר מהצפוי, ואליהם מצטרפים רעשי מתלים. עם זאת, אלה אינם מציקים באמת. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה, והרכב מתגבר טוב יותר על פגמים. הרכב אינו משדר חוסן בנסיעה בשבילים, אבל הוא נע עליהם באופן נעים, גם אם אבנים מסוימות מורגשות. רעשי הכביש והרוח נשמעים ברמה סבירה.

היכולת הדינמית טובה, מאפשרת לרכב לזרום בקצב מצוין בין פניות, והצמיגים מעניקים לו אחיזה גבוהה. ההגה, על ממדיו הקטנים וכישורי ההפניה שלו, מפתה לדבר נהיגה, בייחוד במצב 'ספורט', עם משקל שנראה בתחילה ממש נכון. עם זאת, לעיתים הוא נעשה כבד מדי סביב המרכז והדבר מתרחש באופן מעט מלאכותי. אמנם, חשנו שהרכב מעט רגיש לרוחות צד, אבל יום המבחן היה סוער. הבלמים חסרו מעט בעצמה. 

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
אופי הפעולה הרגוע של גרסת הדיזל הולם את 2008, וזו יוצרת רכב נעים לנסיעות ארוכות, גם אם לעיתים מעט רועש בזחילה עירונית.

מחירו, 143,000 שקלים, מעט יקר ביחס לדגמי פנאי קטנים אחרים, אך הפער לעומת גרסת הבנזין באותה רמת גימור, 6,000 שקלים, אינו מוגזם והשילוב של עיצוב, אבזור וחיסכון בצריכה יוצר עוד גרסה מוצלחת ל-2008. וכאשר מדובר ברכב פנאי קטן מונע דיזל – לגרסה זו אין כרגע מתחרים בשוק. 

פיג'ו 2008 - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו