מכוניות בישראל יקרות, זה לא סוד – ובטח לא חידשנו לכם כלום. וגם אם המציאות הנוכחית, של ריבית נמוכה, מאפשרת לפרוש את התשלום לאורך שנים, הרי שעדיין צריך לשלם את הכסף בסופו של דבר.  

לטובת הרוכשים המבקשים לקנות רכב חדש אבל תקציבם לחוץ, ריכזנו את רשימת הדגמים הזולים ביותר שניתן לרכוש בכל קטגוריה. לכל דגם יש סיכום קצר, עם ציון היתרונות והחסרונות של כל דגם, כך שתוכלו לדעת מה מקבלים ועל מה מוותרים בדרך למחיר הזול.

סופרמיני – MG3 ידנית/ דאצ'יה סנדרו סטפוואי רובוטית
עם הפסקת שיווקה של מי שהייתה עד לא מזמן מכונית הסופרמיני הזולה מכולן – דאצ'יה סנדרו, שהוצעה ב-55,000 שקלים בלבד – תואר "הסופרמיני הזולה בישראל" הועבר ל-MG3. ל-MG, המוצעת אצלנו מסוף 2014, הופעה נאה מבפנים ומבחוץ וממדים גדולים יחסית – המאפשרים מרחב פנים נדיב לנוסעים ולמטען. יחד עם זאת, מכאן והלאה MG3 פחות מרשימה – איכות הגימור בתא הנוסעים נמוכה ובידוד הרעשים לקוי; מערכת ההנעה - למרות מנוע גדול יחסית עם הספק נאה –מציעה ביצועים פושרים וגם צריכת הדלק לא מרשימה. כל זה מתחבר לנוחות נסיעה לא מרשימה בעיר ורמת בטיחות נמוכה – שלושה כוכבים בלבד במבחן של הקודם (2014) – לכלל לא מעט פשרות תמורת המחיר הנמוך. 

1590102

דאצ'יה סנדרו סטפוואי

עבור המבקשים מכונית סופרמיני עם תיבה אוטומטית, דאצ'יה סנדרו סטפוואי הוא האופציה הזולה ביותר – וכבונוס, מקבלים יכולת שבילים קלה בזכות הגבהת המרכב בגרסה זו. לסנדרו יש מנוע 0.9 ל' טורבו, תיבה רובוטית חד-מצמדית ותג מחיר של 78,000 שקלים.

1590107

MG3

מיני – סיטרואן C1 ידנית, 55,000 שקלים/ סוזוקי סלריו רובוטית, 66,000 שקלים
מכונית המיני הזולה ביותר בישראל היא סיטרואן C1. לזכותה הופעה נאה ומערכת הנעה (1.0 ל', 68 כ"ס, תיבה ידנית) עם ביצועים מפתיעים לטובה – הן מבחינת תחושת הזריזות והן מבחינת תצרוכת הדלק. למרות ממדיה הצנועים, המרווח מלפנים טוב למדי וגם מאחור המצב לא נורא עבור שני מבוגרים לא-גדולים (אם כי לא מדובר בתנאים נוחים לנסיעות ארוכות). עוד יצוין כי ה-C1 מורשית להוביל עד ארבעה נוסעים.

1590099
סיטרואן C1

את המחיר על המידות הקטנות משלמים בעיקר בתא מטען קטן (פחות מ-200 ליטר), בפתחי מיזוג לא מתכווננים (המרכזיים) ובעיקר ברמת בטיחות לא מבריקה – הרכב אומנם קיבל ארבעה כוכבים במבחן (הישן) ב-2014, אך התאומה לבית טויוטה, אייגו, קיבלה ציון של שלושה כוכבים בלבד במבחן החדש כאשר היא אינה מצוידת באביזרי בטיחות מתקדמים (כפי שמשווקת הסיטרואן בארץ). רמת האבזור הבסיסית של C1 – המכונה "לייב", ואשר מוצעת בישראל מאז דצמבר 2016 – מציעה מפרט אבזור בסיסי: מערכת שמע ללא דיבורית, מושב נהג שאינו מתכוונן לגובה ומראות צד ידניות.

1590103
 סוזוקי סלריו

מי שלא מוכנים להחליף הילוכים לבד גם במכונית זולה, יוכלו לבדוק את סוזוקי סלריו הרובוטית. גם כאן המנוע הוא בנפח ליטר אחד, המרחב לנוסעים מפתיע לטובה בזכות גג גבוה והמחיר עומד על 66,000 שקלים.

משפחתית קטנה – דאצ'יה לוגאן, החל מ-65,000 שקלים
המשפחתית הקטנה הזולה בישראל היא דאצ'יה לוגאן, המשווקת בישראל מאמצע 2016. אמנם מבחר הגרסאות של לוגאן ל-2018 מצומצם מבעבר, ועם מחירים פחות אטרקטיביים מאלו שהיו בחצי השנה האחרונה – אין יותר גרסת סדאן אוטומטית; מחירה של גרסת הסטיישן התייקר ב-10%. ועדיין מדובר בהצעה חסרת תקדים בשוק הישראלי: 65,000 שקלים לגרסת הסדאן (עם תיבה ידנית) ו-77,000 שקלים לגרסת הסטיישן (עם תיבה רובוטית) – בשני המקרים, עם מנוע 0.9 ל' טורבו עם 90 כ"ס; יש גם גרסאות דיזל למעוניינים, אך הן יקרות יותר משמעותית.

1590101
דאצ'יה לוגאן סטיישן

לוגאן מציעה מרחב פנים נדיב לנוסעים ולמטען (לפחות בגרסת הסטיישן, אותה בחנו לאחרונה), רשימת האבזור מפתיעה לטובה כך גם נוחות הנסיעה. בצד השלילה נזכיר איכות גימור בסיסית, מערכת מעט חלש שמשודך לתיבה איטית, בידוד רעשים לקוי ובעיקר – דירוג בטיחות בעייתי, עם שלושה כוכבים במבחנים הפחות מחמירים (2014) וציון נמוך במיוחד בהגנה על מבוגרים. 

משפחתית קומפקטית – סיאט לאון, החל מ-108,000 שקלים
למרות שסיאט לאון היא המשפחתית הקומפקטית הזולה מכולן, גם עם תיבה ידנית וגם עם תיבה אוטומטית, קשה לומר שזה בולט באיכות המוצר שמקבלים. נכון, מדובר בדגם וותיק (2012; עבר מתיחת פנים ב-2016), עם משמעות בתחום הבטיחות. למרות שב-2012, במבחן הישן, היא השיגה ציון של חמישה כוכבים, הרי שבלי אבזור בטיחות מתקדם במבחן העדכני היא היתה ככל הנראה מסתפקת בשלושה. אפשר גם להלין על אחריות קצרה מהמקובל (שנתיים – אם כי לאחרונה החלו להציע ביבואנית שנת אחריות שלישית/ עד 100,000 ק"מ, תמורת תוספת של 1000 שקלים). 

1590106
סיאט לאון

למרות תא נוסעים מעט מיושן וקודר, עם מסך מולטימדיה קטן, ללאון יש הרבה מה להציע - בלי קשר למחירה. המרחב לנוסעים מבוגרים – מלפנים ומאחור – הולם, תא המטען שימושי למשפחה ורשימת האבזור מרשימה ביחס למחיר (כולל דיבורית בלוטות', בלם חנייה חשמלי, בקרת אקלים דו-אזורית, חישוקי "16 קלים, קיפול חשמלי למראות הצד – ואפילו גג שמש פנוראמי). בעניין יחידות ההנעה, גרסת הבסיס הידנית מוצעת עם מנוע 1.2 ל' טורבו (ארבעה צילינדרים, 110 כ"ס) בעוד שהגרסה האוטומטית מוצעת עם מנוע 1.0 ל' טורבו (שלושה צילינדרים, 115 כ"ס) ותיבת שבעה הילוכים רובוטית דו-מצמדית; נכון לכתיבת שורות אלו, לא יצא לנו עדיין לבחון אף אחת מגרסאות הבסיס של הלאון. 

משפחתית גדולה – טויוטה אוונסיס, 147,500 שקלים
המשפחתית הגדולה והמאוד-וותיקה (2009) של טויוטה עדיין עמנו, ומנתוני המסירות של 2017 נראה שכוחה עדיין במותניה, עם מקום שלישי במסירות בסגמנט המשפחתיות הגדולות. הסיבה העיקרית לכך, מלבד כח המותג של טויוטה, הוא המחיר הזול – טויוטה אוונסיס נמכרת במחיר נמוך משמעותית מהמקובל בקטגורית המשפחתיות הגדולות – 147,000 שקלים. אלא שגם מבחינת המפרט היא רחוקה מהמקובל היום בקטגוריה – מנוע 1.8 ל', 147 כ"ס ובסיס גלגלים של 270 ס"מ בלבד הם הפרטים הבולטים. יחד עם זאת, יש מערכות בטיחות מתקדמות, ולמרות גילה – אוונסיס נבחנה במבחני ריסוק עדכניים יחסית ב-2015 וקיבלה דירוג של חמישה כוכבים. גרסת 1.8 ל' טרם נבחנה אצלנו.

1590100
טויוטה אוונסיס

פנאי קומפקטי – דאצ'יה דאסטר, החל מ-100,000 שקלים
רכב הפנאי הקומפקטי הזול ביותר הוא דאצ'יה דאסטר. כמו בלוגאן המוזכרת, גם במקרה של הדאסטר מבחר הגרסאות צומצם מאוד בתחילת 2018 (אולי לקראת הגעת הדור החדש בקיץ), ומוצע כעת רק בגרסת דיזל (מנוע 1.5 ל', 109 כ"ס), עם הנעה קדמית ותיבת שישה הילוכים רובוטית דו-מצמדית, או הנעה כפולה ותיבת שישה הילוכים ידנית. 

דאסטר הנעה-קדמית מציע לרוכשים הופעה ושימושיות של רכב פנאי במחיר נמוך יחסית, בעוד הגרסה הידנית מציעה יכולת שטח גבוהה (בגבולות הקטגוריה, כמובן). לזכותו עומדים גם מנוע דיזל חסכוני ומתלים רכים וסופגים. תא הנוסעים פשוט, עם ארגונומיה מוזרה לעיתים, אך רמת אבזור הנוחות מתקבלת על הדעת בהתחשב במחיר, וכך גם איכות החומרים; איכות ההרכבה לא אחידה, אבל בסך הכל מדובר בתא נוסעים עמיד ובנוי היטב.

הבעיה הגדולה של דאסטר טמונה ברמת הבטיחות הנמוכה, עם שלושה כוכבים בלבד במבחן הריסוק הקודם (מ-2011) – והיעדר מוחלט של מערכות בטיחות מתקדמות. הדור החדש של דאסטר, שיגיע אלינו כאמור בקיץ, כבר נבחן במבחני הריסוק – ועדיין זכאי לשלושה כוכבים בלבד (אם כי במבחן המחמיר יותר של 2017), בין השאר כי הוא עדיין מוצע ללא מערכות בטיחות מתקדמות.

1590105
דאצ'יה דאסטר

מיניוואן – דאצ'יה לודג'י, 99,500 שקלים/ קיה קארנס, 139,000 שקלים
גם את המיניוואן הזול ביותר ניתן למצוא בסוכנות של דאצ'יה. כמו יתר דגמי דאצ'יה, גם דאצ'יה לודג'י אמור לתת מענה יעיל להובלת נוסעים – האבזור בסיסי, אבל מרחב הפנים לשבעה מפתיע לטובה, ומתאים אפילו למבוגרים. החיסרון הגדול – רמת בטיחות נמוכה, עם דירוג נמוך במיוחד במבחני הריסוק (שלושה כוכבים, 2012) והיעדר מוחלט של מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות. מערכת ההנעה מבוססת על מנוע 1.2 ל' טורבו בנזין, או 1.5 ל' דיזל – בשני המקרים, עם תיבת שישה הילוכים ידנית.

המבקשים מוביל נוסעים אוטומטי ייאלצו להשקיע 139,000 שקלים – שם יימצאו את קיה קארנס בגרסת דיזל (1.7 ל', 141 כ"ס) עם תיבה אוטומטית (שבעה הילוכים, רובוטית דו-מצמדית). קארנס צפוי אמנם להציע רמת איכות ובטיחות עדיפה על פני זו של לודג'י (חמישה כוכבי בטיחות, אם כי אלו הושגו במבחן הישן והפחות מחמיר ב-2013), אבל מציע מרחב פחות טוב לנוסעים, בדגש על השורה השלישית שמתאימה רק לילדים. כמו כן, רמת האבזור של הקארנס נמוכה מהמקובל היום – כשהמפרט הבסיסי נעדר דיבורית מקורית, למשל.