בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק. מדובר בבשורה חשובה, אך יש לציין כי על מנת לעמוד בה מספיקה התקנה של מערכת שאינה מקורית.

אין ספק כי מערכת כזאת, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפה רבות לבטיחות, וחשיבותה רבה מכיוון שזו תותקן בדגמים שאינם כוללים מערכת מקורית של היצרן. הבעיה היא שמערכת כזאת זוכה להטבת מס זהה לזו של מערכת מקורית, כך שהתמריץ ליבוא דגם עם מערכת מקורית אינו גדול. מערכת שאינה מקורית לא רק שאינה מיטבית ככל שניתן בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר), אלא שזו אינה משתלבת במערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה. וכאמור, ליבואן אין תמריץ להביא את המערכות האלה בתצורתן הפעילה והיעילה בהרבה.

יחד עם זאת, בסקירה הנוכחית – העוסקת בדגמי מיני – יש לסייג ולומר שמערכות בטיחות מתקדמות אינן פופולריות בפלח שוק זה גם ברמה העולמית; מכוניות אלה מיועדות לתנועה בתוך העיר, והן זולות ופשוטות. 

ואף על פי כן
יחד עם זאת – ובלי קשר לחוק הישראלי – ישנם יבואנים שכן מציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, כולל כאלה שהן מעל המינימום הנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אלו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בפלח המיני, הפופולארי כל כך בישראל.

חשוב לציין כי רכב שיש לו יותר מערכות כאלה אינו בהכרח יותר בטיחותי, ורמת הבטיחות תלויה גם בעמידות שלו בתאונה, מה שמוצא ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של Euro NCAP. יצוין גם כי במקרים אחדים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. בנוסף, במקרים מסוימים, דגמים אחדים נבחנים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובלעדיהן ויש לכך כמובן ביטוי בציונים הניתנים לרכב.  

הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך נדרשים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל.

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP.

___________________________________________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל הנדרש בחוק
 
טויוטה אייגו – החל מ-65,000 שקל
מערכות תקניות בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017, עם 'חבילת בטיחות') 4 כוכבים; מבוגרים 82%; ילדים 63%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 57%

באפריל 2017 החלה טויוטה לשווק בישראל את טויוטה אייגו עם מערכות בטיחות מתקדמות, באופן תקני – זאת אחרי קצת יותר משנה (מאז התחלת שיווקה, בינואר 2016) בה הוצעה אייגו ללא מערכות כאלו כלל.

למרות שמדובר במכונית ותיקה יחסית (2014), אייגו מצליחה לבלוט גם ברמת דירוג הבטיחות – במבחן שנערך לה ב-2017 קיבלה אייגו דירוג גבוה יחסית של ארבעה כוכבים, בין השאר בזכות 'חבילת בטיחות' כמו זו שמוצעת בישראל באופן תקני. המבחן שעברה אייגו ב-2017 הוא המבחן השני שלה; במקור, נבחנה אייגו ב-2014 וקיבלה גם אז דירוג של ארבעה כוכבים, אז ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל; המבחן של 2017 מחמיר מזה של 2014, הן בריסוק והן ברמת הדרישות בתחום המערכות.

1593096

 
פיג'ו 108 – החל מ-70,000 שקל
מערכות תקניות בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017, עם 'חבילת בטיחות') 4 כוכבים; מבוגרים 82%; ילדים 63%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 57%

פיג'ו 108 מוצעת בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות מינואר 2018 – וזאת אחרי יותר משלוש שנים בהן הוצעה ללא מערכות כאלו כלל.

פיג'ו 108 היא חלק משלישייה הכוללת גם את טויוטה אייגו וסיטרואן C1 (שתוצג בהמשך הסקירה) – כשלפי ארגון 'יורו NCAP', דירוג הבטיחות של 108 מבוסס על המבחן של טויוטה אייגו. למרות זאת, דירוג הבטיחות העדכני של טויוטה אייגו טרם עודכן עבור 108 באופן רשמי.

1593092

___________________________________________________________________
 
ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה
 
סיאט מי/סקודה סיטיגו – החל מ-64,500 שקל/61,000 שקל בהתאמה
מערכות תקניות בלימת חירום אוטונומית.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2011) 5 כוכבים; מבוגרים 89%; ילדים 80%; הולכי רגל 46%; מערכות בטיחות 86%

שתי מכוניות המיני הראשונות (שהן, למעשה, אותה מכונית – ביחד עם פולקסווגן אפ!, ששווקה בישראל בעבר) שהוצעו עם מערכת בטיחות מתקדמת עוד ב-2011. יחד עם זאת, על פי התקנות החדשות, מפרט אביזרי הבטיחות של סקודה סיטיגו/סיאט מי ​ אינו עומד בתקן הנדרש בחוק – ולכן נדרשת עבורן השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

יודגש כי דירוג הבטיחות המרשים – חמישה כוכבים – אינו עדכני, ונעשה בתנאים מחמירים הרבה פחות ביחס למקובל כיום.

1593085

 
סמארט פורטו – החל מ-107,000 שקל
מערכות תקניות התרעה על אי שמירת מרחק.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2014) 4 כוכבים; מבוגרים 82%; ילדים 80%; הולכי רגל 56%; מערכות בטיחות 56%

סמארט פורטו מוצעת בישראל – מאז יולי 2015 – רק עם מערכת התרעה על אי שמירת מרחק, וזאת למרות שבחו"ל מוצעת פורטו גם עם התרעה על סטייה מנתיב. יחד עם זאת, במבחן הבטיחות נבחנה פורטו ללא המערכת.

על פי התקנות החדשות, מפרט אביזרי הבטיחות של סמארט אינו עומד בתקן הנדרש בחוק – ולכן נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.​

1593086

 
קיה פיקנטו – החל מ-65,000 שקל
מערכות תקניות בלימת חירום אוטונומית.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017, עם 'חבילת בטיחות') 4 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 64%; הולכי רגל 54%; מערכות בטיחות 47%

הדור השלישי של המכונית הנמכרת ביותר בישראל ב-2017 מוצע אצלנו, מתחילת הדרך (מרץ 2017), עם מערכת בלימה אוטונומית תקנית – מערכת המוגדרת כ'חבילת בטיחות', שבזכותה קיבלה פיקנטו דירוג של ארבעה כוכבים.

יחד עם זאת, על פי התקנות החדשות, המפרט של קיה פיקנטו אינו עומד בתקן הנדרש בחוק – ולכן נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.


1593089

___________________________________________________________________

ג. דגמים ללא מערכות בטיחות תקניות
 
סיטרואן C1 – החל מ-55,000 שקל
מערכות תקניות אין.
מערכות נוספות מרמת האבזור 'Feel' (מ-60,000 שקל) יש בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק והתרעת סטייה מנתיב.
מבחן בטיחות (2017, ללא 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים; מבוגרים 74%; ילדים 63%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 25%

סיטרואן C1 מוצעת בישראל עם אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות, החל מינואר 2018 – וזאת אחרי יותר משלוש שנים בהן הוצעה ללא מערכות כאלו כלל. עם מערכות הבטיחות המתקדמות, סיטרואן C1 זו המכונית הזולה ביותר בישראל המוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות.

C1 היא חלק משלישייה הכוללת גם את פיג'ו 108 וטויוטה אייגו – כשלפי ארגון 'יורו NCAP', דירוג הבטיחות של C1 מבוסס על המבחן של טויוטה אייגו. למרות זאת, דירוג הבטיחות העדכני של טויוטה אייגו טרם עודכן עבור C1 באופן רשמי.

ציוני מבחן הריסוק של C1 המופיעים בסקירה מתייחסים לרמת הגימור הבסיסית ('לייב'), ללא מערכות הבטיחות המתקדמות  – אותו הדירוג שנקבע לטויוטה אייגו ללא 'חבילת הבטיחות'; ברמות האבזור הכוללות את המערכות המתקדמות, הדירוג הכולל עולה לארבעה כוכבים. מעבר לכך, בהימצא מפרט הבטיחות המשופר, לא נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1593084

 
פיאט פנדה – החל מ-64,000 שקל
מערכות תקניות אין.
מערכות נוספות ברמת האבזור 'מילאנו' (74,000 שקל) יש בלימת חירום אוטונומית.
מבחן בטיחות (2011) 4 כוכבים; מבוגרים 82%; ילדים 63%; הולכי רגל 49%; מערכות בטיחות 43%

הדור השלישי של פיאט פנדה הוצג לפני יותר משש שנים, ומוצע בישראל מאפריל 2012. ב-2013 שודרג מפרט האבזור של רמת הגימור הבכירה, עם התווספות מערכת בלימת חירום אוטונומית.

דירוג הבטיחות אינו עדכני, ולא רק שאינו כולל את מערכת הבלימה המתקדמת, אלא שגם נעשה בתנאים מחמירים פחות ביחס למקובל כיום. גם ברמת הגימור המאובזרת יותר, יש צורך במערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1593088

 
רנו טווינגו – החל מ-65,000 שקל
מערכות תקניות אין.
מערכות נוספות החל מרמת האבזור 'זן' (75,000 שקל) יש התרעת סטייה מנתיב.
מבחן בטיחות (2014) 4 כוכבים; מבוגרים 78%; ילדים 81%; הולכי רגל 68%; מערכות בטיחות 56%

רנו טווינגו מוצעת בישראל מתחילת דרכה (דצמבר 2016) עם אפשרות למערכת התרעה מקורית על סטייה מנתיב. מכיוון שטווינגו נבחנה עם מערכת זו, דירוג הבטיחות תקף רק לרמות הגימור בהן מותקנת המערכת המקורית.

1593094

___________________________________________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות
 
אופל אדם – החל מ-85,000 שקל
מערכות תקניות אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 72%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 81%

אופל אדם, המשווקת בישראל מאפריל 2014, לא מוצעת כלל עם מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות. בחו"ל, לעומת זאת, ניתן להזמין אדם גם עם מערכת לניטור שטחים מתים.

1593087

 
יונדאי i10 – החל מ-62,000 שקל
מערכות תקניות אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2014) 4 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 80%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 56%

יונדאי i10 מוצעת בישראל ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל – למרות שכאלו מוצעות בדגם המחודש (2016), ובהן התרעות על אי שמירת מרחק ועל סטייה מנתיב. דירוג הבטיחות של i10 אינו כולל את מערכות הבטיחות המתקדמות.

1593097

 
סוזוקי סלריו – החל מ-59,000 שקל
מערכות תקניות אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2014) 3 כוכבים; מבוגרים 61%; ילדים 74%; הולכי רגל 68%; מערכות בטיחות 38%

סוזוקי סלריו, המשווקת בישראל מאפריל 2016, לא מוצעת כלל עם מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות, גם לא בחו"ל. מאכזב, לאור העובדה שמדובר במכונית חדשה יחסית.

1593091

 
סוזוקי איגניס – החל מ-77,000 שקל
מערכות תקניות אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2016, ללא 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 79%; הולכי רגל 67%; מערכות בטיחות 25%

סוזוקי איגניס, שמוצעת בישראל ממאי 2017, מוצעת בישראל ללא אף מערכת בטיחות מתקדמת, וזאת למרות שבחו"ל ישנה 'חבילת בטיחות' מכובדת למדי – כולל בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב והתרעה על אי שמירת מרחק. על אף המחיר הלא-זול, רוכשי הדגם בישראל ייאלצו להסתפק במערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1593093

 
פיאט 500 – החל מ-82,000 שקל
מערכות תקניות אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2017) 3 כוכבים; מבוגרים 66%; ילדים 49%; הולכי רגל 53%; מערכות בטיחות 27%

בהיותה מכונית שהוצגה לפני 11 שנה, פיאט 500 מתקשה להציע רמת בטיחות עדכנית. בעוד שבמבחן הראשון שלה, ב-2007, קיבלה 500 דירוג של חמישה כוכבים, במבחן עדכני שנערך לה בשנה שעברה היא קיבלה שלושה כוכבים בלבד, עם ציונים נמוכים למדי לפי התקן המקובל כיום. מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות אין בכלל.

1593090

 
שברולט ספארק – החל מ-61,000 שקלים
מערכות תקניות אין.
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות טרם נבחנה.

שברולט ספארק אינה משווקת באירופה בשנים האחרונות, ולכן הדגם החדש שלה (2015) לא נבחן במבחן הריסוק של 'יורו NCAP'.  

1593095