הסקירה הזאת, הכוללת דגמים זולים במיוחד, מבוססת על מצב השוק וההיצע בו – ולא על המחירים כפי שמופיעים במחירוני היד שנייה (לוי יצחק, לוח יד2). הסקירה נעשתה על סמך בדיקה מתמשכת של לוחות הרכב המשומש. דגמים שהופיעו מספר פעמים ברמת המחירים המדוברת, הוכנסו לרשימה. ראוי לציין כי פערי המחירים יכולים להיות גדולים יחסית (באחוזים) גם בגלל פערים במצב הרכב, הן לטובה והן לרעה. 

המכוניות אותן חיפשנו כאן סוננו לפי מספר פרמטרים; הן בנות עשר (מ-2013); נסעו עד 30% יותר מהנסועה השנתית מהקילומטרז' הממוצע לשנה, כלומר עד 200,000 ק"מ; המחיר הנדרש עד 11,000 שקלים, מתוך הנחה שהמוכר יסכים להורידה 10% למחיר של 10,000 שקלים. חשוב לציין כי לפני קניית הרכב יש לבדוק אותו במכון, לברר היסטוריית טיפולים, לקבל ממוסך הערכת מחיר ליישור קו. הסקירה מחולקת לשני חלקים: הראשון מוקדש לדגמי מיני וסופרמיני (גם מסחרית אחת) עם תיבה ידנית; השני לסופרמיני ולמשפחתיות עם תיבה אוטומטית.

יצוין כי הדגמים כאן נבחנו במבחני בטיחות של יורו NCAP, אחדים גם במבחנים אמריקאים, אך הציון אינו מובא מכיוון שהוא אינו תקף כיום (ומזה שנים). בנוסף לדגמים המדוברים אמורה להיות בקרת יציבות (ESP), מערכת שנדרשה על-פי חוק.
 

פיאט פנדה (2013-2014)

זה הדור השלישי של פיאט פנדה מ-2012. פנדה שווקה עם מספר מנועים ובמחיר המדובר ניתן למצוא אותה לרוב עם מנוע ותיק בנפח 1.2 ליטר עם הספק צנוע של 69 כ"ס. במבחן שערכנו לו, צריכת הדלק שלו הייתה צנועה, 15 ק"מ/ל'.

לשלילה, יצוין כי במבחן בטיחות עדכני שנערך ב-2018 כשלה לחלוטין הפנדה לאחר שסיימה אותו עם אפס כוכבים.

פיאט פנדה 2013-2014
צילום: Fiat
 

שברולט ספארק (2013-2014)

הדור הראשון של ספארק (הדור השני, המוצלח יותר, מ-2015), ובמחיר המדובר הוא מוצע עם מנוע 1.0 ליטר, 68 כ"ס, וגם עם מנוע גדול וחזק מהמקובל דאז למיני, 1.2 ליטר שמפיק 82 כ"ס.

בשתי גרסאות המנוע לספארק שש כריות אוויר. לצפייה במבחן דרכים שערכנו.

שברולט ספארק 2013-2014
צילום: שברולט
 

רנו קליאו (2013)

ב-2013 שווקה הסופמיני קליאו גם במסגרת הדור השלישי בסוף דרכו כאן (מ-2006), וגם הדור הרביעי החדש שהוצג באותה שנה. דור 3 הייתה סופרמיני גדולה יחסית ומ-2011 הוצע גם בגרסה ידנית עם מנוע 1,149 המכונה 1.1 ליטר או 1.2 ליטר. ההספק 75 כ"ס, וצריכת הדלק במבחן אוטו הייתה 15 ק"מ/ל'.

נוחות הנסיעה טובה והשיוט הבין-עירוני נעים ושקט למדי תא המטען גדול ונוח להטענה, ולקליאו 6 כריות אוויר.

רנו קליאו 2013
צילום: יצרן
 

פיג'ו 107 / סיטרואן C1 (מ-2013)

פיג'ו 107 הגיעה לארץ בשנת 2009 והיא חלק מפרויקט משותף לקבוצת PSA (סיטרואן ופיג'ו) וטויוטה שהציגו 3 דגמי מיני זהים (עם הבדלים בעיצוב החזית), וכולן כולל אייגו של טויוטה נבנו באותו מפעל.

פיג'ו 107 2013
צילום: פיג'ו

לפי הבדיקה בלוחות היד שניה התעקשות על אייגו של טיוטה תעלה לכם כמעט כפול, למרות שהדגמים זהים, ונמכרו בזמנו במחיר קרוב. פיג'ו 107 / סיטרואן C1 מנוע 1.0 ליטר 3 צילינדרים המספק 68 כ"ס בלבד. חשוב לציין כי התיבה הידנית עדיפה משמעותית על זו הרובוטית בדגמים, ומנגד מחיר הרכב עם תיבה ידנית זול יותר. אבזור הבטיחות היה טוב מהמקובל בזמנו וכלל גם 6 כריות אוויר. לעיתים ניתן למצוא את הגרסה הרובוטית במחיר קצת מעל מחיר המטרה.

סיטרואן C1
צילום: סיטרואן
 

פיאט קובו (בנזין ודיזל, 2013-2014)

פיאט קובו היא גרסת הנוסעים של המסחרית פיורינו, וזו פותחה ויוצרה עם פיג'ו ביפר/סיטרואן נמו במפעלי פיאט בטורקיה. קובו נבדל מפיורינו בשמשת צד נוספת מאחור, שתי דלתות צד אחוריות, ובסביבת נהג מזמינה יותר. זו גם האפשרות הזולה ביותר לרכב מיני מסחרי. בכל הנוגע לאבזור בטיחות, לקובו רק 4 כריות אוויר.

קובו מוצע עם מנוע בנזין 1.4 ליטר 73 כ"ס ותיבה ידנית עם 5 הילוכים וגם עם טורבו-דיזל 1.3 ליטר 75 כ"ס; בשתי הגרסאות תיבה ידנית עם 5 הילוכים. ניתן להשיג את שתי הגרסאות ב-10,000 שקלים. עבור תיבה רובוטית המחיר גבוה ב-5000 שקלים.

פיאט קובו 2013-2014
צילום: Fiat
 

סוזוקי אלטו (2013)

סוזוקי אלטו בת 10 מוצעת סביב ל-10,000 שקלים. אלטו, שנחתה בישראל ב-2008, הייתה עם הגעתה אז למכונית הזולה בישראל. לרכב מנוע 1.0 ליטר 3 צילינדרים 68 כ"ס והביצועים חלשים בהתאם.

הרכב קטן לנוסעים וגם למטען וכישורי הנסיעה שלו בינוניים ומטה. 

סוזוקי אלטו 2013
צילום: סוזוקי