דגמים קטנים, אוטומטיים וזולים מבוקשים על-ידי רבים. בכתבה אחרת התייחסנו לכאלה שמחירם קרוב ל-50,000 שקלים, ואילו כאן אנחנו מביאים כאלה שמחירם נע בין 50,000 ל-65,000 שקלים. 

דרישות אופייניות לרכב כזה הן שימוש שוטף של אדם אחד, לרוב בנסיעות 'רגילות' של בית-עבודה-קניות-קפה-בית, מדי פעם בזוג, לפעמים עוד אורח. בנוסף, הרכב כן צריך לשמש לנסיעות ארוכות יותר, פעם-פעמיים בחודש, לטיול או לביקור של משפחתי במקום מרוחק, כך שהדגם הנבחר צריך להיות קטן – אבל גם חזק ונעים יחסית.

פרט למאפייני השימוש, הדגם צריך לכלול רמת בטיחות טובה ככל הניתן, לצד רמת אמינות מתקבלת על הדעת עם עלויות תחזוקה ופוטנציאל לתקלות ('מחלות') נמוכים ככל האפשר. הדגמים שנכנסו לרשימה משלבים בין כל אלו, ברמות שונות, תוך התייחסות למחיר היעד ולשנתון גבוה ככל האפשר. בחלק הראשון של הסקירה – דגמים במחיר של עד 65,000 שקלים. 

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: מערכת אוטו
 

דגשים

בכל הקשור לבטיחות, לכל הדגמים בסקירה מערכת בלימת חירום אוטונומית. חלק מהדגמים קיבלו מערכות כאלו באמצע מחזור החיים שלהם, כך שסעיף "שנתון" מתייחס למועד תחילת שיווק הדגם עם מערכות הבטיחות המתקדמות בישראל.

מחירי הדגמים המופיעים בסקירה מבוססים על ערכם הבסיסי (לפני שקלול) לפי מחירון לוי יצחק, נכון לספטמבר 2023, לרמות הגימור הכוללות מערכות בטיחות מתקדמות. נזכיר כי בשוק קיימים מחירונים נוספים, אך נכון להיום רק מחירון לוי יצחק נחשב לצרכי ביטוח. כדאי לשים לב כי השוק רווי במודעות עם מחירים גבוהים באופן דרמטי ביחס לשווי הדגם לפי המחירון – במקרים רבים גם בשיעור של 40-50% ויותר – כך שמוטב לשים לב ולשלם בהתאם, בוודאי כשמדובר בדגמים פופולריים כמו אלו המופיעים ברשימה. עבור רכב מתוחזק באופן עקבי ומתועד מומלץ לשלם עד 10% מעל לערכו במחירון.

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: יצרן

בכל הקשור לתחזוקה, יש לקחת בחשבון כי לכל מכלול ברכב רגישויות מובנות, ללא קשר למוצא. כך, למשל, מנועי בנזין עם הזרקה ישירה סובלים יותר מבעיות של הצטברות פיח בראש המנוע ואף למעלה מכך (במיוחד כתוצאה משימוש בשמן לא איכותי), מנועים מוגדשים יסבלו מצריכה גבוהה יחסית של מצתים. גם הסטיגמה הידועה על שרשרת תזמון ("עדיפה על רצועה") אינה מדויקת – גם שרשרת מתעייפת ותחייב בהחלפה לא-זולה. חשבתם שתיבה דו-מצמדית היא "בעייתית"? דעו שתיבת הילוכים רציפה, הנפוצה בהרבה, רגישה לשימוש אגרסיבי ולאי-החלפת שמן. זה מחיר הקדמה והמלחמה בזיהום האוויר; שימו לב לתחזוקה רצופה ומתועדת.

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: יואל פלרמן
 

סיאט איביזה

שנתון. 10/2017
בלימת חירום אוטונומית. יש
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. 58,500 שקלים
מנוע. בנזין, טורבו, 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, הזרקה ישירה
תיבת הילוכים. דו-מצמדית, 7 הילוכים

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: אילן קליין

תחזוקה ו'מחלות'. מערכת ההנעה של סיאט איביזה מתוחכמת יחסית לקטגוריה – ובהתאם הביצועים טובים, לצד סיכונים בסעיף התחזוקה. שילוב בין מנוע 3 צילינדרים, תיבה דו-מצמדית ומנגנון 'דימום/התנעה' הוא שילוב בעייתי מכיוון שהוא מקצר את חיי גלגל התנופה (ואיתו המצמדים), מה שעלול לעלות בתיקון של כ-10,000 שקלים; גם מפעיל התיבה ('מוח גיר') הוא סיכון. בנוסף, יש לקחת בחשבון מגדש טורבו (שימוש מודע, שימון מתאים) ורכיבים שיצריכו החלפה תקופתית, כמו רצועת תזמון ('טיימינג', ע"פ הוראות היצרן) ו'משאבת מים' (בשל אורך חיים מוגבל).

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: אילן קליין

דגשים כלליים. איביזה, בעיקר מהדור האחרון, היא מהדגמים המועדפים בקטגוריה – מרווחת לנוסעים ולמטען, יש לה ביצועים מצוינים, צריכת דלק טובה, מפרט הכולל בלימת חירום אוטונומית ומולטימדיה מתקדמת. החיסרון העיקרי הוא בפוטנציאל ה'מחלות' - גם אם הסיכונים נמוכים כיום; מסיבה זאת חשוב לבחור ברכב שטופל במרכזי שירות מומחי-מותג, המעניקים תחזוקה מונעת בהתאם לרגישויות.

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: אילן קליין
 

טויוטה יאריס

שנתון. 1/2017
בלימת חירום אוטונומית. כן (מרמת הגימור 'סטייל' ואילך); כולל התרעת סטייה מנתיב, עמעום אוטומטי
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. מ-58,000 שקלים (מנוע 1.3 ליטר, 'סטייל'), מ-60,000 שקלים ל-1.5 ליטר ('סטייל', מ-4/2017), מ-65,000 שקלים (היברידית, 'סטייל')
מנוע. בנזין, אטמוספרי, 4 צילינדרים, 1.3 ליטר, הזרקה רב-נקודתית; מאמצע 2017 מנוע 1.5 ליטר במבנה דומה
תיבת הילוכים. רציפה

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: מנהל

תחזוקה ו'מחלות'. יאריס, בבסיסה, פשוטה לתחזוקה; אין טכנולוגיה מתקדמת (למעט התיבה הרציפה, שמחייבת שימוש מודע ותחזוקה שוטפת – כולל בדיקת שמן גיר בכל טיפול או שניים והחלפת נוזל בכל 3-4 טיפולים – ומה שיש בנוי טוב. יותר מזה, טויוטה מציעה אפשרות להאריך את האחריות למשך זמן חריג ביותר - עד השנה ה-15 או 250,000 ק"מ (המוקדם מביניהם), כל זמן שהרכב מטופל במרכזי שירות מורשים; את האחריות המורחבת יש לחדש בכל שנה/15,000 ק"מ. יאריס מוצעת גם בגרסה היברידית, הסובלת מבלאי (טבעי) של הסוללה, מה שמחייב את החלפתה כבר אחרי 5-7 שנים. גם כאן יש אפשרות לאחריות – עד 12 שנה על הסוללה, ללא הגבלת נסועה, לפי תנאים מסוימים.

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים


דגשים כלליים. טויוטה יאריס היא ההיפך מסיאט איביזה – אמנם גם יאריס מרווחת לנוסעים ולמטען, ומתחילת 2017 יש לה גם מערכות בטיחות מתקדמות (מרמת הגימור 'סטייל' ומעלה) אולם מדובר במכונית פשוטה ובסיסית, עם מערכת הנעה חלשה יחסית ורועשת (בעיקר ב-1.3 ליטר). לגרסה ההיברידית צריכת דלק מעשית נמוכה של 16-17 ק"מ לליטר – אם כי הדבר נכון בעיקר למי שנוסעים בתוואי עירוני-פקוק. מנגד, פוטנציאל הבעיות, כאמור, נמוך בהרבה. 

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים

 

סוזוקי באלנו

שנתון. 4/2019 ואילך
בלימת חירום אוטונומית. יש, לצד בקרת שיוט אדפטיבית
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. 58,000 שקלים
מנוע בנזין. אטמוספרי, 4 צילינדרים, 1.2 ליטר, הזרקה רב-נקודתית
תיבת הילוכים. רציפה

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: מערכת אוטו

תחזוקה ו'מחלות'. סוזוקי באלנו הוצעה בישראל עוד מ-2016, אבל סבלה - כמו סוזוקי קרוסאובר - מכשל במכלולי תיבת ההילוכים הרציפה; הבעיה נפתרה בדגמים שיוצרו, פחות-או-יותר, מאפריל 2017. בכל זאת, יש להקפיד על שימוש מודע (ללא האצות חזקות) ותחזוקה סדורה – עם בדיקה עקבית של השמן, תוך עדיפות להחלפתו בכל 3-4 טיפולים.

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: מערכת אוטו

דגשים כלליים. הסוזוקי בולטת בעיקר במרחב הפנים הנדיב שלה, לצד מוניטין אמינות טוב בבסיסו וצריכת דלק נמוכה למדי. מנגד, בתחומי הביצועים ונוחות הנסיעה, לבאלנו יכולת צנועה ואיכות הנסיעה שלה דלה ומחוספסת. סדרת הכשלים בתיבת ההילוכים הרציפה והיעדר מערכות הבטיחות המתקדמות, הובילו אותנו להמליץ על באלנו מסדרות הייצור המאוחרות יותר. עם מערכות הבטיחות, רמת הבטיחות סבירה: 4 כוכבים. קיומה של תיבה רציפה מחייב להתרגל לאופי פעולתה הייחודי, ללא העברות הילוכים 'מדורגות' ובליווי פעולת מנוע רועשת. 

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: מערכת אוטו
 

ניסאן מיקרה

שנתון. 2020 ואילך (דור חדש)
בלימת חירום אוטונומית. כן; ב'אסנטה פלוס' גם התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. 68,000 שקלים ('אסנטה')
מנוע. בנזין, טורבו, 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, הזרקה ישירה
תיבת הילוכים. רציפה

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: יצרן

תחזוקה ו'מחלות'. יש לבצע תחזוקה שוטפת לתיבת ההילוכים – כולל בדיקה תקופתית של מצב הנוזל והחלפה בהתאם למרווח שקבע היצרן. אם אין מרווח, כדאי להחליף בכל ארבעה-חמישה טיפולים. בעניין הטיפולים: במפרט הטכני צוין שמרווח הטיפולים הוא כל 20,000 ק"מ או שנה; עדיף לשמור על מרווח של עד 15,000 ק"מ בין טיפול לטיפול.

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: יצרן

דגשים כלליים. הדור החדש יותר של ניסאן מיקרה קצת חורג מהתקציב המוגדר – אבל מדובר בפער קטן (כ-5%) תמורתו מקבלים דגם עדכני. מיקרה דור-חדש הצליחה הרבה פחות מקודמתה – גם באירופה, גם בארץ – והייצור שלה הופסק בסוף 2022 לאחר 6 שנות ייצור (לישראל היא הגיעה באיחור ניכר). לדור החדש מודעות ציבורית נמוכה ש"תורמת" לשווי נמוך יחסית, אולם העובדה שנמכרו פחות מ-1000 יחידות עלולה לרמז על בעיות באספקת חלקי חילוף (בעיקר למרכב; מערכת ההנעה משותפת לרנו קליאו הנפוצה בהרבה).

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: יצרן
 

שברולט ספארק

שנתון. 1/2019 ואילך (דגם מחודש)
בלימת חירום אוטונומית. כן, לצד התרעת סטייה מנתיב
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. 59,000 שקלים
מנוע בנזין. אטמוספרי, 4 צילינדרים, 1.4 ליטר, הזרקה רב-נקודתית
תיבת הילוכים. רציפה

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: איתמר רותם

תחזוקה ו'מחלות'. שברולט ספארק הוצעה בישראל עוד מ-2016, אבל סבלה באותן שנים – כמו דגמי סוזוקי, ניסאן ומיצובישי הקטנים – מכשל במכלולי תיבת ההילוכים הרציפה; הבעיה נפתרה בדגמים שיוצרו, פחות-או-יותר, מאפריל 2017. בכל זאת, יש להקפיד על שימוש מודע (ללא האצות חזקות) ותחזוקה סדורה, הכוללת החלפת שמן גיר בכל 5 טיפולים/75,000 ק"מ (על פי הוראות היצרן). עוד כדאי לדעת כי לספארק אחריות מורחבת (יבואן) על מערכת ההנעה למשך 5 שנים/120,000 ק"מ (לכלי רכב שנמכרו ללקוחות פרטיים) – ומומלץ, לקראת סוף האחריות, לבצע בדיקת תקינות (התארכות) לשרשרת התזמון ('טיימינג') שכבר נשחקת בקילומטראז' כזה.

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: איתמר רותם

דגשים כלליים. בשונה משאר הדגמים ברשימה, ספארק קטנה יחסית – ומשתייכת לסגמנט מיני. הסיבה שספארק נכנסה ואחרות לא הוא בשילוב בין מערכת הנעה חזקה יחסית, המקלה על השימוש ברכב גם בנסיעות בין-עירוניות בעומס, לצד מפרט עשיר יחסית של מערכות בטיחות מתקדמות (ו-10 כריות אוויר). המפרט המשופר, לצד סדרת הכשלים בתיבת ההילוכים הרציפה בשנות הייצור הראשונות, הובילו אותנו להמליץ על ספארק מסדרות הייצור המאוחרות יותר.

מכוניות קטנות בין 50,000 שקלים ועד ל-65,000 שקלים – הדגמים המומלצים
צילום: יואל פלרמן


מחפשים גם דגמים בפחות?
מכוניות קטנות עד 50,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים