ישראל מתחשמלת, לפחות בכל הקשור לסוג ההנעה של כלי הרכב החדשים העולם לכבישי הארץ. את שנת 2023 סיימנו כש-40.5% מכלי הרכב שנמסרו היו עם הנעה מחושמלת ברמה כזו או אחרת. בבסיס החשמלי ישנן מכוניות היברידיות "רגילות" (אלנטרה וקורולה, למשל) ובראש הפרמידה מכוניות חשמליות לגמרי (טסלה, BYD ועוד) כאשר במרכז ישנם כלי הרכב ההיברידיים-נטענים.

כלים אלה משלבים בין הנעה היברידית מסורתית (מנוע בנזין+חשמל) אל סוללה גדולה יחסית ויכולת טעינה חיצונית מרשת החשמל. שילוב זה מבטיח על הנייר יכולת נסיעה חשמלית נקיה מזיהום וחסכונית בכסף לטווחי היום-יום (בית-עבודה-סידורים) מצד אחד, ומצד שני את הגמישות של רכבי הבנזין בנסיעות ארוכות או ספונטניות ללא תלות במערך הטעינה המהירה הלא מספיק מפותח בישראל. 

קיה נירו
צילום: רונן טופלברג

תכונות אלה, יחד עם הטבות שונות במיסוי (שבשנת 2024 יתבטלו בחלקן) הביאו לצמיחה מהירה של התחום בישראל. בשנת 2023 רכבי פלאג-אין הייבריד שכאלה מהווים 5.6% מסך הכלים שנמסרו, צמיחה של כ-12% ביחס לנתוני שנת 2022.
 

רכבי פלאג-אין הייבריד הנמכרים בישראל 2023

קיה נירו פלוס – 6,666 יח'
MG EHS – עם 2,661 יח'
קיה נירו – 1,362 יח'
לינק&קו 01 – 404 יח'
WEY קופי 01 – 400 יח'
קיה ספורטאז' – 300 יח'
וולוו XC40 – עם 282 יח'
לקסוס NX – עם 262 יח'
טויוטה ראב 4 – 234 יח'
ב.מ.וו סדרה 3 – 204 יח'

לינק&קו
צילום: יואל שוורץ

השנה שולטת בסגמנט יצרנית אחת באופן ברור ומובהק במיוחד. מדובר כמובן בקיה, שהייתה מהראשונות להיכנס עם נירו כהצעה לרכב פנאי היברידי-נטען במחיר נגיש יחסית. נראה שבשנת 2023 ליטשו בקיה את ההצעה הנטענת שלהם שכן הרכב הנמכר ביותר בסגמנט (ובפער) הוא קיה נירו פלוס עם לא פחות מ-6,666 יח' שנמסרו. למרות שמדובר בדגם המבוסס על הדור היוצא של נירו (2016, הפלוס הוצג ב-2022) הוא מסר בערך פי 2.5 יותר מהמתמודד שבמקום השני.

ואכן, אל המקום השני הגיע MG EHS, רכב הפנאי המצליח של היצרנית. הדגם הוותיק (2018) מציע חבילה נאה של אבזור עשיר וביצועים טובים אך נראה כי ההצעה הכוללת שלו הייתה פחות אטרקטיבית השנה והוא ירד במסירות בכ-47% ביחס לשנה הקודמת ומסיים שני ברשימה (ראשון ב-22'). 

WEY קופי 01
צילום: יואל פלרמן

אל המקום השלישי מגיע דגם נוסף של קיה, והדגם האחרון שעוד ניתן לכנות באיזו צורה "עממי". מדובר בקיה נירו החדש אשר הגיע לישראל בתחילת השנה (הוצג ב-2021). הנירו ההיברידי-נטען מוסיף עוד 1,362 יח' למצבת הכלים הנטענים של קיה. יחד הצמד נירו ונירו פלוס אוחזים בכ-53% מסגמנט הכלים ההיברידיים-נטענים בישראל 2023. 

בהמשך טבלת המסירות בעיקר כלי רכב ממותגי יוקרה או כאלה במחירים גבוהים יחסית. לינק&קו עם פתיחה נאה לשנת השיווק הראשונה כאשר ה-01 שלהם מתמקם רביעי בטבלה עם 404 מסירות. צמוד לו נמצא WEY קופי 01 הגדול והיקר יותר שגם מציע טווח נסיעה ארוך יחסית למקובל בסגמנט.

קיה ספורטאז'
צילום: בן חסון

קיה ספורטאז' ההיברידי-נטענן במקום השישי, מוסיף עוד לדומיננטיות של היצרנית הקוריאנית בסגמנט. לקיה דגם רביעי עם הנעה היברידית-נטענת – קיה סורנטו – אך זה מסר הרבה פחות: 125 יח', מקום 17. בסך הכל לקיה יותר מ-56% מהכלים בסגמנט השנה.

וולוו XC40 מוסר 282 כלים ומגיע אל המקום השביעי (ללא שינוי), היקף דומה לשנה הקודמת. האחים לקסוס NX (מקום שמיני) וטויוטה ראב 4 (מקום תשיעי) חולקים את יחידת ההנעה הנעה והפלטפורמה וגם נמסרו בהיקפים דומים, למרות פערי המחיר – 262 יח' ו-234 יח' בהתאמה. בשני המקרים מדובר בירידה חדה ביחס לנתוני שנת 2022 אז לקסוס מסרה 387 יח' וטויוטה 379 יח'.

ב.מ.וו סדרה 3 סוגרת את העשירייה עם 204 מסירות, וגם כאן מדובר בירידה של כמעט 50% ביחס לשנה הקודמת. נציין כי סדרה 5, האחות הגדולה והסלונית של ה-3, צמודה אליה עם 201 יח'.

ב.מ.וו סדרה 3
צילום: אלי שאולי