יונדאי i10 - מבחן דרכים (1.2 ל', רובוטית) - אוטו

יונדאי i10 - מבחן דרכים (1.2 ל', רובוטית)

הקטנה לבית יונדאי מגיעה אלינו במהדורה חדשה לגמרי. עיצובה נאה, תא הנוסעים איכותי, המרחב מרשים, יש לה תיבת הילוכים אוטומטית חדשה – והיא רובוטית

הדור השלישי של יונדאי i10 הגיע לישראל חמישה חודשים לאחר שהוצג בתערוכת פרנקפורט ומצא עצמו בתקופה בעייתית; קורונה לא הייתה בתכנון השיווק שלו. הדור השני, שהוצג ב-2013 (הראשון ב-2007), היה רב מכר בישראל, וזה החדש בהחלט מעורר ציפייה – ולא רק בגלל מעמדו של הקודם. 

כי הדגם החדש, מעבר לעיצוב המתקדם בהרבה, לממדיו המשופרים, לעיצובו המבריק, לאבזורו העדכני גם עשיר מאוד במערכות בטיחות – ובעיקר: צויד בתיבה חד-מצמדית שהחליפה אוטומטית מיושנת. על השינויים ביחס לדגם הקודם, ראו תיבה.  

i10 מוצע רק עם מנוע זה, וגרסת הכניסה, עם תיבה ידנית וברמת הגימור 'אינטנס' הנמוכה, עולה 70,000 שקלים. למבחן קיבלנו את גרסת 1.2 ליטר עם התיבה החד-מצמדית ברמת הגימור הגבוהה 'סופרים', הכוללת בין השאר שני גווני מרכב, תאורת ערפל וחישוקי "16; המחיר: 84,000 שקלים. 

1632234
צילום: מערכת אוטו

פשוט נהדרת
הפרופורציות של הדגם החדש טובות בהרבה, הוא נראה עדכני, הקווים המחודדים מוסיפים המון, ולמרות הממדים (מיני, בכל זאת) יש לו נוכחות רבה. ובקיצור, העיצוב החדש עושה את ה-i10 הזו למכונית ממש נאה. כלומר, למעשה, לטעמי, היא היפה ביותר בסגמנט הזה שרק הולך ופוחת. אז כן, עקרונית העיצוב ממשיך את הקו של הדורות הקודמים, אבל השיפורים הנ"ל עשו אותה פשוט נהדרת. 

עיצוב סביבת הנהג נאה לא פחות מזה החיצוני. משטחים בגוונים של שחור ושל לבן, צג מולטימדיה גדול, כמה מרכיבים שמטרתם עיצובית בלבד (כמו המשטח ליד פתח האוורור הימני), – וכל אלה יוצרים תחושה שלמרות שהרכב מסגמנט קטן, הוא לא יוצר הרגשה של מוצר זול. אמנם משטחי הדיפון עשויים פלסטיק נוקשה, כי בכל זאת, אך יש לציין כי אלו גם אלה משדרים איכות.

1632233
צילום: מערכת אוטו

התצוגה בלוח המחוונים קלאסית, עם צמד מחוונים גדול ומחשב דרך ביניהם. צג המולטימדיה נמצא מימין לו והוא כולל צימוד לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי, ובצדדיו כפתורים המשמשים כמעין קיצורי דרך. מערכת השמע כוללת ארבעה רמקולים בלבד, כצפוי, אך איכות הצליל מפתיעה לטובה. תפעול בקרת האקלים נפרד, פשוט וברור, ואני אוהב את זה. פתחי המיזוג בצדדים עגולים ומעוצבים היטב, אלה המלבניים במרכז שגרתיים, יש מספיק תאי אחסון אם כי הם לא עמוקים.

המושבים נאים במיוחד והריפוד שלהם משתלב נהדר במערך הגוונים בתא הנוסעים. בסיס המושב מעט נוקשה, אבל בסך הכל הוא נוח. המרחב מעולה, והראות החוצה טובה למרות שהדשבורד גבוה במעט; קו חלונות הצד נמוך, וזה חשוב מאוד בנסיעה עירונית.

גם הספסל האחורי נאה ובדומה למושבים הקדמיים, בסיסו נוקשה ועם זאת נוח. הספסל מעט נמוך, והדבר גורם לתמיכת ירכיים לא מושלמת, מה שעלול לעייף בנסיעות ארוכות. נכון, זו מכונית עירונית – אבל בימים רגילים עוברים 15 ק"מ בשעה וחצי, אז.... 

1632228
צילום: מערכת אוטו

נקודת החוזק של ה-i10 מאחור היא המרחב המעולה, עם מרווחים מצוינים לכל כיוון ביחס לדגמים אחרים בסגמנט. ב-i10 יש המון מקום לברכיים, לכפות הרגליים ולראש. הראות החוצה סבירה.

נפח תא המטען לא השתנה, וזה עומד על 252 ליטר. תא המטען הזה יותר מאשר ראוי לשימוש עירוני, ויש בו גם גלגל חלופי, אם-כי לא בגודל מלא.

1632236
צילום: מערכת אוטו

חד-מצמדית, ביצועים וצריכה
כאמור (וכמפורט בתיבה), המנוע וההספק קטנו ממש בקצת – והשינוי הגדול הוא בתיבה האוטומטית שהיא כעת חד-מצמדית. מהלכים אלה נועדו לשפר את יכולתה של יחידת הכוח לעמוד בתקנות הזיהום המחמירות והולכות, ולפי הנתונים אלה אכן הושגו. המנוע נדרש לפחות, ובעיקר התיבה תאפשר פחות אובדן כוח, ממש כמו תיבה ידנית רגילה, והדבר אמור לשפר באופן משמעותי את צריכת הדלק וכמובן את נתוני הזיהום – בוודאי כאשר התיבה הקודמת הייתה מאוד לא יעילה. 

אבל לסידור החדש יש חיסרון. תיבה חד-מצמדית משלבת באופן פחות נעים, בייחוד להילוך גבוה יותר, בגלל ההשהיה הנדרשת, ודבר זה גורם לטלטול עדין בתא הנוסעים, עם השילוב עצמו. תיבה דו-מצמדית פותרת את שתי הבעיות (ובגלל זה פיתחו אותה), אבל היא יקרה יותר לייצור, ו-i10, כידוע, נמצאת בסגמנט הרכב הזול ביותר. אותה החלפה איטית אחראית לכך שנתון התאוצה ל-100 קמ"ש לא מרשים כלל – 15.8 שניות, 2 שניות איטי מאשר באוטומטית הקודמת, 3.2 שניות מהידנית הממש מקבילה. 

עם זאת, יש לציין לזכותה של התיבה הזו שני דברים: הראשון, כל עוד מדובר במהירויות עירוניות קצב התאוצה בהחלט סביר; השני, התיבה אמנם חד-מצמדית ולא ניתן לטעות בכך, אך ללא ספק מדובר באחת התיבות המעודנות מסוגה. כן, יש נדנוד מורגש בהעברה מהילוך ראשון לשני, אך שאר ההעברות מורגשות פחות תודות לתנופה. ובכלל, ככל שהמהירות גבוהה יותר והרכב בתאוצה, זמן ההחלפה מורגש פחות. ועוד דבר: אם מתרגלים לקראת שילוב ההילוך להוריד במעט את הלחץ מהדוושה, התוצאה משופרת בהרבה. 

1632231
צילום: מערכת אוטו

הבעיה העיקרית של יחידת הכוח הזו היא בנסיעה שלא בהתאם לייעודו המקורי של הרכב, אבל כזו שבכל זאת מבצעים אותה. בכביש הררי, כמו בגליל העליון למשל, המכונית מתקשה לצבור מהירות, לעתים היא מאבדת אותה ואז כאשר לחיצה מלאה על הדוושה אינה עוזרת, אתם צריכים לשלב להילוך נמוך יותר. הבעיה היא שבגלל ההשהיה, מאבדים מהירות, ובסל"ד הגבוה המתקבל המנוע צורח, ואז כולכם מנסים לצבור מהירות ראויה – וזה לוקח זמן. בקיצור, פחות נעים. אגב, אם רואים שהמהירות פוחתת באופן בולט, כדאי לשלב להילוך נמוך מוקדם מהרגיל, זה עוזר.

אמנם תפעול בורר ההילוכים פשוט, אך יש לשים לב לכך שלבורר אין מצב חנייה (P) כמו ברוב התיבות האוטומטיות; בזמן חנייה יש לכן להעביר את בורר ההילוכים למצב סרק (N) – ולהקפיד על שימוש בבלם החנייה. 

האם הפגיעה בביצועים לטובת צריכת דלק עדיפה אכן שווה? תלוי בהעדפה שלכם, אבל המטרה הושגה. צריכת הדלק במבחן זה עמדה על 15.7 ק"מ/ל', נתון טוב מאוד וקרוב לזה הרשמי – וטוב באופן דרמטי מזה שהתקבל בדור הקודם, במבחן שהיה אמנם תובעני יותר, אך בכל אופן עמד על 11.6 ק"מ/ל'; כלומר, שיפור של 35%. 

1632232
צילום: מערכת אוטו

הצמיגים שבמשוואה
כיול המתלים של יונדאי i10 הוא בצד הנוקשה. בדומה לאחות, קיה פיקנטו, גם כאן ברמת הגימור הגבוהה חישוקי "16, צמיגים רחבים עם דופן נמוכה, וזה נראה פשוט נהדר. המידה הזאת של הצמיגים (195/45) שירתה, לפני שני עשורים, את סיאט איביזה טורבו, אלא שהספרדייה הייתה צריכה להוריד 156 סוסים לכביש, ורוחב צמיגים כזה היה נחוץ, ואילו כאן מדובר רק ב-84 כאלה. 

למה פתחתי עם נתונים אלה? כי מידות הצמיג משפיעות על התנהלות הרכב (ולכן על תוצאות המבחן). דופן הצמיג, למשל, משפיעה על ספיגה מהמורות – וככל שהיא גבוהה יותר, כך 'תעזור' יותר למתלים בספיגת השיבושים. אלא שב- i10הדופן כאמור נמוכה, ויחד עם המתלים הנוקשים מתקבלת נוחות נסיעה בינונית. לזכותה של היונדאי בהתמודדותה מול שיבושים עומד מעבר מוצלח על פסי האטה הודות לריסון מוצלח של המרכב. בנוסף, רדיוס הסיבוב שלה ממש קצר, ממש כמו שלמכונית עירונית צריך להיות.

1632227
צילום: מערכת אוטו

בכביש בין-עירוני, כצפוי, המצב טוב יותר. אמנם תלאות האספלט לא נעלמות תחת הגלגלים, אבל הרכב מרוסן יחסית. זוכרים את הצמיגים הרחבים? המשוואה פשוטה – הרבה גומי מייצר יותר חיכוך, ויותר חיכוך מייצר יותר רעש, ו... הרעש הזה חודר אל תא הנוסעים. עם זאת, בידוד רחשי הרוח והמנוע סבירים בהחלט, והאחרון מצליח לא להפריע, למרות ששיוט ב-120 קמ"ש מעמיד את מחט הסל"ד ב-3400 סל"ד לא-נמוכים (100 קמ"ש ב-2800).

חובבי ההגה שבינינו ישמחו לדעת שזאת אמנם לא בת הלוויה האידיאלית לנס הרים, גם כי נס הרים זה מחוץ לעיר, וגם כי יחידת הכוח לא ממש מתאימה לעלייה – אבל ל- i10יש פוטנציאל להנאה; זוויות גלגול שטוחות והתנהגות טובה חוברות לאחיזה משובחת, הודות לאותם מתלים נוקשים ו... הצמיגים הרחבים נמוכי החתך. 

1632238
צילום: מערכת אוטו

יש חסרונות, יש יותר יתרונות
תראו, יונדאי i10 החדשה לא חפה מחסרונות – נוחות הנסיעה בינונית, תיבת ההילוכים אדישה והביצועים יגרמו לנהגים להבהב לכם לזוז, וזה תוך כדי שאתם עוקפים.

אבל i10 החדשה מרווחת מאוד, היא שימושית מאוד, תא הנוסעים איכותי, והעיצוב, בחוץ וגם בפנים, הוא הנאה ביותר בסגמנט. הוסיפו לכל אלה את שלל מערכות הבטיחות המתקדמות, צרפו את תג המחיר הידידותי יחסית – והנה קיבלתם מכונית המתמודדת על ראשות הקטגוריה.

*נוסף וידאו (פורסם ב-27.04.20)

1632230
צילום: מערכת אוטו
___________________
שינויים בין דורות_______
מרכב. הדגם החדש גדול מקודמו; בסיס הגלגלים גדל ב-4 ס"מ, ל-242.5 ס"מ, הוא רחב ונמוך יותר ב-2 ס"מ, ל-148 ו-168 ס"מ בהתאמה, ואילו האורך גדל רק בחצי ס"מ. השינויים בעיצוב כוללים שבכה גדולה ומודגשת בהרבה, מכסה מנוע מפוסל, תאורת לד עגולה על השבכה, קווים מחודדים על מכסה המנוע ובצדי הרכב. גם מאחור הקווים מודגשים בהרבה והפנסים גדולים ובולטים יותר. 

מפרט אבזור, בטיחות. בחוץ חישוקי "16, בסביבת הנהג בולט צג גדול ("8), ובמפרט שיקוף סלולרי. מערכות הבטיחות עדכניות וכוללות בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אוטומטי, התרעות עייפות נהג ומהירות מופרזת וגם הכרזה כי הרכב לפנים (בפקק) התחיל לזוז.

יחידות הנעה. מנוע הבנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים 67 כ"ס ללא שינוי; המנוע השני, 1.2 ליטר 4 צילינדרים, קטן בנפחו מ-1246 ל-1198 סמ"ק (3 מ"מ במהלך הבוכנה), וההספק ירד במעט, מ-87 ל-84 כ"ס; המומנט, 12 קג"מ ב-4200 סל"ד, פחות טוב במעט מאשר קודם (12.3 קג"מ ב-4000 סל"ד). כמקודם, ל-i10 תיבה ידנית 5 הילוכים – ושלא כמקודם, יש לה תיבה רובוטית/חד-מצמדית 5 הילוכים, וזו מחליפה את האוטומטית-פלנטרית הישנה (4 הילוכים). התאוצה של הגרסה החד-מצמדית טובה פחות: 15.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, 2 שניות יותר מאשר האוטומטית הקודמת, 3.2 שניות יותר מאשר i10 עם אותו מנוע והתיבה הידנית. כתוצאה מכך בגרסה האוטומטית שופרה צריכת הדלק ב-13% ל-18.2 ק"מ/ל', ופליטת CO2 ב-11% ל-126 גרם/ק"מ.

1632237
צילום: מערכת אוטו

שווה לשקול גם:

מחיר
79900
החל מ- 793 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
1982
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2013

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 1

מידות

אורך
367
רוחב
168
גובה
148
משקל
1010
בסיס גלגלים
242
נפח תא מטען (ליטר)
252
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1050
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
36

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
175/65/14

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1197
סוג מנוע
בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
84
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
12.0
סל"ד למומנט מירבי
4200
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
15.8
מהירות מרבית (קמ"ש)
171
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית מצמד יחיד
מספר הילוכים
5

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
23.2
צריכת דלק - עירונית
17.2
צריכת דלק - ממוצעת
18.9
דרגת זיהום אוויר
6
צריכת דלק - אמיתית
14.3
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
4 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, ניטור מרחק מלפנים, מערכת סיוע בעלייה, התראה על התחלת נסיעה של הרכב מלפנים, קורות חיזוק בדלתות

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
מזגן רגיל
גג שמש
אין
חישוקים קלים
אין
בקרת שיוט
אין
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
אין
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
אבזור נוסף בתשלום
תאורה בתא המטען ובתא הכפפות, קישוט גיאומטרי מעל תא הכפפות ובדלתות, מראות צד חשמליות עם הפשרת אדים, חלונות כהים Privacy Glass

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם יונדאי i10
גרסה i10 אוט', 1.2 ל', Inspire
מחיר 79900
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 15.8
מהירות מרבית (קמ"ש) 171
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 18.9
נפח תא מטען (ליטר) 252
דרגת זיהום אוויר 6

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 63. די כבר תעיפו את הזבל הזה מדף הבית

    ערביד 5 מאי 2020, 00:39

  2. 49. מעניין

    מייק חוטובלי 1 מאי 2020, 08:25

  3. 40. מוכר אייפון xs max, מוכן להחלפה על יונדאי i10 בתוספת כסף מצדכם

    בן 28 אפריל 2020, 17:17

  4. 36. מציע לכל מי שיש לו עשנה מאותו הדגם

    רפי 28 אפריל 2020, 15:07

  5. 28. פחון במחיר מופקע.

    גיא 28 אפריל 2020, 11:40

  6. 6. עכשיו ברצינות

    שי 27 אפריל 2020, 12:05