לקראת סוף 2020 משווקים בישראל 14 דגמים חשמליים – מדגמי פנאי קטנים וסופרמיני במחיר 130,000-140,000 שקלים, ועד לדגמי פנאי גדולים בחצי מיליון ומכונית פאר במיליון שקלים, גם מיליון וחצי.

נכון לעכשיו, צפויים להגיע לישראל ב-2021 22 מכוניות חשמליות שונות – החל מגרסאות מחושמלות של דגמים מוכרים, עבור בדגמים חדשים של יצרנים ידועים, המשך בכאלה של מותגים ייעודיים של יצרנים אחדים, ועד למותגים חדשים בארצנו, כאלה המתמחים ברכב חשמלי, מטסלה ועד מותגים סיניים נוספים.

בשנת 2019 – שנה ראשונה עם פעילות של ממש בתחום, עם דגמים חדשים בכל קשת המחירים – נמכרו בישראל קצת יותר מאשר 600 יחידות חשמליות. השנה, למרות הקורונה ובגלל העניין, הנתון הזה מתארגן על כ-1600 יחידות, גידול של כ-270%.

ב-2021, אומרים גורמים הפועלים בשוק הרכב החשמלי, יהיה היקף המסירות של רכב חשמלי כ-5000 מכוניות, ויש כאלה הטוענים ל-7000 יחידות. בד בבד, נפרשת רשת טעינה שתעמוד באמצע 2021 על 110 נקודות טעינה מהירות ברחבי הארץ, ותכלול עוד מאות רבות של עמדות טעינה איטיות וגם מהירות בחניונים ציבוריים, באתרי קניות, בבתי מלון ועוד.

אל הדגמים החשמליים המיובאים כבר כיום צירפנו תעודת זהות המגדירה את הדגם, תוצאות מבחן הבטיחות של יורו NCAP, הוספנו כמה מילים על הדגם פרי התרשמותנו וקינחנו במפרט. לדגמים שיגיעו בשנה הבאה הוספנו טקסט קצר להיכרות:

מכוניות חשמליות המשווקות בישראל – 2020

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: איתמר רותם

אודי e-tron
הספק: 408 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 95 קוט"ש, 300 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 150 ק"ו, 30 דק' (ל-80%)
מחיר: 520,000-546,500 שקלים

דגם זה, עדיין על רצפה "רגילה" (MLB) ולא ייעודית-חשמלית (MEB), ממוקם בממדיו בין Q5 ל-Q7, היה מראשונים מסוגו שמביא את בשורת החשמל. e-טרון – "אוטו השנה של ישראל 2020" – הביא בשורה זו בעיצוב עדכני כנדרש והוסיף מערך חדשני של מצלמות-צד-במקום-מראות ומסך-צפייה בכל צד. במבחן ההשוואתי שערכנו לו (מול יגואר I-פייס [ע"ע]) מצאנו אותו מחודד ומרגש פחות אבל שימושי ונוח בהרבה. בנוסף, המחיר אז, ובכן, היה שונה. אל הדגם המקורי צירפה אודי כאופנת הזמן הזה גם גרסת קופה המשווקת כעת אף היא בישראל, ושתי אלה מוצעות כעת רק בגרסת 55 החזקה יותר. האבזור עשיר מאוד, כולל תאורת לד עם פיזור משתנה, וההידור בהתאם.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: רונן טופלברג
 
אופל e-קורסה
הספק: 136 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 50 קוט"ש, 260-270 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 100 ק"ו, 30 דק' (ל-80%)
מחיר: 148,000 שקלים
 
ההיצע המחושמל של תאגיד PSA – אופל, סיטרואן, פיג'ו, DS – מבוסס על גרסאות חשמליות לדגמי הסופרמיני והפנאי הקטנים, גרסאות היברידיות-נטענות לגדולים יותר. כך גם בקורסה, שהדור החדש שלה שותף לאותה רצפה (PMC) המשרתת את פיג'ו 208 ו-2008 (ראו בהמשך) וגם את מוקה, רכב הפנאי הקטן שיגיע לכאן בקרוב (ראו דגמי 2021). הדגם החדש מתגאה במקדם גרר 0.29, יש לו מערך בטיחות עדכני, מולטימדיה עכשווית, והגרסה החשמלית מוצעת בארץ ברמת הגימור 'אלגנס', ואבזורה מכובד. הטווח החשמלי בפועל (260-270 ק"מ) יעיל, מאפשר שגרת שימוש טובה עם טעינה אחת לחמישה-שישה ימים, ויכולת טעינה של 100 ק"ו מאפשרת זמן המתנה מקוצר.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: איתמר רותם
 
יגואר I-PACE
הספק: 400 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 90 קוט"ש, 300 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 100 ק"ו, 45 דק' (ל-80%)
מחיר: 454,000-508,000 שקלים
 
רכב הפנאי הכל-חשמלי של יגואר – "אוטו השנה 2019 של ישראל" של מגזין אוטו; "מכונית השנה האירופאית ל-2019" – מבוסס על רצפה מקורית, בסיס גלגלים ארוך, מרכב קצר יחסית ועיצובו מבריק. המפרט מכובד ביותר (400 כ"ס, 71.4 קג"מ), ולמרות המשקל הגבוה (2.1 טון), הדגם החשמלי מאיץ ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות בדרך ל-200 קמ"ש. יגואר I-פייס מציע לא רק ביצועים מעולים אלא גם יכולת משובחת, ובתחומים אלה היה טוב מאודי e-טרון במבחן ההשוואתי, פחות טוב ממנו בשימוש יום-יומי; בנוסף, אז היה יקר יותר, היום I-פייס זול ממנו. במתיחת הפנים מטען משודרג ב-AC (מ-7 ל-11 ק"ו), עוד קודם שיפור בטווח הנסיעה בפועל, מולטימדיה משודרגת עם ממשקים רלוונטיים לניהול טעינה, מסכי "12.3 למחוונים, "10 למולטימדיה ו-"5 לתפעול ועוד.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: מערכת אוטו
 
יונדאי איוניק EV
הספק: 136 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 38.3 קוט"ש, 260-280 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 50 ק"ו, 55 דק' (ל-80%)
מחיר: 159,000 שקלים
 
איוניק (IONIQ) תוכנן מראש כדגם ירוק עם רצפה ייעודית עבורו (כמו-גם קיה נירו) בשלוש גרסאות – היברידי, היברידי/נטען, כל-חשמלי; באוגוסט 2020 הכריזה יונדאי כי תת המותג החשמלי החדש שלה יכונה בשם זה. הדגם עשוי מחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה. לאיוניק מערכות בטיחות מתקדמות. במתיחת הפנים: שינויים בעיצוב החוץ, מולטימדיה חדשה עם צג "10.25 – ושיפור משמעותי ביכולתה של הגרסה החשמלית, המשווקת כאן מספטמבר 2020: הספק של 136 כ"ס, סוללה 38.3 קוט"ש, טווח 311 ק"מ ב-WLTP (120 כ"ס, 28 קוט"ש, 280 ק"מ ב-NEDC). גם בפועל הדגם המחודש טוב בהקשר החשמלי משמעותית מאשר קודמו, ואילו המחיר ללא שינוי. הטווח החשמלי, 260-280 ק"מ, יספק את הנסועה הממוצעת בישראל למשך 5-6 ימים בין טעינות.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: אוהד אלגוב
 
לקסוס UX300e
הספק: 204 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 54 קוט"ש, 260-280 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 50 ק"ו, 50 דק' (ל-80%)
מחיר: 258,000- 293,000 שקלים
 
לקסוס צירפה ל-NX הקומפקטי דגם פנאי נוסף עם אופי וממדים מעט שונים, כמו שעשתה טויוטה עם C-HR אחרי ראב4; הבסיס: רצפת GA-C, גרסת לקסוס ל-TNGA של טויוטה. העיצוב החיצוני אגרסיבי, הפנימי מקורי, והדגם מועשר באבזור נאה ובמערך בטיחות עדכני. אל הדגם המקורי שהוצג בגרסה היברידית, נוספה בנובמבר 2019 גרסה חשמלית, ושיווקה בישראל החל בדיוק לאחר שנה. להצעה החשמלית הראשונה של לקסוס נתונים מכובדים – מנוע (204 כ"ס, 30.6 קג"מ), ביצועים (7.5 ש' ל-100 קמ"ש), טווח (315 ק"מ) – והסוללות, כך לקסוס, ישפרו את היכולת הדינמית והבטיחות הפסיבית בזכות מיקומן הנמוך. המשקל גבוה ב-250 ק"ג ביחס לזה של הגרסה ההיברידית ל-1785 ק"ג, תא המטען קטן ב-71 ליטרים ל-367 ליטרים. הרכב משווק בשתי רמות גימור ('לקשרי', 'פרמיום'), שתיהן מעט עשירות מההיברידיות המקבילות.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: אלי שאולי
 
מיני קופר SE
הספק: 184 כ"ס
סוללה, טווח (יצרן): 32.6 קוט"ש, 235 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 50 ק"ו, 3550 דק' (ל-80%)
מחיר: 239,000 שקלים
 
מיני הציגה כבר ב-2008 גרסה חשמלית בשם קופר E, אבל זו הייתה מוגבלת בייצור (500 יחידות) ובטווח (160 ק"מ), ואת הפעילות בירוק השקיעה בגרסה נטענת לרכב הפנאי קאנטרימן. הגרסה החשמלית החדשה המכונה 'קופר SE' הושקה בספטמבר 2019 ומשווקת בישראל ממאי 2020. זוהי גרסת שלוש הדלתות הקצרה של המותג, שיש לה בסיס גלגלים של 249 ס"מ. עם זאת, הממדים גדולים במקצת (2.4 ס"מ לאורך, 1.8 ס"מ לגובה), כולל מרווח גחון שגבה (ב-1.1 ס"מ). ל-SE נתונים נאים ואופייניים לדגמים בגודל דומה, עם דגש על ביצועים (184 כ"ס, 7.3 ש' ל-100 קמ"ש) על חשבון טווח (235 ק"מ לפי WLTP). ל-SE רמת גימור אחת, 'פשן' ולזו אבזור נאה, אך מפרט הבטיחות חסר (ללא התרעת סטייה מנתיב), ולכן היא מחויבת במערכת בהתקנה מקומית; עם תחילת 2021 מפרט הבטיחות יועשר.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: יואל פלרמן
 
מרצדס EQC
הספק: 408 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 80 קוט"ש, 310 ק"מ
טעינה סוג, זמן:  110 ק"ו, 40 דק' (ל-80%)
מחיר: 500,000-590,000 שקלים

הדגם הכל-חשמלי הראשון של מרצדס מבוסס על אותה רצפה המשרתת את GLC; אותו בסיס גלגלים, 287 ס"מ, ממד אורך גדול ב-10 ס"מ ל-476 ס"מ. הדגם הוצג בסוף 2018, ומיובא באופן סדיר מסוף 2020. שני מנועים מייצרים 300 ק"ו (408 כ"ס) ו-760 נ"מ (77.5 קג"מ), להנעה כפולה ולביצועים מרשימים, חרף 2.5 טון: 5.1 שניות ל-100 קמ"ש. המשקל הביא ש-EQC צויד בקפיצי אוויר. עיצובו של הרכב נאה מלפנים, משובח מאחור. עיצוב סביבת הנהג אינו המילה האחרונה במרצדס, אבל היא נאה מאוד, עשויה היטב, עשירה באבזור (לפי רמת הגימור, ויש שלוש). נוחות הנסיעה ראויה, אך יש מקומות בהם היא פחות טובה, רמת הרעש נמוכה, הכישורים הדינמיים בהינתן המסה מכובדים, והביצועים בקצה העליון.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: יואל פלרמן
 
ניסאן ליף
הספק: 150 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 40 קוט"ש, 240 ק"מ
טעינה סוג, זמן:  50 ק"ו, 40 דק' (ל-80%)
מחיר: 162,000-165,000 שקלים
 
ניסאן ליף (Leaf, עלה), היא משפחתית כל-חשמלית. הדגם היפני הזה נבחר כ"מכונית השנה באירופה"(!) ו"מכונית השנה בעולם" (2011). הדור השני המשווק בישראל משופר בהרבה הן במפרט החשמלי (הספק מנוע, טווח, זמן טעינה), והן במפרט הבטיחות שהוא עדכני כנדרש. העיצוב החיצוני שגרתי, הפנימי בסיסי, וכך גם החומרים. בכל הקשור לנהיגה, ליף היא מכונית נוחה מאוד בכל תוואי נסיעה, היא שקטה גם מחוץ לעיר, היכולת הדינמית שלה בהחלט בסדר, והביצועים טובים מאוד. במבחן שערכנו לליף, טווח הנסיעה בפועל עמד על 240 ק"מ, טוב ל-4-5 ימי נהיגה ממוצעים בקצב נינוח. ליף מוצעת בישראל בשתי רמות גימור, בעולם גם בגרסת ניסמו ספורטיבית, לגרסת e+ סוללת 62 קוט"ש וביצועים משופרים, דגם מחודש הוצג ביפן (12.19).

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: פורשה
 
פורשה טייקאן
הספק: 435-760 כ"ס (בהתאם לגרסה)
סוללה, טווח (יצרן): 79-93 קוט"ש, 333-445 ק"מ (בהתאם לגרסה)
טעינה סוג, זמן:  270 ק"ו, 22 דק' (ל-80%)
מחיר: 875,000-1,599,000 שקלים

טאייקאן, מכונית ספורט 4 דלתות כל-חשמלית, ומקור שמה לפי פורשה בניב של שפה "אירואסיאתית", ופירושו "סוס צעיר ונמרץ", מחווה לסמל פורשה שבו איור של סוס צוהל. לטאיקאן פרופורציות ייחודיות בגלל רוחב נרחב (197 ס"מ) וגובה צנוע (137 ס"מ), ליצירת מבנה המזכיר את האייקון של פורשה, והעיצוב אך מחזק את הקשר. לרכב שני מנועים להנעה כפולה, ותיבה אוטומטית עם שני הילוכים משרתת את האחורי יחד עם דיפרנציאל מוגבל החלקה. טאייקאן מוצע בשלוש רמות הספק (4S, טורבו, טורבו S) לכל-אחת מצב OverBoost, לנתוני האצה מרשימים עד מסחררים. בכל הגרסאות קפיצי אוויר, לטורבו S גם היגוי אחורי. בנוסף לסוללה המשרתת את כולן (93 קוט"ש) ל-4S אופציה ל-79 קוט"ש. משך הטעינה קצר ביותר, וטאיקאן יכול להיטען ב-270 ק"ו. מפרט הבטיחות מתקדם ביותר, מפרט האבזור מרשים כנדרש, הפאר בהחלט ראוי.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: יואל פלרמן
 
פיג'ו e208
הספק: 136 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 50 קוט"ש, 260-270 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 100 ק"ו, 30 דק' (ל-80%)
מחיר: 154,000 שקלים
 
פיג'ו 208 הוא ממשיך דרכו של 205 שנוסד ב-1982, והוא מכהן כיום בדור השני שלו; הראשון הושק ב-2012, השני ראה אור בתחילת 2019. הדגם החדש הוצג עם הרצפה המוכשרת PMC המאפשרת לצרף לגרסאות מנועי הבעירה הפנימית גם גרסה כל-חשמלית – ובדיוק כמו עם הדגם הזהה, אופל קורסה, ועם עוד מספר דגמים קרובים של PSA (וראו פיג'ו 2008 בצמוד, אופל מוקה בשנה הבאה). העיצוב מרהיב, סביבת הנהג במבנה "i-קוקפיט" (הגה נמוך, לוח מחוונים מעל), האבזור נאה. המערך החשמלי מסדר ל-208 הזו ביצועים נאים, טווח יעיל (260-270 ק"מ) של 5-6 ימי עסקים. הבולמים מעט נוקשים, אבל רמת הנוחות הכוללת מספקת בהחלט.  

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: רונן טופלברג
 
פיג'ו e2008
הספק: 136 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 50 קוט"ש, 265 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 100 ק"ו, 30 דק' (ל-80%)
מחיר: 165,000 ש"ח

ההתחלה לא הייתה משהו, גם בגלל ש-2008 החליף את הסטיישן של 207. מתיחת הפנים של 2016 סדרה לרכב הופעה שונה לגמרי, והדגם החדש שהושק ביוני 2019 הביא לסצנה עיצוב מרהיב, ממשיך את הקו שחנך 3008. דגם הפנאי הקטן משווק בישראל הן בגרסה טורבו-בנזין, הן בגרסה חשמלית, מבטא את דרכה של PSA, המעניקה להצעות החשמליות שלה מעמד של גרסה (וראו אופל קורסה, פיג'ו 208). הרצפה, כאמור, זהה (CMP), אך לדגם הפנאי בסיס גלגלים ארוך יותר מדגמי הסופרמיני הנ"ל, וגם ממדיו גדולים יותר, וההבדל מוחשי. מנגד, המערך החשמלי – מנוע, סוללות, טווח, טעינה – זהה לחלוטין. מבנה סביבת הנהג ועיצובה זהים לאלה שב-208 (ודומים לדגמי פיג'ו אחרים): הגה למטה, לוח מחוונים מעל, ביצוע והופעה מכובדים, הנדסת אנוש בינונית. זהו דגם שימושי בהרבה ביחס ל-208, אבל הוא גם יקר ממנו (ולא במעט מגרסת הבנזין של 2008).    

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: רנו 

רנו זואי
הספק: 109 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 41 קוט"ש, 250 ק"מ
טעינה סוג, זמן:  22 ק"ו, 120 דק' (ל-80%)
מחיר: 130,000 שקלים

הסופרמיני הכל-חשמלית של רנו משווקת כעת בגרסתה החזקה, R110 – 109 כ"ס, סוללה של 41 קוט"ש, טווח של 306 ק"מ (WLTP), 11.4 ש' ל-100 קמ"ש – טובה משמעותית מ-R90 הקודמת (92 כ"ס, 13.5 ש' ל-100 קמ"ש; אותו טווח, אבל לפי NEDC). באבזור מפתח חכם, מולטימדיה וחישוקי "16.לזואי המיובאת לישראל יכולת טעינה ב-AC בלבד, עד 22 ק"ו; קיימת אפשרות לטעינה במטען DC של 50 ק"ו, אלא שזו אינה מיובאת לכאן, בשלב זה.
 
רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: רונן טופלברג

GAC GE3
הספק: 177 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 55 קוט"ש, 300 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 22 ק"ו, 380 דק' (ל-80%)
מחיר: 139,000 שקלים

דגם הפנאי הקטן של GAC הסינית מיובא לישראל החל מפברואר 2020. במפרט המחשמל שלו GE3 מנוע עם הספק מכובד ביותר (177 כ"ס) וגם המומנט אינו חסר (29.5 קג"מ), ההנעה כפולה והביצועים נאים בהחלט – הן הרגילים (8.4 ש' ל-100 קמ"ש), והן החשמליים: טווח של 300 ק"מ. עיצובו החיצוני של GE3 נאה, הרכב מהודר ואת ההופעה מוביל ריפוד עור, וגם מפרט האבזור נכבד למדי. מנגד, בולטות בהיעדרן המוחלט מערכות בטיחות עדכניות, ואת GE3 ניתן להטעין רק בזרם חילופין (AC), כך שזמן הטעינה ארוך, 8 שעות ל-100%.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: מערכת אוטו
 
MG ZS EV
הספק: 143 כ"ס
סוללה, טווח (מבחן): 45.6 קוט"ש, 235 ק"מ
טעינה סוג, זמן: 50 ק"ו, 380 דק' (ל-80%)
מחיר: 129,000-141,000 שקלים
 
רכב הפנאי הסיני מרשים בעיצובו, ומוסיף סביבת נהג עדכנית ואבזור נאה. אל גרסת הבנזין (1.0 ל', 115 כ"ס) הוסיפה MG ב-2019 גרסה חשמלית, וזו הגיעה לכאן בסוף אותה שנה, בפעם הזאת עם ציון מכובד במבחן הבטיחות של יורו NCAP. השילוב של רכב פנאי, טווח נאה, ציון בטיחות ראוי – ותג מחיר של 141,000 שקלים, עשה את גרסת EV לרכב החשמלי הנמכר בישראל, ולקראת סוף 2020 נתח השוק שלו קרוב למחצית. לאחרונה מוצע הרכב ברמת גימור נמוכה יותר ובמחיר תחרותי עוד יותר, העומד על 129,000 שקלים.   

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: יח"צ
 
מכוניות חשמליות הצפויות בישראל – 2021

אודי Q4 e-טרון
דגם חשמלי ראשון של אודי לייצור על-בסיס הרצפה הייעודית של קבוצת פולקסווגן (MEB), הוא Q4 e-טרון, שהוצג בז'נבה 2020, וכעת הצטרפה אליו גרסת קופה הנקראת 'ספורטבק'. לדגם בסיס גלגלים של 277 ס"מ, אורכו 459 ס"מ, רוחבו 190 ס"מ, גובהו 161 ס"מ. לגרסת 55 2 מנועים חשמליים, והאחורי (204 כ"ס) פועל תמיד, ואילו הקדמית (102 כ"ס) מופעל לפי צורך. ההספק הוא 306, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.3 שניות, המהירות המרבית מוגבלת ל-180 קמ"ש. לרכב סוללה של 82 קוט"ש, לטווח של 450 ק"מ להנעה הכפולה, 500 ק"מ לאחורית. לדגם החדש תצוגה עילית בטכנולוגיה של מציאות רבודה.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: אודי

אופל מוקה
הדור השני של מוקה, רכב הפנאי הקטן (B-SUV) של אופל, איבד את הסימול X (מאז 2015), צויד בהנעה חשמלית. מוקה נחשף בגרסה כזאת שהמפרט שלה זהה לזה של דגמי PSA מקבילים: 136 כ"ס, 26.5 קג"מ, 150 קמ"ש, סוללות 50 קוט"ש, טווח 322 ק"מ (WLTP), 80% טעינה ב-30 דקות בעמדת 100 ק"ו. בסיס הגלגלים, 255 ס"מ, ללא שינוי, אבל הרצפה (CMP) של PSA, האורך 415 ס"מ (12 ס"מ פחות מאשר בדור הקודם). העיצוב חדש, וראשון בשפת העיצוב החדשה של אופל, האבזור עשיר, כולל לד מטריקס, ובפנים לוח מחוונים מוקרן ("12) וצגי מולטימדיה "7 או "10, בבטיחות בקרת שיוט אדפטיבית ומרכוז הרכב בנתיב.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: אופל

ב.מ.וו iX3
הגרסה הכל-חשמלית של רכב הפנאי הבינוני (D-SUV)X3 , נקראת באופן כמעט צפוי iX3 (i הוא שם החטיבה החשמלית). מנוע חשמלי יחיד מייצר 40.8 קג"מ וההספק 286 כ"ס – נתון הספק המלווה את ב.מ.וו החל ב-M5 הראשונה (6 צילינדרים בטור) ועד ההוא מהניינטיז, V8 בנפח 4.0 ליטרים. ההנעה אחורית בלבד, וגם זה אמור להעביר מסר. הדגם החדש מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות, מ-80 ל-120 קמ״ש רק ב-2.5 שניות בלבד, והמהירות המרבית מוגבלת ל-180 קמ״ש. טווח הנסיעה מרשים, 460 ק״מ, משקל הסוללות נמוך יחסית (512 ק״ג), וניתן להטעינן ל-80% תוך 34 דקות במטען DC של 150 קילוואט או ל-100 ק"מ תוך 10 דקות. השינויים בעיצוב קטנים, אין שינוי בנפח תא המטען, כן במשקל שעלה ל-2.25 טון.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: ב.מ.וו

דאצ'יה ספרינג
מותג דאצ'יה שבבעלות רנו, הכריז על שיווק דגם מיני חשמלי המבוסס על רנו סיטי K-ZE. הדגם מבוסס על קונספט ספרינג שהוצג בסין, אורך בסיס הגלגלים שלו 242 ס"מ, ואורך המרכב 374 ס"מ. הדגם ישווק החל ב-2021, וטווח הנסיעה שלו יהיה גדול מ-200 ק"מ, כך דאצ'יה.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: דאצ'יה

וולוו XC40
רכב הפנאי הקומפקטי של וולוו, XC40, הוצג בגרסה חשמלית מלאה. גרסה זו מכונה 'ריצ'ארג' (Recharge, טעינה מחדש), מיתוג שיציין את כל הגרסאות המחושמלות של וולוו (כלאיים-נטענות וחשמליות). העיצוב אינו שונה מזה של XC40, ומתייחד רק בשבכה אטומה בצבע הרכב, בנוסף, לרכב תא מטען קדמי. ל-XC40 ריצ'ארג' 2 מנועים חשמליים, אחד לכל סרן, לתפוקה כוללת של 408 כ"ס ו-67.2 קג"מ, מה שמסדר לרכב האצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות. טווח הנסיעה, כך וולוו, "מעל 400 ק"מ" לפי תקן WLTP החדש. משך הטעינה ל-80% הוא 40 דקות (מטען DC).

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: וולוו

טסלה מודל 3
מודל 3 של טסלה הוא הדגם הראשון שלה הפונה לקהל הרחב, עם תג מחיר תחילי של 35,000 דולר, וכיום מקור עיקרי ליכולתה בייצור מכוניות. ל-3 של טסלה מקדם גרר של 0.21 והוא מוצע עם מנוע אחד (283 כ"ס) והנעה אחורית או שני מנועים (450 כ"ס) והנעה כפולה. הטווח של הגרסה הבסיסית הוא 380 ק"מ (WLTP) ושל הבכירה 560 ק"מ, הודות לסוללות בין 50 ל-75 קוט"ש; בפנים מסך "15 וגם לדגם זה אופציה לניהוג חצי-אוטונומי הניתנת לשדרוג בתחום החומרה והתוכנה. ערכת 100D (100 קוט"ש) החדשה צפויה אף היא.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: יצרן

טסלה מודל S
החזון של אלון מסק – מכוניות חשמליות בצד היעיל והמפואר של הסקלה – החל ב-2003 עם הקמת טסלה, והתגשם עם רודסטר ב-2008. באותה שנה הוצגה S, שיוצרה מ-2012; ממדים של מכונית פאר עם אבזור וביצוע בהתאם, ביצועים יוצאים מהכלל וטווח נסיעה סביר בהחלט – מ-440 ק"מ ומעלה. מודל S מוצע בגרסאות 70 – עם הנעה אחורית או כפולה (D), כאשר המנוע צמוד/ים לציר/ים המניע/ים – ובגרסאות 90 (הנעה כפולה), במספר רמות הספק (332-469 כ"ס), ומספרי הגרסאות הם כושר ייצור החשמל בקילוואט/שעה. וגם: תת-גרסת-על "מגוחך" (Ludicrous): 3 שניות ל-100 קמ"ש. נהיגה חצי אוטונומית מוצעת כבר כעת כאופציה, עם שדרוג לפי הטכנולוגיה והרגולציה. מארז P100D חדש יעניק ל-S טווח של יותר מ-500 ק"מ בפועל, כמעט 20% יותר מאשר P90D. יחד עם המארז החדש ובגרסת "מגוחך" ההאצה ל-97 קמ"ש היא 2.5 שניות.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: טסלה

טסלה מודל Y
טסלה הציגה רכב פנאי חדש, הדומה בממדיו ליגואר I-פייס ולמרצדס EQC, ומבוסס ברובו על מודל 3 (ראו בצמוד), ובזכות מרכב גדול יותר טוב גם לשבעה נוסעים. הדגם החדש יוצע במספר גרסאות – עם אחת משתי גרסאות סוללה (טווח רגיל או מוארך), הנעה אחורית או כפולה (על בסיס מנוע חשמלי נוסף) ובגרסת 'ביצועים', בה גם המנוע החשמלי מחוזק. טווח הנסיעה המינימלי (גרסה בסיסית – 50 ק"ו/שעה, הנעה אחורית) הוא 370 ק"מ, בעוד שהטווח המקסימלי (סוללת 75 ק"ו/שעה, הנעה אחורית) כ-480 ק"מ. טווח הביצועים נע בין 5.9 שניות לגרסה הבסיסית, ועד 3.5 שניות לגרסת 'ביצועים' עם הנעה כפולה.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: טסלה

טסלה מודל X
הדגם השלישי של טסלה (אחרי הרוסדטר ו-S) הוא רכב פנאי, הוא גדול מאוד וכדי להכריז על עצמו יש לו דלתות אחוריות הנפתחות כלפי מעלה ("כנפי בז", Falcon Wings). הדגם מוצע בגרסאות 75D ו-90D (המספרים מציינים קוט"ש), וגם בגרסת ביצועיםP90D  (Performance), המוצעת בתת-גרסה "מגוחך" (Ludicrous) לזינוק כזה: 3.7 ש' ל-100 קמ"ש. ההנעה כפולה בכל הגרסאות, ולכולן שורת מושבים שלישית, לשבעה נוסעים. הביצועים אינם מדהימים כמו ב-S, ועדיין מרשימים מאוד. "נתוני שטח" כוללים מרווח גחון של 19.2 ס"מ, או 15.7-22.5 ס"מ עם קפיצי האוויר המוצעים כאופציה. כמו במודל S, גם דגם זה צויד בערכת 100D (100 קוט"ש) וזו תביא את טווח הנסיעה שלו ל-460 ק"מ (540 ק"מ לפי התקן האירופאי); עם ערכת "מגוחך" ההאצה ל-97 קמ"ש עומדת על 2.9 שניות.  

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: אלי שאולי

מאזדה MX-30
מאזדה חשפה את MX-30, רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) חדש וראשון שלה עם הנעה חשמלית. טווח הנסיעה החשמלי קצר יחסית, 200 ק"מ, זאת בשל צביר סוללות שאינו גדול, 35.5 קוט"ש,  להורדת משקל ולהפחתת מחיר. לפי מאזדה, בהינתן נסועה ממוצעת יומית של 48 ק"מ, טווח זה אמור לספק כל צורך יום-יומי. למנוע הספק של 143 כ"ס, ומשך התאוצה ל-100 קמ"ש הוא 9.7 שניות. מטען 37 ק"ו אמור לטעון 80% מהסוללה ב-40 דקות. בסיס הגלגלים הוא 265.5 ס"מ, האורך 440 ס"מ, הרוחב 180 ס"מ והגובה 157 ס"מ, דומים לאלה של רכב הפנאי CX-30, ושניהם מבוססים על אותה פלטפורמה המשרתת גם את מאזדה 3 החדשה. עיצוב הדגם שונה מזה של דגמי מאזדה האחרים, והדלתות האחוריות נפתחות בכיוון הפוך.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: מאזדה

ניסאן אריאה
ניסאן אריאה (Ariya), הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) כל-חשמלי, בסיס הגלגלים שלו הוא 277.5 ס"מ, אורכו 460 ס"מ, רוחבו 185 ס"מ וגובהו 166 ס"מ – גדול משמעותית מדגמי קששאי ו-X-טרייל המקבילים של ניסאן. נפח תא המטען בין 408 ל-468 ליטרים, והמשקל בין 1.9 טון ל-2.2 טון – לפי הסוללות והמפרט הטכני. לאריאה שני צבירי סוללות: 63 או 87 קוט"ש. הראשון שבהם מניע גרסת הנעה קדמית עם 178 כ"ס וגרסת הנעה כפולה שיש לה מנוע נוסף עם 278 כ"ס; השני מניע גרסת הנעה קדמית עם 242 כ"ס, וגרסאות הנעה כפולה בהספק של 306 או 394 כ"ס. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 7.5 או 7.6 שניות בהנעה הקדמית, 5.9 שניות, 5.5 שניות ו-5.9 שניות בכפולה. טווח הנסיעה ב-63 קוט"ש הוא 340-360 ק"מ, וב-87 קוט"ש 400-500 ק"מ (WLTP). העיצוב מתקדם ומינימליסטי, בחוץ ובפנים, המרחב נדיב בגלל הממדים והמבנה המאפשר רצפה שטוחה.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: ניסאן

סיטרואן C4
המשפחתית C4 שהוצגה ב-2004 עברה תהפוכות, ייצורה פסק ואז חודש, והנה היא בדגם חדש, שנראה קרוב בהרבה לרכב פנאי. הבסיס זהה לזה המשרת את שאר הדגמים הקטנים יותר של PSA, כלומר: הנעה כל-חשמלית עם מנוע 136 כ"ס, סוללה של 50 קוט"ש וטווח של 300 ק"מ. עם זאת, C4 החדש יצויד במתלים החדשים של סיטרואן המשרתים (גם) את C5 איירקרוס ויוותר על השם קקטוס שהוצמד לו. 

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: סיטרואן

סיטרואן ברלינגו
הדור השלישי של המסחרית הקטנה של סיטרואן שהוצג ב-2018 יוצע בגרסה חשמלית, עם אותו מנוע המייצר 136 כ"ס ו-26.5 קג"מ, ואותה סוללה של 50 קוט"ש המעניקה לו טווח של 300 ק"מ. גרסה זו תמצא דרכה לדגמים הזהים האחרים של PSA, אופל קומבו, פיג'ו ריפטר, וגם לדגם הזהה של טויוטה, סיטי.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: עמית אגרונוב

סיטרואן ג'אמפי
המסחרית הבינונית ג'אמפי תהיה חשמלית, וכמוה גם הזהות לה פיג'ו אקספרט, אופל ויוארו, טויוטה פרואייס. בנוסף לסוללה המוכרת של 50 קוט"ש, כאן לטווח של 200 ק"מ, תוצע גם סוללה של 75 קוט"ש, ל-300 ק"מ.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: מנהל

סמארט פורטו EV
מותג סמארט, כעת בבעלת משותפת של מרצדס וג'ילי הסינית, עבר לחשמל (דגמים חשמליים הוצעו עוד קודם), ושני הדגמים שלו, פורטו (Fortwo) ופורפור (Forfour), יוצעו רק בהנעה זו. לזו סוללות 17.6 קוט"ש, הטובות לטווח של 147 עד 159 ק"מ לפי סוג המרכב. טעינה ב-AC מנוהל 22 ק"ו, תאפשר לטעון מ-10% ל-80% ב-40 דקות. המנוע מייצר 82 כ"ס ו-16.3 קג"מ, להאצה של 11.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש בפורטו, 12.7 שניות בפורפור. בהזדמנות זאת עברה הסמארט מתיחת פנים, ורשימת האבזור שודרגה.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: סמארט

סקודה אניאק
סקודה אניאק (Enyaq) הוא רכב פנאי קומפקטי מונע חשמל, ראשון מסוגו של המותג הצ'כי. אניאק נחשף כעת (בערך), ישווק מתחילת 2021, ומבוסס על הפלטפורמה החשמלית של קבוצת פולקסווגן. סקודה, כדרכה, עשתה עניין מהשם של דגם הפנאי; משמעות השם "אניה" (Enya) באירית, כך סקודה, היא "מקור החיים" (מבוסס על מילה בגאלית, אבל נעזוב זה); Q בסוף השם מציין את דגמי הפנאי שלה, והאות הראשונה זהה לזו שבמילה חשמלי (Electricity). סקודה לא פרסמה מפרט ולא הפיצה תמונות, אך סביר שאלה דומים לנתונים של המשפחתית החשמלית פולקסווגן ID.3, שמציעה עד 241 כ"ס וטווח של 330-550 ק"מ לפי ערכת הסוללות.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: סקודה

SERES E3
טלקאר, יבואנית קיה וסאנגיונג, תחל לייבא את הדגמים החשמליים של סרס (Seres) הסינית בראשית 2021. הדגם הראשון הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) הנקרא SF3 בחלק מהשווקים, E3 באחרים. בסיס הגלגלים שלו הוא 265.5 ס"מ, אורכו 438 ס"מ, רוחבו 185 ס"מ, גובהו 165 ס"מ, ומשקלו 1690 ק"ג. לדגם זה מנוע המייצר 163 כ"ס (120 ק"ו) ו-30.6 קג"מ (300 נ"מ), ומשך התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.9 שניות. הדגם מצויד בסוללה 52.6 קוט"ש, ומציע טווח של 405 ק"מ (תקן NEDC הקודם והמחמיר פחות). משך הטעינה במטען מהיר מ-20% ל-80% הוא 30 דקות; טעינה מלאה במטען איטי, 8 שעות.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: סרס

פולקסווגן ID.4 – כל-חשמלי, פנאי
הדגם הראשון של תת המותג הייעודי ID היה ID.3, מכונית משפחתית, ממוצבת בסמוך לגולף. בשעה שדגם זה כנראה לא ישווק בישראל, הדגם הבא, רכב הפנאי הקומפקטי ID.4, בהחלט צפוי כאן. הבסיס הזהה הוא הרצפה החשמלית MEB ובסיס הגלגלים ללא שינוי: 276.5 ס"מ. עם זאת הוא גדול מהדגם הקומפקטי; אורכו 458 ס"מ, רוחבו 185 ס"מ וגובהו 164 ס"מ, מרווח הגחון 21 ס"מ, נפח תא המטען שלו 543 ליטרים. הגרסה הראשונה היא עם מנוע חשמלי אחורי המייצר 201 כ"ס ו-31.5 קג"מ, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 8.5 שניות והמהירות המרבית 160 קמ"ש. הרכב מצויד בסוללות 82 קוט"ש לטווח של 520 ק"מ (WLTP), ומשך ההטענה ל-80% הוא 30 דקות. הגרסה השנייה פשוטה יותר, עם מנוע 150 כ"ס וסוללות 58 קוט"ש, ומהצד השני של ההיצע תתייצב כזאת עם מנוע קדמי, להספק כולל של 302 כ"ס ולהנעה כפולה.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: פולקסווגן

פורד מוסטנג E
פורד מוסטנג מאך-E (במקור: Mach-E) הוא רכב חשמלי סדרתי ראשון של פורד ודגם פנאי ראשון הנושא את השם "מוסטנג". לגרסה הבסיסית 255 כ"ס, וההנעה אחורית או כפולה; משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 5 שניות ו-5.5 בהתאמה, וטווח הנסיעה 370 ק"מ או 340 ק"מ בהתאמה (תקן EPA). הגרסה החזקה היא GT כפולת הנעה, ועם חבילת ביצועים הספקה המרבי 460 כ"ס, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 3.5 שניות וטווח הנסיעה 380 ק"מ.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: יצרן

פיאט 500e
כמעט 14 שנים לאחר שהוצגה לראשונה, תנחת בישראל פיאט 500 חדשה שעברה מהפך של ממש – בעיקר המעבר להנעה חשמלית עם 118 כ"ס בגרסה בכירה או 95 כ"ס בגרסת בסיס, וטווח נסיעה של 320 ו-180 ק"מ בהתאמה. העיצוב החיצוני נותר דומה, אבל תא הנוסעים עבר כנדרש שדרוג מסיבי, לרבות תוספת מערכות בטיחות מתקדמות. לדגם זה התווספה לא מכבר גרסה עם דלת שלישית להקלת הכניסה לאחור.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: פיאט

רנו קנגו
רנו הכריזה על דור שלישי של קנגו, המסחרית הקלה שלה, וזאת תוצע במספר גרסאות מרכב, בגודל ובייעוד. לפי רנו, הדגם החדש טוב מקודמו בכישורי ההעמסה שלו, וכמוהו יוצע גם בגרסה חשמלית, שליוותה את הדור הפורש עוד מ-2012.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: רנו



DS 3 Crossback​
DS, מותג היוקרה של PSA, הציג את דגם הפנאי הקטן שלו, 3 קרוסבק, גם בגרסה חשמלית, וזאת מבוססת על אותו מערך כמו בדגמים המקבילים האחרים של מותגי PSA: אופל מוקה, פיג'ו 2008. העיצוב החיצוני וזה הפנימי ייחודיים, ורמת ההגשה גבוהה ביותר, אבל הבסיס ללא שינוי: 136 כ"ס ו־26.5 קג"מ, סוללות 50 קוט"ש, טווח של 320 ק"מ, טעינה ל-80% ב35 דקות ב-DC 100 ק"ו.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: DS

GAC איון LX  
הדגם החדש ביותר של המותג הסיני הוצג באוקטובר 2019. העיצוב עדכני, בסיס הגלגלים גדול מאוד (292 ס"מ) ושאר הממדים – אורך, 479 ס"מ; רוחב, 194 ס"מ; גובה, 169 ס"מ – נדיבים מאוד; גם המשקל אינו חסר: 2180 ק"ג. גם ה-X בסימול הדגם הולך וגם סימול גרסאות הסוללות/טווח בעקבות טסלה: 60, 70, 80, ולאחרונה גם גרסת D80. בשתיים הראשונות תפוקת המנוע היא 181 כ"ס ו-35.7 קג"מ להאצה של 7.3 שניות ל-100 קמ"ש; ב-80 הספק של 200 כ"ס ואותו מומנט, ובכולן הנעה קדמית; ב-80D מנוע נוסף המותקן מאחור, להנעה כפולה, 400 כ"ס, 71.4 קג"מ, ו-3.9 שניות ל-100 קמ"ש. ל-60 סוללה של 70 קוט"ש, לטווח של 503 ק"מ, ול-D80 סוללה של 93 קוט"ש, עד ל-600 ק"מ (WLTP בכולם). ל-LX מפרט מלא של מערכות בטיחות עכשוויות.

רכב חשמלי: אלה שכבר כאן, אלה שיגיעו ב-2021
צילום: GAC

MG מרבל X
מרבל (Marvel; פלא) הוא רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV) הגדול בשני מספרים מ-ZS החשמלי המשווק כאן, ועיצובו בוטה בהרבה. בסיס הגלגלים הוא 280 ס"מ, האורך 468 ס"מ, הרוחב 192 ס"מ, הגובה 162 ס"מ. הרכב מוצע בהנעה עם שני מנועים הממוקמים מאחור, או בהנעה כפולה עם מנוע נוסף הממוקם לפנים. לשניים האחוריים 185 כ"ס ביחד, והמנוע הקדמי שיש לו 115 כ"ס, מביא את התפוקה הכוללת בגרסה זו ל-300 כ"ס ול-67.8 קג"מ. הסוללה היא 52.5 קוט"ש, וניתן להטעין 85% ממנה ב-40 דקות. הטווח הוא 370 ק"מ להנעה האחורית, 403 ק"מ לקדמית.