בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק. מדובר בבשורה חשובה, אך יש לציין כי על מנת לעמוד בה מספיקה התקנה של מערכת שאינה מקורית. אין ספק כי מערכת כזאת, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפה רבות לבטיחות, וחשיבותה רבה מכיוון שתותקן בדגמים שאינם כוללים מערכת מקורית של היצרן. 

עם זאת, מערכת כזאת זוכה להטבת מס זהה לזו של מערכת מקורית, כך שהתמריץ ליבוא דגם עם מערכת מקורית אינו גדול. מערכת שאינה מקורית לא רק שאינה מיטבית ככל שניתן בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר), אלא גם אינה משתלבת במערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה.

דגשים והערות
למרות הנאמר למעלה, ישנם יבואנים המציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, כולל כאלה שהן מעל המינימום הנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אלו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בפלח הסופרמיני הפופולארי.

חשוב לציין כי רכב שיש לו יותר מערכות כאלה אינו בהכרח יותר בטיחותי, ורמת הבטיחות תלויה גם בעמידות שלו בתאונה, מה שמוצא ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של יורו NCAP. יצוין גם כי במקרים אחדים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. בנוסף, במקרים מסוימים, דגמים אחדים נבחנים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובלעדיהן ויש לכך כמובן ביטוי בציונים הניתנים לרכב.  

הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך נדרשים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. 

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP.

הסקירה פורסמה במקור במרץ 2018 ועודכנה בנובמבר 2018.
___________________________________________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל הנדרש בחוק

אופל קורסה – החל מ-103,000 שקלים

מערכות המוצעות באופן תקני התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב' זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2014) 4 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 77%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 56%

בתחילת דרכה בישראל באפריל 2015, הוצעה אופל קורסה ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל; המפרט שודרג חצי שנה מאוחר יותר, בנובמבר 2015 – ונוספו בו מערכות הבטיחות המוזכרות מעלה. במבחן הבטיחות נבחנה קורסה ללא מערכות מתקדמות כלל, כך שהציון תקף גם לרמת הגימור הבסיסית. ​כדאי לשים לב שלקורסה אין מערכת בלימת חירום אוטונומית חשובה. דגם חדש של קורסה יוצג בחודשים הקרובים ויוצע בישראל בסוף 2019.

עבור רוכשי קורסה משומשת נזכיר כי עד אמצע 2018 הוצעה רמת גימור בסיסית ('אנג'וי פיקס') ללא מערכות הבטיחות המתקדמות.

1593560


טויוטה יאריס – החל מ-101,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי תמרורים
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 83%; ילדים 80%; הולכי רגל 63%; מערכות בטיחות 57%

למרות שמדובר במכונית וותיקה בבסיסה (2011), טויוטה יאריס מפתיעה לטובה בכל הקשור לבטיחות. יאריס מוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות עוד מדצמבר 2016 – אולם דירוג הבטיחות של 'יורו NCAP' מתייחס לדגם המעודכן יותר, שמוצע אצלנו ממאי 2017 (לשני הדגמים אותן מערכות בטיחות).

עבור רוכשי יאריס משומשת, נזכיר כי עד אוגוסט 2018 הוצעה יאריס גם ברמת גימור 'סול', בה לא היו מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות, ולכן ציון הריסוק לא היה תקף ברמת גימור זו.

1603260


יונדאי i20 – החל מ-98,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2015) 4 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 73%; הולכי רגל 79%; מערכות בטיחות 64%​

החל מנובמבר 2018 מוצע בישראל הדגם המעודכן של יונדאי i20. מעבר לחידושים בעיצוב ובמערכת ההנעה, חל עדכון משמעותי במפרט אבזור הבטיחות –​ מאותו זמן מוצעת i20 עם מערכות בטיחות מתקדמות, שלא הוצעו כלל קודם לכן. עם מערכות הבטיחות המתקדמות, ציון הבטיחות נכנס לראשונה לתוקף גם בישראל.

עבור רוכשי i20 משומשת נזכיר כי בדגם ששווק בישראל (בין פברואר 2015 לאוקטובר 2018, עם מנוע 1.4 ליטר) לא הוצעו מערכות בטיחות מתקדמות כלל, ועבורו דירוג מבחן הבטיחות לא היה תקף בישראל.

1607321


סיטרואן C3 – החל מ-97,000 שקלים
מערכות בטיחות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות מרמת האבזור 'שיין פק' (מ-102,000 שקלים) גם ניטור שטחים מתים, מצלמת דרך
מבחן בטיחות (2017) 4 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 83%; הולכי רגל 59%; מערכות בטיחות 58%

בתחילת דרכה בישראל, במרץ 2017, הוצעה סיטרואן C3 בשתי רמות הגימור הגבוהות יותר – אותן רמות גימור שרק לגביהן תקף דירוג הבטיחות; רמת הגימור הבסיסית ('לייב'), ששווקה בין יולי 2017 למאי 2018, מגיעה ללא מערכות בטיחות מתקדמות ולכן דירוג הבטיחות אינו תקף לגביה.

מחודש מאי 2018, כולל המפרט התקני של C3 גם מערכת בלימת חירום אוטונומית כחלק מהמפרט התקני. תוספת זו הסירה את הצורך במערכת התרעה מקומית, אך דירוג הבטיחות של יורו NCAP נותר ללא שינוי (בשל היעדר אלגוריתם לזיהוי דו-גלגלי).

1593545


קיה ריו – החל מ-97,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017; עם 'חבילת בטיחות') 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 84%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 59%

בשנה הראשונה לשיווקה, קיה ריו הוצעה בישראל ללא מערכות בטיחות מתקדמות – ולכן דירוג הבטיחות שלה היה נמוך ולא אופייני לסופרמיני מודרנית, עם 3 כוכבים בלבד. החל מיולי 2018 מוצעת ריו גם בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני, כך שאיתן היא הופכת לאחד הדגמים הבטיחותיים ביותר בקטגוריה.

1593552

___________________________________________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות החייבים במערכת התרעה

הונדה ג'אז – החל מ-90,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק.
מערכות נוספות מרמת האבזור 'קומפורט' (מ-107,000 שקל) יש גם התרעת סטייה מנתיב, מגביל מהירות על בסיס זיהוי תמרורים.
מבחן בטיחות (2015; מרמת 'קומפורט') 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 85%; הולכי רגל 73%; מערכות בטיחות 71%

בתחילת דרכה בישראל, באוקטובר 2015, הוצעה הונדה ג'אז רק עם מערכת לבלימת חירום אוטונומית תקנית; כיום, המפרט התקני כולל גם מערכת התרעה על אי שמירת מרחק.

יש לשים לב כי ג'אז זכאית לדירוג הבטיחות שלה רק מרמת אבזור 'קומפורט'. כמו כן, החל מרמה זו כבר לא נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1593542


מיני קופר – החל מ-147,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2014) 4 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 73%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 56%

למרות מחירה הגבוה, מיני קופר מוצעת בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות רק בדגם המעודכן (שהושק ביוני 2018) – למרות שאלה היו מוצעות בחו"ל עוד מימיו הראשונים של הדור הנוכחי. במבחן הבטיחות, בכל אופן, היא נבחנה ללא מערכות בטיחות מתקדמות.​​

למרות שדרוג המפרט, היעדר מערכת התרעה על סטייה מנתיב מחייב התקנה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.​​​

1605249


סיאט איביזה – החל מ-80,000 שקלים
מערכות תקניות בלימת חירום אוטונומית (במהירות בינעירונית; עם זיהוי הולכי רגל)
מערכות נוספות מרמת גימור 'סטייל'/'אקסלנס' (ב-91,000 שקלים) גם בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 77%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 60%

הדור החמישי של סיאט איביזה משווק בישראל מאז ספטמבר 2017, עם מפרט אבזור בטיחות תקני המזכה אותה בדירוג הבטיחות המצוין גם בישראל.

יחד עם זאת, מפרט אבזור הבטיחות אינו עומד בדרישה הישראלית, ולכן חובה לבצע השלמה עם מערכת התרעה בהתקנה מקומית, בכל הגרסאות/רמות הגימור.

1593530


פולקסווגן פולו – מ-94,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי-שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 85%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 59%

פולקסווגן פולו – דור שישי, שהגיע לישראל ביוני 2018 – זכאית לדירוג הבטיחות המרבי גם עם המפרט הישראלי. היעדר מערכת התרעה על סטייה מנתיב – גם בעולם, לא רק בארץ – מאלץ אצלנו התקנה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1593551


פיג'ו 208 – החל מ-104,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 78%; הולכי רגל 61%; מערכות בטיחות 83%

החל מיולי 2018 מוצעת פיג'ו 208 הוותיקה עם בלימת חירום אוטונומית גם בישראל (מרמת גימור 'אקטיב' ואילך; שיווקה של רמת גימור 'אקסס' הופסק במסגרת העדכון). בכל מקרה, מבחן הבטיחות שלה אינו עדכני – ואינו כולל את מערכת הבלימה האוטונומית.

למרות שדרוג המפרט, היעדר מערכת התרעה על סטייה מנתיב מחייבת התקנת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.
1593547

___________________________________________________________________

ג. דגמים המוצעים ללא מערכות בטיחות באופן תקני

מאזדה 2 – החל מ-99,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות מרמת האבזור 'דיינאמיק' (מ-105,000 שקל) יש גם בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב; מרמת האבזור 'ספורט' (111,500 שקל) יש גם ניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור.
מבחן בטיחות (2015; מרמת 'דיינאמיק') 4 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 78%; הולכי רגל 84%; מערכות בטיחות 64%

מאזדה 2 מוצעת עם אותו מפרט בטיחות מיום השקתה בישראל, ביוני 2015. יש לשים לב כי 2 זכאית לדירוג הבטיחות שלה רק מרמת אבזור 'דיינאמיק'. בכל מקרה, בכל רמות הגימור נדרשת השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1593556


סקודה פאביה – החל מ-77,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות החל מרמת האבזור 'אמבישן' (מ-97,000 שקל) יש גם בלימת חירום אוטונומית.
מבחן בטיחות (2014; מרמת 'אמבישן') 5 כוכבים; מבוגרים 81%; ילדים 81%; הולכי רגל 69%; מערכות בטיחות 69%

סקודה פאביה מוצעת עם אותו מפרט בטיחות מיום השקתה בישראל, באפריל 2015. יש לשים לב כי פאביה זכאית לדירוג הבטיחות שלה רק מרמת אבזור 'אמבישן' – ובכל מקרה, בכל רמות הגימור נדרשת השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

1590511

___________________________________________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות כלל

DS3 – החל מ-123,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני
אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 3 כוכבים; מבוגרים 69%; ילדים 37%; הולכי רגל 55%; מערכות בטיחות 29%

למרות שמערכת בלימת חירום אוטונומית כן מוצעת ב-DS3 המחודשת בחו"ל, בישראל משווקת DS 3 המחודשת (ממרץ 2016) ללא המערכת. מערכת זו גם לא נכללה במפרט של הרכב שנבדק במבחן הבטיחות המעודכן (2017), ולכן – בין השאר – קיבלה DS3 ציון נמוך של שלושה כוכבים, לעומת חמישה במבחן המקורי שעברה ב-2009.​

1593559


MG3 – החל מ-64,500 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2014) 3 כוכבים; מבוגרים 69%; ילדים 71%; הולכי רגל 59%; מערכות בטיחות 38%

הסופרמיני הסינית, MG 3, היא מכונית וותיקה (2010) ללא כל מערכות בטיחות.​

1593550


אלפא רומיאו מיטו – החל מ-140,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2008) אין דירוג משוקלל; מבוגרים 5 כוכבים; ילדים 3 כוכבים; הולכי רגל 2 כוכבים; מערכות בטיחות אין דירוג.

במהלך עשר שנות ייצורה, אלפא רומיאו מיטו נותרה ללא שינוי – עם כל המשמעויות הנלוות לכך בעניין הבטיחות.

1593548


דאצ'יה סנדרו – החל מ-63,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 80%; ילדים 79%; הולכי רגל 57%; מערכות בטיחות 55%​

בסוף חודש מאי 2018, חזרה דאצ'יה להציע בישראל את הסופרמיני סנדרו. למרבה הצער, חידוש השיווק לא כלל מפרט בטיחות משופר - בין היתר כי הדגם לא מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות גם בעולם.

1596257


מיצובישי ספייסטאר – החל מ-72,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין.
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 90%; ילדים 72%; הולכי רגל 73%; מערכות בטיחות 55%

בסופרמיני הוותיקה מיצובישי ספייסטאר (2013) אין מערכות בטיחות מתקדמות כלל. 

1593555


ניסאן מיקרה (דגם ישן) – החל מ-76,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2010) 4 כוכבים; מבוגרים 84%; ילדים 79%; הולכי רגל 58%; מערכות בטיחות 57%

ניסאן מיקרה המוצעת כיום בישראל היא מכונית וותיקה למדי (2010), ורמת הבטיחות שלה בהתאם. דגם חדש צפוי להיות מוצע בישראל ב-2019 (ראו מטה).

1593558


סוזוקי באלנו – החל מ-75,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2016; ללא 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים; מבוגרים 80%; ילדים 73%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 25%

סוזוקי באלנו מוצעת בישראל ללא מערכות בטיחות – ועם דירוג בטיחות נמוך ולא אופייני לסופרמיני מודרנית (2015). בחו"ל מוצעת באלנו עם מערכת בלימת חירום אוטונומית, וציון הבטיחות שלה הוא 4 כוכבים.

1593561


סוזוקי סוויפט – החל מ-79,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017; ללא 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים; מבוגרים 83%; ילדים 75%; הולכי רגל 69%; מערכות בטיחות 25%

כמו באלנו, גם סוזוקי סוויפט מוצעת ללא מערכות בטיחות – ודירוג הבטיחות שלה נמו בהתאם, ולא אופייני לסופרמיני מודרנית (2017). בחו"ל מוצעת סוויפט עם בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב ועמעום אוטומטי; בלימת חירום אוטונומית מעלה את דירוג הבטיחות לארבעה כוכבים.

1593563


רנו זואי – החל מ-125,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 89%; ילדים 80%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 85%

למרות שרנו זואי החשמלית מוצעת בישראל רק מתחילת 2017, מדובר במכונית וותיקה יחסית, שהוצגה ב-2012. מבחן הבטיחות שלה, בכל אופן, אינו עדכני.
1593562

רנו קליאו – החל מ-85,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 89%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 99%

רנו קליאו כבר מכונית וותיקה (הוצגה ב-2012, דגם חדש יוצג במרץ 2019) ואינה מצוידת במערכות בטיחות. מבחן הבטיחות שלה, בכל אופן, אינו עדכני.

1593557

__________________________________________________________________

דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים; מפרטי אבזור הבטיחות לא ידועים בשלב זה

אודי A1
מבחן בטיחות טרם נבחנה
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון ראשון

1602666


ניסאן מיקרה
מבחן בטיחות (2017, בלי/עם 'חבילת בטיחות') 5/4 כוכבים; מבוגרים 91%; ילדים 79%; הולכי רגל 79%/68%; מערכות בטיחות 72%/49%
תחילת השיווק בישראל לא ידוע

1603797


פורד פיאסטה
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 87%; ילדים 84%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 60%
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון ראשון​

1593549