תעשיית הרכב, יודעים כולם, הולכת בנתיב של רכב חשמלי. כל היצרנים הגדולים (וגם קטנים ואקסקלוסיביים) הכריזו על תכנית לייצור קו דגמים שלם מבוסס על חשמל עד אמצע העשור הזה. עד סופו, כך הצהירו, הרוב המוחלט של הדגמים שלהם יהיה כזה.

אל מערך היצרנים המוכר הצטרפה בתחום זה תעשיית הענק של סין, והיא פורצת את דרכה בעולם באמצעות דגמים אלה.

בקיצור, רכב חשמלי הוא הדבר של עולם הרכב – וזה קורה עכשיו.

1654836
צילום: צור

השוק המקומי
ישראל, עקרונית, מקדמת בברכה יבוא דגמים חשמליים. גם מעשית. המיסוי על רכב חשמלי הוא 10% על 75,000 שקלים ומיסוי מלא על השאר; המיסוי המלא הוא 83%. כתוצאה מכך רכב שמחיר קרוב מתחת ל-150,000 שקלים ייהנה מאוד מההטבה, וככל שמחירו עולה, כך חלקה ירד.

מאידך, התמונה אינה ורודה – אחת הבעיות הנלוות לרכב חשמלי נוגעת לתשתית הטעינה. נכון להיום, תשתית יעילה יכולה להתקיים רק בבתים בבעלות פרטית (טעינה ב-AC, איטית יחסית); מספר תחנות הטעינה שיש בהן עמדות מהירות בהספק מעל 50 ק"ו הוא עשרות לא רבות. אמנם, במגרשי חנייה רבים, גם בקניונים, יש עמדות טעינה אבל אלה פועלות ב-AC. התקנת עמדות טעינה בישראל מתקדמת באיטיות, ובשלב זה עומד האתגר הלא-פשוט של חשמול צי רכב גדול מאוד בכלל, בצריכת שיא של מספר שעות בפרט. בעיות נוספות הן: התקנת עמדות טעינה בבתים משותפים שיש להם חניונים; בהמשך: נקודות טעינה ברחוב.

1635451
צילום: EV Edge

כיום יש בישראל כ־40 תחנות טעינה מהירה, בין צומת כ"ח בצפון ועד לאילת. עד סוף 2021 היו אמורות לפעול 110 תחנות כאלה, אך התהליך הואט גם בגלל הקורונה, ותאריך היעד לנתון זה נדחה. מספר העמדות הציבוריות ב־AC, בהספק של 22 ק"ו, עמד עם תחילת 2022 על למעלה מ־1000 נקודות, בחלק מהן מספר נקודות טעינה, משתיים ועד שש. לפי הנתונים המצטברים, במהלך השנה יצטרפו אליהן קרוב ל־1000 עמדות כאלה.

השנה הראשונה בה נמכרו מכוניות חשמליות באופן סביר הייתה 2019, עד אז עלו על הכבישים כ-1200 מכוניות כאלה. מספר זה הוכפל ב-2020 ל-2800 יחידות לערך, ואילו 2021 הייתה שנת הפריצה הגדולה: עם כ-12,000 מכוניות, לסך כולל של כ-16,000 מכוניות חשמליות בסוף אותה שנה. ידוע אך יצוין: הכניסה של טסלה לישראל הייתה בעלת השפעה עצומה על השוק – הן בהיקף (למעלה מ-6000 יחידות), הן באופן שכלל השוק קיבל את סוג הרכב הזה.
 
התחזיות דיברו על גידול משמעותי בקניית הרכב החשמלי ב-2022 עד להכפלת ההיקף שלהם, לסך כולל של כ-30,000 יחידות. חלק מהן התבססו גם על חדירה רבה של מותגים חדשים (כמעט כולם מסין), הגדלת משמעותית של היצע הדגמים החשמליים.

1640846
צילום: יח"צ

בעיות של הזמן הזה
תעשיית הרכב עדיין לא יצאה מהמשבר אליו נכנסה עם פרוץ הקורונה (ייצור, שבבים, תובלה) וכעת נוספה לכך המלחמה באוקראינה הפוגעת בכושר הייצור של יצרניות רבות. בהקשר החשמלי, מכיוון שבאירופה יש עדיפות להספקת רכב כזה מסיבות של רגולציה וקנסות, המשמעות היא שהיצרנים מזרימים לשם את הדגמים האלה.

כל אלה יוצרים בעיה של ממש בהספקת הרכב החשמלי, ונתוני המכירות לאחר הרבע הראשון של השנה מצביעים על כך.

וכמובן, עניין הטעינה. בבדיקה שערכנו עם הכנת הסקירה, שירות הלקוחות של שלוש ספקיות שירותי טעינה (מהיותר גדולות) היו בלתי מספקים (נסו להשיג אותם בטלפון) ומעבר למיעוט היחסי של עמדות הטעינה הפרוסות ברחבי הארץ, חלקן לא תמיד תקינות.

על רקע כל הדברים האלה הלכנו לבדוק דבר אחד פשוט: איזה דגמים חשמליים זמינים בפועל כיום בשוק הישראלי.

1634736
צילום: מערכת אוטו

על הדגמים
ברשימה שלפניכם מופיעים הדגמים החשמליים המוצעים בישראל שמחירם עד 250,000 שקלים; בהמשך תפורסם סקירה של הדגמים שמחירם גבוה יותר. כל המידע בסקירה נכון לאפריל 2022. הדגמים מסודרים לפי סדר מחיר עולה. בסקירה יש חלוקה בין דגמים שמוצעים באספקה מיידית (או במהלך החודש הקרוב), אספקה עד סוף המחצית הראשונה של השנה, אספקה עד סוף השנה הנוכחית.

דירוג הבטיחות הוא כפי שהתקבל במבחני הריסוק של יורו NCAP; כאן נזכיר כי פרוטוקול מבחני הריסוק מחמיר הרבה יותר במבחנים של 2020 (מספטמבר 2020). דירוג הריסוק תקף ל-6 שנים, כשלאחר מכן הדירוג אינו בתוקף (כל זמן שהיצרן לא הצהיר על שינוי משמעותי שנעשה בדגם).

זמני הטעינה מתייחסים לטעינה מ-0 עד 80% - גבול המקסימלי והבריא לחיי הסוללה שהוא גם החלק שבו הסוללה נטענת בזריזות יחסית; מעל 80% הטעינה איטית משמעותית לטובת שמירה על הסוללה. זמני הטעינה חושבו על ידינו, מאחר ואין תקן אחיד לפרסום זמני הטעינה וכל יצרן/יבואן מפרסמים לפי מדדים שקבעו בעצמם. 

הטווח המופיע כאן הוא לפי הצהרת היצרן בהתאם לתקן המקובל כיום, WLTP. כידוע, בפועל, הטווח נמוך יותר, זה מושפע ולא במעט מאופי הנהיגה, המהירות, התוואי והחום (הן החיצוני, הן זה המוביל לשימוש במזגן).

ההתייחסות העיקרית היא לטעינה ביתית (AC, זרם חילופין; ניתן לטעון כך גם בעמדות ציבוריות) כשבסוגריים יוצגו נתוני הטעינה המהירה (DC, זרם ישר; עמדות ציבוריות מהירות/אולטרה-מהירות). שימו לב כי הספקי טעינה (ק"ו) הם נתון מקסימלי; אם לרכב יש טעינה של עד 11 ק"ו, אפשר לטעון אותו גם בהספק נמוך יותר, גם בתשתית חד-פאזית. הנתונים שחושבו מתייחסים לערך המקסימלי, אלא אם צוין אחרת.
________________________________________
 
פיאט 500e
מחיר התחלתי מ-110,000 שקלים לטווח הקצר ('אקשן'), מ-138,000 שקלים לטווח הארוך ('אייקון')
זמינות מלאי יש, בעיקר של 'אייקון'
בטיחות 4 כוכבים (2021)
קיבולת סוללה גרסת טווח קצר – 23.7 קווט"ש; גרסת טווח ארוך – 42 קווט"ש
טווח נסיעה גרסת טווח קצר – 190 ק"מ, גרסת טווח ארוך – 320 ק"מ
טעינה גרסת טווח קצר – כ-1 שעה ו-40 דקות (טעינה מהירה, עד 50 ק"ו – כ-25 דקות); גרסת טווח ארוך – כ-3 שעות (טעינה מהירה, עד 85 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים נכון להיום, פיאט 500 החשמלית זו המכונית החשמלית הכי זולה בישראל. עם זאת, הגרסה הזולה טרם נמכרה כאן בפועל, עקב מגבלת הקצאות מלאי לשוק המקומי.

הגרסה בעלת הטווח המוגדל כבר לא נושאת בתואר הכי זולה – את זה לוקח JAC S2, ע"ע – אולם עבור מי שהבטיחות חשובה לו, הרי ש-500e היא החשמלית הכי זולה עם רמת בטיחות גבוהה. יתרון זה צפוי להישמר גם כשיגיע דאצ'יה ספרינג (ע"ע).

מערכת הטעינה הביתית (AC) של 500e מוצעת בשתי תצורות טעינה לפי תשתית החשמל הביתית של הלקוח: חד פאזית או תלת פאזית, בהספק טעינה של עד 11 ק"ו. בטעינה מהירה (DC) הספק הטעינה נע בין 50 ק"ו בגרסת הטווח הקצר ל-85 בגרסת הטווח הארוך.
 
1646945
צילום: יואל פלרמן

ג'יי.איי.סי S2
מחיר התחלתי 132,500 שקלים
זמינות מלאי יש
בטיחות לא נבחן
קיבולת סוללה 40 קווט"ש
טווח נסיעה 275 ק"מ
טעינה 4 שעות ו-50 דקות (עמדה מהירה, בהספק של 32 ק"ו – 1 שעה)
דגשים מותג ג'יי.איי.סי (JAC) משווק בישראל מאוגוסט 2021 ע"י חברת EV מוטורס, ומציע דגם אחד בלבד - JAC E-S2. מדובר בדגם החשמלי הכי זול בישראל עם חמישה מקומות ישיבה, אולם שימו לב כי הדגם חסר כל מערכות בטיחות מתקדמות.

שימו לב כי הספק הטעינה המקסימלי בטעינה ביתית (AC) הינו 6.6 ק"ו.

1659600
צילום: יצרן
 
סרס 3 EV
מחיר התחלתי 143,000 שקלים
זמינות מלאי יש
בטיחות לא נבחן
קיבולת סוללה 52.7 קווט"ש
טווח נסיעה 301 ק"מ
טעינה כ-6.5 שעות
דגשים על אף שמחירו אינו מאוד זול, סרס 3 EV (נכתב Seres 3 EV) גם אינו מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות וגם מוצע עם מערכת טעינה פשוטה ואיטית (ללא ממיר מתח DC/DC) שאינה אופיינית לדגמים כל-חשמליים. עוד כדאי לקחת בחשבון כי הספק הטעינה המקסימלי בטעינה ביתית (AC) הינו 6.6 ק"ו בלבד.

1646770
צילום: יואל פלרמן
 
אופל קורסה
מחיר התחלתי 145,000 שקלים
זמינות מלאי יש (מעט)
בטיחות 4 כוכבים (2019)​
קיבולת סוללה 50 קווט"ש
טווח נסיעה 335 ק"מ
טעינה כ-5.5 שעות (טעינה מהירה, עד 100 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים אופל קורסה היא אחת משלושת דגמי הסופרמיני החשמליים המוצעים בישראל – והיא גם הזולה מבניהן.

יתרון נוסף, לפחות על פני אחותה מבית – פיג'ו 208 – הוא מועד אספקה קרוב יותר. שימו לב כי ברגע שהמלאי הנוכחי של קורסה יסתיים, המלאי הבא צפוי להגיע באזור יוני-יולי, כמו 208.

מערכת הטעינה הביתית (AC) בקורסה תומכת גם בטעינה חד-פאזית בלבד (7.4 ק"ו).

1635915
צילום: רונן טופלברג
 
אופל מוקה
מחיר התחלתי 159,000 שקלים
זמינות מלאי יש
בטיחות 4 כוכבים (2021)​
קיבולת סוללה 50 קווט"ש
טווח נסיעה 338 ק"מ
טעינה כ-3 שעות ו-40 דקות (טעינה מהירה, עד 100 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים אופל מוקה אמנם מבוסס על פלטפורמה המשרתת את קורסה (ודגמי פיג'ו וסיטרואן הקטנים) אולם מערכת הטעינה הביתית (AC) שלו מתאימה גם לתשתית חשמל תלת-פאזית (בהספק של עד 11 ק"ו).

1652952
צילום: רונן טופלברג
 
סיטרואן eC4
מחיר התחלתי 165,000 שקלים
זמינות מלאי מאי
בטיחות 4 כוכבים (2021)​
קיבולת סוללה 50 קווט"ש
טווח נסיעה כ-350 ק"מ
טעינה כ-3 שעות ו-40 דקות (טעינה מהירה, עד 100 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים מערכת הטעינה בגרסה החשמלית של סיטרואן C4 מתאימה לתשתית תלת-פאזית. מעבר לכך, מבין דגמי קבוצת פיג'ו-סיטרואן המופיעים בסקירה זו, ל-C4 יש (רשמית) את טווח הנסיעה הגדול ביותר. 

1648238
צילום: רונן טופלברג
 
קיה נירו e (דור ישן)
מחיר התחלתי 185,000 שקלים
זמינות מלאי סוף אפריל
בטיחות 5 כוכבים (2016)​
קיבולת סוללה 64 קווט"ש
טווח נסיעה 455 ק"מ
קיבולת סוללה 64 קווט"ש
טעינה תשתית חד-פאזית – כ-7 שעות; תשתית תלת-פאזית – כ-4 שעות ו-50 דקות (טעינה מהירה, עד 100 ק"ו – כחצי שעה)
דגשים מי שירצה קיה נירו חשמלי ובאספקה מיידית – יוכל לקבל, אבל מהדור הישן. מי שיואיל להמתין, יוכל להניח את ידו על הדור החדש, שיוצע בחודשים הקרובים ("במהלך הרבעון השני", לדברי אנשי היבואן, טלקאר).

ההבדל הטכני הבסיסי בין הדורות, יצוין, גדול – הדור החדש של נירו נשען על פלטפורמה K3 החדשה של יונדאי-קיה (המשותפת, בין היתר, ליונדאי אלנטרה) עם ממדים גדולים יותר ביחס לדור היוצא ותשתית חשמל עדכנית. מערכת ההנעה של הדור החדש שונה, אם כי בעלת טווח נסיעה דומה (כ-460 ק"מ).

ככל שהדברים אמורים לגבי הדור הישן, את הגרסה החשמלית שלו ניתן להזמין עם התאמה לתשתית חשמל ביתית חד-פאזית (עד 7.2 ק"ו) או עם התאמה לתשתית תלת-פאזית (עד 10.5 ק"ו).
 
1648383
צילום: מערכת אוטו

מיני קופר
מחיר התחלתי 196,000 שקלים
זמינות מלאי יש
בטיחות 4 כוכבים (2014, אינו בתוקף)​
קיבולת סוללה 32.6 קווט"ש
טווח נסיעה 228 ק"מ
טעינה כשעתיים ו-20 דקות (טעינה מהירה, עד 50 ק"ו – כחצי שעה)
דגשים הגרסה החשמלית של מיני קופר זו הסופרמיני החשמלית הכי יקרה בישראל – אבל דווקא הכי פחות יעילה ומתקדמת, עם טווח ויכולות טעינה מוגבלים בהרבה מהמקובל. פרט לכך, כדאי לקחת בחשבון כי מיני חשמלית מוצעת בגרסת 3 דלתות בלבד.

שימו לב כי הטעינה הביתית מתאימה גם לתשתית תלת-פאזית (הספק טעינה של עד 11 קווט"ש).

שימו לב לדירוג הריסוק - מיני הנוכחית (F56) זו מכונית ותיקה, ודירוג הריסוק שלה אינו בתוקף. עם זאת, הדירוג שניתן קודם לכן לא כלל מערכות בטיחות מתקדמות (בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב) שכן נכללות בגרסה החשמלית.
 
1632571
צילום: תומר פדר

DS 3 קרוסבק
מחיר התחלתי 199,000 שקלים
זמינות מלאי יש
בטיחות 5 כוכבים (2019)
קיבולת סוללה 50 קווט"ש
טווח נסיעה 320 ק"מ
טעינה כ-3 שעות ו-40 דקות (טעינה מהירה, עד 100 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים רכב הפנאי הקטן היוקרתי הראשון ברשימה. מבחינה טכנית, DS 3 קרוסבק חולק את מכלוליו העיקריים עם אופל קורסה החשמלית, דגמי פיג'ו הקטנים והחשמליים (208, 2008) וסיטרואן C4 החשמלי.

1650492
צילום: יואל פלרמן

לקסוס UX300e
מחיר התחלתי 228,000 שקלים
זמינות מלאי יש
בטיחות 5 כוכבים (2019)​
קיבולת סוללה 54.3 קווט"ש
טווח נסיעה 315 ק"מ
טעינה כ-6 שעות ו-40 דקות (טעינה מהירה, עד 50 ק"ו – כ-50 דקות)
דגשים לקסוס UX זהו דגם הפנאי הקומפקטי היוקרתי הזול ביותר עם הנעה חשמלית. עם זאת, כמו במקרה של מיני קופר, כך גם במקרה של UX300e – השיוך למותג יוקרה אינו מהווה ערובה לטכנולוגיה מתקדמת; גם כאן, ברכב שמחירו חוצה את רף 200,000 השקלים, יש טעינה ביתית בהספק לא מאוד גבוה (6.6 ק"ו בלבד, אבל מתאים לתשתית חד-פאזית) לצד טעינה מהירה בהספק נמוך יחסית.
 
1637101
צילום: אוהד אלגוב
 ______________________________________

דגמים שהמלאי שלהם יחודש עד סוף המחצית הראשונה של השנה (יולי)

יונדאי קונה
מחיר התחלתי 143,000 שקלים
זמינות מלאי יוני-יולי
בטיחות 5 כוכבים (2017)​
קיבולת סוללה 39.2 קווט"ש
טווח נסיעה 305 ק"מ
טעינה כ-4 שעות ורבע (טעינה מהירה, עד 100 ק"ו – כחצי שעה)
דגשים מערכת הטעינה הביתית ביונדאי קונה חשמלי אמנם אינה מאוד מהירה, אך מתאימה גם לתשתית חד-פאזית (עד 7.4 ק"ו).

1649271
צילום: מערכת אוטו

פיג'ו 208
מחיר התחלתי 150,000 שקלים
זמינות מלאי יוני-יולי
בטיחות 4 כוכבים (2019)​
קיבולת סוללה 50 קוט"ש
טווח נסיעה 340 ק"מ
קיבולת סוללה 50 קווט"ש
טעינה תשתית חד-פאזית – כ-5.5 שעות; תשתית תלת-פאזית – כ-3 שעות ו-40 דקות (טעינה מהירה, עד 100 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים פיג'ו 208 יקרה יותר וזמינה (מעט) פחות מאחותה, אופל קורסה. מנגד, 208 מוצעת עם אפשרות התאמה לתשתית החשמל הביתית - בגרסה לתשתית חד-פאזית (עד 7.4 ק"ו) או תלת-פאזית (11 ק"ו). 

1636858
צילום: יואל פלרמן

פיג'ו 2008
מחיר התחלתי 160,000 שקלים
זמינות מלאי יוני-יולי
בטיחות 5 כוכבים (2019)​
קיבולת סוללה 50 קווט"ש
טווח נסיעה 320 ק"מ
טעינה כ-3 שעות ו-40 דקות (טעינה מהירה, עד 100 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים על אף שפיג'ו 2008 משתייך לפלח דגמי הפנאי הקטנים, מחירו נושק לזה של סיטרואן C4 החשמלי – קרוסאובר קומפקטי וחשמלי, אפילו מאותו הבית (קבוצת סטלנטיס).

1634492
צילום: רונן טופלברג
 
סקייוול ET 5
מחיר התחלתי 175,000 שקלים
זמינות מלאי יוני-יולי
בטיחות לא נבחן
קיבולת סוללה 72 קווט"ש
טווח נסיעה 400 ק"מ
טעינה כ-8 שעות ו-45 דקות (טעינה מהירה, עד 145 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים מערכת הטעינה של Skywell ET5 מציגה שתי קצוות – מצד אחד טעינה מהירה (DC) מהירה יחסית (עד כה המהירה ביותר מבין הדגמים בסקירה הזו). מנגד, לטעינה הביתית (AC) הספק נמוך יחסית (6.6 ק"ו בלבד) אם כי היא מתאימה לתשתית חד-פאזית.

עוד כדאי לקחת בחשבון – המחיר ההתחלתי הרשמי אינו רלוונטי, מאחר ואין צפי לאספקת הדגם ברמת הגימור הבסיסית ('קומפורט'). המלאי הזמין הוא של רמות הגימור הגבוהות יותר, שמחירן מתחיל ב-185,000 שקלים. מצד שני, זה עדיין הדגם הכי זול בישראל שמציע אוורור מושבים - תכונה מבורכת בקיץ הישראלי שכבר כאן, בטח כשיש ריפוד (דמוי) עור.
 
1651904
צילום: עמית אגרונוב
 
מקסוס איוניק 6
מחיר התחלתי 179,000 שקלים
זמינות מלאי יוני
בטיחות לא נבחן
קיבולת סוללה 70 קווט"ש
טווח נסיעה 354 ק"מ
טעינה טרם נמסר
דגשים השיווק של מקסוס איוניק 6 (נכתב Euniq, ולא כמו ביונדאי) בישראל אמנם הוכרז עוד בדצמבר האחרון, אולם השיווק בפועל התחיל רק בשבוע שעבר.

איוניק 6 הינו רכב פנאי בגודל בינוני (בסיס גלגלים של 276 ס"מ, אורך כללי של 472 ס"מ). טווח הנסיעה שלו קצר ביחס לדגמים דומים בגודל (כ-400 ק"מ בדרך כלל) למרות סוללה גדולה יחסית.
 
1654135

 
מקסוס איוניק 5
מחיר התחלתי 198,000 שקלים
זמינות מלאי יוני
בטיחות לא נבחן
קיבולת סוללה 70 קווט"ש
טווח נסיעה 360 ק"מ
טעינה טרם נמסר
דגשים הדגם החשמלי היחיד בסקירה עם 7 מקומות. מקסוס איוניק 5 מוצע מתחילת 2022 עם סוללה משופרת משמעותית – 70 קווט"ש במקום 52.5, עם טווח נסיעה שעלה מ-260 ק"מ ל-360 ק"מ. עוד כדאי לדעת – ניתן להזמין את הדגם גם עם שישה מקומות ישיבה, כשבשורה האמצעית שני מושבי קפטן.

1639843
צילום: יצרן

קיה EV6
מחיר התחלתי 210,000 שקלים (משוער)
זמינות מלאי יוני-יולי
בטיחות לא נבחן
קיבולת סוללה 77.4 קווט"ש
טווח נסיעה 528 ק"מ
טעינה כ-5 שעות ו-40 דקות (טעינה מהירה, 150 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים קיה EV6 הינו דגם דומה בבסיסו המכני ליונדאי איוניק 5 (ע"ע). ההבדל העיקרי הוא סוללה מוגדלת (סוללה שתוצע באיוניק 5 בהמשך) שמאפשר טווח נסיעה עדיף.

EV6 תומכת בטעינה מהירה במיוחד של עד 350 ק"ו, אולם בהיעדר עמדות מסוג כזה, התייחסנו לזמן טעינה עם מטען של 150 ק"ו (DC כמובן).

פרט שעשוי לעניין – EV6 תוצע בהמשך, גם בישראל, בגרסה ספורטיבית (GT) עם הספק של 585 כ"ס והנעה כפולה.

1657848
צילום: יצרן
_____________________________________

דגמים שהמלאי שלהם יחודש ממחצית השנה ועד סוף השנה

MG ZS
מחיר התחלתי 144,500 שקלים
זמינות מלאי לכל הפחות באוקטובר
בטיחות 5 כוכבים (2019)​
קיבולת סוללה גרסת טווח קצר – 50.3 קווט"ש; גרסת טווח ארוך – 69.9 קווט"ש
טווח נסיעה גרסת טווח קצר – 320 ק"מ; גרסת טווח ארוך – 440 ק"מ 
טעינה גרסת טווח קצר – כ-6 שעות (טעינה מהירה, עד 80 קווט"ש – כחצי שעה); גרסת טווח ארוך – כ-5 שעות (טעינה מהירה, עד 90 ק"ו – כ-40 דקות)
דגשים מהדגמים החשמליים הפופולריים בישראל – והפופולרי ביותר טרם עידן טסלה. שיווק הדגם המחודש של MG ZS, עם טווח משופר משמעותית ביחס לדגם מלפני העדכון, הוכרז בישראל בתחילת ינואר 2022. עם זאת, לא נמסרה ולו יחידה אחת מהדגם המעודכן עקב בעיות אספקה בין-לאומיות, בדגש על ענייני המלחמה באוקראינה.

שימו לב להבדלים בין גרסת הטווח הקצר לזו עם הטווח הארוך - כמו, למשל, הספקי טעינה (6.6 ק"ו בגרסה הבסיסית, 11 ק"ו בגרסה המשופרת) והבדלי הספק (177 בגרסת הטווח הקצר, 156 בגרסת הטווח הארוך. זאת לא טעות). להבדל בהספק המנוע אין משמעות בביצועים, ולמרות הבדל משמועתי בקיבולת הסוללות בין שתי הגרסאות - פער המשקל ביניהן 10 ק"ג בלבד.

1651110
צילום: MG
 
אייווייז U5
מחיר התחלתי 157,500 שקלים
זמינות מלאי אוגוסט-ספטמבר
בטיחות 3 כוכבים (2019)​
קיבולת סוללה 63 קווט"ש
טווח נסיעה 410 ק"מ
טעינה כ-7 שעות ו-40 דקות (טעינה מהירה, עד 90 ק"ו – כ-35 דקות)
דגשים אייווייז U5 (נכתב Aiways U5) הינו דגם פנאי חשמלי, בגודל בינוני. מחירו נמוך יחסית למקובל, נתוני הטווח והטעינה שלו טובים יחסית לקטגוריה (למרות סוללה בקיבולת קטנה יחסית). כדאי לשים לב להפסק הטעינה בעמדה הביתית – מדובר בהספק נמוך יחסית (6.6 ק"ו) המתאים לתשתית חד-פאזית.

U5 הוא מהדגמים הסיניים הבודדים בסקירה שנבחנו במבחני הריסוק האירופיים, אולם ביצועיו שם היו חלשים – 3 כוכבים בלבד, עם ציוני משנה לא מרשימים שמקורם בין היתר בתכנון לקוי של מערכת כריות האוויר הצדיות.

*הערה - יומיים לאחר פרסום הסקירה (12.4.2022) הוכרז שיווק של גרסה מעודכנת ל-U5, עם הספקי טעינה משופרים, הן בטעינה ביתית (AC) של עד 11 ק"ו, הן בטעינה מהירה (DC) של עד 95 ק"ו. המחירים גם גבוהים מבעבר ב-5000 שקלים, כך שהמחיר לדגם מתחיל ב-162,500 שקלים.

1654311
צילום: יואל פלרמן  
 
רכב חשמלי 2022 - כל הדגמים החדשים שיגיעו לישראל השנה

יונדאי איוניק 5
מחיר התחלתי 190,000 שקלים
זמינות מלאי אוגוסט-ספטמבר
בטיחות 5 כוכבים (2021)​
קיבולת סוללה 72.6 קווט"ש
טווח נסיעה 481 ק"מ
טעינה כ-5 שעות ו-20 דקות (טעינה מהירה, 150 ק"ו – כ-10 דקות)
דגשים יונדאי איוניק 5 בולטת ברשימה זו גם בזכות טווח הנסיעה הגדול, גם בזכות כישורי הטעינה; עם זאת, כיום אין עמדות טעינה בהספק כזה בארץ (למעט אחת, פרטית) והעמדות הציבוריות המתקדמות ביותר מציעות טעינה בהספק של עד 150 ק"ו; במצב כזה, טעינת הסוללה של איוניק 5 באופן מהיר (DC) יארך כ-25 דקות, עדיין נהדר.

דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון – בשנה הקרובה צפויה איוניק 5 להיות מוצעת עם סוללה מוגדלת ומערכת ניהול משופרת. אלו יאפשרו טווח של מעל 500 ק"מ ותוכנה המייצבת את טמפרטורת הסוללה לקראת טעינה.

1648115
צילום: תומר פדר
 
סקודה אניאק
מחיר התחלתי 190,000 שקלים
זמינות מלאי נובמבר 2022
בטיחות 5 כוכבים (2021)​
קיבולת סוללה 82 קווט"ש
טווח נסיעה 517 ק"מ
טעינה כ-6 שעות (טעינה מהירה, עד 175 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים סקודה אניאק כבר הושק בישראל באוקטובר 2021, אולם בעיות האספקה הבין-לאומיות – ולאחרונה גם המלחמה באוקראינה – האריכו מאוד את זמני ההמתנה לדגם.
 
1651630
צילום: מערכת אוטו

טסלה מודל 3
מחיר התחלתי 225,000 שקלים
זמינות מלאי אוגוסט
בטיחות 5 כוכבים (2019)​
קיבולת סוללה גרסת טווח קצר – 60 קווט"ש; גרסת טווח ארוך – 82 קווט"ש
טווח נסיעה (חישוקי "18) גרסת טווח קצר – 510 ק"מ; גרסת טווח ארוך – 626 ק"מ
טעינה גרסת טווח קצר – כ-4 שעות ו-20 דקות (טעינה מהירה, 150 ק"ו – כ-20 דקות); גרסת טווח ארוך – כ-6 שעות (טעינה מהירה, 150 ק"ו – כחצי שעה)
דגשים הדגם המדובר ביותר, של המותג המדובר ביותר בשנה האחרונה, לטוב (הדגם שחולל את השינוי ההיסטורי בשוק המקומי) ולרע (התנהלות אליטיסטית, כולל מספר העלאות מחיר בשנה אחת, וזאת רק דוגמה אחת).

דברים נוספים שכדאי לדעת על טסלה מודל 3:
1. בטעינה הביתית ניתן לטעון בהספק של עד 11 ק"ו (תלת פאזי)
2. בטעינה ציבורית ניתן לטעון בהספק של עד 250 ק"ו; לטסלה יש עמדות משלה עם הספק טעינה של עד 250 ק"ו, אולם כרגע יש רק 6 כאלו בארץ, כך שקשה לבנות עליהן. לכן, כמו ביונדאי ובקיה, התייחסנו לטעינה מהירה של 150 ק"ו – עמדות הטעינה המהירה הנפוצה יותר בארץ (כיום)
3. מי שירצה את הטסלה הזולה ביותר – גרסת טווח קצר, הנעה אחורית, צבע לבן, חישוקים בסיסיים – ייאלץ להמתין עד פברואר 2023. צבע שונה וחישוקים משודרגים יכולים לקצר את זמן ההמתנה בכחצי שנה(!) כך שניתן יהיה לקבל את הרכב באוגוסט הקרוב

1642139
צילום: עמית אגרונוב
 
דאצ'יה ספרינג
מחיר התחלתי כ-100,000 שקלים (משוער)
זמינות מלאי רבעון אחרון 2022
בטיחות 1 כוכב (2021)​
קיבולת סוללה 27.4 קווט"ש
טווח נסיעה 230 ק"מ
טעינה כשעתיים (טעינה מהירה, עד 30 ק"ו – כ-45 דקות)
דגשים דאצ'יה ספרינג הינו דגם קטן לשימוש עירוני – דומה בגודלו לטויוטה אייגו X ולסוזוקי איגניס. ספרינג אמור להיות הרכב החשמלי הכי זול בישראל, ובפער גדול. מנגד, הדגם סובל – נכון להיום – מרמת בטיחות נמוכה במיוחד.
 
1656343
צילום: דאצ'יה

טויוטה BZ4X
מחיר התחלתי 230,000 שקלים (משוער)
זמינות מלאי ספטמבר-אוקטובר
בטיחות טרם נבחן
קיבולת סוללה 71.4 קווט"ש
טווח נסיעה 516 ק"מ
טעינה כ-5 שעות (טעינה מהירה, עד 150 ק"ו – כ-25 דקות)
דגשים הנציג הראשון של טויוטה בגרסת דגמי הפנאי החשמליים, הנשען על פלטפורמה חשמלית ייעודית. לטויוטה BZ4X, שהוצג בנובמבר 2021, בסיס גלגלים ארוך יחסית (285 ס"מ) – אך מידותיו טרם פורסמו.

הספקי הטעינה של הדגם שגרתיים (עד 11 ק"ו בטעינה ביתית, עד 150 ק"ו בטעינה מהירה) אך טויוטה מצהירה כי לדגם יש סוללה עמידה במיוחד, שתשמור על קיבולת של כ-90% גם לאחר שימוש של 10 שנים ו-240,000 ק"מ.

בהמשך צפוי להגיע גם דגם תאום ל-BZ4X – סובארו סולטרה.
 
1659630
צילום: יח"צ
____________________________________

דגמים חשמליים שאין עבורם צפי מוגדר לחידוש המלאי בשלב זה:
ג'ילי גיאומטרי C

1654846
צילום: צור