בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על אי שמירת מרחק ועל סטייה מנתיב. מדובר בבשורה חשובה, אך על מנת לעמוד בה מספיקה התקנה של מערכת שאינה מקורית. 

אין ספק כי מערכות התרעה אלה, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפות  רבות לבטיחות, וחשיבותן רבה – מכיוון שהן משפרות את רמת הבטיחות בדגמים שאינם כוללים מערכות מקוריות כאלה. הבעיה היא שמערכת התרעה שאינה מקורית זוכה לאותה הטבת מס כמו המקורית, ודבר זה עלול לפגוע בתמריץ של היבואן לייבא דגם עם מערכת כזו; מערכת שאינה מקורית לא רק שאינה מיטבית ככל שניתן בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר), אלא שאינה יכולת להיות בסיס למערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה. 

דגשים והערות
יחד עם זאת, ובלי קשר לחוק הישראלי, ישנם יבואנים המציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, גם מעבר למה שנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אלו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות כיום בסוגים שונים של כלי רכב; אחרי שבדקנו מספר רב של סגמנטים – ממכוניות מיני ועד שבעה מושבים – הגיע תורם של רכבי הפנאי בגודל בינוני (D-SUV).

מעבר לקיומן של מערכות הבטיחות המתקדמות, הבטיחות של כל דגם תלויה רבות גם בעמידות שלו בתאונה – דבר המקבל ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של יורו NCAP. יצוין כי מבחנים שנערכו עד 2015 מחמירים פחות מאלה החדשים יותר, ויש להתייחס לציונים אלה בהתאם. 

במקרים מסוימים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. במקרים אחרים, נבחנים דגמים מסוימים עם מערכות בטיחות המוצעת כחבילה, Safety Pack; במקרים כאלה מקבל הרכב שני ציונים, וחשוב לדעת איזו מבין שתי הגרסאות משווקת בארץ.  

בשונה מסקירות קודמות, הרשימה הפעם כוללת כלי רכב יוקרתיים המצוידים כולם במערכות בטיחות מתקדמות, כך שהרשימה מחולקת לשתי קבוצות בלבד: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך עדיין מחויבים בהתקנה מקומית של מערכת התרעה. 

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP. 
___________________________________________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל לנדרש בחוק

אודי Q5 – מ-347,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון (ללא תמרון חירום), עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות חבילת אבזור 'לימיטד' (תוספת של 13,000 שקלים) כוללת גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2015) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 86%; הולכי רגל 73%; מערכות בטיחות 58%

עוד מתחילת דרכו של הדור הנוכחי בישראל (מרץ 2017), מוצע אודי Q5 עם מפרט אבזור בטיחות סביר. כדאי לשים לב כי תמהיל האבזור – גם זה התקני וגם זה הנוסף - שונה מספר פעמים.

1607137


אינפיניטי QX70 – מ-439,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון (ללא תמרון חירום), בקרת שיוט אדפטיבית, מערך מצלמות היקפי 360 מעלות
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2009) 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 77%; הולכי רגל 44%; מערכות בטיחות 99%

רכב הפנאי הבינוני של אינפיניטי הוצג לפני כעשור (2008). ככזה, מבחן הבטיחות שלו הוא מתקן ישן למדי – אם כי אז לא הוצע הרכב כלל עם מערכות בטיחות מתקדמות, בשונה מהיום.

עבור רוכשי QX70 משומש, נזכיר כי עד אמצע 2018 הוצע הדגם גם ברמת גימור בסיסית בשם GT, שהוצעה ללא מערכות בטיחות מתקדמות בכלל. ניתן לזהות את רמת גימור זו באמצעות מערכת התרעה מקומית, כפי שנדרש בתקנות התעבורה (ראו פירוט בפתיחה).  

1607146


אלפא רומיאו סטלביו – מ-320,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי רוכבי אופניים), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב
מערכות נוספות מרמת גימור 'פירסט אדישן' (מ-385,000 שקלים, רק בגרסת 280 כ"ס) גם עמעום אורות אוטומטי; בגרסת 'עלה תלתן ירוק' (מ-750,000 שקלים) גם ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים; מבוגרים 97%; ילדים 84%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 60%

לאלפא רומיאו סטלביו, המוצע בישראל ממאי 2017, מפרט אבזור בטיחות בסיסי – אך מספק עבור ציון הריסוק הגבוה. גרסת 'תלתן ירוק' חזקה ויקרה הרבה יותר, וכוללת גם מפרט אבזור בטיחות מתקדם משופר.

1607148


ב.מ.וו X3 – מ-335,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי תנועה חוצה בצמתים; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי רוכבי אופניים), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור 
מערכות נוספות מרמת הגימור 'לקשרי' ('ליין'/'M', מ-375,000 שקלים) – בלימת חירום אוטונומית משופרת (מהירות בינעירונית), תיקון סטייה מנתיב (כולל התחמקות ממכשול) ושמירה על הרכב במרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית; בגרסת M40i (מ-530,000 שקלים) – עמעום אורות אוטומטי; בגרסת M40i/'אקסקלוסיב' (מ-575,000 שקלים) – עמעום אורות 'מטריקס לד' 
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 84%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 58%

הדור השלישי של ב.מ.וו X3 מוצע בישראל מינואר 2018. מפרט הבטיחות התקני מספיק עבור ציון הריסוק הגבוה, אולם אינו עשיר כמצופה ביחס למחיר.

1607142


וולוו XC60 – מ-330,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (גם במהירות בינעירונית; עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות מרמת הגימור 'מומנטום פלוס' (מ-360,000 שקלים) – שמירה על הרכב במרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית; מרמת הגימור 'אינסקריפשן'/'R דיזיין' (מ-375,000 שקלים, בגרסה ההיברידית בלבד) – ניטור שטחים מתים עם תיקון סטייה, התרעה על תנועה חוצה מאחור, תאורה עוקבת פנייה.

*זיהוי שלטי מהירות – בתוספת תשלום (מחייב התקנת מערכת ניווט). 

מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 98%; ילדים 82%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 100%

וולוו XC60 זהו הדגם הבטיחותי ביותר בסקירה זו, עם ציון הגנה על מבוגרים של 98%. האבזור הבסיסי מספיק לזכאות לציון הגבוה, אולם הגרסה ההיברידית נדיבה משמעותית – ובזכות הטבות המס עולה כמו גרסאות/רמות גימור נמוכות יותר. 

1607130


יגואר i פייס – מ-454,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון (לא כולל תמרון חירום), בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות מרמת הגימור HSE (מ-508,000 שקלים) – מערכת לשמירת הרכב במרכז הנתיב, עמעום אורות 'מטריקס לד', מערך צילום היקפי 360 מעלות.
מבחן בטיחות טרם נבחן

יגואר i פייס, רכב הפנאי החשמלי המשווק בישראל מנובמבר 2018, מוצע עם מפרט אבזור בטיחות תקני עשיר במיוחד.

1607138


לקסוס RX – מ-365,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (מהירות בינעירונית; עם זיהוי הולכי רגל, ללא זיהוי רוכבי אופניים), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, תיקון (אך ללא תמרון חירום) ושמירת הרכב במרכז הנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות בחבילת 'פרמיום' (מ-405,000 שקלים) גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2015) 5 כוכבים; מבוגרים 91%; ילדים 82%; הולכי רגל 79%; מערכות בטיחות 77%

הדגם הנוכחי של לקסוס RX מוצע בישראל מאז ראשית דרכו (ינואר 2016) עם מפרט אבזור בטיחות עשיר.

1607141


מרצדס GLC – מ-370,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בינעירונית; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי רוכבי אופניים), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים
מערכות נוספות מרמת גימור 'פרמיום פלוס'/'לקשרי אדישן פלוס' (מ-405,000 שקלים) – בלימה אוטונומית משופרת (כולל זיהוי תנועה חוצה בצמתים), תיקון סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים עם תיקון סטייה, תאורה עוקבת פנייה
מבחן בטיחות (2015) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 89%; הולכי רגל 82%; מערכות בטיחות 71%

מרצדס GLC, המוצע בישראל מספטמבר 2015, מוצע מתחילת דרכו עם מבחר עשיר יחסית של מערכות בטיחות מתקדמות. כמו בוולוו, גם GLC מוצע בגרסה היברידית נטענת-רשת עם מיסוי נמוך יחסית, כך שבמחיר של גרסאות/רמות גימור בסיסיות מקבלים (גם) מפרט עשיר יותר של אבזור בטיחות מתקדם.

1607140


מרצדס GLC קופה – מ-408,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בינעירונית; כולל זיהוי תנועה חוצה בצמתים; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי רוכבי אופניים), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, תיקון ושמירה על הרכב במרכז הנתיב, ניטור שטחים מתים עם תיקון סטייה, עמעום אורות אוטומטי, תאורה עוקבת פנייה
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2015) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 89%; הולכי רגל 82%; מערכות בטיחות 71%

מרצדס GLC קופה,  המוצע בישראל מתחילת 2017, מוצע עם מפרט אביזרי בטיחות תקני עשיר ביותר - ואחיד בכל רמות הגימור. ציוני הריסוק זהים לאלו של GLC.

1607152


פורד אדג' – מ-265,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי רוכבי אופניים), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון (ללא תמרון חירום), עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 76%; הולכי רגל 67%; מערכות בטיחות 89%

הדגם הזול ביותר בסקירה. החל מנובמבר 2018 מוצע פורד אדג' (מהדגם שלפני מתיחת הפנים) עם מפרט עשיר של מערכות בטיחות מתקדמות בכל רמות הגימור. 

עבור רוכשי אדג' משומש, נזכיר כי מאז התחלת שיווק הדגם הנוכחי בישראל (נובמבר 2015), הוצע אדג' עם מערכות בטיחות מתקדמות רק ברמות הגימור הבכירות  - ניטור שטחים מתים/התרעה על תנועה חוצה מאחור רק ב'טיטניום', התרעת סטייה מנתיב ותיקון רק ב'טיטניום פלוס' (בגרסת V6 בלבד). זו האחרונה, עם מערכת תיקון הסטייה, הייתה אז הגרסה/רמת גימור היחידה שהייתה זכאית לציון הריסוק.

1607084


קאדילק XT5 – מ-335,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא רוכבי אופניים), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מערכות נוספות מרמת גימור 'פרמיום' (מ-395,000 שקלים) גם בלימת חירום אוטונומית משופרת (למהירויות בינעירוניות), בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור
מבחן בטיחות טרם נבחן

קאדילק XT5 מוצע מתחילת דרכו בישראל (אוגוסט 2016) עם מפרט עשיר של מערכות בטיחות מתקדמות.

1607144

___________________________________________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה

יגואר F פייס – מ-389,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (מהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי רוכבי אופניים), התרעת סטייה מנתיב
מערכות נוספות מרמת הגימור 'פורטפוליו' (מ-519,000 שקלים) גם בלימה אוטונומית משופרת (מהירות בינעירונית), התרעה על אי-שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2017, תקף רק ב'פורטפוליו' ואילך) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 85%; הולכי רגל 80%; מערכות בטיחות 72%

מפרט אבזור הבטיחות של יגואר F פייס (בישראל מיולי 2016) דל במיוחד – גם אם המפרט מספיק עבור ציון הריסוק הגבוה. 

ברמות הגימור הבסיסיות ('פרסטיג'', 'R ספורט') נדרשת מערכת התרעה מקומית בשל היעדרה של מערכת התרעה על אי-שמירת מרחק (מערכת התרעה המוצעת רק בצמוד למערכת בקרת שיוט אדפטיבית). כל עוד חסרה מערכת ההתרעה המקורית הזו, ציון הריסוק של F פייס אינו תקף בישראל.

1607147


לנד רובר ריינג' רובר ולאר – מ-535,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (מהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי רוכבי אופניים), התרעת סטייה מנתיב
מערכות נוספות מרמת הגימור S (מ-578,000 שקלים) – ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, זיהוי שלטי מהירות; מרמת הגימור SE (מ-625,000 שקלים) – עמעום אורות אוטומטי 'מטריקס לד'; מרמת הגימור HSE (מ-698,000 שקלים) – בלימה אוטונומית משופרת (מהירות בינעירונית), התרעה על אי-שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב.

*בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה מנתיב – ניתן להוסיף בנפרד (חבילת 'פרו פק') החל מרמת גימור S ואילך.

מבחן בטיחות (2017, תקף רק ב-HSE/'פרו פק') 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 85%; הולכי רגל 74%; מערכות בטיחות 72%

על אף שמדובר בדגם היקר ביותר בסקירה, מפרט אבזור הבטיחות התקני של לנד רובר ריינג' רובר ולאר בסיסי ביותר. 

כמו ביגואר F פייס אחיו, גם בוולאר נדרשת מערכת התרעה מקומית בשל היעדר מערכת התרעה על אי-שמירת מרחק – מערכת אותה מציע היצרן רק בצמוד למערכת בקרת השיוט האדפטיבית. בהיעדר מערכת התרעה כזו, מקורית, ציון הריסוק של ולאר אינו תקף בישראל.

1607139


פורשה מקאן – מ-509,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני התרעת סטייה מנתיב
מערכות נוספות מרמת גימור 'אורכיד פק' (מ-539,000 שקלים) – בלימת חירום אוטונומית (עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי רוכבי אופניים), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון (ללא תמרון חירום), בקרת שיוט אדפטיבית; מגרסת S (מ-639,000 שקלים) – ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2014) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 87%; הולכי רגל 60%; מערכות בטיחות 66%

פורשה מקאן, רכב הפנאי הוותיק והיקר (שני רק לריינג' רובר וולאר), עבר מתיחת פנים בחודשים האחרונים, במסגרתה קיבל מערכות בטיחות מתקדמות. עם זאת, מערכות אלו עדיין מוצעות בתוספת תשלום (גם בחו"ל) ומי שלא יוסיף אותן, יחוייב בהתקנת מערכת התרעה מקומית.

מבחן הבטיחות כולל אמנם התייחסות למערכת התרעת הסטייה, אולם מדובר במבחן ישן בעל תקן מחמיר פחות מהמקובל כיום.

1607143

___________________________________________________________________

דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים; מפרטי אבזור הבטיחות לא ידועים בשלב זה

אינפיניטי QX50
מבחן בטיחות טרם נבחן
תחילת השיווק טרם נמסר

1607145


ב.מ.וו X4
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 84%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 58%
תחילת השיווק בישראל 2018, רבעון אחרון
הערות גרסת קופה על בסיס ב.מ.וו X3. לפי יורו NCAP, ציוני הריסוק זהים לשני הדגמים.

1607151


מרצדס EQ C
מבחן בטיחות טרם נבחן
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון אחרון
הערות רכב פנאי כל-חשמלי.

1607150


שברולט בלייזר
מבחן בטיחות טרם נבחן
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון ראשון

1607149