זה היה יום דחוס, קצר ורב עניין, אבל אני בוחר לספר לך על מכונית אחת, זו שעניינה אותי – ואני מאמין שגם אותך. הסיטרואן DS3 רייסינג קבריו הייתה אחת מתוך שלוש מכוניות בהן נהגנו בזמן הקצר שעמד לרשותנו. היא העמידה בפני את הדילמה הגדולה ביותר.
צריך לשים לב ולהקדיש זמן וקשב רב להצהרות סיטרואן בנוגע לסדרת ה-DS, כי עושה רושם שצמד האותיות הללו עומד להיות החץ המוביל את סיטרואן בשנים הקרובות. DS, זה מה שסיטרואן מקווה להיות.

צילום: מנהל
סיטרואן הולכת בעקבות ה-DS
הסיור, שלקח אותנו למקומות שונים, התחיל בחנות הקונספט שהקימה החברה בשדרות האליזה. שלוש קומות, כשבעליונה הסיטרואן הגדולה האחרונה. ה-DS הראשונה שיוצרה. גם אחרי כמה עשורים קוויה מרשימים ומייצרים רושם שאין לטעות בו. יש בה תעוזה, חדשנות, ניחוח ברור שקשה מאוד לחקות.

בקומות שתחתיה, ערב רב של דוגמאות לכל מה ש-DS של המאה הנוכחית יכולה להיות – דוגמאות של צבעים, יריעות עור וקיר שלם מלא בחישוקים ייחודיים ונאים. קשה לי להגיד שהמבחר המרשים והצבעוני הזה יכול לשחזר סטייל כמו שהיה לסיטרואן ההיא, אבל אולי בימנו זה כל מה שנוכל לבקש.
צילום: מנהל
האם DS החדשה תהיה יותר משלל דוגמאות צבעים וחישוקי גלגלים?
בתחנה השנייה, במרכז למחקר ופיתוח יחידות הנעה, אנו פוגשים חבורה מלאת מוטיבציה. הם גאים ביכולות שלהם וביציר כפיהם האחרון – מנוע בנזין משולש ציל׳ (טורבו, 1.2 ליטר, 130 כ״ס). על הכביש, בתוך C4 ומשודך לתיבה ידנית בעלת 6 יחסי העברה, הוא הרשים מאוד. כבר בהנעה ובסרק הוא התגלה כנעים, בלי רמז לרעידות האופייניות לתצורה. בדרכים המעטות והקצרות בהן חווינו אותו היא גילה נימוסים טובים מאוד.

יתירה מזאת, הוא הרגיש חזק וגמיש דיו עד שחשדנו כי רכבנו צויד במנוע דיזל. עד כדי כך החלטית המשיכה מסל"ד נמוך. רצועת הכוח האפקטיבית עד לקו האדום/מנתק, מכסה כמעט 4,000 סל״ד. אופיו מעט שטוח, אך זו הטענה היחידה שלי אליו. גאוות אנשי המנועים של סיטרואן לא סבה במעגלי ביצועיו, אלא מתעוררת נוכח נתוני הפליטה הזעומים שלו (110 גרם פחמן דו חמצני לק"מ, ועמידה בתקן יורו 6 המחמיר).


סיטרואן מתגאה בחטיבת DS
עם כל הכבוד למנועים החדשים והמרשימים שהוצגו בפנינו, אני חיכיתי ל-DS3 רייסינג, שזו לי פגישה ראשונה איתה. 207 כ״ס על גוף צרפתי קטן ולוהט נשמעו כמו מתכון בדוק להרבה גומי שנדבק לאספלט וכיף מהסוג הישן והטוב. אך הנסיעה הזו הייתה קצרה ולא מספקת, כגודל הציפיות... נו, אתה יודע.

מכשלושים ק״מ בתנועה צפופה, רובה בכבישים סמי-עירוניים, אני יכול לדווח על התנהגות טובה בכיכרות וביצועי בלימה מספקים בדרך לעוד רמזור אדום. חבל, כי הרייסינג זוכה לכיול מתלים אגרסיבי יותר מסתם עוד DS3, ואת מנין הסוסים במנוע כבר הזכרתי. לצערי, בנסיעה הזו זה התבטא בעיקר בנוחות נמוכה על כבישים לא מושלמים.

צילום: מנהל
רק מאה עותקים ייוצרו, וכל רייסינג-קבריו זוכה למספר משל עצמה
הרייסינג-קבריו הזו היא גרסה שתיוצר במאה עותקים בלבד. זו שסביבי כעת נושאת על לוחית מאחורי מוט ההילוכים את המספר 006. הרלוונטיות הצרכנית שלה נמוכה. הסיכוי שאחת כזו תגיע לארץ נמוך מסיכויי ההבטחות של לפיד להתקיים. וחבל. כיף לשבת בתא הנוסעים הזה, המושבים חובקים אותי, הקרבון גדל כאן וכיסה כל חלקה.

היא בהחלט מצליחה להרגיש מיוחדת וייחודית. מבחוץ, מעבר לפתיחה אה-לה-סרדין לגג יש גם כאן קרבון וצבע אפור מט קרבי ומחמיא. אם רק הייתי יכול למצוא כאן פניה ראויה אחת, הייתי שמח לספר לך איך היא באמת.

צילום: מנהל
פתיחת גג אה-לה-סרדין
בתנאי ההשקה המוגבלים, אני יכול רק לספר על כוח משמעותי מאוד במנוע שמתגבר עוד יותר בכ-4,000 סל״ד. אני יכול להתלונן על תגובה מעט מושהית לדוושה הימנית, אבל שיהיה ברור עניין אחד – כוח לא חסר כאן. גם התיבה הידנית, גם אם מהלך המוט בינוני ותחושתו לעיתים מעורפלת, מציעה העברה קלה ומדרבנת. ואם במשחקי תיבה ודוושות עסקינן, הציקה לי מאוד דוושת הבלמים (שעשו רושם טוב) שגובהה הקשה על שימוש בעקב בצד אגודל.

עוד אציין כי ההגה הרגיש מהיר למדי ותו לא, ושלפי המעט שהספקתי לטעום, עושה רושם כי לשלדה הזו תגובות טובות למדי. בסה״כ זו מרגישה מכונית עם פוטנציאל הנאה לא מבוטל, ולי לא נותר אלא להצטער שלא יכולתי לטעום ממנה יותר על כבישים ראויים יותר. אולי גם לך.

צילום: מנהל
כל מה שסיטרואן רוצה להיות
לא צריך להיות גאון גדול מכדי לקבוע שאין שום קשר בין הרייסינג-קבריו של היום ל-DS של אז. גם בכדי להבין שמי שמסמלת את העתיד שלה ואת התוכן אותו היא מבקשת לצקת לתוך המותג שלה כ"יצירתיות טכנולוגית", או נתלת בעץ ישן כמו ה-DS, לא ממש צריכה מכונית כמו הרייסינג הזו. וחבל, כי מהטעימה הקצרה הזו נראה שיכול מאוד להיות שאנחנו דווקא כן צריכים אחת כזו.

לואב פוגש את ה-DS3 קבריו (אבל לצערנו לא בגרסת הרייסינג)