גרסה: 1.6 ל' היברידית

מתחרות בולטות: קיה ספורטאז', יונדאי טוסון, ניסן קשקאי, יונדאי איוניק, טויוטה פריוס

מחיר גרסה נבחנת: 137,000 שקלים

גם כאשר הספורטאז' מוביל את המכירות בשוק הרכב המקומי, בקיה לא נחים ומוסיפים למבחר את קיה נירו. מדובר ברכב פנאי היברידי שהוצג בז'נבה ומתבסס על פלטפורמה ייעודית לחטיבות כח "ירוקות" של קונצרן יונדאי. פלטפורמה זו תעמוד בבסיסם של שפע דגמים (בהם היונדאי איוניק), והנירו יוצע בעתיד גם בגרסה נטענת.
בארץ מדובר ברכב פנאי היברידי ראשון שפונה למרכז השוק מבחינת מחיר. באופן מעניין הוא מוגדר כרכב פנאי קומפקטי כמו הספורטאז' ואינו קטן ממנו בהרבה. הוא אמנם קצר וצר יותר אך בסיס הגלגלים ארוך יותר.
קיה נירו - מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: אלי שאולי, רונן טופלברג

עיצוב ונראות
למרות ניסיונה העשיר של קיה בתחום הפנאי, הנירו נראה מעט "חלבי" ופחות שרירי ומושך מאחיו הגדול, ובכלל. זה קשור כמובן לגובה: לטובת אירודינמיות הרכב נמוך מהמקובל בתחום, ומרווח הגחון קטן יותר (16 ס"מ לעומת 17.2 בספורטאז'), וגם הגלגלים - בגודל המקובל בתחום המשפחתי, לא עוזרים לרושם. אבל חלק מכך נובע גם מהקווים הכללים שנראים קצת שגרתיים ליד הספורטאז'. עם זאת יש כאן פרטים נאים כמו הפסים הכסופים התואמים בקצות הפגושים, והאחוריים המשתפלים, ובסופו של דבר, הנירו מזוהה כרכב פנאי.
פנים הרכב
סביבת הנהג נראית שימושית וחסונה, אך מעט קודרת ולא מספיק מודרנית. היא גם הייתה יכולה לצאת נשכרת מתצוגה גדולה יותר של חלוקת הכוח בין החשמל לבנזין, לטובת החוויה. גם צג המולטימדיה המקורית מעט קטן מהמקובל היום, אולם בטלקאר מסבירים כי העדיפו להימנע מהתקנות מקומיות ברכב שכזה.
הנדסת האנוש טובה ברובה, גם אם היינו מעדיפים בלם חניה שמופעל ביד ולא ברגל. על מראה מעט שגרתי מפצה רמת אבזור גבוהה למדי שכוללת כאמור מולטימדיה מקורית עם מצלמת רברס ובלוטות', חישוקי "16 קלים ובקרת אקלים מפוצלת - ואבזור בטיחות בו ניגע בהמשך.
קיה נירו - מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: אלי שאולי, רונן טופלברג
צילום: רונן טופלברג
תנוחת הנהיגה אינה גבוהה כמו בספורטאז', ועדיין ההרגשה היא יותר פנאי ממכונית פרטית. המושב קצת ארוך לנמוכים, וחסר תמיכה לגב התחתון. מאחור המרחב מפתיע כשמדובר בברכיים או בראש (פחות לכתפיים), אך זווית המושב מעט מוטה מדי. לאווירה מסייעים פתחי האוורור וריפוד משולב בד ודמוי עור. גם לתא המטען נפח נאות (427 ל').

נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה נאותה אך אינה מושלמת. בעיר הנוסע בנירו מופרע לעיתים על ידי רצף שיבושים בינוניים, שגם גוררים רעשי מתלים ותחושה עסוקה. הקיפוצים הקטנים והרעש מורגשים יותר בשבילים, הופכים אותו לפחות נעים גם בטיול רגוע. מחוץ לעיר המצב טוב יותר, בזכות תחושה מרוסנת יחסית, אבל גם כאן שיבושים מסוימים מפרים את השלווה. מה שמפריע לא פחות הוא רעשי הכביש הבולטים ושאון הרוח.
מנוע וביצועים
לנירו מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר ( 105 כ"ס) ומנוע חשמלי (43.5 כ"ס) וההספק המשולב הוא 141 כ"ס שעוברים קדימה דרך תיבה דו-מצמדית עם שישה הילוכים.
קיה נירו - מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: אלי שאולי, רונן טופלברג
חטיבת הכח מייצרת 27 קג"מ ב-1000 סל"ד נמוכים וזה מורגש מיד ביציאה מהמקום. אמנם זינוק מהיר מעמידה יחשוף השהיה קצרה עד שכל הגורמים "מסתדרים", אבל אחרי כן הביצועים טובים (הרכב מאיץ למאה קמ"ש ב-11.5 ש' - טוב מהספורטאז' 1600). יכולת ההאצה הטובה ממשיכה לעליות ולמהירויות כביש 6. פעולת התיבה נעימה רב הזמן, כאשר החטיבה ההיברידית מסווה את החלפות ההילוכים.
כרגיל בהיברידיות הנירו מפתה, בייחוד בעיר, לנהיגה רגועה ולתנועה על חשמל בלבד. במהירויות איטיות כאלה כניסת מנוע הבנזין לפעולה לעיתים מורגשת מדי וקצת רועשת.
בסך הכל מדובר בחטיבת כח נעימה, יעילה וגם חסכונית. מחוץ לעיר צריכת הדלק נעה בין 16.4 ק"מ לליטר בשיוט ל-15.1 ש"מ לליטר במסלול מגוון יותר. בעיר ובתנועה צפופה הוא מייצר נתונים מרשימים באמת - הצלחנו לראות גם 23.8 ק"מ לליטר על מחשב הדרך.
התנהגות ובטיחות
עם הגה מהיר יחסית, ותגובות נכונות להפניות ולמצערת, ההתנהגות דינאמית ביחס לכלים ההיברידיים. למרות שהצמיגים הירוקים מייללים בשלב מוקדם, האחיזה נאותה ובגלל חלוקת משקל טובה הנירו מצליח להיות לפעמים אפילו מהנה. הבלמים, טובים מהמקובל בהיברידיים אך עדיין סובלים מתחושה מעורפלת בתחילת הבלימה.
קיה נירו - מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: אלי שאולי, רונן טופלברג
היבואן ממשיך במהלך שהחל בספורטאז', ומציע גם כאן מערכות בטיחות מתקדמות. למבחר המוכר מהספורטאז' - בלימה אוטונומית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב (קצת מעצבן) ועמעום אורות אוטומטי - הוא מוסיף בקרת שיוט אדפטיבית. פריט ייחודי ברמות מחיר אלה.

תמורה
עם מחיר של 137,000 שקלים, דרכו של קיה נירו לפסגת מצעד הלהיטים נראית כמעט וודאית. הוא משלב בין תחום הפנאי המבוקש לתדמית הידידותית לסביבה של רכב היברידי - ומציע צריכת דלק טובה ואבזור עשיר.
אבל לחובבי הפוזה הוא עלול להראות צנוע, והוא אינו זול מהותית מהספורטאז' (שמחירו צפוי להתייקר ל-140,000 ש' בשנה הבאה) הגדול והמרשים יותר. אך בתור השלמה לספורטאז' הוא בהחלט עושה את העבודה. הוא אולי יגזול מכירות מהאח הגדול, אך סביר יותר שיביא לקוחות שעד כה פנו להיברידיות של טויוטה, ויגדיל את סך המכירות של המותג בארץ.
קיה נירו - מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: אלי שאולי, רונן טופלברג