במהלך השנתיים האחרונות הגיעו על גלי הרכב החשמלי מותגים סיניים רבים ששמם לא מוכר, חלקם צעירים מאוד. כמעט כל הדגמים הם רכבי פנאי עד גודל בינוני, הופעתם פחות או יותר כמקובל בז'אנר, ומחירם אינו חוצה את קו ה-200,000 שקלים. 

מותג הונג צ'י והדגם הונגצ'י E-HS9 הם סיפור שונה לחלוטין.

הקשר, פרטים
הונגצ'י הוא המותג הוותיק ביותר בסין של רכב נוסעים (נחנך ב-1959), והוא מפורסם מאוד שם; מאז שנוסד ייצר דגמי שרד לבכירי הממשל הסיני – ושמו בהתאם: 'דגל אדום' – החל מ-CA72 (הוצג ב-1958), ועד L9 העכשווי (מ-2013). המותג הונגצ'י שייך לקבוצת FAW, ענק תעשייה סיני שהוא הבעלים של יצרנית הרכב FAW, השנייה בגודלה בסין, שסיימה את 2021 עם 3.5 מיליון מכירות. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

הונג צ'י, בעיקר בזכות דגמי השרד, מכוון עצמו לצד העליון של ייצור הרכב; הוא נקרא "הרולס רויס של סין", ולדגמים שלו – כולם מגודל בינוני ומעלה – חזית מובלטת בעלת נוכחות גדולה מאוד.

הדגם הונגצ'י E-HS9 – רכב פנאי חשמלי ענק לשבעה – הוא ביטוי בולט מאוד של המרכיבים האלה, וביותר ממובן אחד. רכב הפנאי הגדול הוצג ב-2020 – והוא אכן בולט באופן יוצא דופן גם בזכות החזית המאוד נוכחת שלו; המעצב, ג'יימס טיילור, היה המעצב של רולס רויס וחתום על רכב הפנאי קאלינן. הממדים בהחל גדולים; בסיס הגלגלים 311 ס"מ, האורך 521 ס"מ, הרוחב 201 ס"מ. המשקל ממש אינו זניח, בין 2.5 ל-2.66 טון.

הדגם מוצע בשתי גרסאות – שתיהן עם שני מנועים חשמליים והנעה כפולה. לגרסה האחת 435 כ"ס ו-61.2 קג"מ, 0 ל־100 קמ"ש ב-6.5 שניות, סוללה של 84 קוט"ש ל-380 ק"מ; בשנייה 551 כ"ס ו-76.5 קג"מ, 4.9 שניות ל-100 קמ"ש, סוללה של 99 קוט"ש ל-441 ק"מ. הספק הטעינה המהירה הוא 108 ק"ו בשתיהן.

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

הגרסה החלשה יותר מוצעת ברמת גימור 'פרמיום' ומחירה 399,000 שקלים, ואילו החזקה בשתי רמות גימור. לזו ול'לקשרי', שמחירה 459,000 שקלים, מרכת לביטול רעשים, תאורת לד מטריקס, מצלמות היקפיות, חישוקי "21, גג זכוכית, מפתח חכם, סגירה רכה לדלתות, תפעול חשמלי לדלת האחורית, למושבים הקדמיים ולקיפול האחוריים, בקרת אקלים ארבעה-אזורית, חימום המושבים הקדמיים ובשורה השנייה, ריפוד אלקנטרה. ל'לקשרי' גם בקרת אקלים שישה-אזורית, תאורת אווירה ו"קבלת פנים", 12 רמקולים. 

ב'אקסקלוסיב', שמחירה 499,000 שקלים, גם מתלי אוויר אדפטיביים, מצב ניהוג 'אקסטרים' ויש לה מושבי קפטן מופעלי חשמל לשישה מקומות וצמודות להם כריות אוויר צדיות, ובנוסף עיסוי במושבי הנהג והנוסע מלפנים, אוורור בארבעת המושבים הקדמיים, מסך "16.2 לנוסע הקדמי, ריפוד בעור נאפה.

למבחן קיבלנו את הגרסה החזקה בל'קשרי' – 459,000 שקלים, 551 כ"ס, שבעה מושבים. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

כבר עם הכניסה פנימה ברור שמדובר בהידור ובחומרים ברמה שונה ממה שפגשנו בדגמים שהגיעו מסין. ריפוד המושבים עשוי עור הפוך, והוא נעים ויוצר מופע עשיר. המשטחים בסביבת הנהג עטויים אף הם עור, וגם אם מגע חוקר יגלה שהחומרים למטה איכותיים פחות, הרושם נשמר. 

ההידור והעושר מופגנים גם בדברים נוספים – הכריות הרכות שעל משענות הראש כמו בדגמים של מרצדס (שנתנה גם השראה לכיסויי הרמקולים), בדיפון התאים בדלתות, גם בזכות התפרים המודגשים. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו  

במרכז סביבת הנהג שני צגי מגע. התחתון משרת את בקרת האקלים המפוצלת לשישה אזורים, וגם תחומים נוספים כמו קביעת הזיכרון למושבים. בקשר למיזוג, יצוין כי פתחי האוורור הקדמיים נמוכים ופשוטים מדי, ולא ניתן לכבות את המיזוג.

השליטה וקבלת המידע ברוב המערכות נעשית דרך הצג העליון. המערכת נוחה לשימוש ממה שפגשנו בדגמים סיניים אחרים, ועדיין אינה נוחה ואינטואיטיבית לתפעול כנדרש, איטית בתגובותיה והתצוגה מעט חשוכה. בנוסף, היא עלולה לנתק ללא סיבה מערכות כמו רדיו, ועדיין אינה כוללת ממשקי קישור; עניין זה, כך היבואן, יטופל בקרוב. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

גם השליטה במערך הבטיחות נעשית דרך הצג, וגם זו מסורבלת. השליטה בכיוון המראות ובמצבי הניהוג נעשית משום מה באמצעות פקדים הנמצאים על גלגל ההגה, וזה לא נוח. 

אחד המתגים החיצוניים היחידים באזור הבורר אחראי על פתיחת תא הכפפות, ואת זה ניתן לנעול עם סיסמה. גג הזכוכית ענק, הכיסוי דקיק והזזתו דורשת לחיצה ארוכה. בלילה משחקי תאורת הלד האדפטיבית, שעסוקה בשינוי תכוף של פריסת האור, מופרזים. 

מושב הנהג הנאה אינו נוח לאורך זמן ותנוחת הנהיגה הגבוהה אינה מושלמת גם כי מיקום ההגה ביחס למחוונים אינו מדויק; מיקום המתג לכיוון ההגה אינו נוח. שדה הראייה לפנים מוגבל, בייחוד בעיר, בגלל מיקום הקורות הקדמיות. שדה הראייה לאחור מוגבל אף הוא, בייחוד כאשר שורת המושבים השלישית פתוחה. טוב שיש מצלמות; התמונות ההיקפיות אינן ברורות, אלה הרגילות נאותות. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

המרחב בשורת המושבים האמצעית מצוין, ומרווחי הראש והברכיים בהתאם. הכניסה לשורה השלישית אינה נוחה, והמרחב שם טוב לנערים או למבוגרים קומפקטיים. 

נפח תא המטען לא גדול (255 ל') כאשר השורה השלישית אינה מקופלת ועדיין נותר מקום למטען. כאשר שורה זו מושטחת, הנפח גדול מאוד, 796 ליטרים. קיפול המושב האמצעי דרש כוח מופרז וחששתי שהידית תישבר. תפעול דלת תא המטען כאמור חשמלי, אבל הפתיחה דורשת לחיצה חזקה מדי, ועם הסגירה מופיעה התרעה על כך שהוא פתוח (אולי בגלל שכיסוי השקע הפנימי אינו מחובר כיאות).

לפי היבואן דברים רבים ישופרו בהמשך, ואליהם יתווספו שמירת הרכב במרכז נתיב, פעולת הצג בצד הנוסע ברמת הגימור הגבוהה.  

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
ל-E-HS9 מנוע קדמי המייצר 217.5 כ"ס, אחורי 333.5 כ"ס לתפוקה כולל של 551 כ"ס ו-76.5 קג"מ, וההנעה כאמור כפולה. אלה מסדרים לרכב האצה של 4.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ועד ל-200 קמ"ש. כוח וביצועים כפי שעולה מהנתונים לא חסרים ואלה מוצעים בשפע בכל עומס של תוואי ותנועה, אבל אל תצפו לתאוצות מטלטלות צוואר. 

ההונגצ'י צובר מהירות באופן לינארי ולא מתפרץ, ואופי הפעולה של חטיבת הכוח הזו נינוח ביחס. ההתנהלות כוחנית במהירות נמוכות, אז ניתן, עם מעיכת מצערת, לראות את החרטום מתרומם בהאצה. לא פעם נשמעת שריקה מחטיבת הכוח. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

הטווח הרשמי הוא 441 ק"מ ומד הטווח הכריז עם תחילת הדרך על 429 ק"מ. אולם בנהיגה בקצב התנועה ואף לאט מכך הטווח ירד ל-330-350 ק"מ עם צריכה של כ-3.9 ק"מ/קוט"ש, ולאחר קטע טיפוס קצר אך מאומץ הטווח הכולל היה 310-330 ק"מ. בנסיעה צפונה – כביש 6, המהירות המותרת, לילה קריר – הטווח הכולל התייצב על 320 ק"מ. קצת מתסכל ברכב כה חזק. 

נוחות, התנהגות 
כשהכביש סלול היטב הונגצ'י E-HS9 מתנהל באופן מכובד, אפילו מלכותי. אבל כאשר הרכב פוגש בשיבושים אופייניים לעיר, הוא מתקשה להעניק את נוחות הנסיעה המתבקשת מרכב כזה. המתלים מעט נוקשים, ואילו צמיגים עם דופן לא גבוהה (265/45-21) אינם עוזרים. המתלים גרמו גם לתנודות מרכב ופעולתם נשמעה מדי. הרכב אינו מסורבל בעיר כפי שאפשר היה לצפות, אבל הוא בכל זאת רחב וארוך. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

נוחות הנסיעה טובה יותר מחוץ לעיר, שם פעולת המתלים עדיפה, ואיכות הנסיעה משופרת בזכות רמת שקט טובה המבוססת גם על זכוכיות כפולות ומערכת אקטיבית לביטול רעשים. 

נוחות הנסיעה בשבילים שאינם כבושים ומפולסים לגרמי אינה טובה, אבל הרכב מפגין חוסן מבני גם כאשר פני הקרקע מאתגרים יותר. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

היכולת הדינמית – בהינתן המשקל, הממדים, סוג הרכב, ייעודו – הפתיעה לטובה. E-HS9 יודע לנוע מהר יחסית גם בכביש מעוקל, ולעשות זאת באופן בטוח. המרכב מעט רוכן תחת עומס, אבל פעולת המתלים, ההנעה הכפולה והאחיזה הגבוהה מקנים לו יכולת דינמית מספקת. תחת עומס המנוע האחורי החזק יותר נותן את הטון באופן מוחשי יותר, אפשר להדק קו ביציאה מפנייה. 

בניגוד למקובל אין אפשרות לבחור בדרגת הבלימה הרגנרטיבית; בכל אחד ממצבי הניהוג עצמה משלו, וניתן לבחור יותר מכך רק במצב 'אישי'. עם זאת, גם בעוצמת הבלימה החזקה יותר הפעולה מעט נרפית, ועד שזו מורגשת יש השהייה ארוכה מדי. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

פעולת מערכות הבטיחות מלווה בהתרעות קוליות היכולות להטריד בעיר, תיקון ההיגוי עלול להפתיע בגלל כניסה מיידית ופעולה בוטה. 

מחיר, תמורה 
להונגצ'י E-HS9 הנדסת האנוש והתפעול דורשים ליטוש, נוחות הנסיעה בינונית, הטווח החשמלי קצר ביחס לנדרש מרכב כזה, וזהו מותג שאין לו המעמד והמקור שיש למותגי יוקרה אחרים.

מנגד, הוא רכב מרשים בזכות ההידור, העושר ורמת האבזור המאפיינים את סביבת הנהג ותא הנוסעים, מרחב פנים גדול ומקום לשבעה, הוא מוסיף על כל אלה ביצועים מרשימים, ואינו נכשל בתחום הדינמי למרות ממדיו. 

הונגצ'י E-HS9 - מבחן דרכים (לקשרי, 7 מק')
צילום: מערכת אוטו

*פורסם ב-21/04/2022 (נוסף וידאו)