החצית השנה הראשונה של שנת 2023 נמצאת מאחורינו וזה הזמן לסיכומי הביניים. תמונת מצב כללית על שוק הרכב הישראלי בשנה זו ניתן לקבל כאן, ואילו בידיעה זו נתמקד בתחום החשמלי. 

את המחצית הראשונה של השנה חותם התחום החשמלי עם מסירות של כ-28,400 כלי רכב חשמליים – נתון המהווה 16.3% (!) מכלל המסירות בתקופה זו (כ-174,300 מסירות). זאת ועוד, בשנה הקודמת (2022) שבעצמה הייתה שנת שיא בתחום נמסרו בכל השנה קצת יותר מ-27,600 מכוניות חשמליות (10.3% מהשוק דאז). אלה נתונים מדהימים כשנזכרים בכך ששנת 2021, שנת "מפץ טסלה", הסתיימה עם כ-11,000 מסירות כלי רכב חשמליים וכ-3.8% מהשוק.

עמדת טעינה טסלה
צילום: Stephen Mease
 

הסינים שולטים, מרצדס מפתיעה

אל שינוי התפיסה לגבי הרכב החשמלי בשוק הישראלי תרמה לא מעט טסלה, דובר על כך רבות, אלא שאת התנופה העיקרית למסירות מגיעה כבר מזה תקופה ארוכה מצד מותגי רכב הסיניים.

בשנה הקודמת הייתה זו ג'ילי שערבלה את השוק, אולם BYD שהצטרפה בסוף השנה ניצבת כיום במקום הראשון טבלת המסירות בתחום החשמלי, ובפער. את המחצית הראשונה מסכמת היצרנית עם 9,698 מסירות, נתון סופר מרשים בהתחשב בכך שמרבית המסירות הן של אטו 3 הקומפקטי – ומעניין לראות כיצד יקלטו בהמשך השנה דגמי דולפין וסיל החדשים. 

BYD נגד ג'ילי
צילום: עזרא רפאל

במקום השני נמצאת ג'ילי עם לא פחות מ-4,492 יח' שנמסרו, כולם מדגם יחיד – ג'ילי גיאומטרי C, ומעניין לעקוב אחר המותג לאחר עדכון הדגם. טסלה שהובילה את הפריצה בתחום מתמקמת במקום השלישי בלבד עם 3,298 יח', יונדאי נמצאת במקום הרביעי הצמוד לטסלה עם 3,134 יח' וסקודה סוגרת את החמישיה אך נמצאת הרחק מאחור עם 908 יח'. 

בתחום היוקרה מרצדס מובילה ובפער יותר מכפול מהבאה בתור אחריה – ג'נסיס – עם 773 יח' ו-369 יח' בהתאמה. ליצרנית היוקרה הגרמנית מגוון רחב ביותר של כלי רכב חשמליים, וזה בהחלט עובד לה, וה-EQA שלה הוא הדגם החשמלי-יוקרתי הנמכר ביותר (402 יח'). זאת ועוד, היא ממוקמת שישית בדירוג הכללי בתחום החשמלי בשלב זה של השנה. ג'נסיס מצליחה לייצר מסירות בעיקר בזכות GV60 עם 277 מסירות, והשאר מתחלקות בין G80 ו-GV70 בגרסאותיהם החשמליות.

מרצדס EQA
צילום: מערכת אוטו

אודי במקום השלישי (265 יח') עם מגוון רחב למדי של כלים חשמליים אך רק שניים שנמסרים בפועל במספרים משמעותיים – Q4 e-tron במרכב רגיל או ספורטבק שנמסרו יחד ב-222 יח'. וולוו במקום הרביעי עם 250 יח' (מתוכן 171 יח' של XC40) ואת החמישי היוקרתית סוגרת ב.מ.וו עם 163 יח' בלבד.
 

הדגם הנמכר ביותר הוא…

זה כבר נאמר ובכל זאת ההישג כל כך מרשים שיש לחזור עליו: עם 9,391 יח' BYD אטו 3 הוא הדגם הבודד הנמכר ביותר בישראל. כן, זו לא טעות – לא רק שהוא החשמלי הנמכר, אלא הוא הדגם הנמכר ביותר גם בדירוג הכללי. אחריו כאמור נמצא ג'ילי גיאומטרי C עם 4,492 יח'. במקום השלישי מתמקם בינתיים יונדאי איוניק 5 עם 1,883 יח' וממש צמוד לו טסלה מודל Y עם 1,876 יח' – ואנו צופים שינויים לאור התחלת שיווק גרסת ההנעה האחורית של הדגם. את החמישיה הפותחת סוגרת טסלה עם דגם נוסף, מודל 3 ש"התחילה" את הכל עם 1,252 יח' שנמסרו עד כה. 

טסלה מודל 3
צילום: עזרא רפאל

המשך העשיריה מורכב מיונדאי קונה EV שעל אף שמדובר בדגם וותיק שמחליפו הוצג נמסר עד למחצית ב-869 יח', במקום השביעי ישנו סקודה אניאק עם 834 יח' (ו-74 יח' נוספות לגרסה הקופה), במקום השמיני SERES 3 עם 562 יח', במקום התשיעי טויוטה bZ4X עם 541 יח' ואת העשיריה סוגרת אורה פאנקי קאט עם 486 יח'.

עוד ראויות לציון MG 4 החדשה שרק הושקה אך כבר נמסרה בלא פחות מ-463 יח', יונדאי איוניק 6 שמסרה כבר 382 יח', ליפמוטור T03 שהיא הצעה ייחודית במידותיה ונמסרה ב-320 יח' על אף אבזור בטיחות חסר, BYD טאנג שנמסר ב-205 יח' למרות מחירו הגבוה ועוד.

MG4
צילום: עזרא רפאל