סיטי טרנספורמר הציגה בישראל את אב הטיפוס של הרכב הייחודי שלה, שעיקרו ברוחב סרנים משתנה, ואפשרה לנו להתנסות בו. 

החברה הביאה למשרדיה בארץ הנמצאים בקריית עתידים בתל אביב, שני אבות טיפוס (דור שביעי) על-מנת להציגם בפני לקוחות פוטנציאלים כמו-גם בפני משקיעים. זהו עוד שלב חשוב במסע הארוך של החברה שהחלה המיזם והשם עוד ב-2014 במסגרת אקומושן. השלב החשוב הבא היה עם הצגת אב טיפוס ראשון אי-אז ב-2017. כעת, ויחד עם הגעתן של שתי יחידות אלה לארץ, הכריזה החברה גם על השקת הדגם הסדרתי עוד הקיץ.

סיטי טרנספורמר
צילום: רונן טופלברג
 

הדרך לכאן

בראש המיזם עומד ד"ר אסף פורמוזה המכהן כמנכ"ל, ושותפים לו אודי מרידור, סמנכ"ל תפעול ואסטרטגיה, ואייל קרמר, הסמנכ"ל האחראי על העיצוב שעבד בוולוו ובסקודה. הרעיון היה לפתח מכונית זעירה בהנעה חשמלית המאפשרת לצמצם את רוחבה הכולל לצורכי חניה. יש לציין כי פרופסור יוהאן טומפורדה, מי שהוביל בתחילת שנות התשעים את 'פרויקט סמארט' במרצדס, היה ונותר אחד השותפים האסטרטגיים של החברה וסייע גם בתכנון הרכב ובעיצובו. אב הטיפוס מכונה 'CT-1' בעוד הדגם הסדרתי יכונה 'CT2'.

סיטי טרנספורמר 2024
צילום: רונן טופלברג

לפי פורמוזה הקטגוריה צפויה לגדול משמעותית באירופה בשל שאיפת ערים רבות להוציא ממרכזן מכוניות רגילות, ובו בזמן לאפשר כניסה לכלים שכאלה, שהינם הרבה יותר קטנים ואמורים לספק כל מי שנע לבדו ברכב. לפי פורמוזה ארבעה כלים כאלה תופסים חניה של מכונית ממוצעת אחת. בנוסף, כלים כאלה אמורים להשתלב במארג המסחרי החדש הכולל הספקה עד דלת הלקוח. 

המכונית החדשה מוגדרת כ'קוואדריסייקל' (Quadricycle) לפי התקנות האירופאיות; סוג רכב בעל ארבעה גלגלים בקטגוריה L6e )הקלה, עד 425 ק"ג) ו־ L7e(הכבדה, עד 450 ק"ג לגרסת נוסעים, עד 600 ק"ג לגרסת מטען). סוג רכב זה מוגבל בהספק (15 קילוואט, 20.4 כ"ס) ובמהירות המרבית (90 קמ"ש) והוא אינו רשאי לנוע בכבישים מהירים. במדינות אחדות באירופה ניתן לנהוג ברכב זה גם ללא רישיון ומגיל 14, והוא זוכה להקלות שונות במיסוי.

סיטי טרנספורמר חברה ישראלית
צילום: רונן טופלברג
 

העיקר

חלקו התחתון של הרכב כולל מנגנון ייחודי המרחיב את מפשק הסרנים ומצר אותם. השינוי נעשה כעת בלחיצת כפתור, ובגרסה הסדרתית יתבצע אוטומטית. המטרה היא לייצר רכב שיהיה בטוח לתנועה בזכות הרחבת מפשק הסרנים, ויעיל יותר בחנייה עם צמצום רוחבם. 

סיטי טרנספורמר מידות
צילום: רונן טופלברג

בסיס הגלגלים של הרכב הוא 180 ס"מ, אורכו 249 ס"מ ואילו רוחבו 140 ס"מ במצב הפתוח, 100 ס"מ בסגור. קוטר הסיבוב משתנה בהתאם, ועומד על 8.9 או 8.5 מטרים; יצוין כי רק מפשק הסרנים משתנה, ואין שינוי בתא הנוסעים. משקל הרכב, השייך לקטגוריה הכבדה יותר הוא 450 ק"ג.

לסיטי טרנספורמר 2 מנועים חשמליים מאחור, אחד בכל גלגל, בהספק של 10 כ"ס כ"א להספק כולל של 20 כ"ס. לסוללה 16 קוט"ש והטווח המוצהר נע בין 120 קילומטרים ל-180 קילומטרים, גם בתלות המיזוג; יצוין כי מתחרים רבים בקטגוריה אינם מוצעים כלל עם מזגן. 

סיטי טרנספורמר מהירות מקסימלית
צילום: רונן טופלברג

תא הנוסעים מיועד לשניים - נהג מלפנים ונוסע נוסף מאחוריו. בדגם שיגיע לייצור ניתן יהיה לקפל את המושב האחורי ליצירת תא מטען בנפח 430 ליטר. 

בהמשך צפויה גם גרסה מסחרית בלבד, אולי גם כזאת עם שני מושבים לילדים במקום המקום לנוסע. 

סיטי טרנספורמר סביבת נהג
צילום: רונן טופלברג
 

המפגש

בחניה בקרית עתידים מחכים לנו אבות הטיפוס שקיבלו רישוי גרמני, ואלה יוצרו על ידי 'רודינג אוטמוביל' הגרמנית. ייצור הדגם הסדרתי יהיה בטורינו, איטליה, וייעשה על ידי 'צ'קומפ' המתמחה בייצור רכבי מיקרו. אם למישהו השם מצלצל מוכר, זה מפני שזו החברה שמייצרת גם את 'מיקרולינו', אותה מכונית חשמלית זעירה ונאה הדומה לאיזטה מפעם. 

הייצור הסדרתי מתוכנן לסוף שנת 2025 ואם הכל ילך כשורה, המכונית עתידה להגיע לכבישי ישראל בתחילת 2026. 

סיטי טרנספורמר ישראל
צילום: רונן טופלברג

במפגש שנערך כאן הוצגו איורים של הדגם הסדרתי ויהיו בו עדכונים רבים בעיצוב ביחס לאבות הטיפוס, הן בחזית שתהיה מסוגננת יותר, הן בדופן והן בשטח השמשות שיגדל. הרכב ייוצר מפלדה, אלומיניום ופלסטיק על-מנת שלא לעבור את המשקל הנדרש ויחד עם זאת לשמר קשיחות מבנית גדולה; לפי אנשי הפרויקט היא תהיה גדולה בהרבה מהמקובל בקטגוריה הזו. 

במסגרת השיפורים, תוטמע ברכב גם בקרת יציבות, וכבר כעת הוא מצויד בכרית אוויר לנהג ובמערכות התרעה על אי-שמירת מרחק ועל סטייה מנתיב. 

סיטי טרנספורמר בטיחות
צילום: רונן טופלברג
 

מתניעים

טעימה ראשונה בכבישים הלא-סלולים-היטב כמו גם הצפופים-מאוד של קריית עתידים, וזו בהחלט הייתה חוויה מעניינת. בגלל ההתנסות הקצרה והמוגבלת, הרבה אי אפשר היה לדעת. ובכל מקרה יש משהו שהוא תמיד מרגש בנהיגה באב טיפוס שאמור להגיע לקו הייצור. 

קשה להבין עד כמה המכונית קטנה, עד שעומדים לצידה ויותר מכך, כאשר נכנסים פנימה. בניגוד למקובל, כאן הנהג יושב במרכז הרכב, מיקום שאינו מקובל במכוניות כביש, עם כל הכבוד למקלארן F1 (או לסמי-טריילר של טסלה).

סיטי טרנספורמר מנוע וחווית נהיגה
צילום: רונן טופלברג

מושב הנוסע נמצא מאחורי הנהג, אין זמן לבחון את המרחב כולו ובכל מקרה אלו עדיין מושבים מה"מדף" וכנראה לא אלה שיהיו ברכב הסדרתי. אציין שכאשר מושב הנוסע מקופל, תא המטען נראה מאוד שימושי. עוד רשמים? מאחורי ההגה חסר לי תא לאחסון וגם מקום להניח את הסלולרי ולהיות בטוח של ייפול. לשאלתי, נאמר לי שיהיה כזה בעתיד. רשמתי.

מתג סיבובי משמאל להגה מעביר בין נסיעה קדימה, סרק ונסיעה לאחור, מכוון את הכיוון הרצוי, לוחץ על הדוושה הימנית ויוצא לדרך. 

סיטי טרנספורמר ישראלי 2024
צילום: רונן טופלברג

מיקום הדוושות אינו נוח אבל אני מתרגל לאט-לאט. הרכב מעט נוקשה, קופצני ורועש, אבל מעבר לבסיס הגלגלים המאוד קצר (המקשה על השגת נוחות נסיעה טובה), יש לזכור כי רכב זה אינו אמור להתחרות במכוניות רגילות ויחד עם זאת השימוש בו אמור להיות לפרקי זמן קצרים. הרכב עדיין אינו גמור, ומעבר לכך שהוא באמת אב טיפוס, ובגלל זה, הוא עבר כבר לא מעט בחייו.

די מהר אנחנו מגיעים ל-32 קמ"ש והמהירות הוגבלה. רוצים יותר? צריך להרחיב את מפשק הסרנים, והדבר נעשה באמצעות לחצנים על ההגה; אחד להרחבה השני להצרה. בדגם הסדרתי, כאמור, זה יבוצע אוטומטית. מה עוד? התהליך קצת רועש ומעט מרתיע.

סיטי טרנספורמר הגה
צילום: רונן טופלברג

כושר התמרון טוב מאוד, לא שציפינו למשהו אחר. הרכב מתמרן בזריזות ואני רושם לעצמי שהמראות קטנות מדי. בדגם הסדרתי, נאמר לי, הן תהיינה יותר גדולות ואף מפוצלות, כך שניתן יהיה לראות דרכן את התרחבות הרכב, ומסתבר שזה משהו שהלקוחות ירצו לראות. נו טוב.

סיטי טרנספורמר מבחן
צילום: רונן טופלברג
 

נפרדים

אחרי מספר סיבובים מגיע הזמן להיפרד. לדברי היצרן, המטרה היא לייצר את המכוניות בקצב של 15,000 יחידות לשנה. הדגם הסדרתי יעלה באירופה כ-16,000 אירו ובארץ עם תוספת המיסוי המקובלת נכון לרגע זה לפחות, צפוי להיות בין 80,000 ל-90,000 שקלים; יצוין כי הקלות המיסוי על רכב קוודריסייקל (מעבר לעניין ההנעה החשמלית) אינן תקפות בשלב זה בישראל, כמו-גם הקלות הרישוי ביחס לנהיגה עליו. 

ובעניין זה, סיטי טרנספורמר מקווה לעידוד ממשלתי לכלים שכאלה, כזה שיסייע להוזלת המחיר. אופטימיות מקומית? יש כבר הזמנות. חלק גדול מהן מגרמניה, אך לפי מנכ"ל המותג, גם בארץ כבר יש לקוחות רבים בהם 'איחוד ההצלה' שרשם הזמנה לכ-1000 כלים.

סיטי טרנספורמר מחיר
צילום: רונן טופלברג