זמן קצר אחרי שהוכרזה מכונית השנה באירופה, הגיעה העת להעניק את התואר למכונית השנה העולמית. התחרות, שהחלה את דרכה באופן רשמי בשנת 2004 והכריזה לראשונה על מכונית השנה שלה בשנת 2005 מכריזה בכל שנה מאז על הזוכה הגדולה ועל זוכות נוספות בקטגוריות שונות. 

הניקוד מחולק לכלי הרכב ע"י עיתונאי רכב מרחבי העולם כאשר השנה השתתפו למעלה מ-100 עיתונאים מ-29 מדינות שונות. בארגון מציינים כי החלוקה הגלובלית ל"אזורים" מאפשרת להביא לאיזון וגיוון בין קהלים טעמים שונים אשר ייצגו את מגוון הלקוחות והנהגים של כלי הרכב בעולם. ובכל זאת, הנציגות הבולטות בפאנל הן ארה"ב עם 20 שופטים, סין עם 12 שופטים והודו ויפן עם 7 שופטים כל אחת.

קיה EV9
צילום: קיה
 

פעם שלישית (פעמיים)

ניגש ישר לעיקר: רכב השנה העולמית 2024 הוא קיה EV9, וזו השנה השלישית ברציפות שקבוצת יונדאי-קיה זוכה בתואר ולא במקרה עם רכב חשמלי. בשנת 2022 היה זה יונדאי איוניק 5 שזכה בתואר ובשנת 2023 זכתה בו יונדאי איוניק 6. בסך הכל זכתה הקבוצה בתואר 4 פעמים מאז נוסדה התחרות ולכך הוסיפה 5 זכיות נוספות בקטגוריות השונות.

לפי השופטים, קיה EV9 החדש בלט מאוד ביחס ל-38 המתמודדים שהיו בתחילת הדרך. הוא מצא את עצמו מהר ברשימת הפיינליסטים שהוכרבה מעשרה דגמים: BYD סיל, פורד ברונקו, יונדאי קונה, יונדאי סנטה-פה, מאזדה CX-90, סובארו קרוסטרק, טויוטה פריוס, פולקסווגן ID.4, וולוו EX30 וכמובן גם ה-EV9 של קיה. בהמשך הרשימה צומצמה עוד יותר לשלושה כלים בולטים: הקיה, הוולוו וה-BYD.

קיה EV9 2024
צילום: קיה

כאמור, לבסוף זכה הקיה במקום הראשון בזכות ציונים גבוהים בסעיפי סביבת הנהג והנוסעים, ביצועים, חדשנות, בטיחות, ביצועים ואפילו משיכה "ריגשית". בסך הכל אסף ה-EV9 לא פחות מ-809 נקודות אשר העניקו לו את הניצחון השנה. אולם מדובר היה בניצחון דחוק שכן וולוו EX30 סיים צמוד במקום השני עם 804 נקודות כאשר ה-BYD מעט יותר מאחור במקום השלישי עם 774 נקודות. בתוך כך, ה-EV9 זכה גם בתואר הרכב החשמלי של השנה.

וזו הייתה שנה מוצלחת במיוחד לתחום החשמלי אשר ממשיך לבלוט, ואולי יותר מתמיד. בשלוש מתוך חמש הקטגוריות העיקריות זכו השנה כלי רכב חשמליים – כאשר בקטגוריה נוספת זכתה מכונית המוצעת עם הנעה חשמלית או עם מנועי בעירה פנימי. המכונית היחידה שאינה חשמלית – טויוטה פריוס – גם היא מחושמלת מאוד ומוצעת גם בגרסה היברידית-נטענת משקע.

טויוטה פריוס
טויוטה פריוס החדשה | צילום: טויוטה
 

הזוכות בקטגוריות

לצד התואר הגדול וקטגורית הרכב החשמלי בהם זכה ה-EV9 הוכרזו זוכים בארבע קטגוריות נוספות: מכונית הביצועים של השנה, פרס העיצוב של השנה, מכונית השנה היוקרתית והמכונית העירונית/אורבנית של השנה. בעבר חולק פרס המכונית ה"ירוקה", אך בעידן החשמלי שלנו החליטו לוותר עליו ובמקומו לפתוח קטגוריה לרכב חשמלי בלבד.

יונדאי איוניק 5 N
צילום: יונדאי

יונדאי איוניק 5 N הוכרז כרכב הביצועים של השנה כשהוא מתעלה על שני הפיינליסטים מבית ב.מ.וו: ה-XM המרשים ו-M2 המפתה. ה-5 של יונדאי זכה לציונים גבוהים בסעיפים החשובים לסגמנט כמו ביצועים ורגש אך השיג את ניצחון בזכות ציונים גבוהים גם בסעיפי החדשנות שם התעלה על המתחרים, חשיבות לשוק וסביבת הנהג והנוסעים.

בפרס העיצוב זכתה השנה טויוטה פריוס החדשה שבהחלט הרשימה עם עיצובה כאשר הוצגה לראשונה. התחרות במקרה שלה הייתה צמודה עם פורד ברונקו במקום השני בפער של 5 נקודות בלבד ופרארי פורוסאנגווה במקום השלישי.

פרארי פורוסאנגווה
פרארי פורוסאנגווה | צילום: פרארי

בסגמנט הרכב העירוני/אורבני זכה וולוו EX30 החשמלי, עם 797 נקודות ובפער לא קטן מהבאים אחריו. BYD דולפין הגיע למקום השני עם 735 נקודות ואת הפודיום סגר לקסוס LBX עם 734 נקודות.

בסגמנט היוקרתי זכו השנה שתי מכוניות שהן למעשה אותה אחת: ב.מ.וו סדרה 5 וב.מ.וו i5, גרסת הבנזין/היברידית והגרסה החשמלית לדור החדש של מכונית הסלון של היצרנית. אל המקום השני הגיעה המתחרה הגדולה ביותר שלה – מרצדס E קלאס – ואת הפודיום בסגמנט סגר דגם נוסף של היצרנית: מרצדס EQE SUV.

ב.מ.וו i5
ב.מ.וו i5 במבחן מקומי | צילום: אלי שאולי