אחרי לא מעט דרמות בצמרת (אנחנו מדברים עליך גוהן), מיזוגים ושינויים ביחסי הכוח בברית – ניסאן, יצרנית הרכב מיפן, הכריזה על מפת הדרכים העסקית העדכנית שלה לשנים הקרובות. התכנית כוללת הסתערות מחודשת בהסתכלות גלובלית ובחלוקה לתתי-שווקים. האמצעי: לא פחות מ-30 דגמים חדשים, מתוכם 16 דגמים מחושמלים ו-14 עם מנועי בנזין.

דגמי ניסאן החדשים
צילום: ניסאן
 

בואו נדבר חשמל

ניסאן הייתה מהחלוצות בתחום החשמלי עם הליף המקורית שהושקה עוד בשנת 2010 והקדימה בהרבה את המהפכה החשמלית שאנחנו נמצאים בעיצומה. אלא שנראה כי שילוב בין הגעה מוקדמת מדי לזירה לבין משבר הניהול שעברה היצרנית הביא לכך שמובילת השוק הפכה למשתרכת אחרי השוק כולו. כך שלא מפתיע כי חלק גדול מההודעה לעיתונות הוקדש ל"חישמול" היצרנית.

בטווח הקצר היצרנית מתכוונת להעלות באופן משמעותי את קיבולת הייצור והיצע הדגמים המחושמלים שלה כדי להשיג איזון טוב יותר עם תחום הבעירה הפנימית. לשם כך תציג ניסאן בשנתיים הקרובות לא פחות מ-16 דגמים ברמות חשמול שונות, חלקם דגמים חדשים לגמרי, חלקם דורות חדשים לדגמים מוכרים וחלקם עדכונים לדגמים קיימים.

דגמים חדשים של ניסאן
צילום: ניסאן

אולם בניסאן מבינים כי לאור מצב ההשקעות שלהם בתחום המהלך המשמעותי יותר יגיע בטווח הבינוני קצר. בתקופה שבין 2026-2030 מתכוונת היצרנית להציג 34 דגמים מחושמלים נוספים ולהעלות את חלקם בפס הייצור של היצרנית לכ-60% מסך כלי הרכב החדשים. 

ההשקעות החדשות של היצרנית יתמקדו בהוזלת הייצור של רכב חשמלי, והיעד נקבע על הוזלה של כ-30% בדור הבא של החשמליות בשנת 2030 ביחס לדור הנוכחי בראשו עומד ניסאן אריה. בניסאן מתכוונים להשיג את היעד השאפתני באמצעות שכלול שיתוף הפלטפורמות והמכלולים וקיצור זמן הפיתוח לכלי רכב חדשים לצד פיתוחים טכנולוגיים בתחום החשמלי. כך למשל מתכוונת היצרנית להשקיע בפיתוח סוללות מהדור החדש כולל סוללות מצב-מוצק, LFP ו-NCM אשר יתאימו לשימושים וכלי רכב שונים. סוללות אלה יציגו עמידות משופרת, קיבולת גבוהה יותר וזמני טעינה מהירים מאשר הדור הנוכחי של הסוללות המותקנות באריה.

ניסאן אריה
צילום: יצרן
 

בכל העולם

כאמור, התכנית החדשה אמורה להזניק את ניסאן קדימה באופן גלובלי. ביבשת אמריקה הם מצפים לעלייה של כ-330,000 כלי רכב במסירות. ההודעה מתייחסת בעיקר לשווקי צפון אמריקה שם תשיק היצרנית שבעה דגמים חדשים לגמרי – ונדמה כי ניסאן קיקס שהוצג לאחרונה הוא אחד מהם – כאשר 78% מתוך קו הדגמים יחודש עד לשנת 2026. בתוך כך מתכננת היצרנית השקה מחודשת של הדגמים ההיברידיים שלה הזוכים להצלחה פחות מרשימה מאשר אלה של טויוטה והונדה. 

ניסאן רכבים חדשים
צילום: ניסאן

גם בסין היצרנית מתכוונת לחדש 73% מהיצע הדגמים שלה עם יעד מכירות של מעל למיליון יחידות בשנת 2026. בניסאן מתכוונים גם להתחיל לייצר דגמים אשר מיוצרים בסין, מתוכם גם דגמים שהם חלק מתכנית "אנרגיה חדשה" הנחשבת לתכנית המעודדת ייצור כלי רכב "ירוקים". בשוק היפני הביתי מכוונת היצרנית ל-70% כלי רכב מחושמלים ועליה של 90,000 יח' במסירות ככד לשנת 2026 ל-600,000 יח' בסך הכל.

באזור "שלנו" הכולל את המזרח התיכון, הודו, אפריקה, מדינות האוקיינוס (דרום מזרח אסיה) ואירופה מכוונת היצרנית להגדיל את המסירות בכ-300,000 יח' עד לשנת 2026. בניסאן מתכוונים לעשות זאת באמצעות השקה של שישה דגמים חדשים לגמרי באירופה עד להשגת היצע הכולל 40% דגמים חשמליים לגמרי. במזרח התיכון תציג ניסאן חמישה רכבי פנאי חדשים ובהודו תציג החברה שלושה דגמים חדשים ותגדיל את הייצוא מתת-היבשת. בנוסף מתוכנן טנדר 1-טון חדש שיגיע מהמזרח ורכב פנאי חשמלי חדש. באפריקה צפוים שני רכבי פנאי חדשים לגמרי שיצוידו במנועי בעירה פנימית.