פורד ממשיכה את מסורת הטנדרים החזקים שלה, שתחילתה בסוף שנות התשעים עם ה-SVT Lightning. היצרן האמריקאי הכריז על הצגת דור שני לפורד F-150 רפטור (Raptor; עוף דורס), המבוסס על הדור ה-13 של ה-F-150 (הוצג ב-2014) ומחליף את הרפטור המקורי (2008). פורד מפרסמת מעט נתונים, ובעיקר מציינת כי הדגם החדש "יותר" מאשר הקודם – ומביאה את הנתונים הקודמים.
המהיר בשטח – פורד F-150 רפטור החדש
צילום: מנהל
המופע
לרפטור החדש מופע אגרסיבי מזה של הקודם - ולא שזה היה קל. השבכה הקדמית גדולה בהרבה ופורצת החוצה, החלק התחתי מודגש עם מיגונים וכולל פגוש עתיר נוכחות עם כונס מרושת ומערך פנסי 'לד' בולט במיוחד. לרפטור חישוקי "17 ואלה נועלים צמיגי שטח אגרסיביים מבית BFgoodrich; גם בדגם הקודם היו חישוקי "17, והוא נעל צמיגים במידה יוצאת דופן של 315/70-17. מאחור, לא נפקד מקומם של מפלטים בעלי אישיות ולוגו אדיר ממדים של שם היצרן. הראפטור רחב מה-F-150 עליו הוא מבוסס ביותר מ-15 ס"מ. עם זאת, לא נמסרו פרטים על מידות האורך והגובה שלו.
המהיר בשטח – פורד F-150 רפטור החדש
צילום: מנהל
סביבת הנהג עדכנית בעיצובה, כולל מסך מרכזי גדול, דומה מאוד לזאת של רכב נוסעים ולא נפקד מקומו של דיפון עור ועוד טובין לשדרוג רמת החיים.
המהיר בשטח – פורד F-150 רפטור החדש
צילום: מנהל
המהות
השינוי העיקרי שעבר הרפטור מתבטא במעבר ממנוע V8 בנפח 6.2 ליטר ששירת את הדור הפורש ל-V6 כפול מגדשים בנפח 3.5 ליטר. פורד אינה מפרסמת נתוני הספק או מומנט, אך מציינת כי המנוע הזה חזק מהקודם (411 כ"ס, 60 קג"מ). יש לציין כי בשנה שעברה ציין סגן נשיא פורד לפיתוח כי ההספק צפוי לעמוד על כ-450 כ"ס.
כיאה לכלי המיועד לשטח, לרפטור מערכת הנעה כפולה המאפשרת חלוקת מומנט בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים בהתאם לצורך. בנוסף פורד תציע (כתוספת) דיפרנציאל קדמי מסוג 'טורסן', לשיפור האחיזה של הגלגלים הקדמיים בתנאי שטח קשים. עוד מציין היצרן האמריקאי כי הדור החדש של הרפטור זכה למתלים (תוצרת פוקס) בעלי מהלך ארוך יותר מברפטור הקודם; גם כאן לא נמסרו נתונים. בפורד לא השאירו את הטכנולוגיה העכשווית מחוץ לטנדר, ולרפטור שישה מצבי נהיגה: מזג אויר (גשם, קרח או שלג), בוץ, חול, טיפוס סלעים, ביצועים במהירויות גבוהות ומצב 'נורמלי' לנהיגה מנהלתית.
המהיר בשטח – פורד F-150 רפטור החדש
צילום: מנהל
חידושים משמעותיים נוספים נרשמים במערכת העברת הכוח, עם תיבה אוטומטית בת עשרה הילוכים (!). בנוסף, בשלדה נעשה שימוש משמעותי באלומיניום. כתוצאה מכך, הרפטור הנוכחי קל מקודמו ב-227 ק"ג (בתצורת 2 דלתות), וצפוי להאיץ מהר ממנו מ-0 ל-100 קמ"ש (גם כאן לא נמסרו נתונים).
שיווק ופרסום
השיווק הרשמי של הראפטור ייחל ברבעון השלישי של השנה. אלינו סביר שיגיע הראפטור דרך איילון מוטורס, היבואן המקביל של פורד לישראל - שכבר העלה לכאן כמה וכמה אקזמפלרים מהדור הקודם, במחיר של כ-450,000 שקל.
בינתיים, פורד סיפקה סרטון ראשון מתוך סדרה של שישה הממחישים את יכולותיו של הרפטור החדש: