קטגוריה: מיני

גרסה: טויוטה אייגו, 1.0 ל', רובוטית

מתחרות בולטות: יונדאי i10, סיטרואן C1, פיג'ו 108, קיה פיקנטו

מחיר הגרסה הנבחנת: 70,000 שקלים

פרויקט משותף של טויוטה ופיג'ו-סיטרואן הביא ב-2005 ליצירת אייגו, 107 (כיום 108) ו-C1. גם כיום, בדור השני שהוצג ב-2014, מיוצרות השלוש באותו מפעל בצ'כיה. כאשר הושק הדור הראשון של האייגו ב-2005, קטגוריית המיני בארץ לא היה קיימת, אבל המיסוי הירוק של 2009 העניק דחיפה אדירה לתחום, ונתח השוק שלו גדל מ-1% ל-12%. העובדה שפיקנטו של קיה היא המכונית הנמכרת בארץ מצביעה יותר מכל על חשיבותה של הקטגוריה
טויוטה אייגו רובוטית מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
.
למרות זאת, נראה שטויוטה ישראל הפכה את האיחור בהשקת האייגו להרגל. איחור נרשם בהגעת הדור הראשון וגם השני התמהמה, והגיע ארצה כמעט שנתיים אחרי שנחשף בתערוכת ז'נבה, זאת כאשר אחיותיה ה"צרפתיות" נעות על כבישי הארץ כבר יותר משנה. בטויוטה מסבירים שמשא ומתן על מחירים עיכב את הגעת האייגו. גם כך המחיר אינו נמוך ואנשי טויוטה אינם מתכוונים לנגוס באופן משמעותי בעוגת המיני המקומית; הקוריאנים הם המצטיינים בתחום.

עיצוב ונראות
הקלף החזק של טויוטה הוא העיצוב המפתיע. בניגוד לעיצוב שהורגלנו אליו בטויוטה השמרנית, עיצוב שמצא ביטוי גם באייגו הקודמת, לדגם החדש מראה חצוף, צעיר ואופנתי ובעיקר בולט בזכות "חזית ה-X". ולא רק ביחס לדור הקודם; האייגו העכשווית בולטת בהרבה מאשר שתי האחיות הצרפתיות.

קווי ה-X שגולשים מצידי מכסה המנוע למרכז השבכה, זוכים לגוון שונה מזה של המרכב. בטויוטה מאפשרים התאמה אישית של צבעים, וניתן להחליפם מאוחר יותר. הנגיעות הצבעוניות מגיעות גם לחלקים שונים בדפנות ובאחוריים ויוצרות מראה מיוחד, בייחוד אם בוחרים בגוונים "חיים".
טויוטה אייגו רובוטית מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב
גם בסביבת הנהג מציעה טויוטה אפשרות להתאמת חלקי הפלסטיק הצבעוניים (כחלק מאותה חבילה חיצונית). מעבר לזאת הפרטים כמעט זהים לאלו שבצרפתיות, ועדיין מדובר בעיצוב צעיר וייחודי. הייחוד מתחיל במחוונים ובגלגל הגה נאה ונעים לאחיזה וממשיך למערך מולטימדיה צבעוני (טויוטה טאץ') שכולל בלוטות' ומצלמה אחורית. אלה עדיין אינם שגרתיים בקבוצה, ממש כמו החישוקים הקלים בהם היא מצוידת.

בניגוד לדור הקודם, התחושה בפנים הרבה פחות ספרטנית. עם זאת, החיסכון ניכר, והוא מוצא ביטוי במחסור בפתחי אוורור גדולים ומתכוונים במרכז, או היעדר פתיחה לחלונות האחוריים. המושבים נראים ספורטיביים ומציעים ריפוד נאה ונוחות סבירה. מאחור המרחב לשניים סביר. תא המטען נראה גמדי אבל עם תשומת לב ניתן להכניס בו לא מעט.

נוחות נסיעה
יחסית למכונית מיני נוחות הנסיעה באייגו סבירה. במהירות איטית בעיר היא קצת מתקשה על שיבושים גדולים. אבל ככל שהמהירות עולה כך הנוחות משתפרת. ריסון תנודות המרכב אינו מבריק כאשר הרכב בתפוסה מלאה.
למרות השיפור הגדול בעידון, האייגו עדייו אינה שקטה, אבל איכשהו כלל הרעשים מכסים זה על זה ולכן אינם מפריעים.
טויוטה אייגו - מבחן דרכים (רובוטית)
צילום: מערכת אוטו

התנהגות ובטיחות
למרות הממדים וההתכוונות העירונית, האייגו אינה מרגישה כמו דג מחוץ למים בכבישים מהירים. המכונית הקטנה מעניקה לנהג תחושה יציבה מספיק גם במהירויות גבוהות. בפניות האחיזה סבירה והיא מצליחה לייצר עבור היושב מאחורי ההגה תחושה תוססת ומבדרת עם תגובות נכונות להפניית ההגה.

כמו ברוב מכוניות המיני, עיקר הציוד הבטיחותי שגרתי, וראוי לציין את המערך נגד דרדור, המצלמה האחורית וניטור לחץ אוויר.

מנוע וביצועים
האייגו מצוידת במנוע 1.0 ליטר 3 צילינדרים (69 כ"ס) בגרסה משופרת ביחס למה שפגשנו בעבר. זו עדיין יחידת כח עליזה אשר ששה לטפס לסל"ד גבוה, אך גם מושכת לא רע בסל"ד בינוני. למרות השיפור בעידון, המנוע עדיין נשמע, אבל הפעם מדובר בצליל נקי ונעים למדי, ולא בקקופוניה.

גם התיבה הרובוטית שופרה – עדיין לא ברמה של אוטומטית אמיתית, אבל איכשהו בנסיעה רגועה היא נסבלת. החלפות ההילוכים אינן מהירות וכן מורגשות, אך אלה אינן מטלטלות והתפעול מההגה יעיל ונעים. למרות נתון האצה לא מרשים (15.5 שניות ל-100), האייגו מציעה קצב ראוי ואופי עליז.
טויוטה אייגו - מבחן דרכים (רובוטית)
צילום: מערכת אוטו
כמעט בכל תנאי דרך, בשיוט או נסיעה עירונית, האייגו שמרה על צריכת דלק מרשימה, שעמדה רוב הזמן על נתון של 16 ק"מ לליטר.

תמורה
כאשר אחותה מבית סיטרואן זולה בכ-6000 שקלים, ומתחרות אחרות בקטגוריית המיני מציעות תיבה אוטומטית אמיתית ותחושה של "יותר אוטו", ברור שיש חבילות עדיפות בתחום בו כל שקל נספר.

אבל טויוטה אייגו מציעה הרבה אופי בזכות העיצוב המיוחד ואפשרויות ההתאמה האישית. בזכות אלה היא נראית יותר צעירה ממובילות הקטגוריה וגם מאחיותיה לקו הייצור. ככזאת, האייגו החדשה תתאים לקהל שמחפש מיני קצת יותר אופנתית ומוכן לשלם על כך מעט יותר. אם לשפוט לפי מכירות ה-500, לדוגמא, נראה לנו שיש בהחלט קהל שכזה.
טויוטה אייגו - מבחן דרכים (רובוטית)
צילום: מערכת אוטו