לקסוס RX חדש – מבחן דרכים (השקה) - אוטו

לקסוס RX חדש – מבחן דרכים (השקה)

לקסוס מזגה קצת אגרסיביות לתוך רכב הפנאי הגדול שלה, ולא רק בגזרת העיצוב

קטגוריה: פנאי-שטח יוקרה גדול
גרסה: RX450h, RX350
מתחרות בולטות: ב.מ.וו X5, מרצדס GLE, אודי Q7, וולוו XC90
מחיר גרסה נבחנת: טרם נמסר
לקסוס RX, שהושק ב-1998, היה מחלוצי האופנה הנוכחית של "רכבי פנאי רכים אך עשירים" - תרתי משמע. תוך זמן קצר הפך ה-RX לפופולארי מבין דגמי החברה; שלוש מכל עשר מכוניות לקסוס שנמכרו היו מדגם זה (למעלה מ-2.2 מיליון ברחבי העולם). עם יומרת החברה להמשיך ולגדול בשווקים מחוץ לארצות הברית, בדגש על זה האירופאי, אין ספק של-RX תפקיד מפתח, וודאי עם עליית קרנם של רכבי פנאי "מורמים מעם" בכל העולם.
עיצוב ונראות
כבר כתבנו רבות על העיצוב האגרסיבי משהו בדור האחרון של מכוניות לקסוס, עם מראה "שעון החול" הדומיננטי בחזית וקווי עיצוב חדים. ונראה שעיצוב הדור החדש ל-RX לקח את האמור עוד צעד אחד קדימה - ואולי קדימה מדי. המראה המחודד מכה במביט ממבט ראשון. בפרט בחזית, עם שבכה עצומה, מאיימת משהו, וקיפולי פח ופלסטיק חדים. מהצד, בולט עיצוב "כתפיים" גבוה וחסון, בשילוב אלמנט נאה (ומאוד אופנתי בימים אלו) של השחרת קורת C ליצירת מראה "צף" לגג, כשהחלק האחורי, שקיבל טיפול פחות זוויתי, הוא לטעמי החלק הנאה ביותר ב-RX החדש.
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
פנים הרכב
תא הנוסעים מציג גישה קצת פחות אגרסיבית, אך גם הוא עמוס מפלסים, חומרים וערב רב של כפתורים. בראש הקונסולה ניצב בגאווה מסך בגודל "12.3 שמציג מגוון עצום של אפשרויות כיוון, כיול ומידע, כשהפיקוד מתבצע על ידי עכבר בין המושבים, שנוח לשימוש ברגע שמתרגלים. רכבי ההשקה היו עמוסים בכל טוב, עם מערכות בטיחות רבות וטובות; בקרת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים במראות, בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אוטונומית, הצגת שילוט דרך בלוח המחוונים, תצוגה עילית ועוד – אך עוד מוקדם לדעת מה מאלו יגיעו אלינו ובאיזה מחיר.
איכות החומרים, הגימור וההרכבה מכבדים את המוצא, כשחברת ימאהה (לא מהצד של האופנועים, אלא דווקא זו מהפסנתרים) אחראית על חיתוכי הלייזר העדינים של משטחי העץ/האלומיניום הפזורים בחלל הנוסעים. רחבי גוף עלולים להלין על עובי המנהרה בין המושבים מלפנים, אבל מרחב לא חסר. הגג המשתפל פוגע מעט במרווח הראש מאחור, אך רצפת הרכב שטוחה לחלוטין ומאפשרת הושבת נוסע שלישי בנוחות סבירה. תא המטען מציע נפח של 539 ל'. מעט קטן משל המתחרים הישירים, אולי בגלל הרצפה הגבוהה.
מנוע וביצועים
מנוע ה-V6 בנפח 3456 סמ"ק שהניע את הדור הקודם עדיין כאן, עם עדכונים לשיפור הביצועים והיעילות, בראשם מעבר להזרקת דלק ישירה. ההספק עומד על 300 כ"ס עם 38.4 קג"מ, העוברים לגלגלים דרך תיבת 8 הילוכים חדשה. זה מספיק בשביל להאיץ למאה קמ"ש ב-8.2 שניות, לא רע בהתחשב במשקל יבש של 1965 ק"ג (100 עד 200 ק"ג פחות מהמתחרים). הגרסה ההיברידית, העושה שימוש באותו מנוע עם הספק מופחת; 262 כ"ס (34.2 קג"מ), מפצה על אובדן הסוסים בעזרת שני מנועים חשמליים; אחד בחזית (167 כ"ס, 34.2 קג"מ) ואחד מאחור (68 כ"ס, 14.2 קג"מ - שמניע את הגלגלים האחוריים), לסך כולל של 308 כ"ס. זמינות הכח של המנועים החשמליים מאפשרת קיזוז של חצי שניה במאוץ למאה לעומת גרסת הבנזין, למרות שהמשקל טיפס ל-2100 ק"ג.
הצמדת דוושת התאוצה לשטיח תגרום ל-RX ההיברידי להאיץ בקצב יפה, ויש די והותר כח לעקיפות בטוחות גם במהירות גבוהה. היחידה ההיברידית מציגה את האופי "הרציף" המוכר של טויוטה ולקסוס, עם עליה לסל"ד גבוה וקבוע (ורועש) בזמן תאוצה חזקה, כשתחושת "המצמד המחליק" הייתה קצת יותר מוחשית מהרצוי. במהירויות נמוכות המומנט המידי גורם ללא מעט איבודי אחיזה, בפרט ביציאה מפניה, והעסיק רבות את הבקרות השונות. אלו ממהרות לשמור עליכם מעצמכם, אך פעולתן מורגשות יתר על המידה. הבלמים, אגב, תפקדו מצוין.
אני עובר ל-RX350 וההבדלים אינם גדולים, אך קיימים: הביצועים מעט פחות טובים, אך תיבת ההילוכים החדשה עובדת נהדר עם המנוע ובכלל – מהירה, חלקה ושקטה בפעולתה. ההיגוי בעל אופי מעט יותר טבעי, וצריכת הדלק, מן הסתם, היתה יותר גבוהה – כ-8.5 ק"מ/ל' לעומת 11.5 ק"מ/ל' בהיברידי במסלול ואופי נהיגה דומים למדי.
התנהגות ובטיחות
המרכב החדש, כך מספרים לנו אנשי לקסוס, קשיח בכ-30% בדור החדש. לכך נלווה שדרוג וכיול חדש למתלים, לטובת התנהגות כביש יותר מהודקת. אופציה מעניינת חדשה בתחום זה הינה מערך מתלים אקטיביים (AVS), שיודעים לעבור עצמאית בין מצב קשיח לרך בהתאם לתנאי הדרך (גם בפניות), כשגרסאות ה-F-Sport מקבלות בנוסף גם מוטות מייצבים אקטיביים ("Skyhook"), לצמצום נטיית גוף בפניות. הכיול נשלט באמצעות מתג "מצבי נהיגה" עם חמישה מצבים: "אקו", "נורמל", "ספורט S", "ספורט S+ " ו"אישי" (בהיבריד יש גם מצב EV).
וזה עובד. ניכר כי לקסוס RX התקדם צעד וחצי לעומת זה היוצא בכל הנוגע לניהוג, עם יותר חיבור למתרחש, ריסון נאות של המרכב הגדול והכבד בשינויי כיוון, ויכולת לשמור על קצב גם כשהכביש מתפתל - כל עוד לא מגזימים. ההגה קל משקל, כמקובל בימינו, כאשר פעולתו לא אחידה סביב המרכז, עם שינוי מורגש בפעולת התגבור מרגע התחלת ההפניה. הוא לא טורח להעביר לכם מידע על המתרחש בפני הכביש, כשגם קצת יותר דיוק בפעולתו היה מתקבל בברכה.
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
הגרסה האחרונה בה נהגנו בהשקה, RX450h עם חבילת F-Sport, הפתיעה לטובה בכל הנוגע להתנהגות הכביש והיכולת הכוללת, כשכיול המתלים הייחודי לה (עם אותם מוטות ייצוב אקטיביים) תורמים רבות. זוויות הגלגול פחתו משמעותית, כך גם העברות המשקל על שני הצירים, ההגה קיבל משקל יותר נכון, ותרם לביטחון גבוה יותר של האוחז בו להגביר קצב. על צד השלילה נציין כי יחידת הכח, עם התחושה ה"רציפה" היא החוליה החלשה כאן, אך על פי נציג היבואנית בהשקה, חבילת מתלים זו תוצע בארץ בגרסת ה-350, כך שצפוי שיפור בחוויית הנהיגה עם התיבה האוטו' החדשה.
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה של לקסוס RX החדש טובה, עם רייד נעים ופעולה עגולה של המתלים לבידוד וריסון המרכב. למרות זאת, מידי פעם הצליחו שיבושים רוחביים או חדים לעבור אל ישבנינו, כשעל כבישים עם איכות סלילה נמוכה רעד קל הטריד לעיתים את המרכב הגדול.
סיכום
בסיכומו של יום, אין ספק כי לקסוס ביצעה שדרוג וחידוד – לא רק למראה – בדור הרביעי של רכב הפנאי המצליח. האיכות שם, המרחב והנוחות גם, כך גם הטכנולוגיה, והניהוג השתפר באופן ניכר. עניין המראה הוא עניין של טעם אישי, אך נראה שהעולם, באופן כללי, הולך לכיוון אגרסיבי משהו, אז מה לנו כי נלין על לקסוס?...
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות