ב–1888, שנתיים לאחר הופעת האוטומוביל הראשון עם מנוע בעירה פנימית, התגלגל צמיג הגומי ממולא האוויר הראשון. הוא נועד לאופני בנו של ג'ון דנלופ - ומאז העסק מתגלגל בקנה מידה עצום בעולם. כיום, למשל, מדובר בחמישה מיליארד צמיגים בשירות.
צמרת יצרני הצמיגים נוצרה, כמה טבעי, בארצות שהובילו את תעשיית הרכב. מ–1889 ועד 1901 החלו מישלין (צרפת), דנלופ (בריטניה), קונטיננטל (גרמניה), גודייר (ארה"ב) ופירלי (איטליה) בייצור צמיגים, כאשר ברידג'סטון (יפן) הצטרפה ב–1931.
קיצור תולדות האתגר
במהלך השנים קמו מאות יצרני צמיגים בעולם. קל לייצר צמיג; מאוד מאוד מסובך לתכנן צמיג מתקדם. הדרישות העומדות בפני צמיג מחייבות פתרונות שונים - שחלקם סותר זה את זה. דוגמה ידועה אחת: צמיג רך מצוין לאחיזה, רע לאריכות ימים. הצמיג - מה שמאפשר לרכב לנוע, לעצור ולפנות - אמור להתמודד מול שפע מסחרר של מצבים עוינים: פני כביש פגומים, רמת חיכוך עלובה של הדרך, טמפרטורות גבוהות, אחזקה ירודה, מפגעים פיזיים, מערכת הגה בעייתית, מצבי חירום, דרישות דינמיות גבוהות - ואפשר להמשיך עוד ועוד.
יצרן הצמיגים סיילון
צילום: מנהל
הסינים באים
סין היא אתר מתבקש לייצור צמיגים: כושר ייצור כביר ויכולת אדירה לייצר מוצרים זולים. בנוסף, במחצית העשור הראשון של המאה הייתה סין לצרכנית המכוניות הגדולה בעולם ובסופו הייתה גם הראשונה בייצור - וזה אומר גם הרבה מאוד צמיגים.
צמיגים סיניים זולים שטפו את העולם. המחירים אטרקטיביים, הרווח למפיצים נכבד והאיכות... ובכן, איכות גבוהה לא הייתה שם. ברוב המקרים הסינים לא טרחו להמציא את הגלגל: הייצור זול, האנשים קונים והעסק עובד. המותגים, עלומי שם ומקום, לא היו משהו שאפשר לבנות עליו.
הדרך לצמרת
חברת הצמיגים סיילון (Sailun), היא חברה צעירה יחסית, שנוסדה ב–2002, והחליטה ללכת בדרך אחרת ולהשיג מטרה ברורה: להגיע למקום גבוה מאוד בקבוצה השנייה של היצרנים העולמיים (מקובל לכלול בדרג הראשון את חמש החברות הגדולות בעולם: ברידג'סטון, מישלין, גודייר, קונטיננטל ופירלי). לצורך זה בנתה החברה מפעלים גדולים בדרום מזרח אסיה - 11,000 עובדים, 2.3 מיליון מ"ר - ציידה אותם במילה האחרונה של המכשור בתחום וכיוונה עצמה לעולם הגדול. החברה הונפקה (2011) וכיום היא משווקת ל–50 ארצות ומוכרת כ–50 מיליון צמיגים בשנה (15% למשאיות).
וכדי למכור הרבה צמיגים ולהתמקם במקום מכובד בדרג השני, צריכה סיילון להצליח בשני השווקים הוותיקים והמובילים בעולם, אלה שפועלים בהם קובעי התקן ויוצריו: אירופה וארה"ב. לצורך זה שכרה סיילון אנשי מקצוע וותיקים - בתחום המחקר והפיתוח כמו–גם בשיווק ומכירות - גם בארה"ב וגם באירופה, ופיתחה דגמים המיועדים לשווקים אלה, כולל הדרישות והצרכים האופייניים שלהם.
כדת וכדין
סיילון הזמינה עיתונאים להשקת צמיג ספורטיבי שלה - ועשתה זאת במקום המתבקש לצורך זה: מסלול. בבוקר, לפני הנהיגה, הוצגו שלושה צמיגים, והכל היה אירופאי למהדרין, כולל המושגים: התנהגות, אחיזה, פניות, מרווחי בטיחות גדולים, ירוק, התנגדות נמוכה לגלגול, פחות רעש. ולא רק האנשים והמושגים - אפילו תרומה לקהילה; החברה היא נותנת החסות לעמותה למלחמה בסרטן אצל ילדים.
צמיג סיילון על כביש רטוב
צילום: מנהל
יום מסלול
המסלול החביב בלוהאק אירח את ההתנסות ועשה זאת בשלושה מבחנים לשלושה סוגי צמיגים. הדגם הספורטיבי, Atrezzo ZSR, צמיג חדש יחסית, בן שנה, ננעל על שתי רנו קליאו RS ועד רנו מגאן ספורט שנועדו לנהיגת מסלול. הדגם החסכוני לנהיגה בכל מזג אוויר, Atrezzo ECO, הורכב על חישוקי רנו טווינגו ורנו זואי, למבחני בלימה וחמיקה ממכשול על משטח רטוב. הדגם למכוניות נוסעים, Atrezzo ELITE, מצא דרכו לרנו קליאו רגילה, לטובת מסלול "דינמי" - לנהיגה דרך פיתולים במהירות קבועה גבוהה יותר ויותר וללא הורדת הרגל מהדוושה.
היתרון: התנסות כזאת מאפשרת התרשמות בלתי אמצעית מהצמיגים. החיסרון: ללא כל נקודת ייחוס - אותה מכונית על אותו מסלול אך עם צמיג אחר - ההתרשמות היא ראשונית מאוד. ובכל זאת.
בניגוד למסעדות, יצא שפתחתי עם המנה העיקרית. לאחר הקפת היכרות אחת על המסלול, אפשר היה ללחוץ על הקליאו ספורט עוד ובהקפה השלישית עוד יותר. תחת עומס מרבי, הורגש תת–היגוי קל בפניות ארוכות אבל תחושת הביטחון הייתה גבוהה מאוד.
שלוש הקפות על מסלול, בינינו, זה ממש מעט. המגאן קרצה לי ואני החזרתי קריצה. המהירות כמובן הייתה גבוהה יותר - וכך גם היכולת בפניות. ההיגוי היה ניטראלי בהרבה ואפשר לדחוף את המכונית עוד ועוד, ככל שהיא יכלה ואני ידעתי. וגם הבלימות היו לתפארת. בהחלט נאה.
לטווינגו קשה להאיץ ברצינות, אבל במהירויות בהן דובר, 40 קמ"ש לערך, התוצאה הייתה טובה מאוד: הרכב בלם היטב על המשטח הרטוב, ובהמשך גם שמר על קו החמיקה מהמכשול לאחר הבלימה. זואי, כדרכה של חשמלית, האיצה באופן מרשים, מה שחייב בלימה קצת מוקדם יותר - וגם כאן, ובמהירות גבוהה יותר, השליטה הייתה מלאה.
המבחן האחרון החל במהירות 40 קמ"ש (בסיוע מגביל המהירות), והמטרה הייתה לעשות את המסלול הקצר–אך–מתפתל - עם מסלול סלאלום לקינוח - במהירות קבועה וללא הסרת הרגל מדוושת התאוצה. לאחר מכן עלינו ל–50 קמ"ש (עדיין ללא בעיה) ולבסוף קינחנו ב–56 קמ"ש; 58 קמ"ש, אמרו המדריכים, זו המהירות הגבוהה ביותר לרכב כזה בפנייה אחת. כאן נדרשה כבר הקפדה רבתי על קוו המסלול באותה פנייה, אבל העסק עבד. ושוב: רמת הביטחון הייתה טובה כל הזמן.
צמיגי סיילון ספורטיביים
צילום: מנהל
הקפות אחרונות ופרידה
לאחר כל הדברים האלה, עמדנו והבטנו איך המדריכים עושים את המסלול עם ב.מ.וו M3, פורשה GT3 911 ו...שברולט קורבט, ומי שרצה הוזמן לשבת בפנים. מעבר לתצוגת נהיגה נאה ביותר - עם הבאת המכוניות לנקודת האייפקס ובאותו אופן פעם אחר פעם, כולל שיעור בהיגוי–יתר מדויק להפליא עם הקורבט - עשה רושם שצמיגי הספורט מספקים את הסחורה.
סיילון מביאה לשוק צמיג סיני ממותג לפי מיטב מסורת אירופה, ומפגינה אגב זאת שליטה מלאה במערך המושגים הרלוונטי לעולם הצמיגים שם. היצרן הנמצא כבר כיום במקום ה–18 בעולם ורוצה להגיע לעשירייה הראשונה תוך מספר שנים, ישווק את תוצרתו גם בישראל.
אז, בישראל, אפשר יהיה לבחון באופן מעמיק ולאורך זמן את הצמיגים האלה וגם להשוות אותם לאחרים - וכך הובטח לנו. נכון לעכשיו, נראה שיש לצמיגים האלה מה להציע בתחום האיכות, וסיכוי לסדוק את התדמית הרעועה של הצמיגים הסיניים.



יורו–לייבל סיילון אטרצו
סעיפים (ציונים*) ZSR ECO ELITE
צריכה F E B
אחיזה ברטוב C B C
רעש (1–3) 2 2 2
*הציון הטוב ביותר הוא A; רמת הרעש הטובה ביותר היא 1
צמיגי סיילון
צילום: מנהל