זו הייתה פתיחה גרועה. מסיבת עיתונאים לרגל השקה של מכונית ספורט, ובמקום שידברו איתך על תשוקה ואדרנלין, על ביצועים מסעירים או עיצוב מרגש, הגרמנים האלו מרצים כבר רבע שעה על – אתם יושבים? – לוח המחוונים החדש.

ובכן – יש לקרוא את הטקסט הבא במהירות – מדובר במסך מחשב בגודל "12.3 שמספק רזולוציה של 1440x540 פיקסלים, יש לו מעבד אולטרא מהיר, טגרה 30 עם ארבע ליבות שיודע לבצע 8 מיליארד פעולות בשנייה, והוא יודע לגלוש באינטרנט במהירות של עד פי עשרה מגלישת דור שלישי, להיכנס לפייסבוק ולאתרי חדשות.

ואם תתעקשו משום מה להמשיך להתרכז בנהיגה במקום לעיין בעדכון האחרון של הפיננשל טיימס הוא יאות להקריא את הידיעה עבורכם.

דווקא כן בת 16
העניין הוא שאף אחד לא קונה מכונית ספורט נוקשה וצפופה בגלל לוח מחוונים. אתם מוזמנים לנסות ולהיזכר או לדמיין איך נראתה החשיפה של דגם הקונספט של אודי TT המקורית, אי אז בתערוכת פרנקפורט 95'. אתם מוזמנים לנסות להרגיש את רחש ה"וואו" שעבר בקהל כשהסדין הוסר מעל מכונית הקונספט החדשה של אודי, שעוצבה בסדנאות המחקר של פולקסווגן בקליפורניה, ברוח מדינת הגלים, השמש ו'הגוּד וויברשיין'.
אודי TT החדשה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
אודי TT וסוס בכבישי ספרד
ה-TT, שהפכה תחת עיצובו של פיטר שרייר למכונית אמיתית שלוש שנים אחר כך, הייתה לטעמי אחת המכוניות היפות בהיסטוריה האנושית. פיסת עיצוב מתקתקה שאי אפשר היה להפסיק להתבונן בה. כזו שחשקת בה עוד לפני שהנעת אותה. או לפני שהצצת בלוח המחוונים שלה.

ואכן, כשהניעו אותה והחלו לנהוג בה, נתגלו בעיות האחיזה וההתנהגות הלא צפויה – מה שלא הפריע ל-TT להפוך לאייקון. הוכחה אחת לכך היא העובדה שב-16 השנים שחלפו מאז ההשקה של ה-TT הראשונה, היא עוברת שינוי שני רק עכשיו. "אם זה לא שבור אל תתקן את זה", או איך שלא אומרים את זה בגרמנית.

לדור השלישי של מכונית הספורט הקטנה יש כבר פרצוף הרבה פחות חייכני מזו של הנייטנטיז, היא הרבה פחות צעצועית ומשעשעת. נראית גברית יותר, קשוחה ובוגרת, אולי אפילו קצת מבוגרת.

זו ברייה חמורת סבר, עם שבכה קדמית טרפזית שנלקחה מה-R8 ופנסי לד שנראים בדיוק כמו ב-R18 שזכתה במירוץ היוקרתי "24 השעות של לה מאן". גם פתח מכסה מיכל הדלק נלקח ממכונית המירוץ, ואין לו מכסה פנימי. בתא הנוסעים אפשר למצוא הרבה תפרים על עור בסגנון כדורי בייסבול ישנים, הגה קטום, והסיפור הזה שאין בעצם קונסולה מרכזית עתירת כפתורים.
אודי TT החדשה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
פתחי האוורור מעוצבים כלהבי מנוע סילון
האוורור מופעל מהפתחים היפיפיים עצמם, המעוצבים כלהבי מנוע סילון, וכל השאר, כולל תפעול מערכות המדיה, מתבצע דרך עכבר שנמצא בין המושבים או מההגה, והתצוגה היחידה היא אותו מסך מדובר שנמצא מאחוריו.
הצצה אחורה מגלה את אותו זוג מושבים סמליים, אבל אסור לזלזל בהם. צאו וחישבו כמה לקוחות קנו דווקא את ה-TT, ולא איזו קופה אחרת, רק בשל העובדה שעם המכונית הזו אפשר לקחת את הילדים לבית ספר, גם ביום של הטיול השנתי; תא המטען מציע נפח מכובד, 305 ליטר אם לדייק, ובאמצעות רשת יעילה איחסן שתי מזוודות טרולי ללא בעיה. בסעיף 'מישהו-ישלם-על-הפשלה-הזו' נציין את העובדה המפתיעה שלנוסע שליד הנהג אין ידית אחיזה עליונה. מוזר.

מישהו שומר עליך
בכבישי דרום ספרד מרגישים שנוסעים בין שלטי הכוונה של סיאט ודגמיה – שם זה רונדה, והנה השלט למלגה וטולדו, וכאן זו מרבלה, שהייתה פעם גרסת סיאט לפנדה, הרבה לפני שמישהו דמיין שאודי וסיאט יהיו בעצם אותו יצרן.
אודי TT החדשה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
אודי גאה בלוח המחוונים החדש של ה-TT
חמישה מצבי נהיגה יש לה ל-TT: ספורטיבי, נוחות, חיסכון, אוטומטי או אינדיבידואלי, שבו אתה בוחר כל פרמטר לפי ראות עיניך. אבל באף אחד מהם לא כדאי להיכנס בטעות לבור בכביש. זו מכונית נוקשה, שלא מחבבת כבישים משובשים. יוצאים לדרכים הנפלאות של אנדלוסיה ומגבירים את המהירות. קל להיות מהיר עם המכונית הזו, שמקפידה גם לשמור עליך – ההגה ידחוף פנימה חזרה לנתיב אם התקרבת מדי לפס ההפרדה, ואם במקרה גם עלית עליו, ההגה יחל לרטוט. עובר נתיב בכוונה? נורית קטנה על מראת הצד תבהיר לך שיש מכונית לצדך ולא כדאי לסטות כרגע.
שניים עשר הרמקולים של באנג את אולפסון מנגנים את סולטני הסווינג, כשאיתם רועם לו בבס נעים מנוע ה-TFSI, ואתה צריך להכריע בהחלטה קשה: את מי מהם אתה אוהב יותר, את מי מהם להחליש. אנחנו דוגמים את שלל הגרסאות בכבישים האלו, וכל אחת מהן מספקת הנאה קצת אחרת, שמועברת באופן נפלא דרך ההגה: בזה של ההנעה הקדמית אתה מרגיש את הגלגלים נאבקים בסוסים הרבים שמוזרמים אליהם בעיקול ובנטייה הקלילה לתת-היגוי. בזה של ההנעה הכפולה אתה יכול לחוש את האחיזה הפשוט פנומנלית, שמאפשרת מהירות פנייה יוצאת דופן.

אבל אני, חזיר מגזים שכמוני, חולם כמה הייתי רוצה גם אופציה של הנעה אחורית במכונית כזו. אנחנו מדלגים מגרסה לגרסה, כשנדמה שדווקא זו הזולה שבחבורה, עם מנוע שני הליטרים, זו שמרגישה קצת פחות רועשת ונוקשה, דווקא זו שאין לה כוח מתפרץ בכל רגע – דווקא היא נראית הכי מתאים לחיי יומיום, שהם בסופו של דבר הרבה פחות מסעירים.
אודי TT החדשה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
הגרמנים השתגעו? אודי TT על מסלול?
חלומות מתגשמים
ממשיכים משם למבחן הכי גדול שיכול להיות למכונית שמתיימרת להיות מכונית ספורטיבית – מסלול המירוצים. אנחנו באסקרי, אחד המסלולים המטופחים והמיוחדים שיש בנמצא – כזה שבו כל עיקול מעתיק עיקול מפורסם על מסלול מפורסם ברחבי העולם. חלום של כל חובב מירוצים, שחובב אחד, עשיר במיוחד, פשוט קם והגשים. "כאן תצליחו לצאת קצת לדריפטינג" מבטיח לנו קאי מירוס, המנהל הטכני של פרויקט TT.

"החיים הם קופסא של שוקלדות", אני נזכר במשפט מהסרט המפורסם ההוא, כששורת TTS בשלל צבעי צלופן מחכות לנו בטור מסודר. הגרסה הכוחנית, קווטרו על 310 סוסיה, נמוכה בסנטימטר שלם מאחיותיה הכחושות. מנועה נובח – קול הרעם מאינגלושטאט – בהחלפות ההילוכים המהירות, שמתבצעות דרך הידיות מאחורי גלגל ההגה. שישה הילוכים של מערכת S-טרוניק, שמוכיחה שוב שלתיבה הידנית אין כל יתרון פרקטי עליה. להפך.

המתלים במצב הקשיח והמנוע במוד אטרף, ועם מערכות בטיחות וסיוע מנותקות כמעט לגמרי, אפשר לדחוק ב-TT בתוך העיקול בניסיון לבדוק מתי הצמיגים הרחבים יתייאשו. אבל הם לא מתייאשים. הם רק מתמסרים בסוג של סחיפה ענוגה ונשלטת מאוד הצידה, משהו שמרגיש כמו לגלוש לרגע לצינור של גל או לצפות לשנייה בזוהר הצפוני, סוג של "רגע" קטן ומזוקק של אושר.
אודי TT החדשה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
אודי TT החדשה. מכונית נהיגה מצוינת

יש הרבה נתונים שה-TT יכולה להתגאות בהם: בניגוד למגמת ההשמנה המקובלת, משקלה דווקא ירד בחמישים ק"ג, לסוג של שיא אנרוקטי בקטגוריה: רק 1230 ק"ג בדגם 2.0 ידני. אלומיניום הוכנס גם למתלים ולקליפרים (ב-TTS) של הבלמים, זאת בנוסף לאלומיניום שכבר יש בשלדה, זה שגרם לה להתקשח בעוד 23%. בגרסה הכוחנית שלה היא מגיעה למאה קמ"ש ב-4.6 שניות, מספר נאה בהחלט. את הצמיגים תוכלו להגדיל מ-"17 עד "20, ואתם יודעים מה – אפילו אותו לוח מחוונים וירטואלי עובד מצוין. המסך שמשתנה לחיצת כפתור ומראה התצוגה גורמים לך להרגיש שאתה נוהג בעצם בפלייסטישן, מרחף מעל מפות גוגל EARTH או VIEW.

צריך לומר
אודי TT החדשה היא לא אהבה של מבט ראשון. זו לא איזו איטלקייה סוערת שאתה רוצה להשחיז איתה צמיגים כבר בדייט ראשון. ה-TT היא גרמניה מהודקת, שמתכנניה לקחו ברצינות את הסלוגן שלהם – "מדברת לשכל שלך". זה לא אומר שזה פחות טוב, אפילו להפך. אז נאמר את זה באופן גרמני שכלתני: ה-TT היא מכונית נהיגה מצוינת.
עוד על אודי TT באתר 'אוטו':
אודי TT החדשה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל