סקודה פאביה הראשונה (1999) הושקה בפורטוגל. בסקודה אהבו את זה, וכך היה גם עם הדור השני (2007). הדור השלישי לסופרמיני של סקודה, שהוצג השנה, הושק גם הוא שם, וההיכרות עמו נעשתה בכבישים שמקיפים את ליסבון.
פאביה החדשה מגיעה להשקה כדגם מאוד מבוסס ומצליח, עם נתון מכירות מכובד של 3.5 מיליון יחידות בעשור וחצי. אולי גם זו הסיבה שבסקודה בחרו שלא לשנות את הנוסחה הכללית ולהשאיר מספר מכלולים מהדור היוצא. פאביה החדשה מבוססת על שילוב בין טכנולוגית MQB החדשה לרצפה שמשלבת מרכיבים מהדור היוצא, מרומסטר ומפולקסווגן פולו.
עיצוב ונראות
האבולוציה אותה עברה הפאביה החדשה ביחס לדגם הפורש ברורה – ומאוד מוצלחת. הקווים המחודדים החדשים של סקודה, אשר ימשיכו גם לדגמים הבאים, גורמים לה להיראות מאוד פאביה, אבל יפה הרבה יותר מאשר בעבר. העובדה שהיא בעיקר נמוכה ורחבה יותר מעניקה לה פרופורציות עדיפות, מראה דינאמי והופעה "גדולה" יותר. זו בהחלט הפאביה הנאה ביותר עד היום. לרושם החיובי הזה תורמים גם הגוונים השונים אותם ניתן לקבל בגג, במראות ובחישוקים.
צילום: מנהל
העובדה שהיא בעיקר נמוכה ורחבה יותר מעניקה לה פרופורציות עדיפות
פנים הרכב
בתא הנוסעים אין הפתעות, והפאביה מציגה אותו קו עיצובי המקובל בסקודה – ולמעשה בכל דגמי קבוצת פולקסווגן. הנדסת האנוש טובה והעיצוב הכולל מכובד, אבל הפלסטיק קשיח למגע וחלק מהמערכות כמו בקרת האקלים נראות פשוטות.
ובכלל, ברוב הגרסאות הרושם המתקבל הוא של סביבת נהג העשויה באופן מוצק אך עם הופעה קודרת ולא מספיק צעירה. בסקודה גאים כמובן בשילוב מערכות בטיחות חדשות כמו גם במערך ה"מירור לינק" למולטימדיה. המרחב הנאה לכשעצמו נעזר בחלונות היוצרים תחושה מוארת יותר, אבל מאחור זווית המושב האחורי מעט מוזרה ולא תהיה נוחה לכולם. תא המטען, כרגיל בסקודה, מאוד שימושי.
מנוע וביצועים
לפאביה החדשה ארבעה מנועי בנזין ושלושה דיזל, ואנחנו מתמקדים במנוע ה-1.2 ליטר 110 כ"ס שהינו החזק בהיצע הבנזין. בסקודה מגדירים אותו "חדש" בגלל השינויים הרבים שעבר ולמרות הנפח הדומה. אותנו הוא מעניין כי זה המנוע המשודך לתיבת DSG.
על הכביש, המנוע מייצר תחושה מאוד "אלסטית", עם יכולת למשוך מכל סל"ד ולהתמודד היטב מול יחסי ההעברה הארוכים. המנוע הזה יכול להביא את המכונית לקצב מהיר למדי, כמו שמלמדים הנתונים הרשמיים (196 קמ"ש מרביים והאצה ל-100 קמ"ש ב-9.4 ש') – גם אם רוב הזמן התחושה היא כי הוא יותר נעים מאשר נמרץ. השידוך עם תיבת ה-DSG יעיל; היא אמנם מאתגרת לעיתים את המנוע במעבר מהיר להילוכים גבוהים אבל הוא לא נבהל והיא לא מגזימה. התוצאה היא חטיבת כוח נעימה רוב הזמן, גם אם תחת עומס המנוע מעט רועש בצליל לא נעים.
צילום: מנהל
הפאביה תגיע אלינו עם מנוע 1.2TSI ותיבת DSG מעודכנים
התנהגות ונוחות
על כבישי פורטוגל חושפת הפאביה ניהוג הולם ובטוח ומעניקה לנהג תחושה של מכונית מאוד יציבה. וגם אם ההגה מרגיש קל מדי בתחילת הדרך, כאשר מתרגלים אליו הוא מציע אופן פעולה ראוי. אם חסר משהו בתחום זה הרי זו "שובבות".
קצת קשה לדבר על נוחות נסיעה כאשר נוהגים על כבישים אירופאיים משובחים, אבל נראה שגם כאן יש שיפור. הפעולה של המתלים טובה מאשר בדגם הקודם, וגם אם הבולמים קשיחים, היא עדיין אינה מתרסקת על שיבושים גדולים, ותמיד מסננת משהו.
סיכום
בסופו של דבר האבולוציה משתלמת. סקודה פאביה החדשה אינה פורצת דרך אבל מתגלה כמכונית נעימה, נאה ומאוד שימושית. הדגם החדש יגיע לכאן בעוד ארבעה חודשים, ונכון להיום המחירים והאבזור התקני אינם סגורים. בכל אופן בסקודה מבטיחים תמורה הולמת, ואם כך הדבר הרי ליבואן יהיה עוד קלף בארסנל.
הרבה יותר על הפאביה החדשה, הגרסאות השונות וההיצע תוכלו לקרוא בגיליון 346 של מגזין אוטו.

צילום: מנהל