הדור הרביעי של אופל קורסה פורש בימים אלה לגמלאות לאחר תשע שנות שירות – שלוש יותר מהמקובל בעולם הרכב; שלוש שנים יותר מדי. כאשר מדובר בסופרמיני, באירופה ובמצבה העכשווי של אופל, ברור שפער זמן שכזה הוא הרבה מעבר לאיחור אופנתי.
לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על אופל קורסה חייג ל-3262* או לחץ כאן
קורסה החדשה היא לא רק דגם שצריך להתגבר על פערים שנוצרו, אלא גם לייצג את אופל בהצלחה יתירה בשוק תחרותי מאוד מול מתחרות עדכניות ומצליחות. הרבה מונח על הכף.
עיצוב ונראות
כשפורסמו התמונות הראשונות של הקורסה החדשה, אני מודה, התאכזבתי. אפילו העיצוב מסגיר את העובדה שמדובר באבולוציה של הדגם הנוכחי, ולא במכונית חדשה מן המסד. במציאות היא נראית טוב מאשר בתמונות, בעיקר בגרסאות ההשקה, עם חישוקי 17 אינץ' נאים וצבעים עליזים. אבל עם קרבה גדולה מדי לדגם מאמצע העשור הקודם וריחוק גדול מדי מעיצוב עדכני, ההופעה לא מרגשת.
הממדים כמעט זהים לאלה של הדגם הפורש. בסיס הגלגלים (251 ס"מ) נשאר, וממדי המרכב כמעט זהים לגמרי, עם סטיות של 1-2 ס"מ בכל ממד.
צילום: מנהל
העיצוב מסגיר את העובדה שמדובר באבולוציה של הדגם הנוכחי
פנים הרכב
תא הנוסעים, עקב האכילס של הקורסה הוותיקה, ביצע קפיצת מדרגה. קוויו האופקיים וגווניו החינניים משרים אווירה צעירה, מודרנית ונאה לטעמי. איכות ההרכבה טובה בדרך כלל, כאשר החומרים בפנים נעים בין טובים ורכים (ומעטים) בחלקים העליונים, וקשים ופחות מוקפדים בתחתונים.
על שפע האבזור – חימום למושבים ולהגה עם ציפוי העור, חישוקי 17 אינץ', מושבים נאים ואוחזים, בקרת אקלים, מסך מגע 7 אינץ', פנסי בי-קסנון ועוד – אין טעם להרחיב, כרגע; רוב הפריטים ייעדרו מהמפרט המגויר. המרחב טוב מלפנים, וגם מאחור אין תלונות ממשיות; ייתכן וגבוהים ימצאו בעיה עם מרווח הראש. גם הראות החוצה שופרה, בפרט לפנים, מקום בו קורות A עברו דיאטה נחוצה לשיפור שדה הראייה.
נוחות נסיעה
למרות תחושה מוצקה-גרמנית של המתלים, הקורסה מספקת נוחות נסיעה טובה הנשכרת גם מריסון מרכב טוב. הגרסה ״הישראלית״ היחידה בצי רכבי ההדגמה, שהובאה במיוחד בשבילנו (1.4 ליטר, אוטומטית), הניחה את מלוא משקלה (1199 ק"ג) על חישוקי 16 אינץ' עם מידת צמיגים סבירה (195/55).
גרסה זו הציעה נוחות טובה משמעותית בנסיעה בתוואי עירוני. מצד שני, בדרך לשדה התעופה, על כביש מהיר לא מרשים באיכותו, היא התקשתה בהפרדת ישבני מחתחתי הדרך. גם רעשי הרוח הטרידו את מנוחת הנוסעים.
צילום: מנהל
תא הנוסעים ביצע קפיצת מדרגה
התנהגות ובטיחות
למרות שרצפת הרכב לא חדשה, יתר מכלולי השלדה, כך אופל, עברו שדרוג ושיפור. כך חודשו תת השלדה, המתלים מערכת ההיגוי ועוד, והושם דגש רב על דיוק בפעולה ונוחות בתוצאה.
למרות מגבלות הזמן, המקום והבדלי הגרסאות, אפשר היה להתרשם כי הקורסה החדשה מציעה התנהגות כביש רהוטה. האחיזה טובה; השלדה והמתלים מכוילים טוב; ההגה מהיר, חד (אולי אף מדי) ומדויק, עם משקל טוב וביטחון לאוחז בהגה.
בכל הנוגע לבטיחות פסיבית נצטרך לחכות לתוצאות מבחני הריסוק. לטובת הבטיחות האקטיבית מציעה אופל מספר מערכות; מערכת התרעה לסטייה מנתיב, מערכת למניעת התנגשות מלפנים, מצלמה קדמית ותצוגת שלטי דרך בלוח המחוונים. בקיצור, רשימה מכובדת. נקווה רק שחלק מזה יגיע גם אלינו.
מנוע וביצועים
להשקה הביאה אופל שתי יחידות הנעה מוגדשות, בנפח 1.4 ו-1.0 ליטר, עם 100 ו-115 כ״ס בהתאמה; כן, זו לא טעות: הקטן יותר – חזק יותר. זו האחרונה מסתפקת בשלושה צילינדרים. אנחנו? כנראה שנקבל את המנוע הקטן, שמוצע גם עם 90 כ"ס, וטרם ידוע באיזה פורמט יגיע אלינו. הגרסה השלישית, זו שהובאה במיוחד בשבילנו, הינה בנפח 1.4 ליטר, אטמוספרי, עם 90 כ״ס (ב-6000 סל"ד) ו-13.2 קג״מ ב-4000 סל"ד – היחיד בינתיים שתוכלו לקבל עם תיבה אוטומטית.
את היום התחלתי עם המנוע הגדול המוגדש. איך נאמר? לא ממש התלהבתי. באופל הסבירו כי ההספק הצנוע נקבע כדי לייצר יעילות מרבית. בפועל יצא להם מנוע עם רצועת כח צרה, שמשלב בין אנמיות למטה לאסמטיות למעלה. תיבת ההילוכים הידנית החדשה תפקדה היטב, ממש כמו המצמד.
צילום: מנהל
דווקא המנוע הקטן הרשים יותר מכולם
דווקא המנוע הקטן הפתיע לטובה. למרות נסיעה קצרה יחסית, אפשר היה להתרשם מהפעולה המאוזנת, שכמעט וחפה מהרעידות האופייניות (למנועי 3 צילינדרים), ומהביצועים המכובדים. בסל"ד גבוה הוא נושם טוב יותר מאשר אחיו הגדול, וכבונוס, מעניק גם צליל יותר נעים.
והנה הגענו למנוע החשוב, זה שכנראה יהיה העיקרי אצלנו. אז איך הוא? כמו שצפוי ממנוע מיושן וחלש יחסית, גם בצליל, גם בביצועים. לא לזכותו ייאמר גם כי בצריכת הדלק (כ-8 ק״מ לליטר בתוואי עירוני בעיקרו), הוא מזכיר את המנוע הנוכחי. התיבה האוטומטית החדשה, בעלת שישה הילוכים, הרשימה לטובה, עם תגובה מהירה יחסית ופעולה חלקה.
סיכום ותמורה
הקורסה החדשה צפויה להגיע לישראל בסוף הרבעון הראשון של השנה הבאה. מידע על מחירים ואבזור לא נמסר, מכיוון שהמשא ומתן מול היצרן טרם החל.
בסיכומו של יום, אין עוררין על כך שקורסה החדשה משופרת משמעותית מקודמתה בכל הקשור לתא הנוסעים. עם זאת, אם לא ישדכו תיבה אוטומטית למנוע ה-1.0 ליטר, נראה שבתחום מערכת ההנעה היא תישאר מאחור.
כך או כך, עד שלא יימסרו מחיר הדגם על גרסאותיו ורמות האבזור הצמודות, עניין התמורה עדיין פתוח.
צילום: מנהל