אופל אסטרה GTC
יופי הוא עניין סובייקטיבי, כך אומרים. עוד אומרים מלומדים, כי יופי טוב מושך את העין אך אופי טוב מושך את הלב. למה אני מעלה סוגיות אלו? ובכן, כשמגיעים לבחון את גרסת 3 הדלתות החדשה של אופל אסטרה, ה-GTC, אי אפשר שלא לתהות האם עיצובה המלבב, שללא ספק מושך את העין, מגובה באופי שגם ימשוך את הלב. כי אם אופל רוצה לגזול נתח שוק מהשירוקו של פולקסווגן והמגאן קופה של רנו, יופי לבדו לא בטוח שיספיק.

מתכון מוכר
אופל הציגה את גרסת 3 הדלתות לאסטרה לקראת תערוכת פרנקפורט 2011, עם מטרה ברורה – לדחוף את תדמית האסטרה כלפי מעלה. והם לא קימצו במאמצים – אומנם ה-DNA המשפחתי מזוהה בקלות, אך ההבדלים רבים ועמוקים. לטענת היצרנית, חלקי המרכב היחידים שמשותפים לגרסת 5 הדלתות ו-3 הדלתות הן ידיות הדלת ואנטנת הרדיו... ולא מדובר בשינויי עיצוב בלבד – בסיס הגלגלים התארך בס"מ אחד (269.5 ס"מ), מפשק הגלגלים מלפנים הורחב ב-40 מ"מ (158.4 ס"מ), מאחור ב-30 מ"מ (158.8 ס"מ) והמרכב כולו הונמך ב-1.5 ס"מ. מערך המתלים מלפנים, שזכה לשם היפר-סטרטס (HiPerStruts), נלקח מאופל אינסיגניה OPC. האחורי (רב-חיבורי) כויל מחדש. ההגה החשמלי עבר כיול מחודש בכדי להעניק יותר דיוק ותחושה, ויחס המסירה צומצם לכדי 2.5 סיבובים בין נעילות. ואם תרשו לי ספוילר קטן – זה עובד. יחידת ההנעה היחידה שמוצעת בארץ זהה לזו שבאחות מרובת הדלתות – 1.4 ליטר, טורבו, 140 כ"ס ותיבה פלנטרית עם 6 הילוכים.
אופל אסטרה GTC: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

תא הנוסעים, קיבל מושבי ספורט (משולבי עור) אוחזים ונאים יותר. כאשר גם דיפוני הדלתות זכו למנת עור. הקונסולה המרכזית עטופה בפלסטיק כסוף "מוברש", וכך גם ידיות הדלתות, בהן שולבו גם פסים דמויי קרבון. בלילה תוכלו להתרשם מחבילת תאורה העוטפת מלמטה את סביבת ידית ההילוכים, ומאירה באדום עדין גם את מתגי החלונות. בסך הכול התחושה בתא נעימה, למרות הצבעים הקודרים, אבל אחרי זמן מה מקבלים את ההרגשה שמישהו חסך עליכם – אין מראה בסוכך השמש של הנהג, בזה של הנוסע יש מראה אבל אין תאורה, ומשום מה כפתורים עקרים בקונסולה מתעקשים להזכיר לנו שאנחנו לא קיבלנו חיבור בלוטות' או USB למערכת השמע.

תמימות דעים
למרות האמור בפתיחה, כל חברי המערכת הסכימו שה-GTC נראית מצוין. הפרופורציות המורחבות מצטרפות לעיצוב ליצירת יציבה שרירית ודינאמית, כשרוב הבוחנים טוענים שדווקא הזנב הוא החלק הנאה והמושקע יותר, בעוד החרטום דומה מדי לאסטרה הרגילה. הדבר היחיד שהפריע לנו היו הגלגלים; למרות מידה מכובדת של 235/50-18, הם פשוט נראים קטנים.

קו הגג הנמוך ידרוש מאנשים גבוהים להפגין גמישות בכניסה למכונית, אך המושבים הנאים מתגלים כנוחים מאוד, וקל למצוא תנוחת נהיגה טובה. המרווח מצוין גם לצאצאיו של עוג, כפי שהדגים אחד מחברי המערכת המגודלים. הספסל האחורי הוא כבר סיפור אחר – הגישה לא נוחה והישיבה לאנשים בגובה מעל הממוצע לא מומלצת. לפחות קיפול המושבים נוח ומאפשר להגדיל את תא המטען מנפח מכובד של 370 ליטר ל-1,235 ליטר. על צד השלילה נרשמים פתח הטענה קטן והעדר צמיג חלופי.
אופל אסטרה GTC: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

נו, והאופי?
גם באסטרה המשפחתית יכולנו להרגיש כי השלדה מכוילת נכון, למרות רכות מתלים והגה קל ומנותק לחלוטין. ה-GTC לוקחת את הבסיס המוצלח צעד קדימה, גם אם לא עד הסוף. השינוי במערך המתלים עשה נפלאות ליכולת הפניה – זוויות הגלגול נמוכות, תגובות השלדה מצוינות ואפילו ההגה משתתף בחגיגה ומצליח להעניק לנהג קמצוץ פידבק ודיוק. ואז מגיעים למנוע. הוא נחמד והכל, ומספק בהחלט בנהיגה יומיומית, אבל הוא פשוט קטן על השלדה הזו, בטח עם צמיגי הענק האוחזים הללו, ופשוט לא מצליח לייצר עומס שיאתגר את האחיזה. תיבת ההילוכים עובדת נעים רוב הזמן, על חשבון הזריזות, ולא ממש עוזרת למצות את המנוע. הוסיפו לזה צליל לא נעים בסל"ד גבוה, והאכזבה מיחידת ההנעה מובנת.

בסוויפרים מהירים המכונית פשוט נטועה באספלט. עזבו מחוונים, תנו גז ויהיה בסדר. בפניות איטיות ומאתגרות יותר, לא מעט מהכיף שה-GTC יודעת לייצר נבלע תחת טונות האחיזה, וחבל, כי זה מרגיש שעם פחות אחיזה (ויותר מנוע) היינו כבר ממש נהנים. אפילו פרובוקציות אלימות נתקלות בחומה בצורה, ורק על כבישים חלקים מאוד מואיל בטובו הישבן לשחרר אחיזה לפסיעה חביבה, עד התערבות הבקרה הלא מתנתקת. השורה התחתונה היא שמהנדסי אופל הכינו יופי של בסיס לאסטרה OPC, שתגיע עם הספק כפול.
אופל אסטרה GTC: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

האחיזה והריסון מגיעים, כמובן, על חשבון הנוחות, אך להפתעתנו זו לא נפגעה באופן אנוש. לא פעם הופתענו לטובה מיכולת המתלים לשכך מפגעים קטנים עד בינוניים, למרות שעבודתם מורגשת לרוב. מכסי ביוב או שיבושים החורגים מדעת הישר, כבר יעברו בשידור ישיר אל ישבנכם – אין ארוחות חינם... צריכת הדלק עמדה על 8.6 ק"מ לליטר, נחמד בהתחשב בתנאי המבחן, כשבשיוט ראינו גם 15.3 ק"מ לליטר. בהחלט סביר.

יופי, אופי – והמחיר?
אופל אסטרה GTC עולה 150,000 שקלים. אם נשווה זאת אל המתחרות העיקריות, פולקסווגן שירוקו ורנו מגאן קופה, נמצא כי המחיר זהה לראשונה עם תיבה ידנית (מנוע 1.4 ליטר, 122 כ"ס), ומעט גבוה משל השנייה עם תיבה רציפה (מנוע 2.0 ליטר, 143 כ"ס). בשלושת המקרים אלו גרסאות הנעה לא מלהיבות והבדלי הביצועים אינם מהותיים. האסטרה GTC היא מכונית טובה בפני עצמה המשלבת עיצוב מושך עם יכולת דינאמית ואבזור נאה. אבל מכוניות מסוגה רוכשים מהלב ולא רק מהראש, אז אם אתם בכיוון – אל תוותרו על סיבוב ב-GTC.