פירנצה היא עיר יפה, וזו הסיבה שהיא נבחרה לארח את השקת הדור השני של מרצדס CLS החדשה, דור שני למכונית שהמציאה קטגוריה. ה-CLS היתה הראשונה שהציגה את קונספט הקופה ארבע דלתות נמצאת איתנו מ-2004 (הוצגה כקונספט ב-2003) ועכשיו היא מפנה את הבמה לדור חדש, בעיקר בגלל שהגיע כבר הזמן, שש שנים זה התזמון לפי שעון החיים במרצדס. העיר היפה היא אכן המקום הנכון להציג מכונית שהדבר החשוב בה הוא העיצוב. הדור החדש עדיין שומר על קו מיוחד, אבל הוא פחות עגול ומפוסל מהדור הראשון – אך עדיין מדובר במכונית יפה ומעוצבת שתגרום לסיבוב ראשים, לא משנה באיזה צבע תבחרו, אפילו אם זה לא יהיה האדום הצעקני שבו בחרנו לנהוג. נכון שהקווים החדשים פחות זורמים ויותר חזקים, והפרונט אגרסיבי יותר אבל עדיין זו מכונית יפה וצללית הקופה עדיין שם. אגב באופן לא מפתיע מרצדס מציינים ש-65% מהקונים ציינו את העיצוב כסיבה לרכישת ה-CLS בדור הראשון, ובסה"כ נמכרו 170,000 יחידות ממנה.

במספרים
כמו ברוב המקרים במכוניות חדשות גם הדור השני של ה-CLS גדול יותר מקודמו אם כי כאן ההבדלים מינוריים ומסתכמים בסנטימטרים בודדים בכל המדדים. כרגע היצע המנועים כולל צמד מנועי דיזל בהספק של 204 ו-265 כ"ס לצד צמד מנועי בנזין, 3.5 ליטר 306 כ"ס ובפסגת ההיצע (מאפריל) V8 חדש בנפח 4.6 ליטר המספק, בעזרת צמד מגדשים, 408 כ"ס. כל המנועים חזקים יותר וחסכוניים יותר מהמנועים הקודמים ומשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שבעה יחסי העברה. בעתיד תוצג, לראשונה ב-CLS, גרסה עם הנעה כפולה, ויש לשער שגם גרסת AMG למי ש-408 כ"ס לא מספיקים עבורו.
מרצדס CLS: מבחן דרכים (השקה)
צילום: גיא רוטקופ
לאחר שהתרשמנו מעיצובה של המכונית נכנסו לתא הנוסעים הנאה. לא מדובר בהפתעה עבור מי שישב במרצדס גדולה מהשנים האחרונות, אבל התא מאוד נעים, החומרים איכותיים (אם כי נוקשים בחלק מהמקומות) וברכבי ההדגמה שהיו מאובזרים בכל האפשרויות הקיימות התא היה מקום מאוד נעים לשהייה.
בצד האבזור נזכיר פנסי קסנון כסטנדרט או פנסי לד מלאים מלפנים כאופציה (לראשונה במרצדס), עור, עץ, מערכת ראיית לילה, מערכת קול נהדרת של הרמן קרדון, מושבים אקטיביים, מערכות בטיחות אקטיביות, בקיצור – הכל, אבל עבור רוב הרשימה הזו תידרשו לפתוח את הארנק ולהוסיף עוד כמה שקלים.
בכל הקשור למרווח לא נרשם חוסר כל שהוא מלפנים, אם כי גבוהים עלולים להרגיש קרבה לגג השמש. החוסר היחידי נרשם בראות החוצה, חלק ממחיר העיצוב הדמוי קופה, מה שיוצר חלונות צד קטנים ושמשה קדמית נמוכה יחסית. מעבר למושב האחורי מגלה מרווח ראש חסר (שוב מחיר העיצוב), אם כי זה יפריע רק לגבוהים מהממוצע ומרווח רגליים טוב יחסית. כמו בעבר יש מאחור רק צמד מושבים עם הפרדה בניהם. תא המטען גדול יחסית עם נפח של 520 ליטר, אם כי הוא מעט נמוך מה שהופך אותו לפחות שימושי.

נוסעים
בתחילת ההשקה התרשמנו מגרסת ה-350 עם 306 כ"ס ב-6500 סל"ד ו-37.7 קג"מ ב-3500-5250 סל"ד. המכונית מרגישה חזקה, אבל פחות מהמתחרות המוגדשות מגרמניה, ותצטרכו ללחוץ בחוזקה על הדוושה כדי לקבל את הכוח, אבל אם תעשו זאת תגלו שהוא שם. מה שפחות הרשים הוא השידוך לתיבת ההילוכים האוטומטית שהרגישה מדי פעם כאילו היא לא לגמרי בטוחה באיזה הילוך כדאי להיות וגם בדרישה לקיק-דאון התיבה מבצעת לא פעם הורדת הילוכים כפולה בדרך להילוך הרצוי. ה-500 שפגשנו ביום השני שכמובן לפי חוקי מרפי השמיים התקדרו וירד גשם לאורך כל זמן הנהיגה. לא הדבר הרצוי כאשר המנוע מציע 61.1 קג"מ ב-1600 ועד 4750 סל"ד לצד 408 כ"ס ב-5000-5750 סל"ד. השידוך כאן לתיבה מצויין, המנוע מרגיש חזק בכל זמן ומספק בהאצה מלאה צליל נאה כמצופה מ-V8 מגודל. באמת יופי של מנוע ושיפור לעומת המנוע המרשים בפני עצמו שהיה בדור הקודם (אטמוספרי, 388 כ"ס). אין תחליף לסמ"קים, במיוחד אם הם מגיעים עם עוד 2 ציל' ועם תוספת של שני מגדשי טורבו. מזל שאני לא צריך לשלם את חשבון הדלק של הנסיעה הזו, למרות שמרצדס מתגאה בשיפור של 25% בצריכת הדלק, במקביל לתוספת כוח בהשוואה למנוע האטמוספרי מהדור הקודם. אבל את הנתונים הנאים תשיגו בליטוף דוושה עדין, מה שלא תרצו לעשות עם המנוע הזה. תאמינו לי. ואז הוא ידרוש לא מעט דלק (פחות משישה ק"מ לליטר). שני המנועים מציעים מערכת עצור-סע, ב-350 הפעלנו אותה בפקקים והיא עבדה טוב בסה"כ, אם כי אי אפשר להגיד שההנעה והכיבוי אינם מורגשים, אבל זה לא מפריע להתנהלות היום-יומית.

כל המכונית בהשקה צויידו במתלי האוויר האופציונאליים (סטנדרט ב-500), במצב נוחות הם עובדים לא רע אבל מעט מתקשים על שיבושים חדים, ולגבי שיבושים גדולים יותר, ובכן אלו לא היו בנמצא...
בכל הקשור לצד הדינאמי, מצב הספורט של המתלים לא מספיק נוקשה ויש זווית גלגול אבל המכונית פונה טוב והיכולת הדינאמית בהחלט שם בטח בהשוואה ל-E קלאס. גם בכביש מפותל במיוחד היא הרגישה יחסית בבית וההגה האלקטרו-הידראלי החדש שמרצדס גאה בו טוב אבל עדיין לא ממש מתקשר אם כי מציע דיוק טוב ולא מפריע בנהיגה מהירה. מה שכן הפריע היו הבלמים שהתעייפו מעט ב-350 בכביש מפותל בירידה, אם כי עדיין סיפקו יכולת בלימה שדרשה לחיצה חזקה יותר.
מרצדס CLS: מבחן דרכים (השקה)
צילום: גיא רוטקופ
הדור השני
מרצדס מצליחה לשמור על המשבצת המוזרה שהיא יצרה עם הדור הראשון של ה-CLS גם עם הדור השני שלה. המכונית החדשה מציעה עיצוב פחות מיוחד אבל עדיין מרשים, והיא מכוונת עבור אלו שלא רוצים את הסדאן המפוארת הרגילה שכולם מציעים, אלא מכונית מעוצבת עם אמירה אחרת. עבורם, גם הדור השני יהיה מספיק מיוחד ויגרור מבטים מצד אחד אבל עם פשרות שניתן לחיות איתן ביום יום מהצד השני – מה שקשה להגיד על מכוניות קופה גדולות, בכל הקשור לשימושיות. המכונית עצמה, כמצופה, טובה עם מנועים מצויינים, במיוחד ה-V8 החדש, ושפע של פאר וטכנולוגיה. כך שאם יש לכם את התקציב ואתם חושבים מחוץ לקופסא, זו בהחלט אופציה מעניינת, המיוחד ה-500.