המושג ^קרוסאובר^ (הכלאה) חביב מאוד על אנשי השיווק בשנים האחרונות – זה הפך לשם גנרי לכל כלי רכב המשלב, לפחות לדברי יוצריו, את הטוב שבכמה עולמות. בד^כ מדובר בהכלאה בין רכב פנאי למכונית ספורט, או קופה מעוצבת, ומתיחס בעיקר למוטיבים עיצוביים, אולם לא זה המצב במקרה של ה-PAL-V. ה-PAL-V, ראשי תיבות של רכב אוויר-קרקע אישי, הוא הכלאה בין – נשמו עמוק – אופנוע, מכונית והליקופטר! סליחה, לא הליקופטר, אלא אוטוג'יירו, בעצמו מעין הכלאה בין מטוס להליקופטר... מדובר, כפי שניתן לראות בתמונה, בתלת אופן צר עם גלגל יחיד מלפנים ושניים מאחור. על הכביש מבטיחה יכולת הטיה – פטנט שכבר פגשנו בכמה תלתי-אופן מודרניים – אחיזת כביש סבירה וכשעולה הצורך נפרשים רוטור עליון ומדחף אחורי ומאפשרים לנהג להפוך כהרף עין לטיס. ה-PAL-V מיועד לטיסה בגובה נמוך, של פחות מ-4,000 רגל (כ-1,200 מ'), מה שפוטר אותו מהטרדות הרגילות הכרוכות בטיסה, כגון הגשת תוכנית טיסה וכו'. גם קבלת רשיון טיס לכלי שכזה קלה ופשוטה בהרבה מאשר השגת רשיון טייס רגיל. בניגוד לנסיונות קודמים בתחום המכונית המעופפת, יוצריו של ה-PAL-V לא מציירים את התמונה הרומנטית של המראה אל מעל לפקק ונחיתה ליד העבודה, אלא אפשרות להסתפק בכלי רכב אחד לנסיעה אל מסלול ההמראה הקרוב למקום מגורי הנהג/טייס וטיסה למסלול הקרוב ליעדו. למען האמת, עם מרחק המראה מוצהר של 50 מ' בלבד ומרחק נחיתה של 5(!) מטרים, לא ברור מה מגביל אותו למסלולי נחיתה מוצהרים. את הכח, על הקרקע ובאוויר, מספק מנוע רוטרי המפיק 213 כ^ס, ועם משקל עצמי של 550 ק^ג, לא פלא שנתון התאוצה המוצהר למאה הוא פחות מחמש שניות. עם פרופיל אירודינמי כל כך, ורוחב צנוע של 1.2 מ', קל להאמין גם לנתון מהירות מירבית של ^יותר ממאתיים^, ולמען האמת הוא נשמע אפילו מעט צנוע. למרות המנוע החזק, צריכת הדלק בשיוט אמורה להיות מעולה – 30 ק^מ לליטר, כשצריכת הדלק באוויר לא מפגרת בהרבה מאחור, עם 27.5 ק^מ לליטר. מאחורי הפרויקט המעניין עומדת חברת ספארק דיזיין, והמהנדס ג'ון בקר (לא ברור האם יש קשר למתכנן שלדות האופנועים הנודע ניקו בקר, בעל שם המשפחה, והמוצא, הזהה), שמקווים להגיע למחיר שיהיה גבוה אך במעט מזה של מכונית מנהלים – משמע בערך 400-500 אלף ₪ אצלנו (אם הוא ימוסה בשיעור זהה לשל מכוניות). והנה משהו שהכינונו עוד קודם... >