הסלוגן אומר – "אודי, מדברת אל השכל שלך". אבל אם חושבים על זה לעומק, הרי שאין דבר רחוק מזה. מי שרוכש אודי חדשה, מבצע רכישה מהלב. נקודה. אלו שיבצעו חישוב קר יגיעו למסקנה כלכלית שעדיף לנסוע באוטובוס, או לקנות סופרמיני משומשת – אודי קונים בשביל הסמל הנחשק, העיצוב המזוהה ותחושת היוקרה. השאלה, במקרה זה, הפוכה: האם קומפקטית ב-250 אלף שקלים יכולה לשכנע גם את השכל, ולא רק את הלב? וזה בדיוק מה שיצאנו לבדוק עם הגרסה העדכנית ביותר של ה-A3, הקטנה והצנועה בדגמי אודי.התנהגות הכביש עברה שדרוג רציניהכרות חוזרת
ה-A3 כבר לא צעירה. הגרסה הנוכחית הוצגה לראשונה ב-03' ואילו הספורטבק הצטרפה ב-04'. הספורטבק היא גרסת 5 דל' ל-A3, למרות שהיא נראית יותר כסטיישן (נאה מאוד), היא חולקת את בסיס גלגלים עם גרסת ה-3 דל' (257.8 ס"מ) אך היא ארוכה יותר ב-7.6 ס"מ, שמתורגמים, בין היתר, לתוספת זניחה של 20 ל' לתא המטען.
הסיבה שהספורטבק חמורת הסבר ויפת המראה נמצאת כאן היא בגלל יחידת ההנעה. מתחת למכסה המנוע תמצאו את אחד החידושים האחרונים מהקונצרן – מנוע 1.8 ל' עם הזרקה ישירה ומגדש טורבו (TFSI) המספק 160 כ"ס בין 5000-6200 סל"ד ו-25.5 קג"מ בין 1500-4200 סל"ד. מרשים.המנוע מחליף את מנוע ה-2.0 ל' FSI בהיצע, ולא, אין לו קשר למנוע ה-1.8 טורבו 20 שסתומים הוותיק ורב גרסאות-ההספק שהוצע בדגמי הקונצרן בעבר. במנוע החדש יש 16 שסתומים, אבל התווספה הזרקה ישירה והנתונים הבסיסיים טובים יותר – תוספת של 10 כ"ס ו-4.1 (!) קג"מ, שזמינים 250 סל"ד מוקדם יותר, וברוח הזמן, הוא כמובן חסכוני ונקי בהרבה.
אל המנוע משודכת התיבה הרובוטית S-Tronic (שזה DSG באודית). הביצועים בהחלט נאים, עם מהירות מרבית של 220 קמ"ש ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-8 שניות. ובדומה למנועים המוגדשים הקודמים של החברה, גם כאן הנתונים מספרים רק חלק קטן מהסיפור. הכוח זמין כמעט תמיד ורק במהירות גבוהה ובסל"ד גבוה תרגישו במחסור קל בנשימה (בכל זאת, צריך להשאיר משהו לגרסאות המחוזקות שיגיעו בהמשך) ומספק הרבה יותר מכל מנוע 2.0 ל' אטמוספרי. הוא גם שקט למדי בשיוט (אבל רעשי כביש ומעט רעשי רוח כן נוכחים), וישמיע צליל נאה בסל"ד גבוה ובעברת הילוכים מהירה. תיבת ה-DSG המוכרת, מבצעת כאן את עבודתה נאמנה (היא תמיד היתה מרשימה ומתאימה יותר בגרסאות הטורבו-בנזין) ומתפקדת נפלא בנהיגה ספורטיבית, אך עלולה לחטוא בחוסר החלטיות במהירויות נמוכות.

תוספות וחוסרים
כניסה לתא הנוסעים של ה-A3 מעבירה מיד תחושה נכונה. רכב המבחן צויד במושבי ספורט מרופדי עור ואלקנטרה בצבע אפור בהיר (תוספת של כ-12 אלף ש"ח) ואלו מצליחים להילחם בכבוד בצבע השחור החולש על שאר התא. כמצופה, איכות ההרכבה גבוהה מאוד עם חומרים מעולים ועיצוב נאה-אך-שמרני. המרווח מלפנים טוב, אם כי מושב הנהג עלול להרגיש מעט גבוה גם במצבו הנמוך ומעט צר לגדולי גוף. למרות שלא חסר מרווח, התחושה די "סגורה" בתא והראות החוצה איננה מבריקה. מעבר למושב האחורי חושף מרווח ברכיים וכפות רגליים טוב, אך מרחב ראש חסר לנוסעים שגובהם מיתמר מעל 180 ס"מ.
רכב המבחן כלל קומבינציית אבזור מעט מוזרה: מצד אחד מושבי ספורט וחבילת Sharp הכוללת מערכת קול משודרגת, הגה עור, משענת יד ועוד, ומצד שני נעדרו מחשב דרך, בקרת שיוט ופנסי קסנון, מה שניתן לצפות מרכב עם תג מחיר של כ-250 אלף ש"ח. אולם החוסר העיקרי הגיע דווקא מהצד הבטיחותי, שם נציין לחיוב את בקרת היציבות אך נרשום לחובה 4 כריות אוויר בלבד (ציון הריסוק של ארבעה כוכבים הושג עם 6 כריות).
בעיות, ציפיות והפתעות
ה-A3 נוקשה. המתלים התקשו לשכך שיבושים קטנים בכביש המהיר והעבירו אותם לתא הנוסעים. אומנם כמעט אף פעם לא תיתקלו בחבטה חזקה שתועבר לתוך התא, אך ישנו שידור ישיר וקבוע של פני הכביש. על כבישים גליים, לעומת זאת, נרשם שיכוך טוב של שיבושים גדולים עם תנועת גוף מרוסנת. אותו ריסון מרכב מבורך נרשם לזכותה גם בקטעים הדינאמיים של המבחן, וכאן נכונה לנו ההפתעה הגדולה: ממבחני העבר זכרנו את הספורטבק כמהירה אך מנותקת, כזאת שמתנהגת טוב, אך לא מלהיבה. ובכן, מסתבר שמתיחת הפנים הקלה אותה עבר הדגם במקביל להצגת ה-S3 – בה שופר כיול המתלים וקוצרו הקפיצים האחוריים – סיפקה בדיוק את מגע הקסם שהיה חסר לפני המתיחה. כעת ה-A3 פונה יותר בנחרצות, עם פחות תת היגוי ואפילו משתפת את זנבה במשחק אם דורשים ממנה. נפלא. גם ההגה, נקודה חלשה ברוב רכבי הקונצרן, הרגיש טוב מהזכור (וגם הוא, מן הסתם, הושפע מהשינוי במתלים), היה חד, בעל משקל טוב יותר מבעבר ואפילו סיפק מעט תקשורת.
התמהיל החדש כה משופר למעשה, עד כי כמה בוחנים הרחיקו לכת ואמרו שהיו מעדיפים את גרסת הביניים הזאת, על 160 סוסיה, מאשר את הגולף GTI החזקה בהרבה – ולו בגלל התנהגות הכביש המהנה יותר. מי שהרשימו פחות היו הבלמים, ולא היינו מתנגדים לפעולה נחרצת יותר ולתחושה טובה יותר מהדוושה.


סיכום

ה-A3 ספורטבק, בשילוב המנוע החדש והמצוין והתנהגות הכביש המשופרת, פונה עוד יותר מבעבר אל הלב, ומביאה בכנפיה בשורת דינאמיות חדשה. אולם עדיין יש לה שתי בעיות שמקשות על השכל להשתכנע – הראשונה היא מתלים נוקשים יחסית, שפוגמים בנוחות היומיומית על חשבון היכולת הספורטיבית; השנייה, היא תג המחיר הגבוה (אשר עלול לתפוח בעשרות אלפי שקלים אם תפתחו את קטלוג התוספות), שמרחיק אותה משיקולי קנייה רציונאליים. וזה משאיר את הקבוצה הקטנה והאקסקלוסיבית שתרכוש אותה לכזו שלא קונה מהשכל, אלא מהרגש – ושם זה אף פעם לא זול.